کد خبر 336629
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۴

نماینده سابق ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در طول 10 سال گذشته همه مسئولان نسبت به امنیت و منافع ملی حسن نیت داشتند و با مدیریت خوب در طول این 10 سال نزدیک به صدها ادعا حل شد.

به گزارش مشرق، علی اصغر سلطانیه نماینده پیشین ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی بعد از ظهر امروز دوشنبه در همایش واکاوی پیشبرد سیاست هسته ای در دولت یازدهم در بیان عملکرد آژانس بین المللی انرژی هسته ای گفت: اساسنامه آژانس را قدرت های بزرگی نوشته اند که قدرت و منافع آنها مرتبط با اساسنامه آژانس است.

وی افزود: مهمترین مشکل در عملکرد نیم قرن گذشته آژانس این است که از اساسنامه خود انحراف پیدا کرده است.

نماینده پیشین ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی با تاکید بر اینکه در اساسنامه آژانس بازرسی ها از مراکز هسته ای داوطلبانه است، تاکید کرد: این بازرسی ها در صورتی که کشورها خودشان درخواست کنند، صورت می گیرد. اکنون کشور هند سلاح هسته ای دارد اما بازرسی هم نمی شود.

سلطانیه با بیان اینکه امروز آژانس رو به جهتی حرکت می کند که به یک سازمان بازرسی کننده تبدیل شده است، گفت: آژانس امروز به مداخله در حریم کشورها می پردازد و سرویس های اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا اکنون پشت آژانس هستند و به حوزه های دیگری بجز انرژی اتمی وارد می شوند.

وی افزود: هر کشوری که عضو ان پی تی باشد حق غنی سازی دارد و آژانس در این باره باید راستی آزمایی کند و اگر کشوری اتهامی داشته باشد رسما باید ثبت شود.

نماینده پیشین ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در سال 2003 البرادعی به همراه من نزد دولت وقت خاتمی رفتیم و در گزارش آژانس تخلفی ثبت نشد چون ما آن زمان تعهدی نداشتیم.

سلطانیه تاکید کرد: در طول 10 سال گذشته همه مسئولان نسبت به امنیت و منافع ملی حسن نیت داشتند و با مدیریت خوب در طول این 10 سال نزدیک به صدها ادعا حل شد.

وی با اشاره به ترکیب شورای حکام تصریح کرد: شورای حکام 30 عضو دارد که اکثریت آن با غربی ها است در واقع شورای حکام سیاسی است و در بدنه آژانس ساختار سیاسی و اطلاعاتی حاکم شده است.

نماینده پیشین ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در عملکرد نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در آژانس یادآور شد: با ساختار سیاسی و اطلاعاتی آژانس از ابتدا تاکنون همه دست اندرکاران تلاش کردند تا این بحران تحمیلی حل شود.

وی افزود: برآیند عملکرد جمهوری اسلامی ایران بر پایه عزت، مصلحت و حکمت نمره قبولی دارد.

سلطانیه تاکید کرد: بدیهی است که با ادامه تلاش های تیم کارشناسی امروز اندک اتهامات وارده هم مرتفع و حقانیت صلح آمیز بودن پرونده هسته ای ثابت خواهد شد.

سلطانیه در پایان تاکید کرد: به بسته شدن پرنده هسته ای ایران خوشبین هستم.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس