کد خبر 33068
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۲

حضرت آيت الله جوادي آملي با بيان اينکه کساني که تحت ولايت الهي هستند نوراني‌اند اظهار داشت: اگر کسي آن نور ملکوتي را از آيت الکرسي و آيات الهي پيدا کرد، باطن دنيا را مي‌فهمد و وقتي باطن دنيا را فهميد کمالش را با اين حقيقت تنظيم مي‌کند.

به گزارش مشرق به نقل از رسا، حضرت آيت‌الله عبدالله جوادي آملي در درس اخلاق خود که با حضور اقشار مختلف مردم به ويژه دانشگاهيان و حوزويان برگزار شد، انسان را موجودي حقيقي تکويني دانست و اظهار داشت: اين موجود حقيقي تکويني در صراط تکامل قرار دارد، يعني نه ايستا و راکد است و نه براي انحطاط خلق شده است.

وي با بيان اينکه موجود حقيقي تکويني را بايد با حقايق تکويني کامل کرد، تصريح کرد: ممکن نيست يک موجودي در خارج، از حقيقت برخوردار باشد ولي کمال او در سايه عناوين اعتباري باشد.

استاد برجسته حوزه علميه قم افزود: انسان با قوانين اعتباري زندگي مي‌کند و مالکيت وجوب و پست و مقام او جزو عناوين اعتباري است که ما به ازاء خارج ندارد؛ اين عناوين حتماً داراي پشتوانه حقيقي و تکويني است که به صورت يک قوانين اعتباري به ما تعليم داده شد.

حضرت آيت‌الله جوادي آملي در تائيد اين مطلب به آيه «اللَّهُ وَلِيُّ الَّذينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّور» اشاره کرد و گفت: آنهايي که تحت ولايت الهي هستند نوراني‌اند و اگر انسان، نوراني بود جايي را مي‌بيند که ديگران نمي‌بينند.

استاد برجسته حوزه علميه با اشاره به اين بيان وجود مبارک اميرالمومنين (ع) که فرمودند «اِنّ اولياءَ اللهِ هُمُ الَّذينَ نَظَرَوا الي باطِن الدُنيا اِذا نَظَرَ النّاسُ اِلي ظاهِرِها، و اشْتَغَلوا باَجِلِها اِذا اشْتَغَلَ النّاسُ بعاجِلِها» اظهار داشت: دنيا داراي ظاهر و باطني است که باطن دنيا با چشم فيزيکي قابل ديدن نيست بلکه با بصيرتي که چشم ملکوتي دارد، قابل مشاهده است.

وي تاکيد کرد: اگر کسي آن نور ملکوتي را از آيت الکرسي و آيات الهي پيدا کرد، باطن دنيا را مي‌فهمد و وقتي باطن دنيا را فهميد، متوجه مي‌شود که حقيقتي وجود دارد و خودش يک موجود حقيقي است و لذا کمالش را با اين حقيقت تنظيم مي‌کند.

مفسر قرآن کريم با بيان اينکه حقيقت انسان با باطن اين احکام تکميل مي‌شود، نه با عناوين اعتباري، تاکيد کرد: اگر هم قوانين اعتباري را حفظ کنيم و هم نور الهي براي ما پيدا شود که از باطن احکام با خبر شويم، به راحتي دستورات ديني را انجام مي‌دهيم.

حضرت آيت الله جوادي آملي در بخش ديگري از فرمايشات خودشان به تفسير نامه‌هاي 13 و 14 کتاب شريف نهج‌البلاغه پرداخت و افزود: وجود مبارک اميرالمومنين (ع) در نامه 13 خودشان خطاب به دو نفر از فرماندهان لشکر فرمودند مالک ابن حارث اشتر را امير شما و کساني که تحت امر شما هستند قرار دادم. دستور او را بشنويد و از او اطاعت کنيد و او را زره و سپر خويش قرار دهيد، به خاطر اينکه او سستى نمي‌کند و به خطا و لغزش نمي‌افتد و آنجا که بايد آرام باشد، تند نيست و آنجا که بايد تند باشد، آرام نيست.

وي در تشريح بيشتر اين نامه افزود: سرّ اينکه مالک ابن حارث اشتر به منزله زره و سپر لشکر است، در چند موضوع مي‌باشد؛ يکي اينکه مالک هرگز سستي نمي‌کند و در اراده و عمل، استوار است و چيزي او را از صحنه نبرد دور نمي‌کند، و دوم آنکه مالک در آنجا که خردورزي نظامي در تدبير است هرگز تندي نمي‌کند و آنجا که سرعت لازم است، هرگز کندي نمي‌کند.

حضرت آيت الله جوادي آملي همچنين در تفسير نامه 14 اميرالمومنين (ع) تصريح کرد: اميرالمومنين (ع) در اين نامه، پيش از رو به رو شدن لشکرش با دشمن چند موردي را سفارش کردند و فرمودند درست است که دشمنان در برابر دين ايستاده اند و برخي‌ها ناآ‎گاه و بعضي‌ها کافر هستند، ولي الان که آنها شروع به جنگ نکردند، شما جنگ را آغاز نکنيد، به خاطر اينکه الان حجّت با شماست، و چون آنها جنگ را آغاز کردند و شما هم به ميدان رفتيد، حجت ديگري است.

وي افزود: امام علي (ع) در ادامه اين نامه فرمودند: آنها به اذن خدا شکست مي‌خورند و آن کس که فرار کرد را نکشيد و با افرادي که توان نظامي ندارند و عاجز هستند برخورد نظامي نکنيد. و زنان را با رنجاندن و آزار وارد شرّ نکنيد و حتي اگر به شما و فرماندهانتان دشنام دادند، با آنها درگير نشويد، زيرا آنها عاطفي‌تر هستند و مقاومت و تحمل آنها کمتر است.

براساس گزارش روابط عمومي بنياد بين‌المللي علوم وحياني اسراء، استاد برجسته حوزه علميه اظهار داشت: اميرالمومنين (ع) فرمودند نه تنها در اسلام زن‌ها محترم هستند بلکه در جاهليت هم وقتي مردي آنها را با سنگ يا چوب مي‌زد، اين شخص و فرزندانش را تا زماني که زنده بودند سرزنش مي‌کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس