کد خبر 333082
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۶

سردار قاسم سلیمانی در بازدیدهای مکررش از سامرا در حرمین عسکریین مستقر می‌شود و حتی در زیر زمین حرم می‌خوابد و از آنجا دفاع شهر را هماهنگ و کنترل می‌کند. آنها وی را در حرم دیده بودند و یکی دیگر از فرماندهان تأکید کرد که سلیمانی در جمع نظامیان در نماز جماعت حرم شرکت می‌کند.

به گزارش مشرق، آسوشیتد پرس در تحلیلی از اوضاع عراق نوشت: به گفته فرماندهان شبه نظامیان و مسئولین عراقی، یک ژنرال قدرتمند ایرانی به عنوان سردمدار تاکتیک‌های جنگی در جنگ عراق علیه تروریست‌های داعش پدیدار شده است و در خط مقدم در کنار 120 مشاور سپاه پاسداران ایران برای هدایت شبه نظامیان و نیروهای دولت در ریزترین جزئیات جنگ فعالیت می‌کند.

نقش شگفت‌آور و عملی ژنرال ایرانی، قاسم سلیمانی، وسعت تکیه دولت عراق به متحدش، یعنی تهران را نشان می‌دهد. این موضوع یک تضاد آشکار با روش و رویکرد محتاطانه آمریکا که رقیب ایران در بدست آوردن نفوذ در عراق است را نشان می‌دهد. مبارزین شیعه ایرانیان را که در بحبوحه جنگ در کنار آنها به عراق آمده و دو نفر آنها شهید شده‌اند، الگوی خود قرار داده‌اند. این در حالی است که مسئولین دولتی عراق خشم خود را از کمک نکردن آمریکا بروز می‌دهند.

سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای ویژه سپاه قدس، مداوماً از مناطق مختلف جنگی عراق مخصوصاً سامرا، شهری در شمال بغداد که در محاصره نیروهای داعش است، بازدید می‌کند. این شهر برای دولت و شیعیان بسیار پر اهمیت است. اهمیت این شهر به دلیل حضور حرمین عسکریین (ع) و حمله سابق تروریست‌ها و برنامه‌ریزی برای حمله دوباره آنها به این حرم شریف است.

به گزارش آسوشیتد پرس، به گفته دو تن از فرماندهان شبه نظامیان شیعه عراق که نمی خواستند نامشان فاش شود، سردار قاسم سلیمانی در بازدیدهای مکررش از سامرا در حرمین عسکریین مستقر می‌شود و حتی در زیر زمین حرم می‌خوابد و از آنجا دفاع شهر را هماهنگ و کنترل می‌کند. آنها وی را در حرم دیده بودند و یکی دیگر از فرماندهان تأکید کرد که سلیمانی در جمع نظامیان در نماز جماعت حرم شرکت می‌کند.

مشاوران نظامی سپاه پاسداران، همراه قاسم سلیمانی، شبه نظامیان عراقی را در شناسایی موقعیت تروریست‌های داعش برای هدف قرار دادن آنها هدایت کرده‌اند و آنها را مدیریت استراتژیک کرده‌اند تا حائل بزرگی اطراف شهر ایجاد شود، تا خمپاره‌های تروریست‌ها به حرم نرسد. یکی از فرماندهان شبه نظامیان گفت ما بدون ایرانیان سامرا را از دست می‌دادیم.

تعداد انگشت‌شماری از مشاوران نظامی حزب‌الله لبنان نیز به عراق آمده‌اند و شبه نظامیان عراقی را در خط مقدم جبهه شمال بغداد هدایت می‌کنند.

وهاب‌الطایی فرمانده ارشد یکی از گروه‌های شبه نظامیان شیعه عراق به نام عصائب اهل‌الحق در این باره گفت که ما به شدت به این مشاوران احتیاج داریم، آنها تخصص جنگ‌های نامنظم را دارند؛ تخصصی که ما نداریم.

به گفته آسوشیتد پرس، آمریکا نیروی 210 نفره در عراق دارد که مأموریت اصلیشان برآورد وضعیت آمادگی ارتش عراق برای مبارزه با داعش و تروریست‌های دیگر عراقی است. گروهی که در ماه گذشته توانسته است بخش‌هایی از مناطق سنی‌نشین عراق را اشغال کند. پنتاگون اعلام کرد که برآورد این گروه را این هفته دریافت کرده است ولی برای نظر دادن در مورد چگونگی کمک آمریکا به عراق در این جنگ، احتیاج به زمان و بررسی دارد.

درخواست عراق مبنی بر این‌که آمریکا مواضع تروریست‌های داعش را بمباران کنند تاکنون بی‌پاسخ مانده است، با این‌که رئیس جمهور آمریکا باراک اوباما آن را رد نیز نکرده است. مسئولین پنتاگون می‌گویند سؤال اینجاست که آیا حملات هوایی در صورتی که ارتش عراق نتواند سرزمین‌های از دست رفته را باز پس گیرد فایده دارد و یا تنها موجب می‌شود سنی‌های بیشتری علیه دولت عراق بسیج شوند.

یکی از تحلیل‌گران عراقی واثق الهاشمی که آسوشیتد پرس می‌گوید به نوری مالکی نخست وزیر عراق نزدیک است، می‌گوید نوری مالکی احساس می‌کند آمریکا پشت او را خالی کرده است و به همین دلیل از ایران درخواست کمک کرده است.

یکی از مقامات ارشد ارتش عراق که نخواست نامش فاش شود به آسوشیتد پرس گفت که ما هیچ کمک واقعی از آمریکا ندیده‌ایم. گروه آمریکایی که به عراق آمده است جرأت رفتن به جبهه‌های جنگ را ندارد.

تلوزیون دولتی عراق احتمالاً به منظور ایجاد نکردن حساسیت‌های قومی مذهبی اشاره‌ای به دخالت ایران نمی‌کند. اما نشانه‌های حضور ایران زمانی روشن شد که در ششم جولای، خبرگزاری دولتی ایران گفت که یک ایرانی در دفاع از حرمین شریف سامرا به شهادت رسیده است. مشاور نظامی ایرانی دیگری چند روز بعد توسط بمب کنار جاده در منطقه سامرا به شهادت رسید.

نیروهای سپاه قدس به فرماندهی قاسم سلیمانی، که بازوی خارجی سپاه پاسداران ایران است، سال‌ها است در آموزش و تأمین مالی شبه نظامیان عراق فعال است. آنها هم‌چنین در کنار حزب‌الله لبنان فعالیت کرده‌اند و گفته می‌شود که به رئیس جمهور سوریه، بشار اسد، در جنگ داخلی این کشور کمک کرده‌اند.

یکی دیگر از مسئولین دولت عراق که نمی‌خواست نامش فاش شود گفت که سلیمانی می‌خواهد از بغداد و سامرا حفاظت کند، همان‌طور که دمشق را برای اسد ایمن و حفظ کرد. او دائماً در بین ایران و عراق در تردد است و زمانی که به عراق می‌آید به همه جا می‌رود.
در کنار گروه مشاوران، پهبادهای ایرانی تقریباً هر روز پروازهای شناسایی انجام می‌دهند و سلاح‌های ایرانی در مقادیر فراوان به عراق می‌آیند و بیشتر آنها به دست شبه نظامیان شیعی می‌رسند.

یکی از فرماندهان شبه نظامیان در سامرا در مورد ایرانیان گفت: آنها خیلی شجاع‌تر از فرماندهان ارتش عراق هستند. سلیمانی بهترین فرمانده جنگی جهان است. 

منبع: فردا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • مشرقی تیر ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
    0 0
    عشق است سردار بزرگ اسلام و بازوی توا نمند ولی امر مسلمین سردار سلیمانی عزیز حفظه الله تعالی
  • وحید ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
    0 0
    خداوند به چنین مردان جهادگری اجر بدهد و با امام حسین (ع) محشورشان کند.
  • ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
    0 0
    يادم به فيلم مختار افتاد
  • ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
    0 0
    دقیقا کجاش؟؟؟؟
  • ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
    0 0
    کیان ایرانی
  • رحمن ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    برادر سلیمانی برایت آرزوی تندرستی و به کامی دارم در پناه حق باشید
  • بهرام ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    من در جنگ هشت ساله حضور داشتم و دیگر نمی خواستم در هیچ جنگی شرکت کنم ولی حالا ارزوم هست در رکاب برائر سلیمانی بجنگم اله اکبر
  • عربی ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    درود برسلیمانی دلاور مطیع امر حیدر
  • اسمال ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    دقیقا نقش سفارت امریکا تو بغداد چی میتونه باشه؟ گرا میدن به داعشی ها که چه جاهای رو اشغال کنن؟
  • علی ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    0 0
    سردارسلیمانی نشون دادکه فقطدر8سال دفاع مقدس مرد عمل نبوده, درودبرشرفت سردارهزاران چون من فدای مردان مردی چون تو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس