کد خبر 338578
تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۳

معاون وزیر امور خارجه کشورمان امروز برای دیدار با مقامات عربستانی از جمله سعود الفیصل، وزیر خارجه عازم ریاض شد.

به گزارش مشرق، حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان امروز به منظور دیدار با سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان و گفت‌وگو درباره مسائل مورد اهتمام و علاقه دو کشور راهی عربستان شد.

روابط ایران و عربستان از زمان تحولات اخیر جهان عرب به سردی گرایید، با این حال دولت یازدهم از ابتدای شروع به کار بهبود روابط با کشورهای همسایه را جزو راهبردهای سیاست خارجی خود قرار داد. در همین چارچوب اولین سفر خارجی رئیس جمهور به کشور عمان صورت گرفت.

مقامات وزارت امور‌خارجه بارها بر آمادگی ایران برای دیدارهای دوجانبه و آغاز گفتگوهای سازنده با ریاض تاکید کرده اند، اما به نظر می رسد این آمادگی در طرف مقابل وجود نداشت. بعلاوه دعوت وزیر امور خارجه کشورمان از سوی همتای عربستانی خود که چندی پیش صورت گرفت بیشتر در قالب حضور در کنفرانس وزرای خارجه کشورهای اسلامی در جده بود تا دعوت رسمی و دوجانبه که به گفته امیرعبداللهیان نیازمند رعایت پروتکل خاص خود است.

معاون ظریف در یکی برنامه تلویزیونی گفت: ایران اهمیت کشور عربستان را به خوبی درک می‌کند زیرا همکاری نزدیک تهران و ریاض می تواند نقش موثری در جهان اسلام، منطقه و جهان داشته باشد از این رو ارتباط ایران و عربستان از اهمیت بالای برخوردار است.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه تهران از دعوت ریاض برای سفر وزیر امور خارجه کشورمان به عربستان استقبال می کند، خاطرنشان کرد: باید پیش از سفر وزیر امور خارجه، تمام این مقدمات و تشریفات آماده شود.

همچنین انتخاب سفیر جدید ایران در ریاض و مسقر شدن وی در محل نمایندگی دیپلماتیک در ایجاد و بهبود روابط دوجانبه موثر بوده است.

از سوی دیگر انتخاب نخست وزیر جدید عراق که به نظر می رسد موافقت همزمان ایران و عربستان را نیز با خود همراه دارد زمینه را برای بهبود روابط ایران و عربستان فراهم کرده است.


به نظر می رسد سفر مقام ارشد کشورمان به ریاض زمینه ساز ارتقای روابط و فراهم شدن مقدمات سفر وزیر امور خارجه را به همراه داشته باشد. امیرعبداللهیان پیش از این در یک گفتگو با روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن در حاشیه مشارکت در مراسم سوگند عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری جدید مصر در قاهره اعلام کرده بود که با شاهزاده سلمان‌بن عبدالعزیز ولیعهد سعودی در جریان حضور در مراسم برگزاری سوگند رئیس جمهوری مصر دست داده و سلام و درود حسن روحانی رئیس جمهوری ایران را به وی ابلاغ کرده است.

در این گفتگو امیرعبداللهیان با ولیعهد سعودی درباره مذاکره در سطح معاون وزیران خارجه دو کشور برای زمینه سازی جهت سفر جواد ظریف وزیر خارجه ایران به عربستان توافق نظر کردکرد.

تلاش های دیپلماتیک ایران برای گفتگو با کشور مهم عربستان در جهت همکاری برای برقراری صلح و ثبات در حوزه های بحرانی منطقه از جمله سوریه،  عراق، لبنان و بحرین حاکی از عزم ایران برای حل و فصل مسائل منطقه با مشارکت کشورها و بازیگران منطقه در چارچوب امنیت دسته جمعی است. با این همه همانگونه که وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه‌ای گفت که «تانگو یک نفره نمی شود» لازم است کشورهای منطقه نیز نقش سازنده خود را در تحولات منطقه نشان دهند و برخی سیاست هایی را که موجب بی ثباتی منطقه شد متوقف کنند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس