رئیس جمهور در ششمین سفر استانی دولت یازدهم ضمن تاکید بر ایستادگی ایران در مقابل قدرت‌های بزرگ برنامه‌های دولت را برای خروج از رکود تشریح و ابراز امیدواری کرد اولین علائم رونق در اقتصاد کشور از اواخر سال جاری آشکار شود.

از تاکید بر ایستادگی ایران در مقابل قدرت‌ها تا اعلام برنامه‌های دولت برای خروج از رکودبه گزارش مشرق، رئیس جمهور و هیئت همراه صبح روز چهارشنبه 15 مردادماه وارد فرودگاه شهرکرد شدند تا ششمین سفر استانی دولت یازدهم پس از خوزستان ، هرمزگان ، سیستان و بلوچستان ، ایلام و لرستان در استان بام ایران، چهارمحال و بختیاری آغاز شود. در ذیل مشروح سخنان رئیس جمهور را مرور می‌کنید.

باید مطالبات مردمی را از نزدیک شنید

رییس جمهوری روز چهارشنبه هنگام ورود به استان چهارمحال و بختیاری با اظهار امیدواری از اینکه ششمین سفر استانی دولت تدبیر و امید به این استان توأم با خیر و برکت باشد، تصریح کرد: دولت برای توسعه و ایجاد تحول مثبت در استان چهارمحال و بختیاری اهتمام ویژه دارد و در این راستا تصمیماتی را اتخاذ و اجرایی خواهد کرد .

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در فرودگاه شهرکرد، درباره برنامه‌ها و اهداف این سفر به خبرنگاران گفت: در آستانه اولین سالگرد شروع به کار دولت تدبیر و امید، به استان دلاورپرور و قهرمان چهارمحال و بختیاری سفر کردیم تا با مردم و عشایر بزرگوار و غیور استان از نزدیک دیدار کرده و مطالبات و نیازهای استان را پیگیری کنیم.

دکتر روحانی افزود: در جریان این سفر طرح‌هایی را که در سه سال آینده برای این دولت امکان اجرای کامل و یا تکمیل بخش مهمی از آنها وجود دارد، به مردم اعلام و با مسئولان در میان خواهیم گذاشت.

رییس جمهوری اظهار داشت: در این سفر همچنین با فرهیختگان، علما، برگزیدگان، ایثارگران، عشایر، روستائیان و دست‌اندرکاران فعال در بخش توسعه و سرمایه‌گذاری دیدار کرده و در عرصه‌های خاص هم نظرات و دیدگاه‌های صاحبنظران را دریافت کرده و آنها را در حد امکان پیگیری خواهیم کرد.

به عهدم با مردم وفادارم/نرمش ذلیلانه در برابر قدرتهای بزرگ ممنوع

رییس جمهوری روز چهارشنبه دراجتماع بزرگ مردم استان چهارمحال و بختیاری باتاکید بر اینکه وحدت، یکپارچگی و برادری ، راه تاریخی کشورمان است ، تصریح کرد: به عهدم با مردم وفادارم و با هم مسیر رفع فقر و رسیدن به پیشرفت ، تعالی و ترقی ایران عزیز را طی خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی که در ورزشگاه انقلاب شهرکرد صحبت می کرد ، با قدردانی از قهرمانی ها و دلاوری های مردم استان چهارمحال و بختیاری گفت: در سالروز پیروزی جنبش مشروطیت که سر آغاز آزادی از استبداد، قانونگرایی و تمدنی نوین در ایران عزیز بود، یادآوری می‌کنم که این دیار و این سرزمین و عشایر این منطقه، در پیروزی جنبش بزرگ مشروطیت نقشی تأثیرگذار داشتند.

رییس‌جمهوری با یادآوری نقش بزرگ علما، بزرگان، مجتهدین، مراجع، عشایر، ایلات و مردم فداکار این سرزمین در پیروزی انقلاب بزرگ مشروطیت، افزود: بیش از صد سال از آن زمان می‌گذرد اما عشایر و ایلات کشورمان همان ویژگی ایستادگی در برابر انواع استعمار و مداخلات خارجی و حرکت در مسیر قانونگرایی و اخلاق را دارند و ادامه خواهند داد. آن روز در برابر استبداد و استعمار ایستادید و سپس در انقلاب اسلامی نقش بزرگ خود را ایفا کردید و در دفاع مقدس همگان ، دلاوری‌های شما مردم، سرداران، جوانان و عشایر را مشاهده کردند.

دکتر روحانی با اشاره به مشکلات کشور و دنیای اسلام، حمایت‌های مردم ایران از مقاومت دلیرانه مردم بزرگ و صبور غزه و فلسطین در یک ماه گذشته را یادآور شد و گفت: مسلمانان غزه که کودکان و زنان‌شان در برابر بمب و موشک‌های استکبار به دست ظالمانه‌ترین گروه خونخوار یعنی صهیونیسم، ایستادگی و مقابله کردند، پیروز شدند و پیروز خواهند شد.

رییس جمهوری با تأکید بر همراهی مردم ایران در کنار مظلومان عالم اعم از مردم فلسطین، لبنان، سوریه و عراق گفت: مردم بزرگ و دلیر و مقاوم ایران نه تنها برای منافع ایران، که برای منافع جهان اسلام و مظلومین عالم همواره آماده بوده‌اند.

رییس دولت یازدهم با یادآوری اینکه به روزهای سالروز آغاز کار دولت تدبیر و امید نزدیک می‌شویم، خاطرنشان کرد: این دولت برآمده از رأی و اراده و پشتیبانی مردم کار را آغاز کرده و امروز افتخار می‌کند که گام‌های اولیه، روشن، آشکار و مشهودی را به کمک شما مردم، هدایت‌های رهبری و لطف و عنایت خداوند و توجهات حضرت ولیعصر (عج) در مسائل مهم کشور اعم از مسائل اقتصادی، سیاست خارجی، سیاست داخلی، فرهنگی و اجتماعی برداشته است.

آزادسازی 7 میلیارد دلار اموال مسدود شده مردم

رییس جمهوری در ادامه سخنانش با بیان اینکه امروز سیاست خارجی ایران با دیروز متفاوت است، گفت: در حالی که قدرت‌های بزرگ، ظالمانه اموال مردم را مسدود کرده بودند، حداقل 7 میلیارد دلار از چنگ آنها به در آمده است؛ این اولین قدم است و قدم‌های بعدی را این ملت با قدرت برخواهد داشت. دنیا می داند دیگر تهدید و تحریم این ملت بزرگ ، اثرگذار نیست.

نرمش ذلیلانه و تسلیم در برابر قدرت‌های بزرگ ممنوع است

رییس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد:ما نرمش قهرمانانه خواهیم داشت همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند؛ نرمش ذلیلانه ممنوع است. تسلیم در برابر قدرت‌های بزرگ ممنوع است اما منطق و استدلال و سخن گفتن از طریق معیارهای اسلامی و قرآنی، سیره پیامبر (ص)، امام مجتبی (ع)، امام رضا (ع) و ائمه اطهار علیهم‌السلام است که ما با دیگران سخن می‌گوییم و با منطق و استدلال حقوق مردم را باز پس می‌گیریم و به همه حقوق این ملت دست خواهیم یافت.

ثبات و آرامش به اقتصاد ایران بازگشته است

دکتر روحانی در تشریح وضعیت اقتصادی کشور نیز گفت: در زمینه اقتصادی امروز نسبت به سال گذشته، ثبات و آرامش بیشتری وجود دارد. امروز مردم دیگراصراری برای خرید ارز خارجی و سکه ندارند و دیگر کسی آنها را به عنوان ذخیره به خانه و زیر تشک هدایت نمی‌کند. امروز مردم احساس ثبات می‌کنند؛ به کمک شما مردم در مغازه‌ها و کالاها و اجناس و ارز و بازار بورس و سکه و طلا، ثبات و آرامش به اقتصاد کشورمان بازگشته است و این مهمترین پایه برای سرمایه‌گذاری در کشور است. همچنین گروه گروه از سرمایه‌‍داران ایرانی در خارج یا سرمایه‌گذاران خارجی مراجعه می‌کنند؛ به طوری که در استان چهارمحال و بختیاری ده‌ها طرح در دست بررسی است تا سرمایه‌گذاری شود و شاهد شهرکردی جدید و استانی توسعه یافته باشیم.

دولت تدبیر و امید، مانع لطمه به چشمه‌سارهای چهار محال و بختیاری می‌شود

رییس جمهوری با اشاره به مشکلات کشور از نظر آب، خاطرنشان کرد: مردم ایران، مردمی عدالت‌جو و بزرگوار و همزیست با دیگران هستند که همه توجه به حقوق همدیگر خواهند داشت. بدانید اگر طرحی به مردم و چشمه‌سارهای این استان لطمه وارد کند، این دولت خود مانع خواهد بود. ما ملتی طرفدار حق و عدالت هستیم؛ همه باید از آب آشامیدنی استفاده کنند اما آنجا که استفاده‌های دیگر مطرح باشد، حساب و کتاب است و حقوق همه مردم است و عادلانه باید رعایت شود و این دولت بر مبنای عدالت و مساوات و حق آبه همه کشاورزان، رفتار خواهد کرد.

وی افزود: مردم استان چهارمحال و بختیاری نسبت به مسئله آب نگرانی نداشته باشند و شورای عالی آب و دولت و رهبری و نظام بر مبنای عدل و حق، کارها را پیش خواهد برد اما همه مردم ایران باید بدانند ما باید در مسأله آب هم صرفه‌جویی و هم به طریق علمی از آب استفاده کنیم.

آغاز طرح آبرسانی بن - بروجن

رییس جمهوری یکی از طرح‌های مورد تأکید در سفر استانی کاروان تدبیر و امید را «طرح بن – بروجن» اعلام کرد و گفت: بر اساس این طرح، آب آشامیدنی از بن به شهرکرد و در نهایت به بروجن و همه شهرها و روستاهای مسیر منتقل می‌شود. این طرح یک روزه به نتیجه نمی‌رسد بلکه چند ساله است ولی دولت به همراه بخش خصوصی این طرح را اجرایی و عملیاتی خواهد کرد.

دکتر روحانی تصریح کرد: تلاش خواهیم کرد این طرح آبرسانی را در دولت یازدهم به مرحله اجرا برسانیم. البته قول وزارت نیرو تا پایان سال 95 است اما با کمی احتیاط، اعلام می‌کنم که این کار را تا پایان دولت یازدهم انجام می‌دهیم.

راه‌اندازی راه‌آهن اصفهان - شهرکرد به اهواز

رییس جمهوری با اشاره به طرح مهم اتصال راه آهن اصفهان به اهواز از طریق استان چهارمحال و بختیاری، گفت: این طرح که با هزینه ای بالغ بر یک میلیارد دلار اجرا خواهد شد علاوه بر آبادانی استان، تحولی بزرگ در کشور ایجاد خواهد کرد.

دکتر روحانی تصریح کرد: تصمیم راه اندازی راه آهن اصفهان - شهرکرد به اهواز امروز و در جمع مردم استان چهار محال و بختیاری به عنوان طرح مصوب دولت تدبیر و امید به وزارت مسکن، راه و شهرسازی ابلاغ می‌شود و امیدواریم با حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی از داخل و خارج و انعقاد قرارداد برای ساخت پل‌ها و تونل‌هاِ متعدد، این طرح در مدت 5 سال به پایان برسد.

تزریق منابع صندوق توسعه ملی به پروژه‌های توسعه‌ای چهار محال و بختیاری

رییس شورای عالی اقتصاد، از ساخت و تکمیل خط تولید فولاد، آهن اسفنجی و ورق به عنوان یکی دیگر از طرح‌های پر اهمیت در استان یاد کرد و گفت: این طرح در سالهای 94 و 95 با حضور بخش‌های دولتی و خصوصی و استفاده از منابع صندوق توسعه ملی اجرایی و عملیاتی خواهد شد که نقش بسزایی در ایجاد اشتغال و توسعه چهارمحال و بختیاری خواهد داشت.

برنامه‌ریزی برای ایجاد 6 هزار شغل با محور گردشگری

دکتر روحانی سپس به حضور بیش از یک میلیون گردشگر در استان چهار محال و بختیاری در تعطیلات عید فطر اشاره کرد و با اشاره به ظرفیت‌های استان در تبدیل شدن به یکی از قطب‌های گردشگری در کشور، تصریح کرد: از معاونت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواسته ام که طرح جامع گردشگری استان را تا پایان سال تهیه و برای تصویب به هیات دولت ارایه کند زیرا گردشگری و رونق صنایع دستی می‌تواند شش هزار شغل ایجاد کند.

رییس جمهوری همچنین از اجرای 79 طرح در سال‌های 92 و 93 در زمینه‌های مختلف با سرمایه ای بالغ بر 206 میلیارد تومان خبر داد که در سرتاسر استان اجرا خواهد شد.

رییس شورای عالی سلامت، اهتمام دولت به مساله سلامت و اهمیت ویژه طرح بیمه همگانی تصریح کرد: طی 2 ماه اخیر، طرح تحول سلامت اجرایی شده و تمام مردم ایران زیر پوشش بیمه درمانی قرار گرفته‌اند. هر فردی هم که بیمه نیست می‌تواند ثبت نام کند و تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: بنا به گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مردم تا دوماه پیش هنگام مراجعه به بیمارستان‌ها 37 درصد مخارج را از جیب خود پرداخت می‌کردند اما با اجرای طرح‌های حوزه سلامت، سهم مردم از هزینه‌ها در شهرها به 7 درصد و در روستاها به 5 درصد رسیده است.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه مردم نباید از بابت بیمه نگران باشند، گفت: دولت تدبیر و امید با قوت به مسیر خود در توسعه بیمه همگانی و فراگیر کردن طرح‌های مربوط به حوزه سلامت ادامه خواهد داد.

رییس جمهوری در پایان سخنانش در جمع مردم خوب شهرکرد به برنامه ریزی دقیق دولت تدبیر و امید در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: دولت سال گذشته در شهریور ماه قیمت تضمینی خوبی برای خرید گندم اعلام کرد و امروز شاهد هستیم که دولت بیش از 7 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری کرده و خواهد کرد.

پیش از سخنان رییس‌ جمهوری، نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهرکرد و استاندار استان چهار محال بختیاری گزارشی از وضعیت استان ارائه کردند.

عشایر مدافعان آزادی، دین و مرزها هستند

رییس جمهوری روز چهارشنبه در دیدار جمعی از عشایر و روستاییان استان چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: همه ما باید دست به دست هم دهیم و ایران را آبادتر و توسعه یافته تر از گذشته، به قله و اوج اعتلا برسانیم و این کار با وحدت ، اتحاد ، تلاش و ایثار امکان پذیر خواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی با بیان اینکه دولت در این سفر برای پیشرفت استان چهار محال و بختیاری ، تصمیمات مهمی را اتخاذ کرده ، گفت: برنامه دولت بر مبنای تقویت کشاورزی در کنار صنعت و خدمات است . حرکت دولت به این سمت است که کشاورزی مدرنیزه شود تا با مصرف اندک آب ،محصول بیشتری بدست آوریم.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه بی تردید اقدامات این دولت در مدت زمان یکساله در بخش آب ، بی نظیر بوده است، اظهارداشت: دولت 10 میلیارد دلار طی 11 ماه گذشته برای تحول در آب ، مهار منابع آبی کشور و یا مدرن کردن آبیاری ، برنامه ریزی کرده و اعتبارش را کنار گذاشته است.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه باید بتوانیم اخلاق خوب و فناوری مدرن خوب را بدون آثار سوء در کنار یکدیگر قرار دهیم، تصریح کرد: شرایط دنیای امروز عوض شده و باید بین سنت دیروز و مدرن شدن دنیای امروز تلفیق و آشتی برقرار کنیم به نحوی که هم از دانش و علم روز استفاده کنیم و هم از سنت های خوب دیروز خود به خوبی پاسداری نماییم.

دکتر روحانی اظهار داشت :امروز روستائیان ما به دانش و فرهنگ جدید نیاز دارند و نمی توان انتظار داشت که بطور مثال بخش کشاورزی با امکانات و شرایط صد سال گذشته به کار خود ادامه دهد.

رییس جمهوری، دل پاک ، روح با صفا ، ایثار و فداکاری ، وطن دوستی ، استحکام خانواده ، اخلاق و ایمان را از جمله ویژگی ها و خصوصیات روستاییان و عشایر ایران اسلامی توصیف کرد و گفت: عشایر و روستائیان در عین حال از لحاظ محیط زیست و طبیعت هم برای همه مردم درس آموز هستند.

دکتر روحانی اضافه کرد: عشایر همچنین در همه عرصه ها پیشگام و پیشرو بوده و به عنوان ذخایر انقلاب، پیوسته مدافع آزادی، دین و مرزها هستند.

رییس جمهوری گفت: عشایر در دوران انقلاب اسلامی و انقلاب مشروطه در خط مقدم حضور داشتند و امروز هم انگونه هستند و اگر نیاز باشد حتی از حیثیت مسلمانها در سایر نقاط دفاع شود ،گروهی که قبل از همه اعلام آمادگی می کنند، عشایر هستند.

رییس جمهوری روستائیان و عشایر را به یک مفهوم نیروی تولید گر جامعه دانست و گفت: در زمان گذشته دست شهرها برای تامین مایحتاج خود به سمت روستا ها و عشایر دراز بود اما امروز این صحنه در حال دگرگون شدن است و این موضوع جای تاسف دارد .

رییس جمهوری با بیان اینکه استان چهار محال و بختیاری از لحاظ جغرافیایی دارای شرایط خاص است ،گفت: وقتی استان، بعنوان بام ایران محسوب می شود این شرایط در کنار ویژگی ها و تسهیلات، در عین حال معضلاتی را هم برای استان به همراه دارد.

دکتر روحانی افزود: این استان از نعمت های فراوانی برخوردار است ولی چون کوهستانی است، این موضوع شرایط دشواری را بویژه در بخش راه و جاده برای مردم استان ایجاد کرده است.

دکتر روحانی در ادامه با اشاره به نیاز ها و مطالبات عشایر گفت: در دنیای امروز برای اینکه کشوری آباد شود، باید دولت تمام توان و امکانات خود را به میدان بیاورد و این دولت نیز خود را خدمتگزار مردم دانسته و معتقد است که از طرف مردم نیابت و وکالت دارد تا به امور آنها رسیدگی کند و از همه آنهایی که به نحوی می توانند کارآفرین باشند، دعوت می کنم که دولت را در این راه یاری کنند.

رییس جمهوری گردشگری را یکی از ظرفیت های استان چهار محال و بختیاری دانست و اظهار داشت: عشایر استان می توانند یکی از جاذبه های گردشگری باشد و سبک زندگی آنها در بسیاری از موارد، برای مردم ما و جهانیان الهام بخش است.

دکتر روحانی با بیان اینکه عشایر نیرو و قدرت اجتماعی هستند، افزود: باید فرهنگ عشایر و واقعیات زندگی آنها را برای نسل های آینده تبیین کرده و آنرا ماندگار کرد.

رییس جمهوری با بیان اینکه باید اقدامات و تحولاتی در زندگی عشایر و روستائیان و بخش کشاورزی کشور ایجاد شود، گفت: باید تغییر و تحولاتی ایجاد شود که کار کشاورز و عشایر سودآور باشد.

دکتر روحانی کمبود آب و تخریب خاک را از مشکلات موجود در مسیر توسعه کشاورزی دانست و گفت: دولت به رفع معضل آب و مسایل کشاورزی توجه لازم را دارد و باید تا جایی که امکان دارد به سمت تولید محصولات ارگانیک حرکت کنیم و این استان از ظرفیت های زیادی در این زمینه برخوردار است.

رییس جمهوری همچنین با اشاره به مشکلات عشایر در بخش بهداشت، سلامت و نیازهای اجتماعی از وزرای جهاد کشاورزی، کشور و استاندار چهارمحال و بختیاری که در این جلسه حضور داشتند، خواست در زمینه رفع نیازها و مطالبات عشایر، بخصوص عشایر استان، اقداماتی که در توان دولت است را احصاء کرده و در جلسه هیأت دولت ارایه دهند، تا دولت برای رفع مشکلات عشایر و روستائیان که افتخار کشور هستند، اقدام کند.

همه تخم مرغ‌هایمان را در سیاست خارجی و رونق اقتصادی، در یک سبد نگذاشته‌ایم

رییس جمهوری عصر چهارشنبه در نشست توسعه و سرمایه گذاری استان چهارمحال و بختیاری اعلام کرد:بخش خصوصی به آینده اقتصاد کشور مطمئن باشد و این اطمینان دادن براساس برنامه، اطلاعات و نگاه دقیق به سیاست داخلی و خارجی است.

رییس شورای عالی اقتصاد، با تاکید بر اینکه رانت و فساد باید از بین برود، تصریح کرد: با رانت و فساد، بخش خصوصی نمی تواند به آینده خودش امید داشته باشد.

دکتر روحانی اظهارداشت: اقتصاد نمی تواند از سیاست خارجی جدا باشد و جمهوری اسلامی ایران همه تلاش خود را بکار می بندد که شرایط تعامل اقتصادی با دنیا مهیا شود و در این عرصه سفارتخانه های ما در بخش اقتصادی باید فعال شوند.

رییس شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه ما باید با دنیا تعامل کنیم، گفت: محصور کردن فعالیتهای اقتصادی در درون یک کشور امکان پذیر نیست و نمی توان بدون تعامل با جهان، فعالیت اقتصادی کرد.

رییس جمهوری گفت: شرایط امروز ما به گونه ای است که از تحریم هم در حال خروج هستیم و این کار را خواهیم کرد البته ما همه تخم مرغ هایمان را در بخش سیاست خارجی و رونق اقتصادی، در یک سبد نگذاشته ایم بلکه فقط یکی از آن سبدها 5+1 است.

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه همه بخش های اقتصاد باید با همدیگر تعامل داشته باشند، اظهارداشت:این دولت در این زمینه تجربه کافی دارد و اجازه نخواهد داد دستگاهی با دستگاهی دیگر در حال برخورد، مبارزه و جنگ باشد. کاملاً همگان در هیات دولت مراقبت می کنند که این تعامل به خوبی انجام بگیرد.

رییس جمهوری در ادامه با بیان اینکه دولت با آْغاز کار و فعالیتش با مشکلات و معضلات فراوانی در بخش های مختلف از جمله در بخش اقتصادی روبرو بوده است، گفت: یکی از مهمترین معضلات بی ثباتی در اقتصاد بوده است این بی ثباتی نه تنها برای کارآفرینان بلکه در زندگی مردم نیز تاثیر داشته است.

دکتر روحانی با اشاره به تلاش های دولت تدبیر و امید برای بازگشت ثبات در بخش اقتصاد گفت: ثبات توام با امید برای آینده از جمله راهکاری است که برای تحرک اقتصادی نیاز داریم.

رییس جمهوری همچنین ثبات و آرامش در بازار کار و سرمایه را برای دولت مهم دانست و گفت: دولت در زمینه های مختلف اقتصادی ،سیاسی و فرهنگی و اجتماعی گام های موثری برداشته است تا ثبات بیشتر در جامعه ایجاد شود.

دکتر روحانی به تصمیمات مختلف دولت برای شکوفایی کشور اشاره کرد و گفت: بنای این دولت بر آن نیست که هر تصمیمی اتخاذ کند چرا که هر تصمیمی در دولت در بخش های مختلف یا با شور و مشورت انجام شود و این تصمیم نه تنها در جمع وزرا بلکه در نشست با صاحب نظران اقتصادی و دانشگاهی و بخش خصوصی هم با مشورت صورت گیرد.

رییس جمهوری بابیان اینکه به قولی که در زمینه های اقتصادی به مردم داده بودیم وفادار ماندم، گفت: البته تورم را در سال های 92-93 مهار و اعلام کردیم از برنامه هم یک مقدار جلو هستیم با بررسی که انجام دادیم رقم جدید تورم را اعلام می کنیم که کمتر از 25 درصد می رسد و این نشان دهنده آن است که تصمیمات دولت درست بوده است.

دکتر روحانی با بیان اینکه در اقتصاد هم ثبات و هم امید به آینده نیاز داریم ،گفت: باید در بازار کار و سرمایه شاهد تعادل باشیم چرا که عدم تعادل مشکلات فراوانی ایجاد می کند.

رییس شورای عالی اقتصاد در ادامه به مشکلات سیستم بانکی کشور اشاره کرد و گفت: البته مشکلات بانکی ، ساختاری است و باید قدم به قدم و به تدریج این مشکلات را حل کنیم.

رییس جمهوری خروج از رکود را مهمترین دغدغه دولت دانست و گفت: بیشترین جلسات دولت در ماه مبارک رمضان مربوط به جلسه اقتصادی برای خروج از رکود بوده است که ما از رکود خارج شده ایم یا در حال خروج هستیم.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه ظرفیت استان چهار محال بختیاری را برای جذب گردشگران فراوان دانست و گفت: چهارمحال بختیاری واقعا قطب گردشگری کشور است چرا که طبیعت زیبا ،آب و آفتاب و مردم بسیار خوب ، با صفا و تلاشگر دارد.

روحانی گفت: دولت برای تقویت بخش گردشگری و صنایع دستی استان آماده همکاری است در این رابطه صندوق توسعه ملی آمادگی دارد به این بخش کمک کند هر چند بخش خصوصی نیز می تواند در توسعه و جذب گردشگری استان کمک شایانی کند.

رییس جمهوری در ادامه از اراده مصمم دولت برای احداث راه آهن این استان خبر داد و گفت: البته کار بسیار سنگین و زمان بر است ما آمادگی داریم با کمک صندوق توسعه ملی و بخش خصوصی کار را شروع کنیم.

افتتاح فاز نخست فولاد چهار محال و بختیاری در سال 94

رییس جمهوری در جریان بازدید از مجتمع فولاد چهار محال و بختیاری و در گفتگو با خبرنگاران از افتتاح این مجتمع در سال 94 خبر داد و اظهار داشت: ان‌شاء الله فاز دوم مجتمع فولاد چهار محال و بختیاری سال 95 و فاز سوم نیز در سال 96 به بهره برداری خواهد رسید.

دکتر روحانی ظرفیت و استعداد خوب کشور در حوزه فولاد را خاطرنشان ساخت و گفت: با بهره‌برداری از این مجتمع سالانه یک میلیون تن فولاد خام تولید می‌شود و 10 درصد به تولید فولاد کشور اضافه خواهد شد.

رییس شورای عالی اقتصاد با تأکید بر اینکه صنعت فولاد، صنعتی زیربنایی است و می‌تواند اشتغال و ارزش افزوده بالایی از طریق رشد صنایع پایین دستی و زنجیره‌ای ایجاد کند، گفت: چهار محال و بختیاری از ظرفیت‌های طبیعی خوبی برخوردار است و نباید از مزیت‌های صنعتی استان غافل شد.

رییس جمهوری همچنین با اشاره به احداث راه‌آهن اصفهان – سفیددشت – شهرکرد خاطر نشان کرد: با راه‌اندازی این خط‌ راه‌آهن علاوه بر جابه‌جایی مسافران فلات مرکزی به جنوب، سالانه 55 میلیون تن بار جابه‌جا خواهد شد و موجب اتصال زنجیره تولید و توزیع صنایع فولاد و سایر صنایع خواهد شد و تحول عظیمی را در افق پیش‌روی استان خواهد گشود.

دکتر روحانی گفت: با افتتاح این خط آهن فاصله فلات مرکزی به جنوب کشور کاهش می‌یابد.

مجتمع تولید فولاد چهار محال و بختیاری از سال 1386 شروع شده و تاکنون 53 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

رییس‌ جمهوری در جریان بازدید از مجتمع تولید فولاد چهار محال و بختیاری با توضیح کارشناسان و متخصصان در جریان روند پیشرفت و تکمیل این مجتمع تولیدی قرار گرفت.

باید توانمند و قدرتمند شویم / آینده بسیار روشنی داریم

رییس جمهوری شامگاه چهارشنبه در جمع علما ، ایثارگران و برگزیدگان استان چهار محال و بختیاری با تاکید بر اینکه ملت ایران قدرتمندترین ملت منطقه است ، تصریح کرد: اگر هدایت های رهبری، اتحاد، وحدت و فداکاری این ملت نباشد، توطئه نیل تا فرات محقق می شد و دشمنان بر امت اسلامی غلبه می کردند.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه ایمان، ایستادگی، وحدت ،فداکاری و ایثار تنها راه نجات ما است، افزود:این ملت عظیم با وجود همه مشکلات ناشی از برخی بی تدبیری ها و مشکلاتی که دشمن بوجود آورده، قدرتمندترین ملت منطقه است.

دکتر روحانی اظهارداشت: اگر امروز ما در برابر فشار قدرت های بزرگ و جنایتکاران جهانی و آنهایی که می خواهند در امور داخلی کشورها مداخله کنند، ایستادگی کرده ایم و در برابر فشار آنها سر تسلیم فرود نیاورده ایم، این به معنای احترام به شهیدان است.

رییس شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه باید همگان خود را در برابر ایثارگران متعهد بدانند ، گفت : اگر ما راه انقلاب را ادامه دادیم و در راه توسعه و اعتلای کشور عزیر ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی فداکاری و ایثار کردیم، به معنای احترام به شهیدان ، ایثارگران ، آزادگان و همه رزمندگان و جانبازان است.

دکتر روحانی افزود: علمای بزرگ، اندیشمندان و فرهیختگان بار رسالت سنگینی را امروز بر دوش دارند چرا که کل منطقه ما آبستن حوادث دردناک بوده و هست.

"شمااز غزه و فلسطین گرفته تا لبنان ، سوریه ، عراق ، افغانستان و پاکستان شاهدید که از پیکره دنیای اسلام و امت اسلام خون می چکد و متاسفانه دشمنان قسم خورده ای که روزی شعار می دادند و می گفتند نیل تا فرات، امروز می بینیم از نیلش تا فراتش آغشته به خون است".

رییس جمهوری تصریح کرد: این اوضاع نشان می دهد که باید هشیار و بیدار شویم و توطئه های استکبار را نسبت به ایران و منطقه خاورمیانه جدی بگیریم .

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه برای نجات اسلام راهی جز وحدت ، اتحاد ، ایثار و فداکاری نیست، اظهارداشت: ما باید توانمند و قدرتمند شویم. البته اولین قدرت و توان ما معنوی و فرهنگی است و در این زمینه جای هیچ تردیدی نیست که فرهنگ، بالاترین است و انگیزه یک ملت برای ایستادگی، بالاترین قدرت است اما باید قدرت مادی خود را نیز افزایش دهیم.

رییس جمهوری گفت: ما امروز برای اینکه قدرتمند و توانمند شویم باید موانع و مشکلات را از پیش رو برداریم ما کشوری هستیم که با معضل محیط زیست مواجه ایم . گرد و غبار و آلودگی هوا از مرزهای غربی کشور ما گرفته، حتی به جنگل های بلوط شما و سلامتی و آرامش ملت هم رحم نمی کند.

دکتر روحانی به مساله کمک آبی و خشک شدن برخی تالاب ها درکشور اشاره کرد و اظهارداشت: اگر نتوانیم روند خشک شدن دریاچه ارومیه را مهار کنیم، طوفان نمک 10 تا 14 استان کشور را نابود خواهد کرد.

رییس جمهوری گفت: امروز جامعه ما از معضل بزرگی به نام بیکاری رنج می برد . آمار بیکاری در کشور تکان دهنده است . از سال 86 تا 91 یک اشتغال خالص نداریم. اشتغال خالص داشته ایم به همان نسبت عده ای بیکار شده اند و آمار به ما می گوید اشتغال صفر بوده است.

دکتر روحانی افزود: اشتغال صفر یعنی فاجعه بزرگ برای کشور ، بیکاری بزرگترین معضل جامعه امروز ما مثل خشکسالی و کم آبی و معضل محیط زیست است و ما هیچ راهی جز اولویت بندی معضلات و مشکلات واولویت بندی راه حل ها نداریم.

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش به ضرورت تقویت نقد در جامعه اشاره کرد و گفت: نقد دولت نه حق شما که وظیفه شما است . دولت به نقد عالمانه افتخار می کند و باید از طرف صاحبنظران و نخبگان نقد دلسوزانه شود.

دکتر روحانی ، نصیحت و خیرخواهی را نقد دلسوزانه دانست و اظهارداشت: همه ملت ایران حق و وظیفه دارند دولتی را که به عنوان خادم آنان است، نقد کنند و بگویند چگونه باید بهتر عمل کند. تردیدی نیست ما خطا و اشتباه می کنیم و این ملت به عنوان صاحبان کشور، انقلاب و نظام وظیفه دارندکه ما را نقد کنند.

رییس جمهوری گفت: بدانید حتی اگر دولت همه مشکلات را حل کند ، ملت ایران باید به این نکته توجه کنند که حل مسایل و مشکلات مرتبط با فرهنگ ، اقتصاد ،مسائل اجتماعی و حتی امنیتی کشور بدون حضور، مشارکت و کمک مردم امکان پذیر نیست.

دکتر روحانی به کمک و یاری همه قدرتها به رژیم صدام در جنگ تحمیلی علیه ایران اشاره کرد و افزود: در آن جنگ ،ملت و همه دلسوزان به صحنه آمدند تا توانستیم در مقابل استکبار پیروز شویم .

رییس جمهوری به شرایط اقتصادی کشور اشاره کرد و اظهارداشت: در بحث اقتصادی نیزهمه باید به صحنه بیاییم . کارآفرینان و بخش خصوصی با امید تمام به صحنه بیایند و بدانند به رغم همه مشکلات ، ما آینده بسیار روشنی داریم.

دکتر روحانی با اذعان بر اینکه دولت با وجود همه مشکلات، قدمهای مهمی را برای مهار تورم برداشته است، گفت: در تاریخ اقتصاد ایران این بی نظیر بوده که طی کمتر از یکسال 31 درصد تورم کاهش یابد. اکنون تورم از 45 درصد به 14 درصد رسیده که این نتیجه زحمت و تلاش ملت ، خادمان و همه کارگزاران دلسوز است و البته ما همچنان راه درازی داریم.

رییس جمهوری افزود: ما در زمینه سلامت کاری کردیم که برخی کشورهای پیشرفته و صنعتی دچار حیرت هستند. اکنون سهم هزینه بیمارستانی افراد در بیمارستانهای دولتی درشهرها 7 درصد و در روستاها به 5 درصد رسیده است و بهای دارو و تجهیزات خارجی نیز تا یک چهارم کاهش یافته است.

رییس جمهوری در ادامه گفت : دولت کاملا هوشیار است تا در حق استان و مردمی اجحاف نشود و معیار دولت در این راه قانون و حق است.

دکتر روحانی با اشاره به اقدامات ویژه دولت برای پیشرفت استان چهار محال و بختیاری اظهار داشت: دولت برای مقابله با مشکل آب استان طرح بن – بروجن را به رغم اینکه پروژه بسیار سنگینی است بر عهده گرفته و طرح فولاد و تکمیل ظرفیت آنرا در راستای ایجاد اشتغال دنبال می کند .

رییس جمهوری اضافه کرد : راه آهن اصفهان- شهرکرد - اهواز که بخاطر کوهستانی بودن منطقه، طرح بسیار گران و سختی است و حتی در رژیم گذشته اجرایی نشد را در دستور کار داریم و بی تردید عملیاتی شدن آن موجب تحول عظیم در سطح استان و حتی کل ایران خواهد شد.

دکتر روحانی تصریح کرد : همه بدانید دولت در مسیر اقدامات و اجرای تصمیمات خود تحت تاثیر هیچ کس نخواهد بود و در شورای عالی آب تصمیمات درستی اتخاذ کرده و آنرا عملیاتی خواهیم کرد .

رییس جمهوری تاکید کرد: مشکلاتی که در هر نقطه ای از کشور وجود دارد، مشکلات همه ماست و هیچ فرقی بین استان ها و قومیت ها وجود ندارد.

دکتر روحانی با بیان اینکه دولت روی شعار حقوق شهروندی و برقراری و تقویت اتحاد و آشتی در سراسر کشور ایستاده است ،گفت: معتقدیم تمام مردم ایران باید از حقوق طبیعی و مساوی برخوردار باشند و این دولت آنرا پیگیری کرده و تا آخر ادامه خواهد داد .

رییس جمهوری با اشاره به اینکه دولت در این سفر تصمیمات مهمی را برای استان اتخاذ کرده است ،گفت: غیر از 79 طرحی که طی امسال و سال آینده اجرایی خواهد شد، 4 طرح بزرگ را در زمینه راه آهن ، آب ،صنایع بویژه فولاد و گردشگری استان در دستور کار داریم و آنها را عملیاتی خواهیم کرد.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه استان ازاستعداد های فراوان و در عین حال از مشکلات زیادی برخوردار است،تصریح کرد :ملت ایران قادر است از همه مشکلات عبور کند.

رییس جمهوری گفت:دولت به اقدامات و تلاش های خویش در زمینه سیاست خارجی ، مسئله هسته ای، مسئله تحریم ، کمک به ملت های منطقه در برابر تروریسم ،کمک به مظلومین منطقه در مقابل آدم کش ها با همراهی مردم ادامه خواهد داد و خداوند در این راه حق ،پشتیبان ما است.

ایران از مراکز مهم سرمایه‌گذاری در منطقه خواهد شد

رییس جمهوری روز پنج‌شنبه در جلسه شورای اداری استان چهارمحال و بختیاری، با قدردانی از استقبال پرشور مردم این استان، این استقبال را نشانه لطف و پیوستگی مردم با دولت تدبیر و امید دانست و تصریح کرد: مردم ما به آینده کار دولت،امید دارند .

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی با تأکید بر ضرورت رسیدگی به مطالبات مردم و با تشریح برنامه‌های گسترده دولت برای توسعه استان چهار محال و بختیاری، گفت: دولت باید گوش شنوایی برای شنیدن مطالبات، هدایت‌ها و نقد مردم داشته باشد.

رییس‌ جمهوری افزود: همه باید برای حل مشکلات مردم دست به دست هم دهیم و زمانی موفق می‌شویم که قوای سه گانه، مسئولان، هدایت های مقام معظم رهبری و حضور مردم، در کنار هم قرار گیرد.

رییس شورای عالی اقتصاد گفت: اصل کار دولت فراهم کردن زمینه های لازم برای حضور بخش خصوصی در فعالیت های اقتصادی است.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه درآمد 4 ماه گذشته دولت با مصوبه بودجه سالانه فاصله زیادی دارد، گفت: این درآمد در این مدت کمتر از 70درصد است و نشانه آن است که ما کسر بودجه داریم و ممکن است در جایی بودجه برای بخش های از جامعه و استان ها کم بدهیم.

رییس جمهوری در ادامه با بیان اینکه بخش کشاورزی باید متحول شود، گفت: امروزه نمی توانیم با شیوه آبیاری سنتی کشاورزی را اداره کنیم، بنابراین کشاورزی ما نیاز به توسعه دارد درغیر اینصورت به خارج وابسته خواهیم شد.

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مشکلات بوجود آمده در سر راه وارد کنندگان گندم و سر و صدای برخی برای تخلیه بار کشتی های کالاهای اساسی تصریح کرد: پارسال شاهد بودید که گندم را چقدر و با چه مشکلاتی از خارج وارد کردیم . کار به جایی رسید که یک دفعه 80 الی 90 کشتی حامل کالاهای اساسی در آبهای آزاد پهلو گرفتند و کالاها روی آب بود و بخاطر مشکل ارزی و دهها مشکل دیگر نمی شد این کشتی ها را تخلیه کنیم.

رییس جمهوری افزود: یک وزارتخانه ما شهامت کرد و به مجموعه ای گفت که اگر می توانید از اعتبار خود هزینه کنید و بار کشتی ها راتخلیه کنید و پول شما را دیرتر می دهیم و آن مجموعه هم پذیرفت اما در همین زمان عده ای اعلام کردند که در این زمینه رانت صورت گرفته و خوردند و بردند و متاسفانه رسانه های گروهی هر چند که تعمد نبوده کم اطلاعی کردند.

رییس جمهوری افزود: نباید به هر چیزی تکیه کنیم و به شایعه ای اعتماد کنیم متاسفانه کسی حرفی می زند و آن حرف ناصواب مداوم تکرار می شود.

دکتر روحانی تاکید کرد: مگر می توانند این دولت پاک را لکه دار بکنند؟ فساد غرق شده سالهای پیش را مگر می‌شود با این سر و صداها شست. آنها باید بیایند پاسخ دهند. این دولت اعتقادش بر این است که با رانت، فساد، جناح بازی، حزب بازی و طایفه‌بازی نمی‌توان کشور را به پیش برد.

رییس جمهوری با بیان اینکه باید متحد باشیم و هر کس شایستگی بیشتری دارد کار را به او واگذار کنیم، گفت: من همواره به استانداران ، فرمانداران،بخشداران و مدیران موکدا می گویم و می خواهم تحت فشار هیچ جناح، حزب و گروهی قرار نگیرند و هر کس شایسته تر و مفید تر است او را دعوت بکار کنند .

دکتر روحانی گفت: برای دولت تدبیر و امید فرقی بین این طایفه و آن طایفه، مذهب و مرد و زن وجود ندارد و هر کس شایسته تر است کار را بر دوش بگیرد. مگر می شود 50 درصد جامعه ما یعنی زنان به بهانه های مختلف به کار گرفته نشوند. زن های ما اهل عفافند و می دانند این جامعه ،اسلامی و اخلاقی است و زنان ما پیشتاز اخلاق هستند.

رییس‌جمهوری افزود: اگر می خواهیم پیشرفت کنیم باید کار را به مردم واگذار کنیم و دولت باید تسهیل کننده کار باشد.

دکتر روحانی گفت: اگر می خواهیم کشور پیشرفت کند نظام آموزشی ما باید هم با تحولات دنیا و هم با نیازهای جامعه آشنا و متصل باشد.مگر می شود ما بهترین عشایر را در استان چهارمحال و بختیاری داشته باشیم و هیچ گوشه ای از دانشگاه های این استان کار تحقیقی در این خصوص انجام ندهد؟

رییس جمهوری افزود: مگر می شود مشکل امروز کشور آب باشد و در دانشگاه های ما تحرک لازم برای مقابله با کم آبی یا بی آبی نباشد؟ بنابراین باید دانشگاه های ما با نیازهای جامعه ارتباط تنگاتنگی برقرار کنند و باید کاری کنیم که محصول دانشگاه ما بتواند معضلات جامعه و کشور را حل و فصل کند.

رییس جمهوری در ادامه با بیان اینکه نقدها ،دغدغه ها و حرف های مردم در سراسر کشور حتی در روستاها با تهران متفاوت نیست، گفت: دغدغه های سراسر کشور دغدغه توسعه است و همه می خواهند کشور پیشرفت کند و هر جایی که سفر می کنیم مردم از ما راه و راه آهن، فولاد و بهره برداری بهینه از آب را مطالبه می کنند.

دکتر روحانی اقدامات دولت را در یکسال گذشته خوب توصیف کرد و گفت: جامعه ماآرامش می‌خواهد چرا که افراطی‌گری و شعار دادن مشکلی را حل نمی‌کند.

رییس جمهوری افزود: باید آستین را بالا بزنیم و برای خدمت به مردم به صحنه بیاییم و با اولویت بندی برای حل مشکلات مردم، برنامه‌ریزی کنیم.

دکتر روحانی همفکری و همدلی همه اقشار جامعه از جمله اساتید، دانشگاهیان، فرهیختگان و نخبگان برای حل و فصل مشکلات مردم را مهم خواند و گفت: سخن من این است به قولی که به مردم داده ام وفادار خواهم ماند و همه مطالبات آنها را پیگیری می کنم و همه تلاش دولت این بوده که پیوسته برای حل مشکلات مردم گام بردارد.

رییس جمهوری در ادامه سخنرانی خود با بیان اینکه سیاست خارجی کشور می تواند پشتوانه خوبی برای اهداف ملی ، برنامه های اقتصادی و اجرای اقتصاد مقاومتی باشد، گفت: تعریف ما از اقتصاد مقاومتی این است که در اقتصاد به نقطه ای برسیم که دیگران نتوانند به راحتی ما را اذیت کنند و همچنین دشمن نتواند به راحتی ما را تحریم کند.

دکتر روحانی اظهار داشت: اگر پیوند اقتصاد ما به اقتصاد جهانی مستحکم شود، دشمن نمی‌تواند به راحتی ما را از پا در بیاورد، تحریم کند و یا آزار برساند.

رییس‌ جمهوری افزود: دنیای غرب و کشورهای صنعتی می‌ترسیدند که صادرکنندگان نفت تصمیم بگیرند صدور نفت را تحریم کنند و پیوسته از این موضوع در وحشت بودند.

وی افزود: با بی‌عقلی‌ها چه کردیم؟ می‌گویند چه دارد آن کس که عقل ندارد و چه ندارد آن کسی که عقل دارد. با بی‌عقلی‌ها کاری کردند آنها بیایند نفت ما را تحریم کنند. اقتصاد مقاومتی برای این است که هیچ ابرقدرتی هوس تحریم به سرش نزند و این کار شدنی است.

دکتر روحانی اظهار داشت: تحت نام دور زدن تحریم‌ها، نفت را دادند به عده‌ای بردند و خوردند و عملا ملت ایران را دور زدند و البته حالا عده ای از آنان بازداشت و در زندان هستند آدرس می دهند که در فلان حساب خارجی آنها میلیاردها وجود دارد درحالی که که یک دلار هم در آن حساب ها نبود. این بازی‌هایی که بعضی‌ها در می آورند و دروغ هایی که می سازند و می‌گویند فلان جا رانت شد برای پوشاندن آن رسوایی‌ها است. البته ما قصد دعوا با کسی را نداریم اما باید مردم بدانند که در سال‌های گذشته بر آنها چه گذشته است؟

رییس‌ جمهوری گفت: مردم بدانند همه چیز ما باید مقاومتی بشود اقتصاد،‌سیاست، فرهنگ و حتی مسایل امنیتی ما باید مقاومتی و استقامتی شود و روی پای خود بایستیم.

دکتر روحانی در ادامه به کارنامه دولت در بخش سیاست خارجی اشاره کرد و افزود: در سیاست خارجی به حول و قوه الهی قدم‌های شایسته‌ای را این دولت به کمک مردم و با هدایت‌های رهبری، برداشته است. امروز رابطه ما با همسایگان‌مان از دیروز بهتر است یکی دو کشور هستند که به نقطه مطلوب نرسیده است اما با بسیاری از کشورهای همسایه رابطه‌ نزدیک و بهتری داریم.

رییس‌ جمهوری گفت: رابطه ما در سطح جهانی نسبت به گذشته قابل مقایسه نیست و استقبال از حضور رییس‌ جمهوری به سازمان ملل متحد و اجلاس داووس را شاهد بودید. همه قبول دارند یکی دو قدم دیگر در سیاست خارجی برداریم به طور کامل دروازه‌ها گشوده خواهد شد و خواهید دید که ایران یکی از مراکز مهم سرمایه‌گذاری در این منطقه خواهد شد.

دکتر روحانی با اشاره به اظهارات یکی از اقتصاد دانان جهان که گفته بود ایران بکر است و اگر یک مقدار دروازه را باز کنید خواهید دید چه استقبال عظیمی برای سرمایه گذاری در ایران خواهد شد، افزود: ما برای اشتغال پایدار و رونق و برای اینکه بتوانیم تورم را به نقطه مطلوب برسانیم، راهی جز سرمایه گذاری و تولید نداریم تولید بدون سرمایه گذاری و تکنولوژی امکان پذیر نیست با تکنولوژی کهنه نمی شود با دنیا رقابت کرد. دنیای امروز اقتصاد، اقتصادی رقابتی است. همه در حال پیشرفت و دو هستند و ما اگر عقب باشیم کسی ما را نمی‌بیند.

رییس‌ جمهوری تصریح کرد: ما امروز با همه امید و توان و با کمک شما و حضور شما مردم، آینده بهتری را برای این مرز و بوم و این کشور عزیز خواهیم ساخت.

دکتر روحانی اظهار داشت: همانطور که رهبری فرمودند با نرمش قدرتمندانه، قهرمانانه، مدبرانه و حکیمانه، ما مشکلات را در بخش سیاست خارجی رفع خواهیم کرد.

رییس‌ جمهوری با تأکید بر اینکه در دنیا امروز هیچ‌کس در این که ایران به فکر حل مسایلش با دیگران است، تردید ندارد، گفت: اکنون هیچ کشوری نیست که نسبت به اینکه ایران غنی سازی داشته باشد تردیدی داشته باشد. آمریکا هم تردید ندارد بحث در این است که سانتریفیوژ ها و تولید ما چه مقدار باشد آن هم برای یک برهه زمانی کوتاه نه برای همیشه.

دکتر روحانی اظهار داشت: همه قبول دارند که بعد از یک دوره‌کوتاهی ایران مثل همه کشورهای عضو ان‌پی‌تی، غنی سازی خواهد کرد و این پیروزی بزرگ ملت ایران است.

رییس‌ جمهوری با تأکید بر اینکه به حول قول الهی معضلات را پشت سر خواهیم گذاشت، گفت: با کمک همدیگر، آبادانی را به ایران هدیه خواهیم کرد و سرافرازی و توفیق بیشتر این ملت بزرگ را ان شاء الله شاهد خواهیم بود.

دکتر روحانی در پایان با قدردانی از تلاش استاندار، نماینده ولی فقیه در استان،‌صدا و سیما، نیروی انتظامی، سپاه پاسداران، ارتش جمهوری اسلامی ایران، همه نیروهای مسلح در جریان این سفر اظهار داشت: به خانواده زندانیانی که اخیراً در زندان این استان بخاطر وقوع حادثه ناگواری فوت کردند، تسلیت می‌گویم و برای مصدومین آرزوی سلامتی می‌کنم.

رییس‌ جمهوری همچنین از اینکه نتوانست در جریان این سفر از دیگر شهرهای استان نیز دیدن کند ابراز ناراحتی کرد و در عین حال گفت که گزارش نمایندگان و وزرای اعزامی به این شهرستان‌ها را دریافت کرده است.

هدیه روحانی به خبرنگاران / اولین علائم رونق را اواخر امسال شاهد خواهیم بود

رییس جمهوری با تبریک روز خبرنگار به همه خبرنگاران کشورمان، اظهار داشت: با اهتمام دولت، آیین‌نامه اجرایی قانون شفاف‌سازی اطلاعات که می‌تواند به کار حرفه‌ای خبرنگاران کمک کند، بعد از سالیان دراز تهیه شده و به زودی اجرا خواهد شد.

دکتر حسن روحانی که در پایان سفر به استان چهار محال و بختیاری با خبرنگاران صحبت می‌کرد، افزود: دولت همچنین لایحه‌ای را در زمینه انجمن مربوط به صنف خبرنگاران تهیه خواهد کرد تا این انجمن بتواند در زمینه کار خبرنگاران فعال باشد و اگر تخلفی انجام گرفت، این انجمن در مورد آن اعلام نظر کند.

رییس جمهوری تصریح کرد: دولت با توجه به شرایط جدید، برای انجام اصلاحات مورد نیاز در قانون مطبوعات تلاش خواهد کرد و قبل از تقدیم این دو لایحه به مجلس، نظرات صاحب‌نظران را اخذ خواهیم کرد.

دکتر روحانی گفت: در بخش رفاهی برای خبرنگاران نیز اگر در شرایط خاصی مشکل بیکاری برای خبرنگاران بوجود بیاید، نسبت به بیمه تکمیلی آنها اقدام خواهد شد و در روز خبرنگار به وزیر ارشاد و وزیر کار و امور اجتماعی ابلاغ می‌شود که این مسأله را در دستور کار خود قرار داده و عملیاتی کنند.

رییس جمهوری همچنین آموزش رایگان فنی کار خبرنگاری را از دیگر اقداماتی ذکر کرد که دولت به عنوان هدیه آن را به خبرنگاران عزیز کشور تقدیم می‌کند.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: خبرنگاران باید بتوانند فعالیت خود را به صورت حرفه‌ای در سطح استانی و ملی دنبال کرده و رابط خوبی بین دولت، مردم و بخش‌های مختلف تخصصی در سطح استان و کشور باشند.

رییس جمهوری اطلاع‌رسانی دقیق و به موقع را مورد تأکید قرار داد و گفت: راه مقابله با شایعه‌پراکنی، فعال شدن خبرنگاران و اطلاع‌رسانی دقیق و به موقع به مردم عزیز و شریف کشورمان است.

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات و برنامه‌های دولت در سفر به استان چهار محال و بختیاری اشاره کرد و گفت: در جریان این سفر به غیر از جلسه عمومی با مردم استان، با نمایندگان روستائیان، عشایر و کارآفرینان در بخش توسعه‌ای استان، جلسات متعددی برگزار شد و مطالبات و نیازها و راه‌های حل معضلات و مشکلات و پیشرفت استان مورد بررسی قرار گرفته و تصمیمات مناسبی در این زمینه اتخاذ شد.

رییس جمهوری همچنین با اشاره به بازدید از مجتمع فولاد استان، به اهمیت این پروژه در اشتغال‌زایی و پیشرفت سطح استان اشاره کرد و گفت: در سه سال آینده مراحل و فازهای مختلف این پروژه به بهره‌برداری خواهد رسید و همچنین تصمیم گیری شد که در مراحل بعد ظرفیت تولید فولاد استان حداقل به دو برابر افزایش یابد.

دکتر روحانی در ادامه به پروژه راه‌آهن اصفهان – اهواز اشاره کرد و گفت: دستور اجرای این پروژه که بسیار سنگین و پرهزینه است، صادر شده و توسط بخش خصوصی عملیاتی خواهد گردید و دولت در صورت نیاز تسهیلات لازم را ارائه خواهد کرد.

رییس جمهوری تصریح کرد: این پروژه تحول بزرگی برای استان و کشور خواهد بود و استان را از تنگنا و انزوا خارج خواهد کرد و در توسعه گردشگری و صرفه‌جویی در مصرف سوخت نقش بسزایی دارد.

دکتر روحانی یکی دیگر از اقدامات دولت برای استان چهار محال و بختیاری را موضوع تأمین آب استان دانست و گفت: با اینکه استان به عنوان صادرکننده آب محسوب می‌شود اما امروز حتی در زمینه آب آشامیدنی با معضلات فراوانی مواجه است و دولت تصمیم گرفته که پروژه بن – بروجن را فعال کند و اجرای این پروژه به مشکل آب آشامیدنی استان کمک شایانی خواهد کرد.

رییس جمهوری با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری استان چهار محال و بختیاری خاطر نشان کرد: این استان با توجه به جاذبه‌ها و ظرفیت‌های زیبا و زیادی که دارد باید به یکی از مراکز گردشگری کشور تبدیل شود.

دکتر روحانی اضافه کرد: پروژه دیگری که دولت برای این استان در دستور کار دارد، پروژه راه کارون 4 است که این پروژه نیز در سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

رییس جمهوری تصریح کرد: پروژه‌های مذکور به غیر از 79 پروژه و طرحی است که توسط معاونت راهبردی و برنامه‌ریزی رییس‌ جمهوری برای استان با اعتباری بالغ بر 206 میلیارد تومان تهیه شده است.

دکتر روحانی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دولت برای توسعه کشاورزی چه برنامه‌هایی دارد؟ گفت: این استان استعدادهای بسیار خوبی در بخش کشاورزی و دامپروری دارد و چندین طرح توسط بخش خصوصی و عمومی غیردولتی در زمینه دامپروری و آبزیان در سطح استان اجرا خواهد شد و دولت نیز از آن حمایت می‌کند.

رییس جمهوری در پاسخ به سوالی درباره بسته خروج از رکود اظهار داشت:‌ از کارهایی که دولت در ماه‌های اخیر آن را به طور مستمر پیگیری می‌کند، موضوع خروج از رکود است. از آنجا که در بحث تورم، گام‌هایی برای مهار آن برداشته شده است، بیشترین تلاش دولت، اکنون روی موضوع خروج از رکود متمرکز است.

دکتر روحانی اضافه کرد: بخشی از بسته خروج از رکود نیاز به قانون دارد و در این خصوص لایحه‌ای با قید فوریت تهیه و به مجلس تقدیم خواهد شد و مواردی هم که نیاز به قانون ندارد، از سوی دولت به مجموعه دولت ابلاغ خواهد شد.

رییس جمهوری با بیان اینکه در هفته آینده نشستی با هدف بررسی زوایای مختلف بسته خروج از رکود، با حضور متخصصان اقتصادی تشکیل خواهد شد، گفت: مهم‌ترین کار دولت در سال جاری خروج اقتصاد از رکود است البته معتقدم از رکود خارج شده ایم و به فضل الهی امسال رشد اقتصادی ما منفی نخواهد بود، اما اینکه چه زمانی به رونق خواهیم رسید، این موضوع نیاز به زمان دارد و تلاش دولت این است که اولین علائم رونق را در اواخر سال شاهد باشیم.

دکتر روحانی گفت: به مردم قول داده بودم که تا پایان سال جاری تورم به 25 درصد کاهش پیدا کند، اما در هفته آینده رقم جدیدی را اعلام خواهم کرد که کمتر از رقم اعلام شده است و امیدوارم به جایی برسیم که وضعیت اقتصادی برای مردم امیدآفرین باشد.

رییس جمهوری تصریح کرد: معتقدم هر آنچه در بخش اقتصاد به دست آورده‌ایم در سایه امید، نشاط، حوصله و آرامش مردم بوده است و ثباتی که در بازار حاکم است را ناشی از حمایت و امید مردم به آینده می‌دانم و به مردم اعلام می‌کنم که به آینده بیش از گذشته امید داشته باشند و آینده پرامیدی را پیش‌بینی می‌کنم.

دکتر روحانی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص برنامه دولت برای بازگشت ارزش افزوده ناشی از انتقال آب از استان، گفت: به غیر از آب آشامیدنی هر مقدار آبی که از هر استان اختصاص داده می‌شود، حتماً باید با مطالعه علمی و در چارچوب مقررات و حق و عدل خواهد بود و دولت اجازه نخواهد داد که حقوق هیچ یک از هموطنان کشورمان تضییع شود.

رییس‌ جمهوری در پاسخ به سوالی درباره برنامه دولت برای ایجاد توازن و تعادل بین استان‌های کشور گفت: یکی از تلاش‌های دولت ایجاد توازن و تعادل در سراسر کشور است و معتقدم سه چهار پروژه بزرگی که برای استان چهار محال و بختیاری تصویب شده، می‌تواند تحول بزرگی را در ارتقاء سطح استان ایجاد کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • یک روحانی دوست ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    0 0
    روحانی قهرمان تو قلب ملت ایران
  • مهاجر ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    0 0
    به امید موفقیت دولت و حکومت و نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصه اقتصاد و فرهنگ
  • وثوق ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    0 0
    دوباره باید آباد کرد کشور ایران و ملت ایران را. دولت تدبیر منتظریم تا ببینیم چه میکنی. مرگ بر خاتمی و موسوی و کروبی که عامل اصلی تحریمها بودند
  • یعقوبی ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    0 0
    وثوق جان، تحریم را آمریکا و اروپا کردند به خاتمی و موسوی چه ربطی داره آخه
  • ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    0 0
    مرگ برای هیچکس نخواه پسر
  • ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    0 0
    اره دیگه آباد شد و واقعا اباد شد
  • ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    0 0
    خیلی... هستی وثوق احمق و....
  • جنبش سبز ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    0 0
    هرجا پیدات کنیم زنده ات نمیزارم.
  • مسعود ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    0 0
    ما مدافع رهبری هستیم اما چون رهبر انقلاب گفتند به دولت کمک کنید اماده کمک و حمایت از دولت هستیم. و در خدمت دولت عزیز
  • ناشناس ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    0 0
    دکتر خیلی طول میکشه تا اقتصاد کشور که توسط محمود به بیراهه هدایت شده بود درست کنی؟دکتر تورم بیداد میکنه/بیکاری/نبود سرمایه ی خارجی در کشور/خودروسازی انحصاری/بلوکه شدن دارایی های ایران در چین وهند وکره جنوبی/غارت منابع مشترک نفتی توسط اعراب...همه از شاهکارهای دولت محمود هستند
  • رضا ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    0 0
    مشرق واقعا برات متاسفم چرا کامنتهای مخالف سخنان تند اقای روحانی رو منتشرنمی کنی؟؟؟ماحق جواب دادن نداریم؟؟ فقط چند نفر بیان بگن روحانی دوست داریم و بس؟؟
  • شناس ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    0 0
    جنبش سبزو باش جوگیر شده..نترکی جنبش جون
  • ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    0 0
    یعقوبی جان بیدار شو واینقدر ساده نباش.لااقل حرفهای نیک اهنگ کوثر رو سرچ کن بعد کامنت بزار!
  • ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    0 0
    منتظر عملی شدن حرفهاتون میمونیم!
  • علی ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    0 0
    جناب یعقوبی امریکا و اروپا وقتی از داخل ایران صدای موافق شنیدن به گفته ی خودشون برای افزایش حمایت از اونها و بیزاری مردم از نظام تحریم های جدید رو وضع کردن درضمن و قتی اقتدار کشور ما شکسته شد و درجریان فتنه،ماشین تبلیغاتی غرب ما رو به عنوان رژیم غیرمردمی و متقلب معرفی کرد اجماع جهانی علیه ما به وجود اومد وفضای ضدایرانی تقویت شد
  • ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    0 0
    فکر کردن اگه سخنان تندش در مورد بردن و خوردن و واکنش ها و کامنت های مخالف را نشون ندن مردم از جای دیگه هم نمیشنون!
  • ناشناس ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    0 0
    رویایی با دکتر روحانی در مقابل اکثریت ملت قرار گرفتن است.دکتر اراده ی ملت ایران است
  • ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    0 0
    کدوم اکثريت؟ همون 97 درصدی که به سياستهای روحانی نه گفتند
  • ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    0 0
    روحانی: تحت نام دور زدن تحریم‌ها، نفت را دادند به عده‌ای بردند و خوردند و عملا ملت ایران را دور زدند. یعنی محاکمه ...........؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس