کد خبر 336260
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۰

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اشاره به جزییات حمایت 100 میلیارد دلاری وزارت نفت از طرح های بهینه سازی مصرف سوخت، از برنامه ورود 400 هزار موتور سیکلت برقی به تهران خبر داد.

ورود 400 هزار موتورسیکلت برقی به تهران
 به گزارش مشرق، نصرت الله سیفی در نشست خبری با تشریح جزییات اجرای بند ق تبصره دوم بودجه سال 92، اظهار داشت: جلسات کمیسیون ویژه این بند هر هفته به ریاست وزیر نفت برگزار می شود و تاکنون 17 طرح با موضوع بهینه سازی مصرف سوخت بررسی شده و چهار طرح نیز برای تصویب نهایی به شورای اقتصاد ارسال شده است.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، افزود: تاکنون 17 پروژه مورد بررسی قرار گرفته و چهار طرح نیز برای تصویب به شورای اقتصاد ارسال شده است.

سیفی با بیان اینکه طرح های بهینه سازی مصرف سوخت به صورت بیع متقابل اجرا می شود، اضافه کرد: طرح های بهینه سازی مصرف سوخت می تواند به عنوان موتور محرکه اقتصاد کشور به شمار رود.

وی با اشاره به امتیازات طرح های بیع متقابل بهینه سازی سوخت نسبت به سایر پروژه های صنعت نفت، گفت: طرح های بهینه سازی می تواند از مبالغ پایین مانند یک میلیون دلار شروع شود و تا چندین میلیارد دلار نیز افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت خاطرنشان کرد: امتیاز دیگر طرح های بهینه سازی، اشتغالزایی بالای آنهاست که می تواند برای کارشناسان و تکنسین های بخش خصوصی کارآفرینی زیادی داشته باشد.

سیفی بازدهی اقتصادی بالا و پراکندگی در همه مناطق شهری و روستایی را ویژگی دیگر این طرح ها عنوان کرد و اظهار داشت: بخش عمده ای از طرح های بهینه سازی سوخت در قلب شهرهای بزرگ اجرا می شود و این در حالی است که برای اجرای طرح های بالادستی صنعت نفت باید به مناطق جنوبی کشور رفت.

وی افزود: با توجه به اینکه حجم سرمایه گذاری در طرح های بهینه سازی غالبا پایین است، امکان اعطای تسهیلات توسط بانک ها وجود دارد.

** کاهش 35 درصدی مصرف سوخت موتورخانه ها

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در ادامه با اشاره به جزییات طرح های بهینه سازی سوخت، گفت: برای اجرای طرحهای بهینه سازی موتورخانه ها 2 میلیارد دلار تعهد را قبول کرده ایم که در صورت اجرایی شدن 35 درصد میزان مصرف سوخت در موتورخانه ها را کاهش می دهد.

وی اضافه کرد: به ازای هر مترمکعب کاهش مصرف سوخت، 5000 ریال به شرکت های خدمات انرژی به مدت 20 تا 30 ماه پرداخت خواهد شد.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت پیش بینی کرد که این طرح بین 3 تا 4 سال به اتمام برسد.

** تولید بخاری های با بهره وری 90 درصد

سیفی افزایش راندمان کاری بخاری های گازسوز دودکش دار را طرح دیگر بهینه سازی معرفی کرد و گفت: بخاری های موجود در کشور معمولا با راندمان 55 تا 60 درصد فعالیت می کنند که باید با تولید بخاری هایی با سطح مصرف انرژی B میزان بهره وری آنها را به 90 درصد رساند.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، تصریح کرد: این طرح با همکاری وزارت صنعت و سازندگان داخلی اجرا خواهد شد.

** اختصاص 10 میلیارد دلار برای افزایش ناوگان ریلی

سیفی گفت: تقویت ناوگان سراسری حمل بار و مسافر، طرح دیگر بهینه سازی مصرف سوخت است که بر اساس آن به ازای هر تن کیلومتر بار، به میزان 30 سی سی و به ازای هر نفر کیلومتر، 15 سی سی به شرکت راه آهن پرداخت خواهد شد.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، اضافه کرد: میزان مصرف انرژی برای حمل بار و مسافر توسط راه آهن حدود یک چهارم مسیر جاده ای است.

وی ادامه داد: حدود 10 میلیارد دلار تعهد برای بخش افزایش توان حمل و نقل ریلی در نظر گرفته شده است.

** صرفه جویی بیش از 4 میلیارد لیتری گازوییل با نوسازی اتوبوس های درون شهری

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اشاره به طرح نوسازی 17 هزار اتوبوس درون شهری در کلانشهرها، گفت: قرار است این اتوبوسها در طی 3 سال و با حمایت یک میلیارد و 800 میلیون دلاری نوسازی شوند.

سیفی گفت: در صورت جایگزینی 17 هزار اتوبوس فرسوده درون شهری با اتوبوس های تمام گازسوز در مصرف 4 میلیارد و 300 میلیون دلار گازوییل صرفه جویی می شود و همچنین 4.5 میلیون تن تولید گازهای گلخانه ای کاهش می یابد.

** تعویض 140 هزار تاکسی فرسوده با تاکسی های برقی و هیبریدی

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، گفت: براساس طرح دیگری قرار است، 140 هزار تاکسی فرسوده با خودرو های برقی، هیبریدی و سی ان جی جایگزین شود.

سیفی خاطرنشان کرد: البته میزان پیمایش خودروهای استفاده کننده از سی ان جی به ازای هر بار سوختگیری باید به 400 کیلومتر برسد تا مورد حمایت قرار گیرند و این در حالی است که در حال حاضر میزان پیمایش به ازای هر سوختگیری با سی ان جی حدود 150 کیلومتر است.

وی اضافه کرد: البته این طرح باید در شورای اقتصاد به تصویب رسیده و توسط نهادهای ذیربط اجرا شود و شرکت بهینه سازی سوخت صرفا این پیشنهاد را مطرح می کند.

سیفی گفت: اقداماتی برای بومی کردن دانش فنی خودروهای برقی انجام شده و قرار است در ماه های آینده تولید آزمایشی آنها شروع شود.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، افزود: در صورتی که امکان تولید خودروهای هیبریدی در داخل کشور وجود نداشته باشد، می توان آنها را وارد کرد.

وی اظهار داشت: به ازای ورود هر خودرو با مشخصات فوق به ناوگان عمومی 6 هزار دلار کمک خواهد شد.

** ورود 400 هزار موتورسیکلت برقی به کلانشهر تهران

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت همچنین از طرحی برای جایگزینی 400 هزار موتورسیکلت برقی با موتورسیکلت های فرسوده خبر داد و گفت: برخی موتورسیکلت ها به علت احتراق ناقص تا چهار برابر خودروها آلودگی ایجاد می کنند.

سیفی ادامه داد: برای اجرای این طرح، برخی سازندگان با وزارتخانه های صنعت و کشور مذاکراتی را انجام داده اند.

وی اضافه کرد: در صورت اجرایی شدن این طرح به ازای تولید هر موتورسیکلت برقی 300 دلار به سازندگان پرداخت می شود.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، افزود: پس از اجرایی شدن این طرح قرار است تنها به موتورسیکلت های برقی اجازه تردد در محدوده مرکزی شهر داده شود.

** حمایت 10 میلیارد دلاری از گسترش متروی کلانشهرها

سیفی گفت: براساس طرح دیگری قرار است به ازای صرفه جویی ناشی از افزایش تعداد مسافران متروی کلانشهرها مبلغی پرداخت شود.

** مصرف 1.2 لیتر گازوییل به ازای تولید هر کیلو گوشت مرغ

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت همچنین از بهینه سازی مصرف سوخت 30 هزار مرغداری خبر داد و اظهار داشت: به ازای تولید هر کیلوگرم گوشت مرغ 1.2 لیتر گازوییل مصرف می شود.

وی ادامه داد: بر اساس طرحی قرار است با اصلاح سامانه مصرف انرژی در مرغداری ها، میزان مصرف سوخت در آنها کاهش یابد.

به گفته سیفی، برقی کردن 55 هزار حلقه چاه، گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان و گازرسانی به روستاها و شهرهای کوچک دور از شبکه گازرسانی کشور، تولید میکرو سی اچ بی، توسعه جایگاه های سی ان جی و عایق کاری جداره های ساختمان ها از دیگر طرح های بهینه سازی مصرف انرژی به شمار می روند.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت گفت: در مجموع تاکنون حدود 34 میلیارد دلار طرح در قالب بندˈقˈ تبصره دوم بودجه سال 92 تعریف شده است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس