لایحه قانونی « اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان» در حالی تقدیم هیات دولت شد که هر روز درباره وضعیت ساختار جوانان حرفهای متناقضی از سوی مسئولان این وزارتخانه عنوان می شود. و

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، هر کسی در وزارتخانه ورزش و جوانان حرف خودش را می زند. یک عضو شورای راهبردی از تفکیک ساختار جوانان از وزارتخانه و احیا دوباره سازمان ملی جوانان می گوید و عضو دیگر با رد این گفته ها تاکید می کند در شورای راهبردی هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

از آن سو وزیر ورزش و جوانان  لایحه ای را به هیات دولت می فرستد که ساختار تازه برای امور جوانان وزارت خانه تعریف کرده است و در این میان مشخص نیست جلسه های شورای راهبردی به چه دلیلی تشکیل شده است و نتیجه ای که قرار است از این شورا بیرون بیاید چگونه اجرایی می شود.

در لایحه پیشنهادی برای پیگیری مصوبات شورای عالی جوانان"سازمان امور جوانان" وابسته به وزارتخانه تاسیس می شود و رئیس سازمان قائم مقام وزیر ورزش و جوانان و با حکم وزیر منصوب می شود . این در حالی است که هنوز در شورای راهبردی امور جوانان این وزارت خانه تصمیمی برای تفکیک ساختار جوانان گرفته نشده است.

از مخالفت با تفکیک تا شتاب برای جدا کردن حوزه جوانان از ورزش

وزیر ورزش و جوانان که بارها در برابر درخواست تفکیک حوزه جوانان و ورزش مقاومت کرده بود پس از آن که نتوانست در مقابل منتقدان به عملکردش در حوزه جوانان پاسخی قانع کننده بدهد در نخستین نشست شورای راهبردی امور جوانان پذیرفت که ادغام حوزه جوانان و ورزش اقدام مناسبی نبود، چرا که قرار گرفتن ورزش در کنار جوانان باعث شده که حوزه جوانان در حاشیه قرار بگیرد.

وزیر حرفش را پس گرفت ‌

محمود گودرزی  که در گذشته اعلام کرده بود میان سالمندان و جوانان تفاوتی وجود ندارد و نباید برای جوانان سازمانی جداگانه ایجاد شود در این جلسه می گوید: متاسفانه به موضوع جوانان در کشور ما در سال‌های گذشته و حتی اکنون به عنوان یک مقوله با اولویت بالا پرداخته نشده است. نگاه بخشی و مجزا باعث جلوگیری از همگرایی بین تمام نهادهای مربوط به حوزه جوانان شده و واگرایی در این زمینه به کاهش توانمندی‌ها منجر شده است.

وی تاکید می کند: کم شدن توانمندی به طور مستقیم به جوانان آسیب می‌رساند. یکی از ویژگی‌های ورزش جذابیت آن است و همین امر موجب می‌شود مفاهیم کلیدی در حاشیه مطرح شود. رسانه‌ها توجه زیادی به ورزش دارند و پرداختن به این مقوله نیز موجب انتقاد مدیران می‌شود. در این شرایط ممکن است از حوزه جوانان غافل شویم و این نقد، پذیرفتنی است. بنابراین لازم است این حوزه را باز مهندسی کنیم و ساختار جدیدی در نظر بگیریم و این کار جزو وظایف ملی ماست. البته مدیران گرایش به بزرگ کردن ساختار خود دارند اما این رویکرد در وزارت ورزش و جوانان نباید وجود داشته باشد.

اما برخی از زیر مجموعه های این وزرات خانه همچنان با نگاه وزیر مبنی بر نیاز به تفکیک امور جوانان از ورزش مخالفند. انگار در این وزات خانه در امور جوانان هر کس ساز خودش را می زند .

سازهای مخالف از درون وزارت ورزش و جوانان کوک شد

درست در زمانی که وزیر در جلسه شورای راهبردی چنین اظهار نظری می کند، محمد تقی حسن زاده رئیس مرکز مطالعات و پژوهشهای راهبردی وزارت ورزش و جوانان می گوید:  در حال حاضر اولویت جوانان ساختار تشکیلاتی مستقل نیست و با ظرفیت موجود می‌توانیم برای جوانان برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری و نظارت و کنترل‌های لازم را اعمال کنیم.

وی با بیان این که همانگونه که کارهای حوزه ورزش به طور دقیق پیگیری می‌شود باید امور مربوط به جوانان نیز به همین طریق انجام شود و در حال حاضر در حوزه جوانان نیازمند مدیریت کارآمد هستیم، گفت: حوزه جوانان نیازمند ساختار جدید نیست بلکه نظام مدیریتی کارآمد نیاز دارد و همین ساختار تعریف شده جوابگوی نیازهاست، چراکه مسائل جوانان شناسایی و مطالعه شده است و نقشه راه برای آن وجود دارد، بنابراین با برنامه‌ریزی صحیح می‌توانیم در حوزه جوانان موفق عمل کنیم.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهشهای راهبردی وزارت ورزش و جوانان اضافه می کند: به اعتقاد برخی صاحبنظران، حوزه جوانان فرابخشی است این در حالیست که این حوزه به صورت بخشی نیز قابل تعریف است چون برخی از دستگاه‌ها مانند وزارت ورزش و جوانان، نقش راهبردی در این حوزه دارند با این حال از اختیارات خود برای حل مشکلات جوانان استفاده کافی نمی‌کنند و با ایجاد تشکیلات جدید مشکلات دیگری در حوزه جوانان پیدا می‌کنند.

حسن زاده که از مدیران دولت قبل است و به طور مشخص با نگاه جدید حاکم در حوزه جوانان مشکل دارد با طعنه می‌گوید: برخی افراد به دلیل اهداف شخصی و گروهی خود بحث جداسازی ورزش از جوانان را مطرح می کنند که به نظر منطقی نیست چرا که با همین ساختار می توان مشکلات مدیریت شود.
وی در ادامه شورای راهبردی جوانان و افراد انتصابی وزیر ورزش و جوانان را هم به چالش می کشد و از کار کارشناسی با گروهی دیگر سخن می‌گوید: با توجه به دیدگاه ها و نظرات مختلف در حال حاضر در حال مطالعه و بررسی پیامدهای ادغام سازمان‌های ورزش و جوانان هستیم تا با یک مطالعه به دور از شتابزدگی و با برخورداری از نگاه آسیب شناسانه ساختار مطلوب پیش بینی و ارائه شود.

یک ورزشی علیه جوانان

امیر رضا خادم قهرمان نام آور کشتی ایران است. وی که با آمدن دکتر گودرزی به سمت معاون حقوقی، مجلس و هماهنگی امور استان‌های وزارت ورزش و جوانان منصوب شده با چالش های فراوانی روبرو است. از دعوای علی دایی در خصوص شنود مکالمات جلسه در دفتر خادم گرفته تا استمداد مدیرعامل پرسپولیس از نهادهای نظارتی برای ورود به موضوع چگونگی واگذاری باشگاه به اسپانسر. با این حال خادم مشکل وزارتخانه را جای دیگری می داند و معتقد است « پاشنه آشیل وزارت ورزش بحث جوانان است.»

در روزهایی که همه در تکاپوی اصلاح قانون و ساختار حوزه جوانان هستند بازهم خادم حرف دیگری می زند و در خصوص تفکیک دو حوزه ورزش و جوانان‌ می گوید: از جایگاه حقوقی خود معتقدم مشکلی در این زمینه نداریم، چرا که ورزش موضوعی اجرایی و جوانان حوزه‌ای زیرساختی و نظارتی است.

موافقان تفکیک چه می گویند ؟

رحیم عبادی رئیس اسبق سازمان ملی جوانان و عضو این سازمان از موافقان تفکیک حوزه جوانان چندی پیش درخواست کرده بود : دولت لایحه‌ای برای تفکیک به مجلس ارائه دهد تا ساختاری مانند سازمان مدیریت و برنامه ریزی امور جوانان تشکیل شود و وزارت ورزش هم کار خود را دنبال کنند.

او در مورد تبعات ادغام سازمان ملی جوانان با وزارت ورزش، پس از گذشت حدود ۴ سال گفته بود: از سال ۸۸-۸۹ که ستاد ملی جوانان در وزارت ورزش ادغام شد، بحث جوانان به حاشیه رانده و طرح‌ها و تکالیفی که در برنامه سوم و چهارم توسعه برای حوزه جوانان در نظر گرفته شده بود، متوقف شد. در برنامه سوم توسعه، سازمان ملی جوانان برای رسیدگی به مسائل حوزه جوانان طراحی شد و بر همین اساس برنامه ساماندهی امور جوانان تصویب و برنامه چشم انداز ۲۰ ساله‌ای تدوین و ابلاغ شد. همچنین بر اساس برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه تکالیف دستگاه‌ها در مورد اشتغال، ازدواج، مسکن و دیگر مسائل حوزه جوانان تصویب و ابلاغ شده بود که پس از ادغام، اجرای این تکالیف متوقف شد و ظرفیت‌های ایجاد شده نیز از بین رفت.

اختلاف نظر میان اعضای شورای راهبردی جوانان

در حالی که هنوز جلسات شورای راهبردی ادامه داشت و هیچ تصمیم گیری نهایی در خصوص تفکیک امور جوانان در شورای راهبری گرفته نشده بود . ابتدا رحیم عبادی در گفتگویی اعلام کرد که تا کنون ۳ پیشنهاد در این زمینه مطرح شده است که هفته آینده نتیجه آن مشخص می‌شود.

وی با بیان اینکه کارگروهی برای بررسی گزینه‌های پیشنهادی راهکار تفکیک حوزه جوانان از ورزش تشکیل شده است، افزود: تاکنون سه راه حل برای این مسئله مطرح شده؛ گزینه اول این است که حوزه جوانان از وزارت ورزش جدا شده و به صورت سازمانی زیر نظر ریاست جمهوری به فعالیت خود ادامه دهد.

رئیس اسبق سازمان ملی جوانان ادامه داد: گزینه بعدی ادغام حوزه جوانان با معاونت امور زنان و خانواده است و گزینه آخر آن است که همچنان حوزه جوانان زیر مجموعه وزارت ورزش بماند، اما قائم مقامی برای آن مشخص شده و به صورت مستقل‌تر و با اختیارات بیشتر به کار خود ادامه دهد.

عبادی افزود: نتیجه نهایی دو شنبه هفته آینده در جلسه آتی شورای راهبردی امور جوانان مشخص خواهد شد.

صالحی امیری: انتزاع حوزه جوانان از وزارت ورزش تصویب شد!

 اما جلسه شورای راهبردی تشکیل نشد تا اینکه رضا صالحی امیری یکی دیگر از اعضای این شورا از تصویب انتزاع حوزه جوانان از وزارت ورزش در این شورا خبر  می دهد و می گوید: بنده پیشنهاد دادم یک معاونت اجتماعی زیر نظر رئیس جمهور ایجاد شود که در واقع موضوع جوانان در حوزه ساماندهی در امور اجتماعی تعریف شود که در این شرایط از حساسیت ها کاسته می شود و ما کار خود را ادامه می دهیم تا شرایط قانونی آن مهیا شود.

رضا صالحی امیری  با تاکید بر این که به طور کلی اصل انتزاع حوزه جوانان از وزارت ورزش مورد توجه قرار گرفت و به تصویب اکثریت رسید می گوید: به این ترتیب 3 ساختار مطرح شد؛ یکی احیاء سازمان ملی جوانان، دوم ستاد ساماندهی امور جوانان زیر نظر رئیس جمهور در حد مشاور که مورد اول اجرایی است و مثل دستگاهها عمل می کند و مورد دوم ستادی است و شورایعالی دارد و سوم نیز ایجاد معاونت اجتماعی رئیس جمهور و واگذاری امور جوانان به آن معاونت.

صالحی امیری با بیان اینکه پیشنهاد نخست یعنی احیاء سازمان ملی جوانان محتمل تر است، اضافه می کند: در واقع اکثریت نظرشان بر مورد نخست است اما مشکل قانونی دارد و باید برای قانونمند شدن به مجلس برود و مصوب شود که در همین مسیر عده ای معتقدند این موضوع ممکن است رای بیاورد و عده ای هم می گویند نه .بنده پیشنهادی مطرح کردم که یک معاونت اجتماعی زیر نظر رئیس جمهور ایجاد شود که در واقع موضوع جوانان در حوزه ساماندهی در امور اجتماعی تعریف شود که در این شرایط از حساسیت ها کاسته می شود و ما کار خود را ادامه می دهیم تا شرایط قانونی آن مهیا شود

رستمی: هیچکدام از ساختارهای پیشنهادشده به تصویب نرسیده است!

این در حالی است که محمدرضا رستمی  عضو دیگر این شورای راهبردی امورجوانان و مشاور وزیر ورزش و جوانان در واکنش به ادعای تصویب انتزاع حوزه جوانان از وزارت ورزش در شورای راهبردی امور جوانان می گوید: هنوز هیچکدام از ساختارهای پیشنهادشده در شورای راهبردی به تصویب نرسیده است. من به عنوان دبیر و عضو شورای راهبردی، به خاطر ندارم مصوبه‌ای در این زمینه، تا آخرین جلسه‌ای که تاکنون برگزار شده، داشته باشیم.در این شورا انواع ساختارهای ممکن حوزه جوانان بررسی و پنج ساختار پیشنهادی در حال کارشناسی است و هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده است.

تصمیم نهایی با وزیر است

این عضو شورای راهبردی با بیان اینکه این شورا، شورای مشورتی برای وزیر است که مصوبه شورا مبنای تصمیم‌گیری وزیر قرار خواهد گرفت، می گوید: تصمیم نهایی در خصوص موضوع تفکیک بخش جوانان با وزیر است. ما هر آنچه به عنوان تصمیم کارشناسی در این شورا به آن می‌رسیم به وزیر پیشنهاد می‌کنیم اما در نهایت تصمیم وزیر است که چه موضوعی را به هیئت دولت پیشنهاد کند.

وی در خصوص پنج پیشنهاد شورای راهبردی در خصوص تفکیک امور جوانان توضیح می دهد : یک پیشنهاد حفظ وضعیت موجود و ارتقای امور جوانان به قائم‌مقامی وزیر بود. همچنین ایجاد سازمان ملی جوانان زیرنظر وزارت ورزش که در اینجا نیز مدیر سازمان ملی جوانان به عنوان قائم‌مقام وزیر مطرح است. پیشنهاد دیگر، ایجاد سازمان ملی جوانان که رئیس آن، معاون رئیس جمهور خواهد بود. پیشنهاد بعدی، تعیین مشاور جوانان رئیس جمهور بود که به عنوان سیاستگذار فعالیت کند و یا معاون رئیس جمهور که به کارهای ستادی و برنامه‌ریزی در امور جوانان بپردازد. اما هنوز در خصوص هیچکدام از این پیشنهادات به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم.

بن بست جلسات شورای راهبردی جوانان

در حالیکه وزیر ورزش و جوانان بارها اعلام کرده بود که تکلیف حوزه جوانان از طریق شورای راهبردی مشخص می‌شود اما به موازات گروهی نیز لایحه اختیارات وزارت ورزش و جوانان را تهیه می کردند.

احمدی معاون فرهنگی وزارت ورزش و جوانان که از سوی گودرزی مسئولیت تدوین این لایحه را بر عهده گرفته بود در هفته دولت و در نشستی خبری گفت: اهداف، وظایف و اختیارات حوزه‌های ورزش و جوانان به طور جداگانه نوشته شده است، اما در عین حال با یکدیگر پیوستگی دارند. در این قانون شورای عالی ورزش و شورای عالی جوانان را دیده‌ایم.

قرار است در جلسه آینده شورای معاونان وزارت ورزش و جوانان پیش‌نویس لایحه قانونی وزارتخانه نهایی شود.

ارسال لایحه به دولت!

در نهایت و در حالی که اعضای شورای راهبردی معتقد بودند که در جلسه آینده این شورا تکلیف حوزه جوانان مشخص می شود در جلسه شورای معاونین وزارتخانه لایحه تصویب و به دولت ارسال شد.

در این لایحه برای جوانان ساختاری تحت عنوان سازمان ملی امورجوانان  وابسته به وزات خانه را تعریف شده که بر اساس آن رئیس سازمان قائم مقام وزیر محسوب می شود . این لایحه بدون شک با نشست های مداوم شورای راهبردی در تضاد است . این شورا 5 راهکار برای تفکیک بخش جوانان پیش بینی کرده بود که یکی از پیشنهادات در این لایحه آمده بود .

به نظر می‌رسد تکلیف تفکیک امور جوانان با لایحه ارسال شده به هیات دولت مشخص شده باشد. شورای راهبردی نیز می تواند نظر مشورتی اش را به وزیر اعلام کند.

رستمی در پاسخ به پرسش درباره ارسال لایحه قانونی اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان از سوی وزیر به هیئت دولت، ‌می‌گوید: در این لایحه بخش جوانان به عنوان قائم مقام وزیر مطرح شده است که یکی از پیشنهادات ما برای انتزاع حوزه جوانان همین بود.

وی  تأکید می کند: کار موازی در بخش اجرایی شدن تفکیک امور جوانان از وزارت ورزش و جوانان انجام نمی‌شود. در شورای راهبردی کارشناسان این حوزه در حال بررسی بهترین ساختار برای حوزه جوانان هستند که اجرایی شدن این موضوع بسیار طول می‌کشد. بنابر این لایحه‌ای که وزیر به هیئت دولت ارسال کرده، باید به دولت ارسال می‌شد و ما نمی‌توانیم این لایحه را متوقف کنیم تا بحث‌های شورای راهبردی به نتیجه برسد. ممکن است پیشنهاد شورای راهبردی برای اجرایی شدنش سال‌ها زمان ببرد. ما نمی‌توانیم همه طرح‌ها را متوقف کنیم.

وزیر تصمیم شورای راهبردی را مبنا قرار می دهد

رستمی عضو شورای راهبردی و مشاور وزیر ورزش و جوانان در پاسخ به این پرسش که اگر نظر شورای مشورتی به ایجاد معاون رئیس جمهور در امور جوانان باشد در حالیکه در این لایحه پیشنهاد قائم‌مقامی وزیر برای امور جوانان داده شد می گوید:  شورای راهبردی، شورایی مشورتی است که وزیر ورزش و جوانان اعلام کرده است تصمیم این شورا را مبنای تفکیک امور جوانان از این وزارتخانه قرار می‌دهد. هر آنچه که در این شورا به تصویب برسد به عنوان لایحه به دولت ارائه و پس از بررسی به مجلس داده می‌شود. این پروسه، طولانی است و ما نمی‌توانیم به خاطر تصمیم نهایی شورای راهبردی، لایحه اهداف و وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان را متوقف کنیم اما طی چند هفته آینده نیز شورای راهبردی در خصوص امور جوانان به جمع‌بندی‌های نهایی می‌رسد.

 اما رحیم عبادی چندان با رستمی موافق نیست. او می گوید: اگر وزیر لایحه را ارسال کرده باشد با کار ما در شورای راهبردی در تضاد است . اما در نهایت تصمیم گیری نهایی با وزیر است .

نمی توانم دست روی دست بگذارم

در این میان دکتر محمود گلزاری ،معاون ساماندهی امور جوانان سعی می کند از این دعوا فاصله بگیرد. وی معتقد است: یک زمان از بنده به عنوان یک کارشناس حوزه جوانان نظر پرسیده می شود یک زمان به عنوان مقام مسئول. در مقام کارشناس بارها گفته ام که این ادغام یک ظلم بزرگ به جوانان بوده است. همان زمان هم که این ادغام صورت گرفت مخالفت خود را بیان کردم اما امروز به عنوان یک مقام مسئول نمی توانم دست روی دست بگذارم تا تکلیف تفکیک و ساختار مشخص شود.

حوزه جوانان مشکلات اساسی تری دارد. حرف زدن در خصوص تفکیک امور جوانان در اوضواع کنونی برای یک مدیر مانند این می ماند که برای خانواده‌ای که در دو اتاق استیجاری 6 نفر زندگی می کنند و صاحب خانه اش هم می خواهد آنها را بیرون کند و همزمان مشکلات و گرفتاری‌های دیگر هم دارد بخواهیم از نظام سالم خانواده و راهکارهای آن سخن بگوییم .

 او ادامه می دهد: باید در دو جبهه به موازات موضوع دنبال شود؛ هم مشکلات اساسی بخش جوانان وزارتخانه مانند ساماندهی نیروی انسانی، ساختمانها، اداره کل های شهرستانها،بودجه و برنامه های راهبردی در اولویت قرار گیرد و هم اینکه نخبگان و کارشناسان در آرامش با خرد جمعی یک تصمیم کارشناسی بگیرند و برای نهایی شدن آن هم شتاب نکنند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس