کد خبر 339118
تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۰

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفت: ۴ هزار و ۸۱۰ میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران سراسر کشور پرداخت شد.

به گزارش مشرق، محمدباقر نوبخت در شورای برنامه‌ریزی و توسعه خراسان جنوبی با بیان اینکه 25 درصد منابع پیش بینی شده بودجه سال 93 در 5 ماه نخست امسال هنوز به دست نیامده است، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال این منابع به دست نیاید.

وی افزود: در تاریخ 28 اسفند سال گذشته 147.5 هزار میلیارد تومان اعتبار به خزانه دولت برگشت که در همان روز 4 هزار و 810 میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران سراسر کشور پرداخت شد.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: در حال حاضر کشور در شرایط تحریم در حال تخصیص منابع است، بنابراین اعتبار اختصاص یافته به استانها باید به صورت دقیق و کارشناسی شده باشد.

نوبخت با بیان اینکه معاونت برنامه‌ریزی رئیس جمهور دستگاه متولی توسعه کشور است، بیان کرد: از 30 مرداد ماه سال گذشته تاکنون به طرح‌های عمرانی 3.5 برابر اعتبار اختصاص یافته است.

معاون رئیس جمهور هدف از سفر خود به خراسان جنوبی را بررسی جایگاه این استان در مسیر توسعه کشور عنوان کرد و گفت: برای رسیدن ایران به جایگاه نخست اقتصادی، علمی و فناوری در سال 1404 باید همه بخش‌ها و مناطق کشور هماهنگ با یکدیگر توسعه یابند.

نوبخت اظهار کرد: این حرکت از سال 84 آغاز شده و باید در یک دوره 20 ساله ایران اسلامی در جایگاه توسعه یافتگی اقتصادی قرار گیرد.

* توسعه یافتگی ایران اسلامی با اهداف سند چشم‌انداز فاصله دارد

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: بر اساس آمار در حال حاضر سند چشم‌انداز به نیمه راه نرسیده و نسبت به اهداف 20 ساله فاصله دارد.

نوبخت بیان کرد: در حال حاضر در سال چهارم برنامه پنجم توسعه هستیم و وضعیت نشان می‌دهد که برای دو برنامه بعدی توسعه باید خیز بیشتری برداریم.

وی با بیان اینکه در سفرهای استانی در حال برآورد و بررسی جایگاه استان‌ها در مسیر توسعه هستیم، تصریح کرد: در حال حاضر برنامه ششم توسعه سند چشم‌انداز 20 ساله در دست تهیه و تنظیم است.

معاون رئیس جمهور افزود: آمار ارائه شده در این سفر نشان می‌دهد که شاخص‌های خراسان جنوبی وضعیت مناسب و امیدبخشی ندارند و بلکه دغدغه‌آفرین هستند.

نوبخت افزود: در دو برنامه گذشته و یا پنج برنامه‌ توسعه‌ای که پیش از انقلاب اسلامی و برنامه‌های که بعد از پیروزی انقلاب انجام شد گرچه توسعه کشور متناسب با اهداف نبوده اما از نقطه آغاز در سال 1328 توسعه کشور رشد چشمگیری داشته است.

* استان‌ها در سند چشم‌انداز رشد یکسانی نداشتند


وی با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهد که استانها در سند چشم‌انداز یکسان رشد نداشته‌اند، اظهار کرد: توازن منطقه‌ای و استانی در این 10 برنامه توسعه که از سال 28 تا به امروز پیش رفته با وجود اینکه کشور توسعه نسبی پیدا کرده اما باز هم این توسعه نامتناسب است.

معاون رئیس جمهور بیان کرد: خراسان جنوبی باید علاوه بر رشد سریع نابرابری‌های خود را با استانهای دیگر تقلیل دهد.

نوبخت اظهار کرد: سال 93 تمام نقل و انتقالات مالی که باید در این سال صورت گیرد در قالب برنامه بودجه سال 93 ثبت شده و ردیف اعتباری دریافت کرده است؛ بنابراین اگر پروژه‌ای در استانی ردیف بودجه نداشته باشد معاونت نیز نمی‌تواند کمک مالی کند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های قانونی بودجه سال 93 نیز گفت: بودجه هر استان از 3 محل تامین می‌شود بنابر این بودجه استانی خراسان جنوبی تحت عنوان اعتبارات تملک و دارایی‌های سرمایه‌ای استانی معادل 15 میلیارد و 800 میلیون تومان است.

معاون رئیس جمهور افزود: خراسان جنوبی غیر از بودجه استانی 139 میلیارد تومان در اختیار معاونت راهبردی دارد.

نوبخت بیان کرد: طر‌ح‌های ملی در قانون بودجه اعتبار می‌گیرند که این اعتبار در خراسان جنوبی معادل 63 میلیارد و 500 میلیون تومان است.

وی اظهار کرد: طرح‌های ملی استانی شده نیز در خراسان جنوبی 24 میلیارد و 200 میلیون تومان است.

معاون رئیس جمهور گفت: قانون بودجه سال 93 برای توازن بین استانها اعتباری را در نظر می‌گیرد که این اعتبار در خراسان جنوبی معادل 37 هزار و 700 میلیارد تومان است.

نوبخت با اشاره به ردیف‌های توازن منطقه‌ای اظهار کرد: اعتباری معادل 82 میلیارد و 200 میلیون تومان به خراسان جنوبی اختصاص داده می‌شود تا در طرح‌هایی هزینه شود که این استان را به جایگاه توسعه‌ای استان‌های دیگر برساند.

وی افزود: این اعتبار با 32 شاخصی که معاونت برنامه‌ریزی رئیس جمهور تعریف می‌کند بین شهرستانها تقسیم می‌شود.

* 309 میلیارد تومان اعتبار تملک دارایی به خراسان جنوبی اختصاص یافت

معاون رئیس جمهور گفت: مجموع اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه‌ای خراسان جنوبی در سال 93 برای هزینه در طرح‌های عمرانی 309 میلیارد تومان است.

در این جلسه مقرر شد هر طرح و پروژه‌ای که در خراسان جنوبی وجود داشته باشد و بتواند ظرف امسال به اتمام برسد معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور تعهد قانونی دارد که اعتبارات آن را به صورت 100 درصد تخصیص دهد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس