کد خبر 336265
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۱

شب گذشته 25مرداد و همزمان با دهمین سال تاسیس صندق اعتباری هنر وزیر ارشاد در جمع هنرمندان حاضر شد و ضمن رونمایی از «کارت هنر» این کارت را به تعدادی از هنرمندان اهدا کرد.

به گزارش مشرق، شامگاه روز گذشته 25 مرداد در مراسم دهمین سال تاسیس صندوق اعتباری هنر که با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد و اسلامی و جمعی از هنرمندان برگزار شد، فرهاد توحیدی فیلمنامه نویس و عضو هیات مدیره خانه سینما نقطه نظرات خود را درباره صندوق اعتباری هنر عنوان کرد.

در ابتدای مراسم فرهاد توحیدی ضمن خیر مقدم به حاضران در سالن گفت: شخص من در زمره کسانی هستم که با برخی از تحلیل هایی که درباره خصلت های ایرانی ها ارائه می شود هم‌داستان هستم.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی فرصت تاریخی جامعه ایران برای رهایی از چرخه باطل بوده است، جمهوریت این فرصت را در اختیار مردم قرار داده است تا به آن چیزی که می خواهند دست پیدا کنند. پیش از این استبداد در کشور حاکم بود ولی حکومت‌های مستبد دوامی نیاوردند. در جامعه مبتنی بر استبداد، مستبد خود را فراتر از قانون می‌داند و یکی از خصلت های جامعه استبدادزده، عدم تمکین به قانون است.

عضو هیات مدیره خانه سینما در بخش دیگری از سخنانش گفت: تمکین به قانون و احترام گذاشتن به آن راه برون رفت ما از دست استبداد است. مقوله  توسعه در ایران پیش از این جنبه عامرانه داشته و برنامه های آن بر این اصل استوار بوده است. در دوران پهلوی توسعه از بالا به منظور مدرن کردن جامعه صورت می‌گرفت و می‌خواستند جامعه را به زور مدرن کنند، همان طور که امروز عده ای می‌خواهند مردم را به زور به بهشت ببرند. برنامه توسعه عامرانه از بالا شکست خورد و اجرایی نشد.


این فیلمنامه نویس سینمای ایران عنوان کرد: توسعه ای پایدار خواهد بود که بر پایه مشارکت استوار باشد. برنامه های توسعه نظام جمهوری اسلامی بر پایه مشارکت مردم استوار است. صندوق اعتباری هنر از برنامه های سوم توسعه است، برنامه سوم توسعه انجام شد و وقتی نوبت به برنامه چهارم توسعه رسید، دولت نهم و دهم موظف به اجرای آن بودند که هیچ اقدامی را در این زمینه انجام ندادند.

وی در ادامه عنوان کرد: لایحه تامین امنیت شغلی و تاسیس صنوق بیمه بیکاری در زمان مدیریت قبلی محقق نشد و هیچ کدام از این طرح ها در زمان دولت نهم و دهم به مرحله اجرا نرسید. صندوق اعتباری هنر در طول هشت سال گذشته نقش حمایتی خود را ایفا کرد ولی نتوانست فعالیت اصلی خود را انجام دهد و به هدف هایی که در نظر دارد برسد، بدهی میلیاردی به سازمان تامین اجتماعی نمونه از بی تدبیری دولت قبلی است که دولت جدید را با بحران مواجه کرده است.

 توحیدی در پایان حرفهایش تصریح کرد: من تصور می‌کنم همه ما به عنوان هنرمند باید از وزیر رفاه و تامین اجتماعی بخواهیم که این بدهی را تهاتر و صندوق را از دین بدهی به این سنگینی رها کند و اجازه دهند که صندوق اعتباری هنر به وظیفه اصلی اش که باز تعریف اقتصاد فرهنگ و هنر است بپردازد و به تقویت صنوف و تشکل های هنری بپردازد.

در این مراسم فرهاد توحیدی به نمایندگی از سینماگران ایران سخن گفت و نمایندگان دیگر صنف های مختلف نقطه نظرات خود را بیان کردند.

در همه دنیا از مشاغل خودگردان حمایت می‌شود

در ادامه مراسم بهرام کلهرنیا از هنرمندان تجسمی کشور طی سخنانی گفت: شاید بزرگواران دیگر از من ارجح تر بودند که در این مراسم سخنرانی کنند اما من را برای حضور در این  مراسم انتخاب کردند تا درباره جایگاه هنرمندان حرف بزنم.

وی ادامه داد: در تمام دنیا هنرمندان به سبب شغلشان مورد حمایت دولت ها هستند و از آن ها به عنوان افرادی یاد می شود که صاحب شغل خودگردان هستند. محصولی که هنرمند تولید می کند با سایر کالاها قابل قیاس نیست. در تمام دنیا از مشاغل خودگردان حمایت می شود، اما در ایران هیچ حمایتی از آن ها صورت نمی گیرد.

کلهرنیا در ادامه حرف هایش عنوان کرد: هنرمندان تجسمی کشور برای اخذ مجوزهای لازم با بحران هایی روبرو هستند و مشکلات بسیاری در حوزه تجسمی وجود دارد. هنرمندان این عرصه باید هنر خود را اثبات کنند.

این هنرمند در پایان حرف هایش عنوان کرد: باید بیشتر از گذشته به هنرمندان توجه شود، چون آن ها راه راستی و درستی را نشان می دهند.

حمایت از هنر را در دستور کار قرار دهیم

در ادامه مراسم دهمین سال تاسیس صندق اعتباری هنر صادق کرمیار به نمایندگی از نویسندگان روی سن آمد و گفت: بحث من فرا تر از صندوق هنر است، وقتی می گویند هنرمند، هویت ملی یک ملت را تعریف می کند. اگر جامعه ای بدون هنرمند باشد در هیچ عرصه ای رشد نخواهد کرد.

کرمیار در ادامه حرف هایش تاکید کرد: من فکر می کنم به جای حمایت از هنرمندان، حمایت از هنر را در دستورکار قرار دهیم. اگر سالن سینما به تعداد کافی وجود داشته باشد و محصولات هنری ما در دوبی و کشورهای حوزه خلیج فارس عرضه نمی‌شود، اقتصاد هنر قوت می گیرد و بازارهای هنر رونق می گیرند. تولید آثار هنری و حمایت از هنر خیلی بهتر از حمایت یک طرفه از هنرمند است.

کرمیار در پایان حرف هایش عنوان کرد:  وقتی دوستان به من گفتند در این مراسم حاضر شوم، این مساله را خیلی جدی نگرفتم. من خودم بیمه نیستم و از صندوق هم اعتباری نگرفته ام، دیدم که با ایجاد این صندوق و کارت اولین گام ها برای ایجاد رانت برداشته می شود. گاهی تمرکز بر حمایت از هنرمندان آفت هایی ایجاد می کند، یکی از این آفت ها ایجاد رانت است وقتی یک مرکز صرفا متولی حمایت از هنرمندان باشد امکان این رانت بالا می رود.

 در پایان مراسم از تعدادی از چهره های فرهنگی و هنری کشور تقدیر شد.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدرضا شجریان، علی مرادخانی معاون هنری وزیر، سید محمود دعایی، غلامرضا خلیل ارجمندی مشاور اقتصادی وزیر ارشاد کسانی بودند که روی صحنه حاضر شدند و از هنرمندان تجلیل کردند.

 از جمشید مشایخی به عنوان نماینده سینماگران تقدیر شد و از کارت او در سالن رونمایی شد. پرویز کلانتری فرد دیگری بود که از او به عنوان نماینده هنرهای تجسمی تقدیر کردند و کارت هنر او به وی اعطا شد.

 از هوشنگ ظریف به نمایندگی از اهالی موسیقی تقدیر شد و صادق کرمیار به عنوان نماینده نویسندگان بر روی سن حاضر شد و کارتش را دریافت کرد.

از سوی دیگر از فرزند شهید صارمی به نمایندگی از خبرنگاران تقدیر کردند.

محمدرضا شجریان، علی معلم، ناصر تقوایی، مهتاب کرامتی، فرهاد توحیدی، کیوان کثیریان، هوشنگ ظریف، جواد مجابی، پری صابری، ابراهیم حقیقی، ایرج راد، شهره لرستانی و رضا رویگری از حاضران در این مراسم بودند.

سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزارت ارشاد و حجت الاسلام دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات، غلامرضا خلیل ارجمندی مشاور اقتصادی وزیر ارشاد و دبیر صندوق هنر نیز در مراسم دیشب حضور داشتند.

حضور محمدرضا شجریان در کنار وزیر ارشاد و معاون هنری او و همچنین حضور علی معلم دامغانی رییس فرهنگستان هنر که مدتی است از بیماری رنج می‌برد از نکات مهم مراسم دیشب بود.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس