کد خبر 343026
تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۵

خبرنگار سی ان ان در اسکاتلند گفت نتایج نظرسنجی ها از افزایش بخت استقلال اسکاتلند از انگلیس حکایت دارد با این حال انگلیس در تلاش برای حفظ این منطقه پیشنهاد امتیازات اقتصادی را به مردم منطقه مطرح کرده است.

به گزارش مشرق به نقل از سی ان ان ، نیک رابرتسون خبرنگار این شبکه در اسکاتلند گفت به نظر می رسد که میزان افرادی که قصد رای مثبت به استقلال اسکاتلند را دارند افزایش یافته است. طی روزهای اخیر دو مناظره تلویزیونی میان گروههایی که موافق و مخالف استقلال هستند پخش شده است و نخستین همه پرسی به گونه ای خاتمه یافت که به نفع اردوی مخالف استقلال تمام شد و همه پرسی بعدی که پایان اوت پخش شد به نفع اردوگاه موافقان استقلال خاتمه یافت و به نظر می رسد که منجر به موجی از حمایت از استقلال اسکاتلند شده است. پیش از این همه پرسی میزان آرای طرفداران استقلال چهل و هفت درصد و میزان رای منفی به استقلال اسکاتلند پنجاه و سه درصد بود.

اگرچه پیش از این نیز میزان اختلاف آرای دو طرف زیاد نبود با این حال پس از مناظره اخیر موافقان استقلال پیش افتاده اند. الکس ساموند رییس حزب ملی گرای اسکاتلند یکی از افرادی بوده است که در مناظره ها برای اردوگاه موافقان استقلال فعالیت کرده و سخن گفته است. وی اکنون می گوید اردوگاه مخالفان دچار مشکل و نابسامانی شده است. وی همچنین درباره نظر سنجی اخیر گفته است نتایج این همه پرسی واقعا مثبت بود و ما بسیار ترغیب شدیم با این حال ما اساس فعالیت خود را بر نظرسنجی ها نمی گذاریم. اساس کار ما رویدادهای واقعی است که در شهرها روستاها و شهرهای کوچک اسکاتلند اتفاق می افتد جایی که مردم به سمت حرکت به سمت اردوی رای مثبت به استقلال هستند.

نیک رابرتسون گفت این تنها مردم اسکاتلند نیستند که از این نظرسنجی ترغیب شده اند سیاستمداران حزب محافظه کار انگلیس از جمله جرج ازبورن یکی از دیگر محافظه کاران برجسته انگلیس نیز از نتایج این همه پرسی استقبال کرده است و تلاش دارند در صورتی که مردم اسکاتلند در این همه پرسی رای منفی بدهند چه اختیاراتی به این منطقه داده خواهد شد. وی از اختیارات گسترده تر اقتصادی و مالی خبر داده است و در اظهاراتی گفت مسئولان اسکاتلند کنترل بسیار بیشتری بر نرخ مالیات، هزینه و بودجه های دولتی، میزان خدمات و بودجه رفاهی و شمار زیادی از دیگر تغییرات خواهند داشت. همه این اختیارات به نظر می رسد که تقاضا و درخواست های اسکاتلند بدون ریسک جدایی را پاسخ خواهد داد.

رابرتسون گفت با توجه به چشم انداز تولد یک کودک دیگر در خانواده سلطنتی که اخبار در انگلیس را تحت شعاع قرار داده است مردم اسکاتلند نیز به شدت در تلاش برای تصمیم گیری درباره مسیر آینده این منطقه هستند. این درحالی است که اکنون در مناطق مختلف اسکاتلند پارچه نوشته های رای مثبت و شاید به همان تعداد پارچه نوشته های رای منفی به همه پرسی مشاهده می شود.

نیک رابرتسون گفت شماری از افرادی که من در اسکاتلند با آنها صحبت کردند شمار زیادی از افرادی که هنوز تصمیم خود را نگرفته اند نگران آینده و نگران آینده کودکان خود هستند. آنها مطمئن نیستند آیا به نفع اسکاتلند است که مستقل شود یا بخشی از انگلیس باقی بماند. افرادی هستند که معتقدند به نفع این منطقه است که همچنان بخشی از انگلیس باشد با این حال شمار زیادی نیز بر این باورند که اکنون فرصتی بوجود آمده است که مردم اسکاتلند اداره اقتصاد خود را در دست بگیرند و بر این باورند که لندن به طور کامل منافع اسکاتلند را مد نظر ندارد و از درآمدهای منابع دریای شمال به اندازه کافی به اسکاتلند اختصاص نمی دهد. آنها خواستار کنترل بیشتر بر این منابع هستند با این حال این احتمال وجود دارد که اسکاتلند در صورت استقلال با میزان بالای بدهی سرانه یعنی رقمی حدود 15 درصد روبرو شود که این یک بار مالی بسیار سنگین بر دوش اسکاتلند خواهد بود. با این حال به رغم این مسایل بسیاری از افرادی که در اردوگاه رای مثبت به استقلال اسکاتلند قرار دارند شرایط کنونی فرصتی تاریخی پس از سیصد و هفت سال برای کسب دوباره استقلال از انگلیس است.

سی ان ان افزود پس از انتشار نتایج نظرسنجی جدید در اسکاتلند که نشان داد شمار افرادی که در استکاتلند که خواستار استقلال این منطقه از انگلیس هستند افزایش یافته است، نتایج نظرسنجی موسسه یوگاو نشان داد شمار افرادی که خواستار استقلال اسکاتلند هستند برای نخستین بار به پنجاه ویک درصد و بیشتر از افرادی که مخالف استقلال از انگلیس هستند افزایش یافته است. دولت انگلیس پس از انتشار این نظرسنجی پیشنهاد خودمختاری و اختیارات بیشتر اقتصادی را به مسئولان اسکاتلندی داده است.

با این حال این رقم شامل رای افرادی که هنوز تصمیم خود را درباره استقلال اسکاتلند نگرفته است نمی شود. نتایج این نظرسنجی در حالی منتشر شد که تا برگزاری این همه پرسی تنها ده روز دیگر باقی است.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس