کد خبر 34288
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۹

آسمان ليبي از ديروز پنجشنبه و بنا بر تصميم سازمان پيمان آتلانتيک شمالي تحت نظارت ناتو درآمد و اين در حالي است که انقلابيون اين کشور با هرگونه مداخله خارجي در کشورشان مخالف هستند.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، کشورهاي عضو ناتو از روز چهارشنبه ?? اسفند در بروسکل گردهم آمده بودند تا درباره وضعيت حاکم بر ليبي رايزني کرده و تصميم مناسب درباره اين کشور آفريقايي را اتخاذ کنند.

در نهايت ناتو تصميم گرفت آسمان ليبي را زير نظارت کامل بگيرد و اتحاديه اروپا نيز قصد دارد با اقدامات تحريمي قذافي را به کناره‌‌گيري وادارد در اين راه فرانسه شوراي موقت انقلابيون ليبي را به رسميت شناخته و آلمان حساب‌هاي بانکي قذافي را مسدود کرد.

گفتگو درباره ضرورت ايجاد منطقه ممنوعه پروزاري بر فراز ليبي از چند روز پيش جريان دارد. ناوگان ششم ايالات متحده از درياي سرخ به مديترانه رفته و به موازات اين عمليات، پايگاه نظامي سودا در جزيره کرتا (يونان) تقويت شده است. از اين جزيره رزمناوها مي‌توانند ظرف ? ساعت و جنگنده‌ها ظرف ?? دقيقه به سواحل ليبي برسند.

آسمان ليبي از بامداد ديروز پنجشنبه تحت نظارت هواپيماهاي ناتو قرار گرفت. هدف اين تصميم جلوگيري از حملات جنگنده‌‌هاي ارتش ليبي به شهرها و مواضعي است که به دست نيروهاي شورشي افتاده‌اند.

در محافل سياسي اروپا گفته مي‌‌شود که ناتو همچنين قصد دارد حضور خود در درياي مديترانه را از جانب سواحل ليبي تقويت کند. هم ‌اکنون رزمناوهايي از آلمان و ايتاليا در غرب مديترانه هستند و رزمناوهاي آمريکايي نيز آنها را همراهي مي‌کنند.

ايتاليا عمليات مشترکي را با مشارکت نيروهاي ناتو و اتحاديه اروپا پيشنهاد کرده تا دولت قذافي در محاصره تسليحاتي کامل قرار گيرد. اما هنوز توافق کاملي بر سر ممنوعيت کامل پرواز در آسمان ليبي حاصل نشده است. وزراي خارجه اتحاديه اروپا تدابير تحريمي تازه‌ اي را عليه ليبي به صورت رسمي به زودي اعلام مي‌کنند.

در چارچوب اقدامات تحريمي کليه عمليات ? شرکت مالي بزرگ ليبيايي متوقف مي‌‌شود. تا کنون فهرستي شامل ?? نفر از نزديکان سرهنگ قذافي تنظيم شده که حساب‌هاي بانکي آنها مسدود و هرگونه فعاليت مالي آنها متوقف مي‌‌شود.

آمادگي کامل در برابر ليبي

سران دولت‌هاي عضو اتحاديه اروپا اعلام کرده‌‌اند که در بيانيه‌‌اي استعفاي قذافي را درخواست خواهند کرد. “آندرس فوگ راسموسن” دبير کل ناتو، روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که پيمان نظامي خود را براي تمام اتفاقات احتمالي آينده آماده مي‌‌کند، اما قصد ندارد به ليبي نيرو اعزام کند. در مرحله کنوني نيروي هوايي ناتو تنها بر سواحل ليبي نظارت خواهد داشت.

دولت آلمان نيز روز پنجشنبه حساب‌هاي بانکي کلان رهبر ليبي را مسدود اعلام کرد. ورنر هوير، وزير مشاور در وزارت امور خارجه آلمان، گفته است که توقف کامل پروازها بر فراز ليبي تنها در صورتي قابل اجراست که “اتحاديه عرب” به انضمام کشورهاي عرب همسايه ليبي از آن پشتيباني کنند.

مخالفت انقلابيون با دخالت خارجي

دولت فرانسه طي بيانيه ‌اي رسمي شوراي موقت انقلابي مخالفان معمر قذافي را به رسميت شناخت و در واکنش به اين اقدام، وزارت خارجه ليبي روابط سياسي با فرانسه را قطع کرد.

وزارت خارجه آلمان اعلام کرد که چند و چون نهادهاي سياسي تازه همچنان مبهم است و نمي ‌توان درباره آنها نظري قطعي ابراز کرد. اقدام سياسي فرانسه در به رسميت شناختن دولت موقت ليبي بدون مشورت با ساير اعضاي اتحاديه اروپا صورت گرفته است. در برابر، آلمان تلاش مي‌ کند که کشورهاي عضو اتحاديه اروپا را به نظري واحد بکشاند تا با اعلام موضعي واحد در برابر ديکتاتوري قذافي، به صورت موثر از جنبش اعتراضي عليه او حمايت کنند. در اين راستا اين احتمال وجود دارد که پارلمان اروپا با شوراي ملي موقت ليبي رابطه برقرار کند.

انقلابيون مخالف قذافي آشکارا از حمايت اتحاديه اروپا استقبال کرده ‌اند. مصطفي عبدالجليل، سخنگوي شوراي ملي انتقال قدرت در ليبي، ضمن حمايت از مسدود شدن فضاي هوايي کشور، با اعزام نيروي زميني به کشورش مخالفت کرد. وزير دادگستري پيشين ليبي به خبرنگاران گفته است: اميدواريم اعلام منطقه پرواز ممنوع، مانع از کشتار مردم توسط نيروي هوايي قذافي شود. در ليبي به سربازان خارجي نيازي نيست.

بالاترين مجمع گروه‌هاي مخالف حکومت قذافي در شهر بنغازي در شرق ليبي تشکيل شده است. روز پنجشنبه (?? مارس) نيروي هوايي ليبي بار ديگر شهر راس‌لانوف را هدف بمباران قرار داد. گفته مي‌‌شود که هدف بمباران پالايشگاه نفت بوده، در سراسر کشور نبرد ميان نيروهاي هوادار معمر قذافي با شورشيان ادامه دارد و ليبي هر روز بيشتر به شرايط جنگ داخلي نزديک مي‌‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس