بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت دولت یازدهم، طی یک سالی که از مدیریتش در وزارت نفت می‌گذرد تقریبا هر هفته یک بار از سرمایه‌گذاری و احتمال حضور شرکت‌های نفتی خارجی برای حضور در صنعت نفت ایران، سخن گفته است.

گروه اقتصادی مشرق -زنگنه از 24 مرداد سال 1392 با 166 رای موافق، 104 رای مخالف و 13 رای ممتنع به عنوان وزیر نفت دولت یازدهم برگزیده شد.

بازگشت شرکت های نفتی خارجی از اصلی ترین انتظاراتی بود که با معرفی زنگنه به عنوان وزیر نفت به طور گسترده از سوی رسانه های حامی دولت یازدهم، مطرح می شد.

زنگنه در برنامه پیشنهادی خود برای تصدی وزارت نفت نیز بر بازگرداندن شرکت های نفتی جهان به صنعت نفت کشور تاکید کرده بود. زنگنه یکی از راهکاری تحقق این وعده را اصلاح ساختار قراردادهای نفتی در کشور با هدف جذاب ساختن آنها برای شرکت های نفتی خارجی اعلام کرده بود.

البته مشخص بود که هدف از بازگشت شرکت های نفتی درجه اول جهان، شرکت های نفتی اروپایی و آمریکایی بود، زیرا شرکت های نفتی آسیایی خصوصا چینی ها در دوران تحریم ها نیز در کشورمان حضور داشتند و مطمئنا بازگرداندن این شرکت ها مقصود زنگنه نبوده است.

از این رو انتظار می رفت با انتخاب زنگنه به عنوان وزیر نفت دولت یازدهم و مانورهای رسانه ای گسترده ای که درباره قدرت مدیریتی وی مطرح بود، به تدریج شاهد بازگشت غول های نفتی به کشورمان باشیم.

اینک با گذشت یک سال از زمان انتخاب زنگنه به عنوان وزیر نفت، به اذعان خود مقامات نفتی دولت یازدهم، تاکنون هیچ شرکت خارجی  راهی ایران نشده است.

مروری بر سخنان زنگنه در یک سال اخیر نشان می دهد وی تاکنون حدود 57 بار به طور مستقیم درباره بازگشت شرکت های نفتی خارجی سخن گفته است. این تعداد نشان می دهد که به طور متوسط زنگنه هر هفته یک بار از شرکت های غربی برای بازگشت به صنعت نفت کشورمان دعوت کرده است.

امید می رود با نتیجه ای که  وزارت نفت دولت یازدهم از همکاری با غربی ها بدست آورد، اصول اساسی اقتصاد مقاومتی و توجه به شرکت های داخلی، سرلوحه کار وزارت نفت قرار گیرد.

مطمئنا در صورت تداوم این دعوت های بی حاصل، شاید 4 سال دولت یازدهم بگذرد و همچنان وزارت نفت چشم به راه غربی ها بماند و رکود در صنعت نفت کشور ضربه ای اساسی به این صنعت بزند.

زنگنه هر 7 روز یک بار از شرکت های خارجی دعوت کرده است

زنگنه هر 7 روز یک بار از شرکت های خارجی دعوت کرده است

زنگنه هر 7 روز یک بار از شرکت های خارجی دعوت کرده است

زنگنه هر 7 روز یک بار از شرکت های خارجی دعوت کرده است

زنگنه هر 7 روز یک بار از شرکت های خارجی دعوت کرده است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • علی ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    0 0
    گزارش کاملا مغرضانه بود زیرا: اولا: شرکت های نفتی برای کسب اطمینان بیشتر، بازگشت جدی شان را به بعد از حذف کامل تحریم ها موکول کرده اند. ثانیا: در جدول مورد نظر بسیاری از اظهار نظرها در یک جلسه صورت گرفته بود و جُدا مطرح کردن آن ها شیطنت رسانه ای شماست. ثالثا: به نقاط قوت برجسته مدیریت زنگنه هیچ اشاره ای نشده بود. مشرق ! اگر به آزادی بیان اعتقاد داری، منتشر کن.
  • علی حقجو ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    0 0
    نقاط قوت بر جسته مدیریت زنگنه ؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!! خدا همه عقب مونده ها رو شفا بده
  • م ک آ ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    0 0
    شما بفرمایید کدام نقاط قوت؟
  • ghasem ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    0 0
    کاملا مغرضانه بووود
  • ناشناس ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    0 0
    نقاط قوت برجسته مدیریت زنگنه !!! در قرارداد کرسنت کاملا" آشکار است !
  • ناشناس ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    0 0
    جالب اینجاست که خود آقای زنگنه اذعان کرده است که در یکسال گذشته فروش نفت کاهش داشته است !
  • ناشناس ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    0 0
    امیدواریم آقای زنگنه در مورد جریمه 18 میلیارد دلاری کرسنت هم به مردم پاسخگو باشند.
  • ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    0 0
    من تو صنعت نفتم و تقریبا میدونم چه خبره. فقط یه چیز بگم اونم اینه که ایرانیها شاید بتونند پروژه های نفتی کوچک رو انجام بدن ولی تا داشتن توانائیهای انجام پروژه های متوسط یا بزرگ حالا حالا ها راه دارند و انجامش چیزی جز ضرر و زیان نیست مثل فاز 4&5 پارس جنوبی که کره ای ها به بهترین شکل تو 3 سال ساختن اما ما ایرانیها چند تا فازه که 8 ساله شروع کردیم ولی هنوز تمومش نکردیم تازه آخرش چی از آب در می آد خدا میدونه
  • ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    0 0
    دم مشرق گرم راست میگه بیان کن
  • ابراهيم ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    0 0
    اصلن مساله اين نيست كه اينا با خارجيا ميخان كار كنن يانه مساله اينه كه وقتي آقا ميگه اقتصاد مقاومتي اينها ادعا ميكنن كه ما كاملا درونزا و مقاومتي و تكيه بر توان داخلي داشتيم اما شركتاي داخلي رو تعطيل و التماس شركتاي خارجي رو ميكنن
  • ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    0 0
    اصولا هر کس برخلاف من حرف بزنه مغرضه:سینه چاک تضارب ارا وجامعه چندصدائی.
  • بهار ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    0 0
    رشد کردن هزینه داره.معلومه که یه راست رفتن به بازار وماهی خریدن سریعتره!ولی یه شب سیری.چندماه صرف بافت تور ویادگیری ماهیگیری کنی برای همیشه سیری غیرقابل تحریم.اونها هم از توی شکم مادرشون که اینکاره نبودند وبا اوردن دیگران از خارج به کشورشون به اینجا نرسیدند.میخواهید روی کاناپه دراز کشیده وبا پول نفت دادن به خارجیها رشد هم کنیم!
  • شکوفه ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    0 0
    دیگه گوشم درد گرفت از بس شنیدم که باید از نقاط برجسته مدیریتی وخدمات اونها تقدیر کنیم.چطور چیزی که نیست رو هوار کنیم؟
  • ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    0 0
    به اقای زنگنه بگین ایا اصلا میدونند در صندوق سرمایه گذاری بازنشستگی نفت چه خبر است
  • ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    0 0
    عزیزم 18 میلیارد نیست 35 میلیارد دلاره
  • ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    0 0
    اقای کارشناس من الان اطلاع دارم شرکتی تو ایران هست که خودش کنتور گاز پالایشگاهی میسازه به اسم هلند و المان داره دونه ای از 8 میلیون تا 400 میلیون به پتروشیمی ها و شرکت گازی ها داخلی میفروشه من خودم تو اون شرکت برای کاراموزی رفته بودم تازه اگر بعضی دستگاهاشون رو ببینی مال 40 سال پیش و با نصب یک متر دیجیتال دارن با دقت 0.001اینچ و سانت قطعه میزنند
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    0 0
    پس کی بود که شعار دیپلماسی در نفت را می داد و می گفت ژنرال است؟ آقای ژنرال نمی دانست که تا رفع تحریمها هیچ شرکتی به ایران نمی آید؟ اما از کدام برجستگی مدیریتی زنگنه می گویید؟ از ترکمانچای کرسنت ؟ از هشت سال سپردن میدانهای نفت و گاز به شل و توتال با پیشرفت صفر؟ از تبدیل کردن ایران به یک وارد کننده بزرگ بزین؟ از بی اعتقادی در توسعه پالایشگاهی و بی صرفه دانستن تولید سوخت؟ از هر روز کوبیدن بر سر متخصصان داخلی؟ از واردات دکل حفاری از چین؟ و.. در تمام تاریخ نفتی ایران وزیر نفتی به این برجستگی نیامده است!!
  • ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    0 0
    دعوت ازشرکتهای نفتی درراستای مبایعه ومبادله باشرکتهای خصوصی که جناب وزیرعضویارییس هیات مدیرشونه هست وگرنه هنوزتحریمهاکه پابرجاهستندوهیچ شرکتی تاالان اعلام همکاری نکرده!!!!!!!!
  • ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    0 0
    آقای 10:40 تو وقتی فرق بین یه کنتور و یه پالایشگاه 4 میلیلرد دلاری با کلی Package و تجهیزات که بعضی ها فقط یکی دو تا سازنده تو دنیا داریم رو فهمیدی بعد بیا نظر بده.
  • محمود ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    0 0
    چقدحرررررررررررررررررررررررررررررف زده تواین یکسال یک ازحرفهاش روهم تو شبکه یک به مردم زد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس