کد خبر 337233
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۱

شهرهای طرابلس و بنغازی، مهد قیام علیه رژیم قذافی در شرق لیبی دیروز شاهد درگیری شدید بین گروه‌های شبه نظامی بود و در همین حال نیروهای حفتر مسئولیت بمباران دوشنبه گذشته پایتخت لیبی را برعهده گرفتند.

به گزارش مشرق، شبکه خبری اسکای نیوز نوشت: در درگیری‌هایی که در اطراف فرماندهی ستاد کل ارتش لیبی در طرابلس روی داد دستکم چهار تن کشته و 9 تن دیگر زخمی شدند.

طارق الغنی، سخنگوی گردان شبه نظامیان قعقاع (یکی از گروه های درگیر در طرابلس) گفت: نیروهای ارتش لیبی پس از پایان درگیری های اطراف مقر فرماندهی ستاد ارتش با نیروهای سپر لیبی اطراف انبارهای نفت درگیر شدند و  کنترل پل الفروسیه و بوابه الرئاسه را به دست گرفته و نیروهای سپر لیبی به مزارع پشت مقر فرماندهی ارتش عقب نشینی کردند.

در همین حال ارتش ملی لیبی به فرماندهی ژنرال خلیفه حفتر در پی درگیری هایی که از یکشنبه گذشته با انصار الشریعه در بنغازی داشت توانست تا منطقه ابوعطنی پیشروی کرده و عناصر الشریعه را تا منطقه اللیثی به عقب براند.

در این درگیری ها نیروهای ویژه ارتش لیبی معروف به صاعقه و نیروهایی که از پادگان الرجمه خود را به بنغازی رسانده بودند حضور داشتند و هواپیماها و بالگردهای نیروی هوایی لیبی هم مواضع انصار الشریعه را در جریان درگیری های دیروز هدف بمباران شدید قرار دادند.

منابع ارتش لیبی گفتند که در درگیری‌های بنغازی از میان نیروهای ارتش سه تن کشته و 13 تن دیگر زخمی شدند و گروه انصار الشریعه هم در این درگیری ها متحمل خسارات سنگین جانی و تجهیزاتی شدند.

یک مسئول لیبیایی که خواست نامش فاش نشود به خبرگزاری فرانسه گفت: مقامات لیبی از مسئولین ماهواره نیل ست خواستند که پخش برنامه های دو کانال تلویزیونی لیبیا الوطنیه و لیبیا الرسمیه که به ترتیب از سوی دولت موقت و پارلمان اداره می شوند متوقف کند.

وی افزود: دلیل بسته شدن این دو کانال جانبداری آنها از دو گروه های شبه نظامی شهر مصراته و متحدان افراط گرای آنها خوانده شده و گفته شده که این دو کانال رویکرد خود را تغییر داده و لیبیایی ها را به جنگ با یکدیگر تحریک کرده و از رویکرد ملی لیبی دور شده بودند.

در همین حال سرتیپ صقر الجروشی یکی از نزدیکان ژنرال حفتر تصریح کرد: هواپیماهایی که دوشنبه برخی مواضع نظامی متعلق به شبه نظامیان مصراته را در طرابلس را بمباران کردند وابسته به نیروهای حفتر بودند.

این در حالی است که دولت انتقالی لیبی در بیانیه ای تاکید کرد: که دو هواپیمای ناشناس سحرگاه دوشنبه مواضع شبه نظامیانی را که در درگیری های اطراف فرودگاه مشارکت دارند بمباران کردند اما معلوم نشده که این هواپیماها از کجا آمدند.

دولت لیبی از ریاست ستاد کل ارتش و اداره اطلاعات نظامی این کشور خواست در این باره تحقیق کرده و اطلاعات را در اختیار دولت قرار بدهد.

محمد بویصیر مشاور سیاسی نیروهای حفتر هم گفت: ما به کشورهای عضو دائم شورای امنیت ابلاغ کردیم که هواپیماهای نیروی هوایی لیبی با دو خلبان لیبیایی اهداف شبه نظامیانی را که غیرنظامیان طرابلس و حومه ان را در درگیری ها گلوله باران می کنند بمباران کردند.

این در حالی است که ریاست ستاد نیروی هوایی لیبی که از مخالفان حفتر است در بیانیه ای تاکید کرد که حمله هوایی علیه منطقه وادی الربیع جنوب طرابلس با جنگنده های اجنبی و نه داخلی صورت گرفت زیرا در این عملیات بمب هایی بکار گرفته شده بود که نیروی هوایی لیبی در اختیار ندارد.

وی برخاستن این هواپیماها از پایگاه های نظامی طرابلس را هم به خاطر درگیری های این شهر محال دانست و گفت امکان بلند شدن این هواپیما از شرق لیبی هم بعید است زیرا در این صورت به خاطر بعد مسافت به سوخت گیری مجدد یا فرود در دیگر فرودگاه ها نیاز داشتند که این امر هم اتفاق نیفتاده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس