کد خبر 343975
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۸

شرکت‌کنندگان در نشست «ضدتروریسم» جده با صدور بیانیه مشترکی، بر مقابله با داعش در عراق و سوریه تأکید کردند.

به گزارش مشرق، شرکت‌کنندگان در نشست «ضدتروریسم» جده در پایان این کنفرانس بیانیه مشترک صادر کردند. بر اساس این بیانیه، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس همراه با عراق، اردن و لبنان، تعهد خود بر حمایت از ائتلاف مدنظر آمریکا برای مبارزه با داعش را اعلام کرده‌اند. در این بیانیه‌ای اشاره‌ای به نام ترکیه نشده است.

در این بیانیه آمده است که وزرای کشورهای مصر، عراق،اردن و لبنان به عنوان وزرای کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) و همچنین نماینده ایالات متحده آمریکا، بر تعهد خود به مقابله با تهدیدهای ناشی از تمامی (شکل‌های) تروریسم از جمله تهدید «دولت اسلامی عراق و شام» به عنوان تهدیدی برای منطقه و جهان، تأکید کردند.

در ادامه نمایندگان کشورهای عضو ضمن تمجید از تشکیل دولت جدید و فراگیر در عراق، از اجرای تعهدات اعلام شده این دولت در برداشتن گام‌های فوری برای تضمین منافع همه شهروندان عراقی، صرف‌نظر از دین و قومیت و نژاد حمایت کردند.

نمایندگان کشورهای شرکت‌کننده در این نشست همچنین مقرر کردند که حمایت‌ها از دولت جدید عراق افزایش ییابد، دولتی که تلاش دارد همه عراقی‌ها را در جبهه نبرد با داعش متحد کند.

بررسی راهبرد شکست داعش در عراق و سوریه، بخش دیگری از اقدامات انجام گرفته در این نشست بوده است.

شرکت‌کنندگان همچنین بر تعهد خود نسبت به اجرای قطعنامه 2170 شورای امنیت سازمان ملل متحد و همچنین قطعنامه 7804 اتحادیه عرب برای جلوگیری از ورود جنگجویان خارجی به عراق از طریق کشورهای همسایه تأکید کردند.

ترکیه یکی از مبادی اصلی ورود تروریست‌های خارجی به سوریه و سپس عراق است.

نمایندگان کشورهای شرکت‌کننده در نشست جده موافقت کردند که به سهم خود در مبارزه همه‌جانبه با داعش نقش‌آفرینی کنند، این سهم «جلوگیری از جریان ورود جنگجویان خارجی از طریق کشورهای همسایه عراق و سوریه، مقابله با تأمین مالی داعش و دیگر گروه‌های تندرو، رد ایدئولوژی نفرت‌آور این گروه‌ها، پایان دادن به مصونیت مرتکبین این اقدامات تروریستی و تحویلشان به مراجع قضایی، کمک به تلاش‌های انسان‌دوستانه، همیاری در مسیر بازسازی جوامع تأثیرپذیرفته از اقدامات وحشیانه داعش، پشتیبانی مناسب از کشورهایی که در معرض حادترین تهدیدات داعش هستند و پیوستن به یکی از زوایای چندگانه اقدام هماهنگ نظامی علیه داعش» را شامل می شود.

شرکت‌کنندگان در انتهای این بیانیه بار دیگر بر محوری بودن نقش کشورهای منطقه در تلاش‌ها علیه داعش تأکید کرده‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس