کد خبر 344370
تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۴

بلا و ناگواری‌ها وسیله آزمایش انسان هستند و عدل خدا به معنای مساوات نیست. خدا برای هر کاری حکمتی دارد پس نباید این تصور ایجاد شود که اگر خدا عادل است چرا به برخی ناگواری می‌دهد.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام قرائتی که بیش از 30 سال به تدرس علوم و معارف قرآنی می‌پردازد سال گذشته در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به عنوان محبوب‌ترین چهره قرآنی انتخاب شد بر همین اساس نام «معلم دوست داشتنی قرآن» را برای وی برگزید و در طرحی با همین عنوان از سال گذشته به بازخوانی بخشی از مطالب ایراد شده در برنامه درس‌هایی از قرآن حجت‌الاسلام قرائتی می‌پردازد. در ادامه بخشی از این مطالب با موضوع «احکام، اخلاق، عقاید» که در تاریخ 18 تیرماه سال 1361 در برنامه درس‌هایی از قرآن ایراد شده است تقدیم مخاطبان می‌شود.

طهارت از نظر قرآن کریم

نکته 1) در قرآن چند نوع طهارت داریم. پاکی از آلودگی‌ها، پاکی اعضای بدن از گناه، پاکی دل از شرک، پاکی انسان از اخلاق فاسد که هر کدام از اهمیت بسیاری برخوردارند.

نکته 2) قرآن درباره پاکی از آلودگی می‌فرماید: «أَنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً طَهُوراً»(فرقان/48) از آسمان آبی که پاک و پاک کننده است، فرو فرستادیم

اخلاق فاسد یعنی چه؟

نکته 3) قرآن می‌فرماید: «وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ ذلِکُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِکُمْ وَ قُلُوبِهِنَّ»(احزاب/53)(ای مردان مسلمان) اگر خواستید از زنان پیغمبر چیزی را بگیرید و تحویل بدهید از پشت حجاب باشد.

اهمیت وضو قبل از تماس با قرآن

نکته 4) قرآن می‌فرماید: «لا یَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ»(واقعه/79) حق تماس با قرآن با کسانی است که وضو دارند. معنای عمیق‌تر این است که کسی با حقیقت قرآن آشنا نمی‌شود مگر اینکه قلبش پاک باشد.

نکته 5) برای غسل کردن باید از آب طیب استفاده کرد. قرآن می‌فرماید: «مَساکِنَ طَیِّبَةً»(توبه/72) یا «بِریحٍ طَیِّبَةٍ»(یونس/22) یا «کَلِمَةً طَیِّبَةً»(ابراهیم/24) خیلی چیزها پاک است، ولی طیب نیست.

شر وسیله آزمایش است/ هر چیزی را زود قضاوت نکنید

نکته 6) «وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ»(بقره/155) «وَ نَبْلُوکُمْ بِالشَّرِّ وَ الْخَیْرِ»(انبیاء/35) خدا می‌گوید: شر وسیله آزمایش است، چون اگر زیر پایت را داغ نکنم، حرکت نمی‌کنی.

نکته 7) قرآن می‌گوید: «وَ عَسى‏ أَنْ تَکْرَهُوا شَیْئاً وَ هُوَ خَیْرٌ لَکُمْ»(بقره/216) خیلی چیزها را شما بد می‌دانید، ولی به نفع شماست. پس هر چیزی را زود قضاوت نکنید.

حکمت نزول بلا/ اگر خدا عادل است چرا ناگواری می‌دهد؟

نکته 8) بلا و ناگواری‌ها وسیله آزمایش انسان هستند. بلاها برای انسان بدجنس ادب است، چون تخلف کرده است «وَ لِلْمُؤْمِنِ امْتِحَانٌ» و برای آدم مؤمن هم امتحان است، چون می‌خواهیم او را رشد بدهیم. «وَ لِلْأَوْلِیَاءِ کَرَامَةٌ» برای اولیاء بالابردن درجه است پس نباید گفت: اگر خدا عادل است چرا ناگواری می‌دهد؟ چون هر کار خدا حکمتی دارد.

برای مشاهده متن کامل به اینجا مراجعه کنید.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس