مجری طرح کلان طراحی و ساخت پرده دریایی شش نفره دوزیست از اتمام مراحل ساخت این پرنده خبر داد.

به گزارش مشرق،  مجری طرح کلان طراحی و ساخت پرده دریایی شش نفره دوزیست گفت: با ساخته شدن پرنده دریایی شش نفره دو زیست در این طرح، ایران به جمع کشورهایی مانند آمریکا، روسیه و آلمان که دارای فناوری ساخت هواپیماهایی در این رده هستند پیوست هرچند کشورهایی مانند چین که محصولات مشابه تولید می کنند یز در این جمع حضور دارند.

چرا پرنده دریایی دو زیست تولید کنیم؟

وی در پاسخ به این سوال گفت: ایران اسلامی کشوری است با مرزهای آبی و خاکی طولانی که چنین جغرافیایی برای انجام عملیات مختلف مانند مرزبانی، گشت دریایی، تصویربرداری از مرزها و ... نیازمند محصولاتی مختلف است که یکی از آن ها پرنده ای دارای قابلیت نشست و برخواست از سطح آب است.

مجری طرح ادامه داد: ایده استفاده از چنین محصولی در تمام دنیا مسبوق به سابقه است و ده ها سال است که پرنده های اینچنین در نقاط مختلف دنیا مورد استفاده قرار می گیرند.

وی افزود: اگر چه فناوری تولید و ساخت این محصولات در اختیار کشورهای محدودی است اما، در سال های اخیر تجربه موفق استفاده از هواپیماهای خشکی نشین در اطراف مرزهای ابی کشور و روند رو به رشد هوانوردی عمومی در کشور، این ایده را به ذهن سازندگان متبادر کرد که ایجاد چنین محصولی برای اولین بار در کشور می تواند بسیاری از نیازهای موجود را پاسخ دهد.

ایده ای که منجر به تولید محصول شد

مجری این طرح کلان مورد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ایده اولیه تولید این محصول را در کشور در سال 86 عنوان کرد و ابراز داشت: ایده اولیه طرح ساخت این هواپیما از سال 86 و به انحای مختلف از سوی سازمان ها و نهادهای گوناگون مطرح شد اما، اولین بودجه ها در سال 89 به این پروژه تخصیص داده شد که با اختصاص منابع مالی برای اجرای طرح، مراحل طراحی مقدماتی محصول آغاز شد.

به گفته وی، در سال 91، پس از وقفه ای که ناشی از اعمال تحریم ها و نیز بروز
مشکلات مالی برای استمرار فعالیت پروژه به وقوع پیوست، ساخت نمونه پروازی از مهرماه 92 با اراده حمایتی مدیریت جدید در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز و در نیمه اول سال جاری تست پروازی موفق هواپیما به انجام رسید.

موانع فراروی اجرای طرح

مجری طرح کلان طراحی و ساخت پرده دریایی شش نفره دوزیست، به مشکلات فراروی اجرای این طرح اشاره و با بیان اینکه با مدیریت صورت گرفته این مشکلات یکی پس از دیگری برطرف شد، افزود: نوسانات نرخ ارز، مشکل در تامین اقلام خرید خارج به دلیل تشدید تحریم ها و تورم در کشور و به تبع آن بالا رفتن هزینه های اجرای طرح از مهمترین مسایلی بود که گروه سازنده با آن رو به شد و علاوه بر این، نو بودن فناوری مورد استفاده و حتی عملیات این محصول در کشور نیز از دیگر چالش هایی بودند که در زمان طراحی و ساخت این پرده با آن رو به رو بودیم که با اعتماد به توان داخلی و حمایت مسئولان سر انجام موفق به گذر از این مشکلات شدیم.

حضور شرکت های دانش بنیان در اجرای طرح

وی با بیان اینکه در ساخت این پرنده دریایی از توان شرکت های دانش بنیان استفاده وسیعی صورت گرفته است گفت: به منظور نهایی کردن پروژه ساخت پرنده دریایی شش نفره دو زیست 39 هزار نفر ساعت روز معادل 310 هزار نفر ساعت زمان صرف شده است.

کاربردهای پرنده دریایی دو زیست

به گفته مجری طرح کلان طراحی و ساخت پرده دریایی شش نفره دوزیست، این پرنده می تواند نسبت به حمل ادوات و تجهیزات مورد نیاز برای ماموریت هایی مانند شناسایی، عکسبرداری و... در محیط های آبی و خاکی، گشت های دریایی در راستای
مبارزه با قاچاق کالا و توقیف شناورهای متخلف، نظارت، بازرسی و دسترسی به سکوها و خطوط لوله های نفت در دریاها و دریاچه ها ونیز جا به جایی غواصان به محل های ماموریت آنان، عملیات های امداد و نجات در محیط های آبی – خاکی و انجام تحقیقات زیست محیطی برای نمونه برداری از آب ها، کنترل حرکت جانداران، حمل بار، اطفا حریق و استفاده های شخصی و تفریحی و نیز تاکسی هوایی مورد استفاده قرار گیرد.

ویژگی محصول ساخته شده ایرانی

وی با اشاره به اینکه اغلب قطعات مورد استفاده قرار گرفته شده در اجرای این طرح به صورت داخلی تامین شده است، اضافه کرد: به جز قطعات معروف به VENDOR LIEMS که توسط تمامی هواپیماسازها از شرکت های معتبر تخصصی خریداری می شود، مابقی قطعات در داخل کشور تولید و به کار گرفته شده اند.

وی به ویژگی های این پرنده ایرانی در مقایسه با نمونه خارجی آن اشاره کرد و افزود: استفاده از مواد کامپوزیت پیشرفته که منجر به کاهش خوردگی در محیط های آبی و امکان استفاده در آب شور می شود، از مهمترین مزایای این پرنده در مقایسه با نمونه خارجی آن است.

به گفته وی، امکان تولید و ساخت محصول در داخل کشور در شرایط ویژه تحریمی از دیگر مهمترین مزیت های تولید آن در داخل کشور بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    0 1
    خدا بهشت رو نصیبتون کنه انشالله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس