به دنبال بالا رفتن پرداختی‌های باشگاه ها به مربیان و بازیکنان در فوتبال ایران، سازمان لیگ برتر قبل از پایان لیگ برتر سیزدهم برنامه کنترل هزینه‌ها در باشگاه‌ها را در دستور کار خود قرار داد.

به گزارش مشرق، سازمان لیگ برتر در ابتدای لیگ تصمیم گرفت قانون سقف بودجه باشگاه‌های لیگ برتری را به باشگاه‌های مختلف ابلاغ کند. این قانون همان طور که پیش‌بینی می‌شد حرف و حدیث‌های بسیار زیادی در فوتبال ایران به همراه داشت. با این حال مسئولان سازمان لیگ با حمایت وزارت ورزش و جوانان تصمیم گرفتند که هر طور که شده برای کنترل بودجه باشگاه‌ها این قانون را اجرا کنند. در این بین بعضی از باشگاه ها گفته می‌شود که قانون مورد نظر را رعایت نکرده اند و در جریان فصل نقل‌وانتقالات تخلفاتی داشته اند. «نسیم» در گزارشی اقدام به بررسی پرونده قانون سقف بودجه باشگاه‌ها در فوتبال ایران کرده است.
 
* قانون سقف بودجه باشگاه‌ها از کجا شکل گرفت
به دنبال بالا رفتن پرداختی‌های باشگاه ها به مربیان و بازیکنان در فوتبال ایران، سازمان لیگ برتر قبل از پایان لیگ برتر سیزدهم برنامه کنترل هزینه‌ها در باشگاه‌ها را در دستور کار خود قرار داد.

این تصمیم بعد از دستور وزارت ورزش و جوانان برای جلوگیری از پرداخت‌های بی‌رویه پول در فوتبال ایران توسط  مهدی تاج در هیئت رئیسه سازمان لیگ برتر مطرح و سپس به تصویب رسید.

به دنبال این مصوبه کارشناسان سازمان لیگ مامور شدند راه‌کاری برای کنترل هزینه‌های باشگاه را پیدا کنند و در نهایت پیشنهاد تعیین سقف بودجه برای باشگاه‌های لیگ برتری مورد تایید هیئت رئیسه سازمان لیگ برتر قرار گرفت.

بعد از این اتفاق، مهدی تاج مصوبه سازمان لیگ برتر را برای تایید نهایی به هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال برد تابه تصویب نهایی برسد و به تمام باشگاه‌های حاضر در فوتبال ایران برای اجرا ابلاغ شود.

قانون سقف بودجه باشگاه ها در تاریخ دهم اردیبهشت‌ماه 1393 به تصویب هیئت رئیسه سازمان لیگ رسیده بود.
 
*ابلاغیه رسمی سازمان لیگ به باشگاه‌ها و تعیین سقف بودجه
بعداز ابلاغ قانون سقف بودجه باشگاه ها، سازمان لیگ برتر رسما اعلام کرد که قبل از اینکه باشگاه ها کار خود را برای آماده‌سازی تیم‌ها در لیگ برتر چهاردهم شروع کنند، باید بودجه پیشنهادی‌شان را به این مجموعه اعلام کنند.

نامه مهدی تاج به مدیران عامل 16 تیم حاضر در لیگ برتر، درباره تعیین بودجه تخمینی خودشان در تاریخ 11 اردیبهشت‌ماه به باشگاه‌ها ابلاغ شد.

سازمان لیگ برتر قبل از شروع کار البته اهداف خود از تعیین چنین قانونی را جلوگیری از افزایش بی رویه دستمزدها، شفاف سازی تمامی دستمزدهای بازیکنان اعم از نقدی و غیر نقدی در قرارداد، تشویق باشگاه ها که بر اساس درآمدهای خود فعالیت نمایند، فراهم آوردن موجبات حل و فصل تعهدات بر مبنای زمانی مناسب، حمایت از تداوم و بر پایی دراز مدت فوتبال باشگاهی، ایجاد رقابت سالم و حمایت از یکپارچگی مسابقات، ایجاد تعادل در درآمد و هزینه، تامین اعتبار لازم برای تشکیل آکادمی، استعدادیابی و پرورش استعدادهای نخبه و تیم‌های پایه، استاندارد سازی و تجهیز ورزشگاه‌های محل تمرین و مسابقه تعیین کرد.

به دنبال ابلاغ این قانون رسما تصمیم اعلام شد که سقف حقوق بازیکنان با استناد به بودجه مصوب هیئت مدیره باشگاه که به امضای ذی حساب، حسابرس رسمی و بازرس قانونی رسیده باشد تا سقف 150 میلیارد ریال برای تیم‌های شرکت کننده در لیگ داخلی و 180 میلیارد ریال برای تیم‌هایی که در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا شرکت دارند از نظر سازمان  لیگ بلامانع است.
طبق ائین نامه سازمان لیگ برتر کلیه اسناد و مدارک مربط به بودجه باشگاه‌ها باید به طور تفکیک در دفاتر مالی و رایانه ای ثبت و برابر استانداردها به روز باشد و تمامی دریافت ها و پرداخت ها را از حساب بانکی باشگاه انجام پذیرد و قابلیت تحقیق و بررسی نهادهای نظارتی را با ارائه مستندات داشته باشند.
 
* مذاکره با وزارت صنایع برای کنترال مدیریت اقتصادی باشگاه‌های صنعتی
با وجود تصمیم سازمان لیگ برتر برای کنترل هزینه‌ها درست مثل سال‌های گذشته تعدادی از باشگاه‌ها برای اینکه تیم قدرتمندی ببندند، اقدام به پیدا کردن راهی برای دور زدن قانون سقف بودجه گرفتند.

مهدی تاج رئیس سازمان لیگ جلسات مختلفی را با مسئولان وزارت صنایع انجام داد تا مدیریت و هیئت‌مدیره باشگاه‌های صنعتی را مجاب کنند که تمام قوانین را رعایت کنند.

به دنبال مذاکرات صورت گرفته وزارت صنایع باشگاه‌های سپاهان، پیکان، سایپا،فولاد خوزستان، ذوب‌آهن را ملزم به رعایت قوانین و شفافیت در بودجه‌شان کرد.

وزارت ورزش و جوانان بدون دخالت آشکار، با تعیین هیئت مدیره و مدیرعامل برای استقلال و پرسپولیس رسما مقدماتی را فراهم کرد که دو باشگاه پرطرفدار پایتخت قانون را رعایت کنند.
 
* پنج باشگاه در معرض اتهام
علیرضا علیپور به عنوان رئیس کمیته نظارت و بازرسی سازمان لیگ برتر در طول چند هفته گذشته با تمام مدیران باشگاه‌های لیگ برتری برای کنترل بودجه باشگاه ها و رعایت قانون جلسه داشته است.

به گفته علیرضا علیپور اکثریت باشگاه ها در اسناد و مدارکی که به سازمان لیگ برتر ارائه داده‌اند قانون سقف بودجه را به درستی رعایت کرده‌اند.

در این بین گفته می شود پنج باشگاه هستند که درباره بودجه آنها شبهاتی به وجود امده است.

نام باشگاه ذوب‌آهن هم در این فهرست قرار داشت اما مدیریت این باشگاه با همکاری با مدیران سازمان لیگ برتر ثابت کرد که آنها قانون سقف بودجه را برای سال جاری رعایت کرده‌اند.

در این بین وزارت ورزش و جوانان با هماهنگی وزارت صنایع و سازمان بازرسی در طول این مدت تمام تلاش خود را داشته که مقدماتی فراهم شود که تمام باشگاه‌ها قوانین را رعایت کنند.
 
* جزئیاتی درباره چگونگی دور زدن قانون سقف بودجه
با وجود تمام این سخت‌گیری‌ها گفته می‌شود که تعدادی از باشگاه ها برای عقد قرارداد و یا تمدید قرارداد ستاره‌های خود اقدام به پرداخت ارقام نجومی به بازیکنان و حتی مربیان خود کرده‌اند.

شایعه شده بعضی از باشگاه ها برای اینکه پول بیشتری به بازیکنان خود بدهند  و نظر آنها را برای حضور در تیم‌ها جلب کنند، سند‌ و فاکتورسازی‌هایی در خرج  و مخارج خود داشته‌اند.

به کمیته نظارت و بازرسی سازمان لیگ گزارش‌هایی ارسال شده که بعضی از باشگاه‌ها توافقات پشت پرده با بازیکنان مختلف داشته اند.

چند بازیکن مطرح فوتبال ایران قرارداد اسپانسرینگ شخصی در کنار قرارداد مالی خود با باشگاه برای رسیدن دریافتی‌هایشان از تیم ها به مبلغ مورد نظر خود امضا کرده‌اند.

این توافقات توسط سازمان بازرسی و دیوان محاسبات قابل دسترسی هم نخواهد بود و به نوعی دور زدن قانون مالیاتی هم به حساب می‌آید.

یک باشگاه برای مجاب کردن بازیکنان، قول حل و فصل مشکلات اداری بازیکن در یکی از ارگان‌ها برای شروع ساخت و ساز ساختمان و پاساژ را هم در جریان مذاکرات داده است!. به این ترتیب که بازیکن کمتراز یک میلیارد تومان قرارداد امضا کند اما ما به تفاوت قراردادش را به عنوان پاداش و رانت های مختلف که به ان اشاره شد دریافت کند!

بعضی از باشگاه رقم اردوهای‌ داخلی و خارجی و هزینه‌های داخلی خودشان را بیشتر از آنچه که واقعا بودجه در فاکتور‌ها درج کرده اند و اضافه پول این فاکتور‌ها را به بازیکنان داده‌اند تا دریافتی‌ دریافتی آنها قابل بازرسی نباشد.

تعدادی از مدیران عامل باشگاه ها با رصد کردن اتفاقات مختلف با اسناد و مدارک به مدیران ثابت کرده اند که باشگاه‌های رقیب در جذب بازیکنان چه تخلفاتی داشته‌اند. در واقع مدیران باشگاه ها در پشت پرده علیه یک دیگر در سازمان لیگ افشاگری کرده‌اند!
 
* مسئولان تهدید به برخورد با تخلفان می‌کنند
امیررضا خادم درباره توافقات پشت پرده برای عقد قرارداد با چند بایکن خاص می‌گوید: وزارت ورزش زیر بار هیچ گونه بی قانونی نمی‌رود. قانون سقف بودجه باشگاه ها را خود سازمان لیگ تصویب و اجرا کرد و خودشان هم باید نظارت دقیق بر باشگاه و بازیکنان و مربیان داشته باشند. طبیعتا ما اعلام کرده‌ایم که در هر جا لازم باشد کمک خواهیم کرد. اما چون این قانون را خودشان اتخاذ کرده اند‌ تمام باشگاه ها ملزم به پایبندی به آن هستند. بدون تردید اگر تخلفی اثبات شد هم با باشگاه و هم با بازیکن باید برخورد جدی صورت بگیرد. چون هر دو طرف از قوانین جدید آگاهی کامل داشته‌اند و باز عنایت به این مساله تخلف انجام داده اند.
 
علیرضا علپور دراین خصوص گفت: به جز چند باشگاه که درباره فعالیت‌ آنها ابهاماتی وجود دارد، باید عرض کنم که بقیه باشگا‌ها قوانین را رعایت کرده‌اند. منتها همین‌جا اعلام می‌کنم که امسال برخورد جدی با افردادی که بخواهند قانون را دور بزنند خواهیم داشت. فعلا هیچ چیزی اثبات نشده است. اما من می دانم که چه تلاش هایی برای دور زدن قانون انجام شده است. دادن امتیاز داشتن اسپانسر شخصی برای بازیکنان، سند و فاکتورسازی در باشگاه‌ها، زد‌وبند‌ها و رانت‌بازی‌های خارج از فوتبال و همه و همه را ما رصد می‌کنیم و باشگاه ها بدانند راهی برای بی قانونی ندارند. بدون تعارف اجازه فعالیت به بازیکنی که بیشتراز عرف پول بگیرد نمی دهیم و با باشگاه ها برخورد می‌کنیم.

مهدی تاج بارها در مصاحبه‌های مختلف خود اعلام کرده است که تمام باشگاه‌ها ملزم به رعایت قانون سقف بودجه هستند. تاج در تمام مصاحبه‌های خود با تشریح تمام قوانین مربوط به سقف بودجه تاکید کرده است که با باشگاه ها و بازیکنان در صورت عدم رعایت قانون برخورد جدی خواهد داشت.

در قوانین امده است که حداقل برخورد با باشگاه‌هایی که سقف بودحه را رعایت نکنند کسر امتیار در مرحله اول و دوم و سپس حد اکثر برخورد سقوط به دسته پایین تر خواهد بود!

قرار است سازمان بازرسی کل کشور و نهاد‌های مربوطه به زودی کار بررسی اسناد و مدارک باشگاه‌ها را آغاز کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • جعفر ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    0 0
    تا زماني که فوتبال از بيت المال ارتزاق ميکنه و دولتيه اين مشکلات حل نخواهد شد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس