جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه گفت: عملیات مرصاد به‌عنوان نقطه عطفی در کارنامه هشت سال دفاع مقدس ثبت شد و تلخی پذیرش قطعنامه با شیرینی ناشی از این پیروزی به پایان رسید.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - روزهای پایانی جنگ هشت ساله، با پیروزی رزمندگان اسلام در "عملیات مرصاد" به پایان رسید؛ به همین مناسبت خبرنگار دفاع پرس گفت‌و‌گویی را با سردار «عبدالله عراقی» جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه در خصوص چگونگی و شرایط این عملیات انجام داده که ماحصل آن در ادامه آمده است.

- عبور منافقین از مرزهای کشورمان در چه شرایطی صورت گرفت؟

رژیم عراق با بکارگیری گسترده سلاح‌های شیمیایی و موشک‌باران شهرهای کشورمان توانست تا حدودی شرایط جنگ را به نفع خود تغییر دهد؛ لذا جمهوری اسلامی ایران نیز با توجه به شرایط صحنه نبرد و تصمیم حضرت امام(ره) و مسئولان سیاسی و نظامی کشور، قطعنامه ۵۹۸ را که تا حدودی خواسته‌های نظام را برآورده می‌کرد، پذیرفت.

قطعنامه که از سوی ایران پذیرفته شد، ارتش عراق از شرایط موجود استفاده کرد و قبل از نهایی شدن پذیرش قطعنامه، به‌صورت دفاع متحرک از جبهه‌های جنوب، میانی و غرب وارد عمل شد و حتی بخش‌هایی از سرزمین های کشورمان را دوباره اشغال کرد؛ با این خیال که چون قطعنامه پذیرفته شده، رزمندگان اسلام انگیزه‌ای برای ادامه جنگ ندارند و رزمنده‌ای هم برای دفاع باقی نمانده، زیرا همگی به شهرها و روستاهای خود بازگشته‌اند؛ لذا با این دیدگاه حملات خود را آغاز و تا حدودی هم موفق عمل کرد.

- چرا منافقین توانستند به راحتی و با کمترین درگیری خود را تا ۳۵ کیلومتری کرمانشاه برسانند؟

در جبهه غرب، ارتش عراق با تصرف سر پل ذهاب و پشتیبانی هوایی و توپخانه‌ای راه را برای حرکت ستون ارتش به اصطلاح آزادی‌بخش منافقین هموار ساخت. منافقین هم که پیش از این نیروهای خود را با تانک‌ها و نفربرهای اهدایی ارتش بعث عراق تجهیز کرده بودند، حرکت خود را آغاز کردند و چون خطوط دفاعی ما هم به ریخته بود، توانستند بدون کوچکترین مانعی شهرهای «اسلام‌آباد غرب»، «دالاهو»، «کرند غرب» و «چهار زبر» که در ۳۵ کیلومتری کرمانشاه است، را اشغال کنند.

سران سازمان منافقین نیز اعضای خود را به گونه‌ای توجیه کرده بودند که تصور می‌کردند به محض ورود به شهرهای کشورمان مردم از آنها استقبال می‌کنند، اما وقتی شرایط را آن‌گونه که می‌پنداشتند ندیدند، در طول مسیر خود هنگامی که جایی را تصرف می‌کردند ضمن تخریب ساختمان‌های شخصی و دولتی، هر کسی هم کوچکترین مقاومت یا اعتراضی می‌کرد را به شهادت می‌رساندند.

- در این عملیات چه خسارت‌هایی به سازمان رزم منافقین وارد شد؟

به هر حال، پس از رسیدن منافقین به تنگه چهار زبر، نیروهای مردمی با فرماندهی سپاه و پشتیبانی هوانیروز ارتش مقابل آنها ایستادند و از سه محور «چهار زبر»، «قلاجه و اسلام‌آباد» و «پل‌دختر» توانستند پس از سه روز مقاومت، سازمان رزم آنها را منهدم سازند؛ به نحوی که در پایان عملیات مرصاد ۴۸۰۰ نفر از منافقین کشته و زخمی شدند و ۱۲۰ دستگاه تانک، ۴۰۰ دستگاه نفربر، ۲۴۰ قبضه انواع خمپاره‌انداز و هزاران قبضه انواع سلاح‌های سبک و نیمه‌سنگین منافقین منهدم و یا توسط رزمندگان اسلام به غنیمت گرفته شد.

بدین ترتیب عملیات مرصاد به‌عنوان نقطه عطفی در کارنامه هشت سال دفاع مقدس ثبت شد و تلخی پذیرش قطعنامه، با شیرینی ناشی از این پیروزی به پایان رسید و علاوه بر این، تمامیت ارضی کشورمان را هم توانستیم حفظ کنیم.

- چرا منافقین و صدام چنین حرکتی را انجام دادند؟

این حمله برای این بود تا صدام شرایط خود را به کشورمان تحمیل کند، اما نیروهای داوطلب مردمی با حضور گسترده خود توانستند جبهه‌ها را پر کنند، به نحوی که موفق شدند دشمن را از جنوب و جبهه‌های میانی تا امتداد مرز به عقب برانند.

این نکته را هم نباید فراموش کرد که جنگ را هر کس با توجه به اطلاعات خودش تجزیه و تحلیل می‌کند، ولی من تصور می‌کنم صدام و سران گروهک منافقین به‌واسطه تحلیل‌های غلط ناشی از دریافت اطلاعات ناقص از عوامل داخلی، چنین حرکت نابخردانه‌ای را انجام دادند.

- برای اینکه در مقابل تهدیدات آینده همانند روزهای پایانی جنگ غافل‌گیر نشویم چه باید کرد؟

نیروهای مردمی و بسیج تکیه‌گاه ما در عرصه‌های مختلف هستند، زیرا همان‌گونه که در دوران دفاع مقدس، جبهه را همین بسیجیان و نیروهای داوطلب مردمی اداره می‌کردند اکنون نیز همین بسیجیان در قالب گردان‌های امام حسین(ع) سازماندهی شدند تا در آینده به کمک یگان‌های سپاه و ارتش هرگونه تهدیدی را دفع کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • عیسی ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 0
    با عنوانتون مخالفم!جام زهر امام چطور ممکنه شیرین بشه!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس