عید فطر یکی از اصلی‌ترین عید مسلمانان در کشورهای مختلف عربی و غیر عربی است که با تعطیلات مراکز دولتی، بانک‌ها و مدارس از 3 تا 12 روز همراه است.

ویژه نامه ضیافت مشرق - شهریور سال 90، با تصویب «لایحه افزایش تعطیلی عید سعیدفطر» در مجلس شورای اسلامی، تعطیلات این عید اسلامی در ایران در نهایت پس از بحث و جدل‌های فراوان به 2 روز افزایش پیدا کرد. اکنون علاوه بر روز عید یک روز پس از آن نیز در ایران تعطیل است.

در کشورهای مختلف عربی - اسلامی از جمله، عربستان، کویت، امارات و سوریه تعطیلات رسمی بین 3 تا 12 روز است و مردم این کشورها پس از 30 روز روزه داری به جشن و پایکوبی و دیدار از دوستان و اقوام می پردازند.

در کشورهای اسلامی غیر عربی از جمله، پاکستان، مالزی، ترکیه و افغانستان نیز مردم شاهد چندین روز تعطیلی به مناسبت فرارسیدن این عید اسلامی هستند.

گفتنی است در استان خوزستان که بیش از 35 درصد از جمعیت آن را اعراب ایرانی تشکیل می‌دهند پیش از تصویب طرح تعطیلی 2 روزه به مناسبت عید فطر در کل کشور، به دستور استانداری تعطیلات این عید 2 روز بود.

کشورهای عربستان، مصر، یمن، ترکیه، ایتالیا و فرانسه، امارات متحده عربی، اردن و عراق (اهل تسنن)، امروز دوشنبه را اولین روز از ماه شوال سال 1435 و اولین روز از روزهای عید فطر اعلام کردند.

در جدول زیر به روزهای تعطیل به مناسبت عید فطر در برخی کشورهای اسلامی اشاره شده است؛

کشور

تعداد روزهای تعطیل

عربستان

12 روز

قطر

12 روز

کویت

7 روز

سوریه

9 روز

افغانستان

3 روز

اردن

4 روز

پاکستان

3 روز

سودان

5 روز

اندونزی

در مجموع 5 روز، سه روز پیش از عید و 2 روز پس از عید

عراق

3 روز

امارات

4 روز

ترکیه

3 روز

مالزی

7 روز

ایران

2 روز

عمان

4 روز

بحرین

5 روز

منبع: نامه نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 0
    یعنی مثلا ما خیلی پرکار هستیم
  • محمدی ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 0
    تعطیلات مناسبتهای اسلامی اقدام خوبی است اما باید به این نکته توجه داشت در طول یکسال در کشور عزیزمان ایران تعطیلات بی ضابطه همانند عید نوروز عنان تفکر بر گزینه های دیگر را از ذهنها دور ساخته لذا مناسب نیست برسبد تعطیلات بیافزاییم بهتر آنست که تعطیلات رسمی را که به نظر نیازی درش احساس نمی شود حذف و به تطیلات رسمی مناسبتهای مذهبی مان بیافزاییم
  • ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 0
    تازه همین الان هم که دوروز شده با پافشاری دکتر احمدی نژاد صورت گرفت که اگر یادتان باشه چقدر مورد هجمه حتی اقایان مجلسی قرار گرفت!!!!
  • علي ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 0
    با احترام به هموطنان عزيز ايراني. كار كردن اكثر كارمندان بخش دولتي ما بيشتر شبيه جوك است. در مقايسه با بخش دولتي اروپا حتي يك سوم هم كار نميكنند. كلي هم تعطيلاتشون بيشتره، حالا هم حتما توقع هست كه مثل عربستان ارتجاعي، ١٢ روز براي عيد فطر تعطيل كنيم؟!
  • ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 0
    احمدی نژاد خودشو کشت بفهمونه شادی عید رو باید مردم بچشن فقط حرفای این غربی ها رو بلغور کردن! که روزهای تعطیل فلان قدر هزینه داره و ...! خدا هدایتتون کنه که همه چیز رو مادی میسنجید!
  • ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 0
    راست ميگه ديگه چرا همه چيو تو ماديات ميبيني و خلاصه ميكني
  • ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 0
    یکی دیگر از اهداف احمدی نژاد برای زیاد کردن تعطیلات عید فطر وحدت شیعه وسنی بود چرا که هموطنان سنی برای عید فطر مراسم مفصلی دارند که البته به تعطیلات بیشتر نیاز دارد
  • ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 0
    برای بررسی تعداد تعطیلات یک کشور ، تعداد روزهای تعطیل در کل سال را محاسبه می کنند . آیا تعداد روزهای تعطیل در کشورمان هم از این کشورها پایین تر است ؟! هر روز تعطیل ، هزینه مالی بسیار بالایی رو به اقتصاد کشور تحمیل می کنه .
  • aras ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 0
    با توجه به تعطیلی کمتر ایران نسبت به اکثر کشورهای دنیا ( اکثرا دو روز آخر هفته تعطیل هستن)، شاید همین باعث بی انگیزگی و کم کاری بارز ایرانی ها شده باشه
  • ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 0
    کشورای عربی که تعطیلات سالانه شون مثل ما نیست نه عید نوروز دارن نه تعطیلات میلاد ها و عزاداری های مارو بنابراین اینقد تعطیل میکنن ما درست نیست زمان زیادی رو تعطیل کنیم ! تعطیلی زیاد اعصاب خورد کنه کار اداری داری باید کلی معطل بشی تعطیلات بگذره همون تعطیلات طولانی عیدم زیادیه به نظرم !
  • یاسر ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۸
    0 0
    مهمترین تعطیلی همین مناسبتهای مذهبيست. خدا وکیلی دو روز تعطیلی بعد از سی روز روزه گرفتن هیچی نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس