کد خبر 335838
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۷

متخصص بیماری‌های لثه پوسیدگی دندان، بیماری‌های لثه و خونریزی لثه را پیامد وجود جرم دندان دانست و ۲ بار جرم‌گیری در سال را توصیه کرد.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، محمود قاسمی متخصص بیماری‌های لثه درباره جنس جرم دندان تصریح کرد: جرم دندان در بخش‌های فوقانی دندان شکل می‌گیرد به این شکل که ابتدا پلاک میکروبی نرمی ناشی از تجمع میکروب‌های مرده شکل می‌گیرد و سپس مواد معدنی ناشی از تغذیه و بزاق بر روی این پلاک جمع می‌شود و لایه‌ای آهکی به نام جرم تولید می‌شود.

وی افزود: ممکن است ظاهر جرم دندان با توجه به رژیم غذایی مصرف شده و استعمال تنباکو و نظیر این‌ها تغییراتی داشته باشد برای مثال مصرف سیگار باعث تیره شدن رنگ جرم دندان می‌شود.

این متخصص بیماری‌های لثه درباره روش‌های جرم‌گیری گفت: جرم گیری به روش‌های دستی و غیر دستی انجام می‌شود که روش‌ غیر دستی بیشتر به شکل اولترا سونیک انجام می‌شود. در این روش وسایلی هستند که انرژی مغناطیسی را به انرژی حرکتی تبدیل می‌کنند و این ارتعاشات باعث می‌شود جرم دندان از جای خود کنده شود.

قاسمی درباره اقدامات پس از جرم‌گیری گفت: اگر پس از جرم‌گیری اقدامات بهداشتی نظیر نخ دندان، مسواک و دهانشویه انجام نشود، مجدداً پلاک میکروبی تشکیل شده و سپس مواد معدنی از طریق بزاق جمع شده و مجدداً تشکیل جرم داده می‌شود.

وی درباره محاسن جرم‌گیری تصریح کرد: جرم‌گیری نه تنها کمترین صدمه‌ای به دندان وارد نمی‌کند بلکه برای دندان‌ها بسیار مفید است زیرا جرم، سطح ناهمواری در سطح دندان ایجاد می‌کند که محلی برای تسریع اقدامات تخریبی میکروب‌های عامل بیماری‌های لثه یا پوسیدگی دندان است پس می‌توان گفت زمینه ساز پوسیدگی دندان است.

این متخصص بیماری‌های لثه افزود: جرم گیری می‌تواند با دادن زیبایی به دندان‌ها عاملی برای بالارفتن اعتماد به نفس و بالابردن روابط اجتماعی فرد شود.

قاسمی گفت: در بعضی افراد به علت ضخامت کم مینای دندان و ضخامت جرم امکان حساسیت دندان به سرما پس از جرم‌گیری وجود دارد که این حساسیت در اغلب موارد پس از 2 هفته از بین می رود.

وی درباره نشانه‌های جرم در دندان گفت: در صورت وجود جرم در دندان این جرم به علت برآمدگی و زردشدن قابل رویت است به علاوه اگر در صورت استفاده از نخ دندان، نخ دندان به علت سطح ناهموار دندان که ناشی از جرم است در بین دندان‌ها پاره شود یا لثه خون بیاید نشاندهنده جرم دندان است زیرا جرم دندان لثه را آسیب پذیر می‌کند.

این متخصص بیماری‌های لثه درباره محل شایع وقوع جرم نیز گفت: دندان‌هایی که در معرض غدد بزاقی قرار دارند بیشتر در معرض بروز جرم هستند زیرا بزاق اولین مواد معدنی خود را به دندان‌های نزدیک خود می‌رساند و جرم انجام می‌شود.

قاسمی درباره دندان‌هایی که بیشتر در معرض بروز جرم قرار دارند تصریح کرد: سطح داخلی دندان‌های جلویی پایین موسوم به سنایای پایین و سطح بیرونی یا گونه دندان‌های آسیای بالا مستعدترین دندان‌ها برای تشکیل جرم هستند زیرا ترشحات بزاقی بیشتر این دندان‌ها را متاثر می‌کند.

این متخصص بیماری‌های لثه درباره نقش جرم در تخریب لثه گفت: جرم در ابتدا به شکل فوق لثه‌ای است و سپس به لایه‌‌های زیر لثه وارد می‌شود و از آنجا که حاوی میکروب است می‌تواند لثه، استخوان و بافت را تخریب کند و التهاب و خونریزی در لثه ایجاد کند.

وی درباره نقش جرم دندان در بروز بوی بد دهان نیز تأکید کرد: از آنجا که جرم می‌تواند عاملی برای گیرکردن و تجمع مواد غذایی بین دندان‌ها شود عاملی است برای بوی بد دهان.

قاسمی درباره دفعات جرم گیری در سال گفت: معمولاً باید سالی 2 بار جرم‌گیری کرد زیرا زمانی‌که جرم‌گیری انجام شود اما بهداشت دندان به خوبی انجام نشود 4ماه طول می‌کشد تا مجدداً توده بیماری‌زا و جرم روی دندان تشکیل شود.

این متخصص بیماری‌های لثه درباره اقدامات و نحوه پیشگیری از شکل‌گیری جرم دندان نیز خاطرنشان کرد: اقدامات پیشگیرانه انجام اقدامات بهداشتی کامل دهان و دندان شامل مسواک، نخ دندان و دهانشویه است.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس