آیا ترکیه سیاست خود را تغییر داده و رای به استقلال اقلیم کردستان خواهد داد؟ با توجه به اینکه چنین کشوری شامل بخش‌هایی از سوریه، عراق و ترکیه خواهد بود؛ آیا مقامات ترکیه حاضر به تجزیه این کشور می‌شوند؟ و یا تنها یک بلوف سیاسی بوده و برای امتیاز گیری از کشورهای منطقه است.

گروه بین الملل مشرق- روابط چهار ساله نزدیک اقلیم کردستان و ترکیه، منجر به این سوال جدی در اذهان علاقمندان به تحولات منطقه شده است که ترکیه در سیاستهای خود نسبت به پذیرش استقلال کامل اقلیم کردستان تغییری ایجاد کرده است یا خیر. شکی نیست که تحولات جدید در عراق و اشغال بخشی از خاک عراق و سوریه توسط گروه تروریستی تکفیری- صدامی باعث شد که کردهای عراقی از موقعیت پیش آمده سواستفاده کنند.

نزدیک به یک ماه پیش «مسعود بارزانی»، رئیس اقلیم کردستان عراق با حضور در پارلمان محلی این منطقه از نمایندگان آن خواست تا کمیته ای برای برگزاری رفراندوم عمومی اعلام استقلال کردستان از عراق تشکیل دهند. وی در سه جولای سال جاری نیز گفته بود که ماده 140 قانون اساسی عراق به ثمر نشسته و با ورود نیروهای پیشمرگ کرد به مناطق مختلف مورد منازعه- که در پی عقب نشینی ارتش و پلیس عراق از آنها صورت گرفت- به آنچه مدت ها بر سر آن درگیری بود، پایان داد.

آیا ترکیه از استقلال کامل کردستان عراق حمایت خواهد کرد؟/ در حال ویرایش

ترکیه هم به تناسب سیاستهای منطقه ای خویش پیش بینی می شود که علاقه ای به جدا شدن اقلیم کردستان از عراق ندارد. علل مخالفت ترک ها با انفصال کامل اقلیم کرستان از عراق را در این گزارش خواهیم آورد:

1. سیاست اعمالی کردها امتیازگیری در کوتاه مدت است نه جدایی: بارزانی از جهات گوناگونی تحت فشار مواضع استقلال طلبانه اخیر خویش قرار گرفته است. مهم ترین دلیل بر مخالفت نهایی ترک ها با استقلال کامل کردها از دولت مرکزی، این موضوع است که کردها خودشان می دانند که در کوتاه مدت امکان جدا شدن آنها از حکومت مرکزی چیزی نزدیک به صفر است؛ پس پشت پرده هیاهویشان در رابطه با استقلال کامل از بغداد، در راستای امتیازگیری حداکثری از تحولات سیاسی بغداد انجام می شود.

آیا ترکیه از استقلال کامل کردستان عراق حمایت خواهد کرد؟/ در حال ویرایش

کردهای عراق با روشهایی این چنینی در سال های گذشته، با زیاده خواهی فراوان در حالی که یک چهارم جمعیت عراق هم نیستند، چند برابر امکانات، منابع مالی و زیرزمینی عراق را که متعلق به کل مردم عراق است، تحت اختیار خود درآورده اند. کردهای عراق در انتخاب رئیس جمهوری عراق مشارکت دارند و پنج پست وزارت در دولت مرکزی در اختیار دارند و مراکز فرماندهی حساس ارتش عراق در دست کردهاست.

2. مخالفت صریح قدرتهای فرامنطقه ای: آمریکا و برخی از دولتهای اروپایی مخالفت خود را با طرح استقلال اقلیم کردستان به صراحت اعلام کرده اند. کردها در هفته های اخیر با فرستادن ماهرترین مذاکره کنندگانشان به واشنگتن، سعی کردند که آمریکایی ها را راضی به جدایی شان از عراق بکنند، اما موفقیتی برایشان حاصل نشد.

آمریکا هم با سفر معاون رئیس جمهوریش این سیگنال را به همه، از جمله کردها انتقال داد که مخالفت جدی با استقلال اقلیم کردستان دارد. پس از دیدار جو بایدن و مسعود بارزانی  کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد: دو طرف بر اهمیت تشکیل دولت جدید عراق در اسرع وقت تاکید کردند که این مسئله خواسته مهم واشنگتن است و به بغداد برای مقابله با شبه نظامیان داعش کمک می کند. بارزانی و جو بایدن همچنین متفق القول بودند که هر گونه اختلاف ناشی از بحران اخیر عراق باید به طور صلح آمیز و با مشورت همه تشکلها صورت بگیرد.

ترکیه به عنوان عضو ناتو و نامزد پیوستن به اتحادیه اروپا نمی خواهد با این سیاست ماجراجویانه، سطح روابطش با دنیای غرب را تا حد زیادی تنزل دهد.

آیا ترکیه از استقلال کامل کردستان عراق حمایت خواهد کرد؟/ در حال ویرایش

3. مخالفت همه‌جانبه عراق، سوریه و ایران: اقلیم کردستان چهار همسایه مرزی دارد. ترکیه، ایران، دولت مرکزی عراق و سوریه. عراق که به سبب قانون اساسی که مورد قبول کردهای فعلی عراق است، با این روند مخالفت می کند. سوریه هم با توجه به سیاستهای قدیمی اش از ابتدا با تولد کشوری دیگر بر حذر بوده است. ایران مخالف سرسخت استقلال کردهای عراق است.

ایران در این یک ماه به طرق مسالمت آمیز گوناگونی پیغام های خویش را به اقلیم رسانده است که با جدا شدن اقلیم کردستان از حکومت مرکزی مخالف بوده و آن را مغایر با منافع ملی خویش می داند. کردهای عراق و همچنین ترکیه متوجه این موضوع هستند. مهم ترین سیگنال برای هنگامی بود که «نیچروان بارزانی»، نخست وزیر اقلیم به تهران سفر کرده بود تا ذره ای از مواضع قبلی ایران در مورد استقلال کردستان عراق را تعدیل نماید اما پیام ایران او را شگفت زده و تا حدودی هراسناک کرده بود.

شنیده های افراد مطلع حاکی از آن بود که مقامات کشورمان به نیچروان گفته بودند: آنها (کردهای عراق) باید با پایان دادن به زیادخواهی های گذشته، خود را آماده شرایط جدید بعد از پایان بحران امنیتی در عراق کنند.

سطح روابط سیاسی، اقتصادی و حتی امنیتی آنکارا- تهران بسیار بالاتر از روابط اربیل- آنکاراست. این سطح بالای روابط مانعی بر سر راه ترکیه است که نتواند بدون در نظر گرفتن موضع آشکار تهران در قبال این مساله، کاری از پیش ببرد.
ایران مرز مشترک گسترده‌ای با حکومت اقلیم کردستان دارد. عوامل ایران در سرتاسر این مرز برای اعمال فشار بر همسایه بسیار کوچک و ضعیف خود وجود دارد.

آیا ترکیه از استقلال کامل کردستان عراق حمایت خواهد کرد؟/ در حال ویرایش

4. مشکل ترانزیت نفت اقلیم کردستان توسط ترکیه: اکنون کردها می توانند روزانه 200 هزار بشکه نفت خام صادر کنند اما فروش آن با توجه به مناقشه اربیل و بغداد بر سر این که چه کسی حق فروش آن را دارد و نیز مخالفت آمریکا، جای سوال دارد.

«ادی واسکز»، یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا هم بر مخالفت آمریکا با فروش یک جانبه نفت از سوی اقلیم کردستان تاکید کرده و به فارین پالسی گفته است: «منابع انرژی در عراق به همه عراقیها تعلق دارد و ما از عراق واحد و یکپارچه آنگونه که در قانون اساسی این کشور توصیف شده حمایت می کنیم. حضور کُردها در این پروسه اساسی و ضروری است».

قانون اساسی عراق به روشنی و بدون هیچ گونه تبصره یا بند یا استثنایی تاکید می کند که ثروت های طبیعی عراق از جمله نفت در سراسر کشور از جمله کردستان از استخراج تا تولید و صادارت آن صرفا تحت کنترل دولت اتحادیه مرکزی عراق است و این دولت عراق است که مسئولیت توزیع عایدات نفتی میان استان ها را بر عهده دارد.

این مانع برای ترکیه منجر به این خواهد شد که پس از فروکش کردن بحران عراق، درخواست ترانزیت نفت شمال عراق، به جای اینکه به اربیل داده شود به بغداد داده شود. نفتکشهای حامی نفت اقلیم کردستان در بندر جیهان ترکیه متوقف شده است و حتی به قیمت نصف بازارهای جهانی مشتری ندارد.


آیا ترکیه از استقلال کامل کردستان عراق حمایت خواهد کرد؟/ در حال ویرایش

سخن پایانی

این گزارش به دهها اظهار صریح مقامات ترکیه در قبال مخالفت استقلال کامل کردستان از بغداد، نپرداخت. خوش بینانه ترین اظهار نظر در باب احتمال حمایت ترکیه از کشور شدن کردستان عراق را معاون رئیس حزب عدالت و توسعه داشت. برداشتی که از سخنان او می شد که اگر کردهای عراقی قدم در راه استقلال بگذارند، ترکیه نهایت امتیازی که می تواند به اربیل دهد این است که با استقلال آنها مخالفت نمی کند.

آیا ترکیه از استقلال کامل کردستان عراق حمایت خواهد کرد؟/ در حال ویرایش

حال سوال جدی این جاست با وجود چنین دلایلی، ترکیه سیاست خود را تغییر داده و رای به استقلال اقلیم کردستان خواهد داد؟ و با توجه به اینکه کشور بزرگ کردستان بخش هایی از سوریه، عراق و ترکیه خواهد بود؛ آیا مقامات ترکیه حاضر به تجزیه این کشور می‌شوند؟ و یا تنها یک بلوف سیاسی بوده و برای امتیاز گیری از کشورهای منطقه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 77
  • در انتظار بررسی: 26
  • غیر قابل انتشار: 44
  • ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    4 10
    این اردوغان احمق،داره چاهی میکنه که آخر خودش توش میفته.ببین کی گفتم
  • پسر ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    8 5
    بیشترین کردها در ترکیه است پس بلوف میزنن
  • افشین ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    4 2
    ساده نباشید.دلیل حمایت اردوغان از استقلال کردستان عراق،انجام پروژه ای مشابه شبه جزیره ی کریمه هست.یعنی انجام رفراندوم استقلال اقلیم خودمختار کردستان عراق و پس از آن رفراندوم الحاق آن به خاک ترکیه.چون کردستان عراق سرشار از منابع نفتی است و این به سود ترکیه هست و نیز با توجه به راه نداشتن اقلیم کردستان به آبهای آزاد،این الحاق به نفع کردستان هم هست.
  • افشین ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    5 3
    ساده نباشید.دلیل حمایت اردوغان از استقلال کردستان عراق،انجام پروژه ای مشابه شبه جزیره ی کریمه هست.یعنی انجام رفراندوم استقلال اقلیم خودمختار کردستان عراق و پس از آن رفراندوم الحاق آن به خاک ترکیه.چون کردستان عراق سرشار از منابع نفتی است و این به سود ترکیه هست و نیز با توجه به راه نداشتن اقلیم کردستان به آبهای آزاد،این الحاق به نفع کردستان هم هست.
  • ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    5 8
    اردوغان خودش مترسک اسرائیل هستش پس داره به اونا خوش خدمتی میکنه
  • ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    7 10
    به چه روزی افتادیم که اردوغان برای خاورمیانه تصمیم می گیره ...
  • ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    4 4
    ترکیه هم مثل ایران کشوری هستش که تو تحولات عراق نقش عمیقی داره هم از جهت منافع انرژی هم کردها هم ترکمن ها پس هوشمندانه عمل میکنه و با استقلال احمقانه آنها مخالفت میکنه
  • ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    3 8
    به نظرم اردوغان و ترکیه فهمیده که استقلال کردستان در آینده دور یا نزدیک اجتناب ناپذبره ما هم بهتره بجای سوق دادن کردها به دامان اسرائیل و.. مانند همون کاری که با آذربایجان کردیم به سمت همکاری باهاشون بریم
  • ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    7 4
    یعنی شماها شدین داییه دلسوزتر از مادر دیگه شما نگران خودتون و لبنان و غزه افغانستان و کشورهای آفریقایی باشید نگران کردستان عراق نباشید کردستان عراق آینده ای روشن خواهد داشت خیالتون راحت ...........
  • ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    5 15
    ترکیه 20 میلیون کرد داره. هیچ وقت حاضر نمیشه یک سوم کشورش رو واگذار کنه. ضمن اینکه کردهای ایران وفادار به جمهوری اسلامی هستند و حتی کردهای اونور هم مایل اند به ایران بپیوندند
  • صبا ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    1 10
    الان کشورهای فرانسوی زبان زیادند آیا کسی جرات میکند دم از استقلال بزند؟ این بازیها برای عقب نگهداشتن مسلمین است.
  • ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    1 2
    چی؟
  • ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    15 5
    مشرق جون ایم نقشه کردستان رو خودت ساختی؟ چون خیلی از شهرها رو توش گذاشتی که حتی فکر نکنم مورد ادعای خود کردها هم باشه. میخوای حساسیت قومی ایجاد کنی؟
  • محمود ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    17 21
    باتوجه به اینکه کل کردها ازنژاداصیل ایرانی هستندپس بایدتمام مناطق کردنشین عراق وترکیه به ایران بپیوندندتمام ایران برادران کرد رودوست دارن هرکسی که بااونها برخورد داشته شیفته اخلاق ومرامشون میشه
  • علی ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    2 2
    اولا اشتباه مثبت دادم ثانیا اگر این اتفاق بیافتد یعنی کردستان عراق به ترکیه بپیوندد مطمئن باش بعد از مدتی کردهای جدا شده از عراق و کردهای ترکیه کشور ترکیه را خواهند بلعید و چیزی به نام ترکیه باقی نمیماند.... و ترکیه و اردوغان این را میدانند
  • ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    1 1
    اردوغان و نه ترکیه یه حرفهایی به نفع کردها زده فقط به خاطر کسب رای کردها در انتخابات ریاست جمهوری
  • ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    2 0
    برای همین آذربایجان تبدیل به متحد جدی اسرائیل ، آمریکا ، ناتو و ترکیه شد
  • ناشناس ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    3 1
    اروپا اصلا مرز ندارند یه پول واحد دارند.اتحادیه ی اروپایی به همین میگن اونجا اوضاع اقتصادی وفرهنگی وسیاسی ونظامی و...به سامان است.کشورهای خاورمیانه غیر از ترکیه 200سال از اروپا عقبند
  • farhad ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    13 6
    خوی و ارومیه جز آذربایجان هستن عکس را لطفا اصلاح کنید
    • GB ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
      2 1
      هر دو شون جز کردستان هستند
    • محمد IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
      1 0
      آقایی که با پرچم بریتانیا آمدی نظر می دهی . خوی ، سلماس ، میاندوآب آذربایجانی و متعلق به ایران عزیزمان است .
    • علی IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
      1 0
      نخیر عزیزم وقتی اصن سواد نداری لطفا همیجوری نظر نده ارومیه مال کورداس کل ارومیه با همه ی شهرستانهاش 10درصدش ترکه بقیه ش کرده متعصبانه حرف نزنید
  • ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    7 4
    اصلا شما بعنوان ایران چه ...ی هستید که برای یک کشور مستقل دیگر تعیین تکلیف می کنید؟ این موضوع یک مسءله داخلی عراق است و به کشور دیگری و از جمله ایران مربوط نیست که در نهایت در آنجا چه اتفاقی خواهد افتاد.ظاهرا این چند موشکی که ساختید گولتان زده و احساس مستکبر بودن بد جوری دارد اذیتتان می کند.
  • ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    5 1
    حق دادنی نیست گرفتنی است.
  • ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    2 0
    منظور این بوده که کاری نکنیم که مانند آذربایجان به سمت اسرائیل متمایل بشه.
  • ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    تو این عصبانیتی که هستی بمیر
  • ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    18 9
    مسخره س کردها تو آذربایجان غربی اولا کل 27 درصد جمعیت هست طبق آمارها بعدم بیشترشون مهاجران عراقی هستن که اینجا مثل قارچ رشد کردن،،شواهد تمدن ترک ها در این منطقه هست،چیزی به نام کرد نبوده.
  • ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 1
    حفظ کشور و منافع ملی مراقب تحرکات دشمنان بویژه اسرائیلی ها که بدجور تو کردستان عراق سرمایه گذاری کردن نگران باشیم
  • اهوازی ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    1 0
    من میبینم هر روز یه نقشه از این مناطق کردنشین میاد بیرون.مانفهمیدیم آخر کردستان به دریا راه دارد یا نه؟
  • سامی ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 6
    خاورمیانه بدون رضایت ایران کوچک ترین تغییری نمیکند.حرف اول در منطقه هست حتی کشورهای غربی وآمریکا هم بخواهد نمیشود
  • ناشناس ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    10 12
    مهاباد،پیرانشهر،بوکان،اشنویه،سردشت.همه کردنشین هستندمهاجر عراقی کجا بود؟
  • حمید ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    3 2
    آقای ناشناس بی ادب ما مرز مشترک با کردستان عراق داریم واین مسئله برای ما مهم است که پیگیر اتفاقات در کردستان عراق باشیم
  • تریستان ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    1 1
    سلام دوست عزیز اشتباه شما اینه که توی این قضیه ایرانو دایه ی دلسوزتر از مادر میدونید در حالیکه تو این مورد ایران نقش صاحب اختیار و تصمیم گیرنده نهایی رو داره. این مهم رو شاید مردم عادیه کردستان ندونن یا قبول نکنن ولی سران اقلیم و قدرتهای منطقه ای و فرا منطقه ای این رابطه رو به رسمیت میشناسن. کلیدواژه ی این جریان همون طور که در متن گفته شده فقط گرفتن امتیاز بیشتره یا علی مدد...
  • ابراهیم ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 1
    ببین پسر خوب سالهاست کردهای عراق با دولت مشکل دارند بعد این نابغه بقول شما می خواد این هدف رو دنبال کنه این بابا باصطلاح خودش الکی زرنگه و از اون مسلمانهای خاين و جاهل و تکفیریه
  • تریستان ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    1 1
    همینه که هست. حالا کجاشو دیدی. هر کسی صاحب اختیاره مال خودشه. ایران هم از این قاعده مستثنی نیست. اولش سخته کم کم عادت میکنی در ضمن ادب مرد به ز دولت اوست
  • بی نام ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    نظر همشهریان گل ما در مورد این قضیه چیست؟
  • اوهووم ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    برو اینها را به اردوغان بگو نه به ما.
  • محقق ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    2 2
    در مورد نقشه اذربایجان بزرگ(گونئ اذربایجان) چه نظری دارید؟
  • بعله ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    بعله!
  • سخت گیر ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    5 2
    من با یکپارچگی عراق موافقم اما بسیاری از عراقیها با یکپارچگی ایران موافق نیستند.در ضمن در مورد پانترکیستهای جدایی طلب هم مطالبی بفرمایید.
  • ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    0 0
    بدجوری سوختی ناشناس منافق،آب با دقت بریز بعدش هم توهین نکن بی خاصیت
  • افشین تهران ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    5 4
    تو که از اینده روشن حرف میزنی تا حالا رفتی کردستان عراق؟اقلیمی که در مصرف نمره 100دارد و در تولید 0.اگه نفت رو عراق ازشون بگیره و مرز ایران رو بروی قاچاق کالا ببندند از گشنگی خواهند مرد.
  • کوروش کبیر ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    8 1
    به نقشه مورد ادعاشون دقت کنید بیشتر این مناطق اصلا کرد نیستند و ندارند اما اینا ادعای مناطق دیگه رم!!!!!1 دارند
  • افشین تهران ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    3 5
    با اینکه بی ادبی ولی کوه باباته.شما اگه ادم بودین اینهمه نژاد پرستی نمیکردین.بعدشم همینه که هست.موشک داریم شما بلدی برو بخرجراکه هوشش رو نداری.یه احمد کاظمی بسه برای کل کردستان در 4کشور.مرگ بر کموله و دموکرات جنایتکار خائن.
  • افشین تهران ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    2 2
    مرگ بر نژاد پرست.
  • افشین تهران ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    8 6
    کلا اگه به بارزانی رو بدی میگه لرها هم کردهستند.بعد میگه خوزستان هم لر داره پس مال ماست تا نفتشو بدیم به اسراییل.
  • مهدی 90085 ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    3 2
    امریکا از تجزیه تمام دنیا به قسمت هاوکشور های کوچکتر حمایت میکند چون موجب ضعف قدرت میشود ولی خودش بااینکه سیزده ایالت دارد ودر بیشتر این ایالت ها تعداد زیادی از قوانین با هم فرق میکنند قدرت واحد ومرکزی خودش را حفظ کرده است متاسفانه ترکیه هم که بااستقرار پایگاه ضد موشکی امریکا درکشورش موافقت کرد موضع خود رامشخص کرد
  • مهدی 90085 ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    1 1
    اگر فیلتر شکن داری انگلیسی نیو ایران را بنویس چیزهای مهمتری راهم میبینی
  • مهدی 90085 ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    5 1
    اگر خود کرد ها هم ببینند شخص بی ادبی مثل تو ازشون حمایت میکنه زیر پا لهت میکنند چون من چند سال است با کردهای ایران مراوده دارم خیلی با ادب هستند از بیشترجاهای ایران با فروشگاه ما بد حسابی کرده اند بغیر از سنندج
  • مهدی 90085 ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    0 0
    مس ء له این هم از سواد زیاد
  • لر27 ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    6 1
    نقشه خیالیه این نقشه شامل خیلی از مناطق غیر کرد نشین هم میشه
  • بهداد ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    3 5
    دوست عزیز تا حالا چند بار با کردهای عراق صحبت کردی الکی از خودت می بافی.... شما حتی برای آینده کشورشون دارید دخالت می کنید...
  • بهنام ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    7 5
    سرنوشت هر ملت رو مردمان ان کشور می سازنند همانطور که ما خودمان سرنوشت کشورمان رو با انقلاب بزرگ اسلامی رقم زدیم....بهتر است برای سرنوشت یک قوم و ملت دیگه تعیین تکلیف نکینم..
  • ناشناس ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    3 1
    نويسنده مي گه زياده خواهي؟؟؟؟؟؟ چه عجب اگه يه كم مطالعه تاريخ داشته باشي خواهي فهميد كل عراق و شام واردن ما عثمانيها بود الان موقع كردها مي شه مي گي زياده خواهي ؟؟؟
  • ناشناس ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    15 11
    چه پان ترک بي مغزي
  • علی ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    0 1
    اخه ازاین حرفا چی نصیبمون میشه بهتر نیست تمرکز کنیم روامریکا تجزیش که کردیم نصفشو من برمیدارم بقیشم مال شما
  • حامد ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
    2 0
    ای قربون پسر! حالا برو آب نباتت رو بخور! باشه!؟
  • ناشناس ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    0 1
    افشین این امار رو از کجا آوردی
  • آره اینه... ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 2
    ایران بزرگ تر از این حرفاست ایران زور داره... منافعش هرجا به خطر بیفته پیگیری می کنه... شما میخاید مثلا چکارکنید؟
  • زنده باد ایران بزرگ ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    10 8
    ناشناس پانترکی، تمدن ترک کجاست؟ برو... ایران واحد و بزرگ، پان ترکی، پان کردی، پان عربی، پان فارسی نمیخاد. گورتو گم کن. سریع....
  • بله ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    7 4
    پان ترکی ها، یه عده بی مغز عقب مونده و بی سوادند. (که اتفاقا زوری هم ندارند، درحد سایت و اینترنت هستند و یکم وحشی گری). که فکرکردن ایران امروز مثل ایران قاجار ضعیفه که بخاد خدای نکرده از زمین های ایران بکنه...
    • محمد IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
      1 1
      این حرف ها البته بیشتر لایق پان کردها است ، که قصد تجزیه کل آذربایجان غربی را دارند
  • ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    8 5
    پان ترکی هستی؟ برو بیرون لطفا...
  • علی ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    4 1
    قضیه چسبوندن ما لر ها به کردها چیه درسته برادریم ولی هیچ وجه اشتراکی نداریم ، آیین سننمون کلا فرق داره با هم خیلی ،از شهرهای لر نشین تو نقشه کشور کردستانه،ولی خو چیکار کنیم همه ما لرها رو دوس دارن ، همه دوس داری ما جزیی از کشورشون باشیم
  • ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
    8 9
    از نظر معنی لغوی در فارسی کرد به معنی کوچ نشین و دامدار می باشد و نام هیچ قومی نیست . اقوامی که کرد خوانده میشوند تا حالا سابقه هم زیستی باهم نداشته اند که هیچ با هم همیشه در جنگ بوده اند . عده ای سنی عده ای شیعه هستند و زبان و نژاد شان هم با هم فرق می کند . کشوری به نام کردستان مسخره است . هیچ شخصیت تاریخی از کردستان جز گروهکهای تروریستی پژاک و کوموله ودموکرات و پ ک ک و .... ظهور نکرده . کردهای عامل تنش همیشگی خاورمیانه هستند کم سر نبریده اند . که بی بی سی و آمریکا و اسراییل هم می داند که بهترین ابزار برای تنش در منطقه هستند . خواب کردستان با این نقشه مسخره که شامل لرستان و آذربایجان غربی و استان آغری و دوغو بایزید و.... ترکیه و کرکوک و خانقین عراق هست اینقدر مسخره است که فقط باید به حماقت آنان خندید . دشمن کرد خود کرد ها بوده تا حالا ، چه جوری می خواهند حالا تشکیل کشور دهند . رویای
  • ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    2 12
    افرین در تایید صحبت شما بگم که اورامی ها و شکاک ها و نژادهای دیگر به سختی زبان هم را میفهمند و یا اصلا بجز چند لغت اشتراکی ندارن هورامی ارامی لکی شکاک نژادهایی هستند که چندان اشتراکاتی با هم ندارند فقط در اثر همزیستی با هم کمی زبانشان شبیه بهم شده
  • بهرام ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
    7 12
    این نقشه خیالی عده ای تروریست است که تا زمانی که فرزندان سولدوز و آذربایجان هستند ذره ای از خاک ایران و آذربایجان را به آنها نخواهیم داد و مثل سال 1357 حسابشان را خواهیم رسید تا بدانند سرنوشت خائنان به کشور و تروریست های قاتل و خون خوارچیست
  • کوروش کبیر ۰۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    6 6
    به نقشه مورد ادعاشون دقت کنید بیشتر این مناطق اصلا کرد نیستند و ندارند اما اینا ادعای مناطق دیگه رم دارند
  • ابوالفضل ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    6 5
    نقشه شون رو باش از خاک ترکهای ایران بگیر تا لرها و عربهارو انداختن تو نقشه تا نزدیکی اهوازم رقتن!!!!! اشتهای خوبی دارن.
  • شاهين ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    15 6
    دوست عزيز که ميگى کردها هيچ اتحادى باهم ندارند.. کردها سالهاست که در کنار يکديگر زندگى مى کنند اما تا کنون هيچ تفرقه اى بين آنها ديده نشده است.کسى که باعث ميشه کردها ادعاى استقلال کنند شماييد که با توهين به عقايد آنها فک مکيد کار خوبى کرديد.. ما کردهاى ايران سالهاست که باهم اتحاد داريم وملتمون هم دوست داريم ونه تنها خودمون بلکه تمام کردهاى دنيارو ايرانى ميدونيم
  • شاهين ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    6 4
    دوست عزيز که ميگى کردها هيچ اتحادى باهم ندارند.. کردها سالهاست که در کنار يکديگر زندگى مى کنند اما تا کنون هيچ تفرقه اى بين آنها ديده نشده است.کسى که باعث ميشه کردها ادعاى استقلال کنند شماييد که با توهين به عقايد آنها فک مکيد کار خوبى کرديد.. ما کردهاى ايران سالهاست که باهم اتحاد داريم وملتمون هم دوست داريم ونه تنها خودمون بلکه تمام کردهاى دنيارو ايرانى ميدونيم
  • mohsen jalili ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
    19 4
    وقتی در حد حرف زدن نیستید نپرید وسط لطفا. کوردها 7000سال سابقه شناخته شده دارن. زبان اوستا. مادها. ساسانیان. کوردها بودن. اینقد اصالت داشتن که عرب ومغولهای بعدن عثمانی هم نتونستن از بین ببرن. نام ایران از اریاست و نخستین اریاییها کوردها هستن. اولین حکومت منسجم در فلات ایران بودن (مادها)اینو زانشناسان به قاطع تایید کردن. بعدشم منطقه اذربایجان کنونی. جزو منطقه ماد وتات زبانان قدیم بوده که لهجه ای شبیه کوردی, فارسی ولری دارند که بعدها با هجوم مغولها وبعدها سلجوقی غزنوی اق قوینولو وقرا.... که ادامه موج مغولها از اسیای میانه بود تصرف شد. اگه توجه داشته باشین. از لحاظ ظاهری خیلی ها از چشاشون معلومه. و بقیه هم زبانشون تحت فشار و غالب بودن انها عوض شده مثل مصر الجزایر تونس مراکش لبنان. و... ودر بین انها زبانهای محلی به صورت محود باقی مانده است.
    • محمد IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
      1 1
      اتفاقاً قیافه جلال بارزانی خیلی شبیه مغول ها است . قیافه کریه جلال بارزانی کلاً شبیه همه چیز هست به جز انسان
  • علی ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    9 4
    بژی کردوکردستان
  • دیاکو ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۷
    15 4
    دوستان برای اینکه جر وبحث بیخودی نباشه به تاریخ مانناها و اورارتوها و هیتاییها و ایلامیها و سومریها و ... مراجعه کنید و می فهمید که این قومها یکی بودن و در برحه ای از زمان زمامدار بودند و از یک ریشه بودند و تا اینکه 700 سال قبل از میلاد مسیح اتحاد ماد رو تشکیل میدن که تاریخ ایران رو از اینجا نوشتند و قبل اون رو ماقبل تاریخ نام می برند چون که قوم پارس هم با مادها متحد میشه. ضمنا این اقوامی که ذکر کردم جزء ساکنین قدیمی مزوپتامیا هستند به جز قوم پارس که قوم کوچ نشین آریایی هستند.
  • ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    8 3
    آذربایجان غربی رو چرا انداختن اونجا
  • فرشید ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    15 6
    دوست عزیزمون چی گفتن خوب معلومه که کردا تو اورمیه و خوی و تکاب مهاجرن این چه ربطی به پانترکی داره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس