کد خبر 336359
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۷

حزب عدالت و توسعه عبدالله گل را برای تصدی پست نخست وزیری ترکیه کنار گذاشت و اعلام کرد که وی نمی‌تواند این پست را در اختیار بگیرد.

به گزارش گروه بین‌الملل مشرق، به نقل از خبرگزاری فرانسه، یکی از مقامات ارشد حزب عدالت و توسعه ترکیه اعلام کرد که "عبدالله گل" رئیس جمهور ترکیه که روزهای آخر دوران ریاست جمهوری خود را سپری می‌کند به دنبال جایگزین شدن به جای "رجب طیب اردوغان" نخست وزیر کنونی ترکیه نیست.

اردوغان که چند روز پیش و در اولین انتخابات مستقیم به عنوان رئیس جمهور ترکیه انتخاب شد، روز 28 آگوست (11 روز دیگر) مراسم تحلیفش برگزار خواهد شد.

در پی برخی گمانه‌زنی‌ها درباره اختلافات میان عبدالله گل و اردوغان،"مهمت علی ساهین" معاون حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه اعلام کرد که عبدالله گل شانسی برای اینکه نخست وزیر آتی ترکیه شود ندارد.

وی گفت که عبدالله گل پس از آنکه مدت ریاست جمهوری‌اش به پایان رسید، نمی‌تواند نخست وزیر ترکیه شود چون وی عضو پارلمان نیست.

گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن است که حزب عدالت و توسعه به دنبال نامزد کردن "احمد داوداغلو" که از وفاداران به اردوغان بوده، برای پست نخست وزیری است.

ساهین که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، گفت: هیچ رنجش خاطری در میان اعضای حزب در این باره که عبدالله گل نمی‌تواند نخست وزیر بعدی شود، وجود ندارد چون غیر ممکن بودن این موضوع کاملا واضح است.

برخی کارشناسان معتقدند که تمام روند جایگزینی با هدفی مشخص صورت پذیرفته تا عبدالله گل نتواند به عنوان نخست وزیر بعدی و رهبر حزب انتخاب شود.

اعضای کمیته اجرایی حزب عدالت و توسعه قرار است که روز پنجشنبه دیداری داشته باشند تا در این باره تصمیم‌گیری کنند که چه کسی به طور همزمان ریاست حزب و نخست وزیر ترکیه شود.

ساهین در این باره که عبدالله گل در آینده چه نقشی را ایفا خواهد کرد، جواب شفافی نداد این در حالی است که ترکیه خود را برای انتخابات پارلمانی در سال 2015 آماده می‌کند.

وی گفت: زمان مشخص خواهد کرد که چه وظایفی در اختیار چه کسانی قرار خواهد گرفت.

گل که به همراه اردوغان از موسسان حزب عدالت و توسعه است در سال‌های اخیر رویکرد متفاوتی نسبت به نخست وزیر در مسائل مختلف به خصوص در قبال تظاهرات ضد دولتی در سال 2013 اتخاذ کرد.

روزنامه ملیت روز یکشنبه تاکید کرد که داوداغلو که از وفاداران به اردوغان به شمار می‌آید به عنوان نخست وزیر آتی ترکیه انتخاب خواهد شد.

همچنین احتمالا "هاکان فیدان" رئیس سرویس اطلاعاتی ترکیه جایگزین داوداغلو به عنوان وزیر امور خارجه خواهد شد. البته برخی منابع خبری اعلام کرده‌اند که احتمال دارد "مولوت کاوس‌اغلو" به عنوان وزیر امور خارجه به فعالیت بپردازد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    0 0
    چنین است رسم سرای درشت گهی پشت بر زین و گهی زین به پشت...
  • سهند ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    0 0
    (شاهین) درسته عزیز ساهین دیگه چیه؟ مترجمتون استامبولی بلد نیست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس