کد خبر 339860
تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۰

بن‌بست در پروسه انتخابات افغانستان ضرور و زیان جبران ناپذیری را در حوزه‌های امنیتی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی این کشور برجای گذاشته و درصورت ادامه این معضل، دستاوردهای 13 ساله افغانستان در معرض نابودی قرار خواهد گرفت.

به گزارش مشرق، بن بست در پروسه انتخابات افغانستان ضرور و زیان جبران ناپذیری را در حوزه‌های امنیتی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی این کشور برجای گذاشت و درصورت ادامه این معضل، دستاوردهای 13 ساله افغانستان در معرض خطر نابودی قرار خواهد گرفت.

تبعات منفی ابهام و طولانی‎شدن روند انتخابات در افغانستان رو به افزایش گذاشته و اینک در روزهایی که مردم انتظار تسریع روند بازشماری را داشتند به دلیل کناره‎گیری تیم‌های انتخاباتی از روند بازشماری و ابطال آرا بار دیگر بن‎بست انتخاباتی به سراغ این کشور آمده است.

به درازا کشیده‎شدن روند انتخابات و آشکار شدن آسیب‎های امنیتی، اقتصادی و سیاسی آن باعث افزایش نارضایتی، شکایت و انتقاد مردم این کشور شده است.

مردم خسته از جنگ و فقر افغانستان به امید افزایش امنیت و بهبود وضعیت کار و معیشت خود به پای صندوق‎های رأی رفتند اما غافل از آن که انتخابات خود زمینه‎ساز فرار فرصت‎های اقتصادی خواهد شد.

طولانی‎شدن انتخابات باعث شد سطح اطاعت‎پذیری اداره‎های محلی از ادارات مرکزی پایین آید؛ مسئله‎ای که به افزایش فساد اداری انجامید.

فشار ناشی از بن بست انتخاباتی بر گلوی اقتصاد وابسته افغانستان منجر به زیان‌های جبران ناپذیری در این حوزه شد، به طوری که بر اساس اظهارات اخیر «عمر زاخیلوال»، وزیر دارایی افغانستان، طولانی‎شدن روند انتخابات بیش از 5 میلیارد دلار به اقتصاد این کشور صدمه زده و حدود 6 میلیارد دلار سرمایه را از این کشور خارج کرده است.

این مقام افغان تأکید کرد: این زیان و آسیب اقتصادی در طولانی مدت و حتی بعد از انتخابات نیز اثرات منفی خود را نشان خواهد داد و کاهش اثرات این زیان اقتصادی به زمان طولانی نیاز خواهد داشت.

زاخیلوال هشدار داد: در صورت طولانی‎شدن روند انتخابات، دولت مجبور خواهد شد حقوق کارمندان دولت را کاهش دهد و برخی از کارمندان را نیز از کار برکنار کند.

کاهش 25 درصدی درآمد گمرکی افغانستان، ضعف ظرفیت‎های صادراتی این کشور (کاهش 20 درصدی صادرات این کشور) نیز به زنجیره زیان‎‎ها و اثرات سوء اقتصادی ناشی از ابهام انتخاباتی افزوده شد.

در حوزه امنیت با نگاهی به گراف امنیتی در افغانستان به وضوح افزایش سطح ناامنی بر اثر طولانی شدن روند انتخابات مشهود است.

پیش از انتخابات، شمال افغانستان آشیانه‎ای امن به حساب می‎آمد و نفوذ ناامنی در آن محال بود اما اینک طالبان، دامنه درگیری‎ها را به ولایت‎های شمالی نیز وسعت داده است.

در مدت 13 سال گذشته تلاش شد تا اساس همدلی برای ایجاد ملتی واحد و یکپارچه بنا نهاده شود اما اینک با زمزمه قومی شدن انتخابات تنش‎های قومی، مذهبی و زبانی نیز در این کشور افزایش خواهد یافت.

به اذعان کارشناسان، ادامه اختلافات انتخاباتی و طولانی‌تر شدن این روند می‌تواند دستاوردهای 13 ساله افغانستان در معرض خطر نابودی قرار دهد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس