کد خبر 342242
تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۵

مقام معظم رهبری که در سال‏های دهه 50 خورشیدی، به ‏عنوان یکی از مبارزان علیه رژیم گذشته فعالیت می‏کردند، مکرراً به شهرهای مختلف رفت و آمد‏ داشتند. ایشان زمانی که به تهران می‏رسیدند، با شخصی به نام آقای «قدیریان» تماس گرفته و پسر وی برایشان اتومبیلی فراهم می‏کرد.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، حضرت آیت الله العظمی خامنه ای که در سال‏ های دهه ۵۰ خورشیدی، به ‏عنوان یکی از مبارزان علیه رژیم گذشته فعالیت می‏کردند، مکرراً به شهرهای مختلف رفت و آمد‏ داشتند. ایشان زمانی که به تهران می‏رسیدند، با شخصی به نام آقای «قدیریان» تماس گرفته و پسر وی برایشان اتومبیلی فراهم می‏کرد. در موقع ترک تهران نیز معمولاً در پارکینگ فرودگاه یا ایستگاه راه‏آهن اتومبیل را پارک کرده و کلید را در زیر چرخ قرار می‏دادند تا وی بتواند آن را جابه ‏جا کند.

رهبر معظم، در دورانی که به ایرانشهر تبعید شده بودند، فعالیت بسیار داشته و نیاز به وسیله‏ ای داشتند که با آن بتوانند به نقاط مختلف، از جمله تنها فرودگاه منطقه در زاهدان رفت و آمد کنند. آقای «قدیریان» نیز توانست برای ایشان پژو ۴۰۴ سدان سفید رنگ مدل ۱۹۷۰، با شماره شاسی ۵۵۷۹۴۴۶ و پلاک شهربانی ۵۳۲۸۷ تهران-ج را تهیه کند.

اتومبیل «آقا» در دوران تبعید+عکس

اتومبیل «آقا» در دوران تبعید+عکس


اتومبیل، در اختیار فردی به نام «نیک نام» قرار داشت ولی مشکل آنجا بود که مقام معظم رهبری به ‏دلیل محدودیت‏های اعمال شده، نمی‏توانستند نقل و انتقال سند را انجام دهند. این مورد، به ‏واسطه دفترخانه ‏ای واقع در جاده قدیم شمیران تهران مرتفع شد و مسئول آنجا قبول کرد که سند را در غیاب ایشان، به نام «سید علی حسینی خامنه» ثبت کند تا اگر مأموران مورد را پیگیری کردند، عنوان شود این اتومبیل هم از اموال ایشان بوده که از مشهد به ایرانشهر انتقال پیدا کرده است.

در نهایت، این انتقال در تاریخ ۲۱ اسفند ۱۳۵۶ در قبال دریافت ۳۰ هزار تومان انجام گرفت و ۴۰۴ بلافاصله به ایرانشهر ارسال شد تا مورد استفاده مقام معظم رهبری قرار بگیرد. اتومبیل مورد بحث، قبلاً ۷ سال کار کرده بود و در وضعیت نسبتاً مطلوبی به سر می‏برد ولی در طول ماه‏ هایی که ایشان در ایرانشهر و جیرفت به سر بردند، به‏ دلیل آب و هوای نامساعد منطقه، جاده‏ های ناهموار و تکرر استفاده، به اتومبیلی مستعمل تبدیل شد.

پس از انقلاب اسلامی، این پژو به تهران منتقل گردید، در اختیار آقای «قدیریان» قرار گرفت و با هزینه‏ ای معادل ۱۸ هزار تومان بازسازی شد اما بنا به ‏دلایل امنیتی، امکان استفاده از آن توسط مقام معظم رهبری میسّر نبود.

۴۰۴ خوش اقبال بعد از بازسازی فروخته شد و چند دست گشت تا اینکه سال‏ها بعد، شخصی آن را خرید و وقتی پی گیر سند اولیه آن شد، متوجه گردید که مالک آن مقام معظم رهبری بوده و در نهایت، اتومبیل را به ایشان برگرداند.

این مطلب بر اساس کتاب زندگینامه مقام معظم رهبری و نیز مدارک مرکز اسناد انقلاب اسلامی نگارش شده است.

*پایگاه خبری «مجله ماشین»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    0 0
    پژو 404 یادش به خیر...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس