مدیر انتشارات امینان در نشست صبح ناشر گفت: سعی کنیم دفاع مقدس را عمقی نگاه کرده و منتظر حمایت ارشاد یا دیگر نهادها باقی نمانیم. ما در شروع کار در انتشارات امینان به عنوان یک ناشر خصوصی، منتظر حمایت کسی یا جایی نماندیم.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق،‌ پانزدهمین نشست صبح ناشر صبح امروز یکشنبه 2 شهریور، با حضور یوسف سخنور مدیر انتشارات امینان و اهالی رسانه در مرکز رسانه‌ای شیرازه برگزار شد.

سخنور در ابتدای این برنامه با اشاره به محورهای فعالیتی این ناشر گفت: ما فعالیت‌مان را با چاپ کتاب‌های طب سنتی اسلامی، دفاع مقدس عامه‌پسند و شعرونثر ادبی آیینی آغاز کردیم. مثلا انتشارات سوره مهر و دیگر ناشران مشابه وارد بحث کتاب‌های تغذیه نمی‌شدند که ما وارد کار چاپ کتاب‌های تغذیه و طب سنتی شدیم. یک بخش دیگر از فعالیت‌مان به این دلیل آغاز شد که شعر شاعرانی را می‌دیدیم که اسم نبودند ولی شعرشان خوب بود. اصلی‌ترین اثر کتاب هم در این زمینه، کتاب «انعکاس آفتاب» بود که روز تولد حضرت معصومه(س) برایش اقدام کردیم.

وی افزود: آن زمان که در این‌باره اقدام کردیم، کسی وارد حوزه چاپ نثر ادبی نمی‌شد. زمان معاونت آقای پرویز در وزارت ارشاد بود. تعدادی از این کتاب چاپ کردیم ولی بعد ادامه ندادیم. آغاز کار کتاب دوم «پنجره هشتم» درباره امام رضا(ع) هم همزمان با شهادت حضرت معصومه بود. دوستان آستان قدس رضوی تماس گرفتند و به خاطر این کتاب تشکر کردند و گفتند بخشی را به‌نام بخش نثر ادبی به جشنواره‌شان اضافه کرده‌اند.

این مدیر نشر در ادامه گفت: من از سال 69 تا 89 در انتشارات سوره مهر فعالیت کردم. به یاد دارم که سال 81 یک انبار کتاب جنگی داشتیم که فروش نمی‌رفت اما سال 83 دیگر کتاب جنگی مانده در انبار نداشتیم. یعنی خودمان می‌دیدیم که مردم تشنه این نوع کتاب‌ها هستند و به دنبال کتاب‌های جنگ هستند. به همین دلیل هم در انتشارات امینان با این اطمینان که کار می‌گیرد، وارد عرصه شدیم. شمارگان کتاب‌هایمان در این روزها 2 هزار و 500 برای هر چاپ است. اما باقی کتاب‌ها که در کارشناسی و آماده‌سازی‌شان برای دیگر ناشران مشارکت داریم، تیراژی حدود هزار و 100 نسخه دارند. مثلا کتاب «شاهرخ» به چاپ چهلم رسیده است. چاپ اول این کتاب از اردیبهشت 89 وارد بازار شد و می‌توان گفت حدودا سالی 10 چاپ آن به بازار عرضه شده است. بیشترین کتابمان هم به چاپ پنجاه و هشتم رسیده است.

سخنور با اشاره به کتاب «طیب» یکی از کتاب‌های پرفروش نشر امینان گفت: اوایل که کتاب طیب را با محوریت شخصیت شهید طیب حاج‌رضایی چاپ کردیم، به ما خرده می‌گرفتند که چرا این کتاب را چاپ کرده‌اید؟ اما حالا از این کتاب استقبال زیادی می‌شود و تجدید چاپ می‌شود. یک سری خاطرات جدید هم داریم که اگر امکانش باشد، در چاپ‌های بعدی، به این کتاب اضافه خواهیم کرد. ما درباره مادران شهید دو کتاب «بهشت زیر قدم‌هایش» و «من کنیز زینبم» را چاپ کردیم. کتابی هم درباره موضوع بیت‌المال چاپ کردیم که برای بنیاد حفظ آثار استان هرمزگان است.

مدیر نشر امینان در پاسخ به این سوال که چرا به عنوان یک ناشر خصوصی، چندان مشکل درگیر مسائل مالی و ضرر نشده است، گفت: نه این‌که بخواهم از خود یا انتشارات امینان تعریف کنم اما باید به این نکته اشاره کنم که تجربه سال‌ها حضورم در کار نشر و انتشارات سوره مهر باعث شد در زمینه هزینه‌یابی نکات ارزشمندی یاد بگیرم. در سوره مهر هم که بودم، جلوی یک سری از هزینه‌های غیرضروری را گرفتم. در انتشارات امینان هم هدف اولم این بوده و هست که کتاب‌ها توزیع بشود و همه طیف‌ها بتوانند آن‌ها را بخوانند. یک سری از توضیحاتی که در شناسنامه کتاب‌ها در ابتدای هر کتاب می‌آوریم، در بسیاری از کتاب‌های دیگر وجود ندارد. به عنوان مثال نام و شماره تلفن مراکز پخش‌مان را درج می‌کنیم و این مراکز نیز به این نتیجه رسیده‌اند که هرچه بیشتر کتاب را توزیع کنند، سود بیشتری خواهند برد. سعی کردیم تا جایی که ممکن است، قیمت‌ها را پایین نگه داریم تا از نظر مالی به مخاطب فشار نیاید. یک کار دیگر این است که چون رقم شمارگان همه کتاب‌های ما یکی است،‌ برای زدن جلد چند کتاب، از یک فیلم و زینک استفاده می‌کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما ناشران یک بخش عمده‌ای را در کارمان از دست داده‌ایم و آن بخش، جامعه عامه‌پسند ماست. وقتی جامعه‌ای را حذف می‌کنی، در صورتی که مشکلاتش را می‌دانی، طبیعی است که کتاب‌ها به فروش نرود چون با ذائقه این جامعه حذف شده، سازگار نیست. بنابراین باید در انبار باقی بماند. اگر من ناشر، کتاب جنگی‌ام را به جایی بدهم که عرقی نسبت به جنگ ندارد، ضرر کرده‌ام. یک پخشی معمولا کتاب‌هایی را پخش می‌کند که از او خواسته شده باشد. وقتی شما یا پخشی دلسوزی نمی‌کنید و فقط به مسائل مادی فکر کنید، کتاب فروش نخواهد رفت. راهکار کاربردی این است که مخاطب کتابتان را پیدا کنید. گروه زیادی از مخاطبان کتاب‌های جنگ و شهدا، مساجد، پایگاه‌های بسیج و ... هستند که ما در تعامل با آن‌ها، درصد تخفیف‌ها را بیشتر کردیم. توزیع کتاب در ایران، خیلی‌وقت است که مشکل دارد و نمی‌دانیم تولیدکننده‌ایم یا توزیع‌کننده. بنابراین شما به عنوان ناشر باید یک بخش توزیع‌کننده هم داشته باشید.

سخنور درباره کتاب‌سازی و ساخت کتاب‌های انتشارات امینان گفت: من اولین مدیرتولید انتشارات سوره مهر بودم، نزدیک به 5 هزار کتاب در حوزه هنری تولید کردم و اولین بروشور رنگی را برای این ناشر تولید کردم. در حال حاضر فرمت کتاب‌های ما در انتشارات امینان تغییر کرده است. در گرافیک و فیزیک کتاب مشکلی نداریم اما قبول دارم که از نظر محتوا، کتاب‌هایمان ایراداتی دارد. ما باید آن روایت فنی و حرفه‌ای داستان را در کارهایمان اعمال کنیم. به همین دلیل لازم است که دست‌اندرکاران تولید محتوای کتاب‌های انتشارات امینان، با دیدن دوره آموزشی، بدانند که خاطره‌نگاری و داستان‌نویسی چه تفاوت‌هایی دارند.

این ناشر گفت: همه ما چه وزارت ارشاد، چه آموزش و پرورش و همه نهادهای مرتبط با حوزه کتاب، کم‌کاری کرده‌ایم. متاسفانه بخش عمده‌ای فکر می‌کنند همه فعالیت‌های این‌چنینی باید در پایتخت باشد و در شهرستان‌ها، درباره شهدا، بسیار کم‌کاری شده است. در زمینه تولید محتوا، آموزش صحیح داده نشده است و آموزش و پرورش از کودکی، بچه‌ها را آموزش نداده است. یا مثلا ارشاد، کلاس‌های حرفه‌ای در زمینه داستان یا خاطره‌نگاری برگزار نکرده است. بنابراین وقتی خاطره می‌نویسیم، به‌طور حرفه‌ای نمی‌نویسیم. از طرف دیگر، خیلی از شهدا مانند شهید همت و شهیدان باکری نیستند اما، هستند و وجود دارند. بسیاری از شهدای استانی، دریایی از خاطرات و مطالب جذاب هستند که ما با چاپ نمونه‌هایی از آن‌ها استقبال زیادی را در شهرستان‌ها شاهد بودیم. سعی کنیم دفاع مقدس را عمقی نگاه کرده و منتظر حمایت ارشاد یا دیگر نهادها باقی نمانیم. ما در شروع کار در انتشارات امینان به عنوان یک ناشر خصوصی، منتظر حمایت کسی یا جایی نماندیم.

وی درباره تبلیغ کتاب گفت: این روزها برگزاری یک مراسم رونمایی کتاب، 4 تا 5 میلیون هزینه دارد. ما به جای صرف این هزینه در این زمینه، آن را صرف چاپ کتاب می‌کنیم. پخش تیزر تلویزیونی برای کتاب، 7 میلیون تومان است. من ناشر خصوصی چنین مبلغی را ندارم که برای تیزر هزینه کنم. این‌جا این سوال پیش می‌آید که چرا کتاب نباید مانند دیگر کالای مورد مصرف مردم، یارانه داشته باشد و برای رفتنش در سبد خرید مردم، یارانه در نظر گرفته شود؟

سخنور در پایان سخنانش گفت: این جمله را که ایرانی، کتابخوان نیست، قبول ندارم. پس قرآن و مفاتیح که مرتب خوانده می‌شوند، چه هستند؟ موضوع این است که باید کتاب مناسب به دست مردم برسد، تا خوانده شود.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس