به گزارش مشرق به نقل از فارس، علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي صبح امروز در مراسم نکوداشت صدمين سال ميلاد آيتالله طالقاني اظهار داشت: آيتالله طالقاني مردي استثنايي بود لذا نسل جوان بايد وي را بشناسد و اين مسئله وظيفه مهمي را به عهده رسانهها و نخبگان گذاشته است.
وي ضمن تقدير از دستاندرکاران اجراي همايش نکوداشت آيتالله طالقاني افزود: آيتالله طالقاني هم در صحنه فرهنگي و هم در صحنه سياسي و اجتماعي کشور بسيار تأثيرگذار بود.
رئيس مجلس ادامه داد: آيتالله طالقاني در قسمتي از زندگي خود به حوزه علميه قم رفت و در محضر بزرگان حوزه تعاليم اسلامي را فرا گرفت.
رئيس قوه مقننه با بيان اينکه آيتالله طالقاني دغدغه فهم دين با روش دقيق آن را داشت، گفت: ما افراد صاحب نظر زيادي در مسائل اسلامي داشتيم ولي روش آيتالله طالقاني فرق داشت.
لاريجاني اظهار داشت: آنچه که از زندگي آيتالله طالقاني مشاهده ميکنيم اين است که وي ضمن ارتباط با گروههاي مختلف راه مستقيمي هم داشت که بر همه تاثير ميگذاشت.
لاريجاني با بيان اينکه آيتالله طالقاني نگاهي سرسري به اسلام نداشت، افزود: وي سالها در حوزه علميه تحقيق کرد و در نهايت به يک عالم ديني تبديل شد.
رئيس قوه مقننه تدبر در قرآن را يکي از وجوه زندگي آيتالله طالقاني دانست و خاطرنشان کرد: وي با روشي درست تعاليم اسلامي را دريافت ميکرد.
وي با بيان اينکه آيتالله طالقاني به ابعاد گوناگون اسلام توجه داشت، ادامه داد: چندي پيش کتابي در مورد فردي که داعيه ارتباط با امام زمان را داشت به دستم رسيد، براي من جالب بود که در بخشي از اين کتاب اسلام شناس بودن و فقيه بودن جداگانه آمده بود.
رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: با مکاشفات و خوابها نميتوانيم مبناي رفتار سياسي و اجتماعي را تعيين کنيم.
لاريجاني اظهار داشت: آيتالله طالقاني در تفسير قرآن خود زماني که راجع به ولي صحبت ميکند، تاکيد دارد که در زمان غيبت بايد به فقها و علما رجوع کرد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه راه آيت الله طالقاني يک اسلام شناسي اجتهادي بود، گفت: اين مسئله در سخنراني و تفسيرهاي آيتالله طالقاني به وضوح آمده است.
وي توجه به شرايط سياسي را يکي از وجوه شخصيتي آيتالله طالقاني دانست و ادامه داد: آيتالله طالقاني دغدغههاي متفاوتي داشت که توجه به سرنوشت مسلمانان يکي از اين دغدغهها بود.
لاريجاني گفت: آيتالله طالقاني تاکيد زيادي بر روي وحدت بين شعب مختلف اسلامي داشت و وي يکي از عوامل ديکتاتورزدگي را عدم توجه به قرآن ميدانست لذا به اين مسئله اهتمام زيادي داشت.
رئيس قوه مقننه خاطرنشان کرد: آيتالله طالقاني اين دغدغه را داشت که چرا قرآن تبديل به يک زينت شده که به طور مثال تنها زماني که يک انسان مرحوم ميشود از آن استفاده ميکنند.
وي گفت: امور سياسي آيتالله طالقاني متاثر از اين برداشت بود که چون ما از حوزه دين برداشت سطحي داريم دچار عقب افتادگي و ديکتاتورزدگي شدهايم.
لاريجاني نقش ايتالله طالقاني در حوزه سياست را نقشي برجسته و عام دانست و گفت: اولين درگيري آيتالله طالقاني در خصوص موضوع کشف حجاب بود.
وي افزود: نقش آيتالله طالقاني در نهضت ملي نفت و همکاري وي با آيتالله کاشاني کاملا مکشوف بود و سبک و سياق وي نيز سبک و سياقي خاص بود.
لاريجاني با بيان اينکه آيتالله طالقاني همواره اين دغدغه را داشت که همه گروهها را به سمت راه صحيح بکشاند اظهار داشت: هيچ گاه نميتوانيم آيتالله طالقاني را در قالب جريانهاي ملي بگنجانيم و حتي بعد از آزادي از زندان وي در خصوص ماهيت انقلاب گفت که نهضت انقلاب يک نهضت اسلامي است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه آيت الله طالقاني همواره تلاش ميکرد که جريانهاي مختلف را به سمت تفکر اصيل اسلامي بکشاند، اظهار داشت: اگر بخواهيم نوع رفتار آيتالله طالقاني را در حوزه سياست تبيين کنيم، بايد بگوييم که وي شخصيتي کم نظير است، چرا که وي با تمام گروهها ارتباط داشت اما نقش وي در اين ارتباطات عموما نقش تاثيرگذار بود.
لاريجاني تصريح کرد: آيتالله طالقاني يک اسلام شناس بود که از سر درد اسلام شناسي وارد عرصه سياست شد.
وي مقاومت آيتالله طالقاني را مقاومتي خاص توصيف کرد و گفت رژيم شاهنشاهي از نوع مقاومت آيتالله طالقاني خسته شده بود و نميدانست بايد چه طور با وي برخورد کند.
رئيس مجلس با اشاره به عدم به رسميت شناختن دادگاههاي رژيم شاهنشاهي از سوي آيتالله طالقاني اظهار داشت: آيتالله طالقاني شخصيت باشکوه و نامي و سياسي بود که کمتر ميتوانيم نظير وي را پيدا کنيم.
لاريجاني اظهار داشت: نگاه آيتالله طالقاني به مسائل سياسي و اجتماعي در تفسير پرتوي از قرآن تجلي پيدا کرده است، وي با عقل سليم با آيات قرآن روبرو مي شود لذا برخي مفاهيم که در برخي تفاسير ديگر است در تفسير وي وجود ندارد.
رئيس قوه مقننه با بيان اينکه آيتالله طالقاني در تفسير قرآن از علم زدگي پرهيز ميکند، افزود: آقاي بازرگان رويکرد علمگرايانه صرف داشت اما آيتالله طالقاني چنين رويکردي نداشت و تنها از مسائل علمي در کار خود بهره ميگرفت.
لاريجاني با بيان اينکه توجه به سرنوشت مسلمانان يکي از دغدغههاي مهم آيتالله طالقاني بود،گفت: وي در خصوص اسرائيل و مسلمانان فلسطين دغدغههاي زيادي داشت.
وي با بيان اينکه آيتالله طالقاني جهاد را چند بخش ميدانست، يکي از اين بخشها به اعتقاد آيت الله طالقاني جهاد براي پيشرفت اسلام است و بخش ديگر نيز زماني است که به مسلمانان تهاجم ميشود و مسئله اسرائيل نيز در اين قسمت مورد بررسي قرار ميگيرد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي تاکيد کرد: متاسفانه در پشت صحنه خيلي از کشورهاي عربي به اسرائيل کمک ميکنند و حتي در جريان جنگ 33 روزه اين کشورها به اسرائيل اطلاعات ميدادند.
وي افزود: آيتالله طالقاني معتقد بود زماني که به يک کشور اسلامي تهاجم شد همه وظيفه دارند به آن کشور کمک کنند.
لاريجاني با بيان اينکه آيتالله طالقاني جهاد را امري فکري ميدانست اظهار داشت: در واقع دو نوع جنگ وجود دارد که يکي جنگ بر مبناي حق است و در ديگري طاغوت مبنا است.
رئيس مجلس خاطرنشان کرد: يک بعد از جهاد براي اين است که فکر اسلامي که ميخواهد منتشر شود و طاغوت نميگذارد بايد اين طاغوت کنار زده شود.
لاريجاني تفکر آيتالله طالقاني در زمينه جهاد را تفکري با لطافت دانست و گفت: فکر آيت الله طالقاني در واقع انتشار کلام وحي بود.
وي گفت: آيتالله طالقاني به نظريه شوراها علاقمند بودند و ميگفتند که تربيت افراد به عنوان يک مرد سياسي احتياج به تمرين و حضور دارد و اگر افراد تمرين سياسي نداشته باشند، نميتوانند به عنوان يک مرد سياسي فعال باشند.
لاريجاني با بيان اينکه اگر دموکراسي بخواهد کشوري عمق پيدا کند، نياز به فکر سياسي دارد، اظهار داشت: مبناي رفتار سياسي در فلسفه سياسي اسلامي نوعي مشارکت عامه است و اين مشارکت عامه به اين معنا نيست که ما به صورت مصنوعي از افراد استفاده کنيم، بلکه بايد حضور افراد حضوري فعال باشد و اين مسئله يکي از دغدغههاي آيتالله طالقاني بود.
وي در پايان اظهار داشت: آيتالله طالقاني توجه زيادي به مسئله امر به معروف و نهي از منکر داشتند وحتي ميگفتند که بايد وزارتخانهاي براي اين موضوع تشکيل شود.