حداد عادل گفت: کسانی که در میدان هفت‌تیر تابلوی نه غزه، لبنان در دست گرفتند نه‌تنها دوری‌شان از مسلمانی را نشان دادند بلکه دور بودن خود از انسانیت را نیز اعلام کردند.

گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.

***

شیرین عبادی دوباره مرد؟!

روزنامه جام جم طی یادداشتی نوشت: «سکوت در برابر تجاوز گرگ به گله، بیطرفی نیست، عین طرفداری از متجاوز است.» این جمله دیالوگی است از فیلمی که چند سال قبل درباره سکوت و عدم مداخله نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد در برابر قتل‌عام مردم سربرنیتسا در بوسنی ساخته شد. این روزها بار دیگر شبیه همان قتل عام در غزه به راه افتاده است. حمله زمینی و هوایی رژیم صهیونیستی به باریکه غزه تاکنون نزدیک به 600 کشته و هزاران مجروح داشته است که اکثریت آنها از غیرنظامیان بوده و کودکان، بخش قابل توجهی از قربانیان این فاجعه انسانی هستند. اوضاع به قدری در نوار غزه دلخراش و سوزناک است که دیدن تصاویر مجروحان و جان‌باختگان فلسطینی برای هر انسانی سخت و غیرقابل تحمل است. اما شاید سخت‌تر از آن، سکوت معنادار نه فقط رهبران بی‌غیرت جهان عرب، که برخی نویسندگان و روشنفکران ایرانی در برابر تجاوز یک گرگ تا بن‌دندان مسلح به مردم بی‌دفاع غزه است.


به گزارش کیهان محسن ماندگاری در این یادداشت تصریح کرد: در روزهای گذشته و در برابر این تجاوز نظامی، چهره‌های سرشناس زیادی در گوشه و کنار دنیا واکنش نشان داده و از رژیم صهیونیستی انتقاد کرده‌اند، از روشنفکران آمریکایی و اروپایی گرفته تا حتی برخی یهودیان ساکن در اسرائیل،  جنایات رژیم صهیونیستی در غزه را تقبیح کرده و خواستار واکنش جامعه جهانی در برابر نسل‌کشی در فلسطین شده‌اند. در تازه‌ترین این واکنش‌ها 64 شخصیت سیاسی و علمی بین‌المللی در نامه‌ای که روز دوشنبه در روزنامه گاردین به چاپ رسیده خواستار تحریم تسلیحاتی اسرائیل شدند. در میان این شخصیت‌های بین‌المللی، هفت برنده جایزه صلح نوبل همچون دزدموند توتو، از چهره‌های شاخص مبارزه با رژیم نژادپرست آفریقای جنوبی، بتی ویلیامز از ایرلند، فدریکو مایر زاراگوسا از اسپانیا، جودی ویلیامز از آمریکا، آدولفو پرز اسکویول اهل آرژانتین، میرید مک گوایر ایرلندی و ریگوبرتو منچو از گواتمالا حضور دارند که اسرائیل را به دلیل «جنایت جنگی و ارتکاب جنایت علیه بشریت» در غزه محکوم کرده و از مجامع جهانی خواستار تحریم تسلیحاتی رژیم صهیونیستی شده‌اند.

جام‌جم افزود: اسقف دزدموند توتو برنده جایزه صلح نوبل که از مشهورترین امضاکنندگان این بیانیه است پیش از این نیز با انتقاد از تجاوز اسرائیل به نوار غزه و محاصره این باریکه، سکوت در برابر جنایات اسرائیل را «شراکت در جرم» توصیف کرده بود. اما آنچه در این میان سوال‌برانگیز و آزاردهنده است سکوت برخی به اصطلاح هنرمندان و روشنفکران ایرانی است. در حالی که هفت برنده صلح نوبل به دفاع از مظلومیت مردم فلسطین برخاسته‌اند، خانم شیرین عبادی، تنها ایرانی برنده نوبل سکوت معناداری اختیار کرده است. در حالی که کن‌لوچ فیلمساز انگلیسی و برخی دیگر از هنرمندان سرشناس جهانی به صراحت زبان به انتقاد از اسرائیل گشوده‌اند، آقای اصغر فرهادی فیلمساز برجسته ایرانی و خانم نسرین ستوده حقوقدان کشورمان هم فقط به عکس گرفتن با یک پلاکارد اکتفا می‌کنند که در آن صرفا به یک پیام کلی اخلاقی (به کشتن همنوع خود پایان دهید) اشاره شده است که در آن حتی مشخص نیست منظور تذکر به فلسطینی‌هاست یا صهیونیستها و حتی بدتر از آن جناب محسن مخلمباف که ادعای طرفداری از حقوق بشرش گوش فلک را کر کرده است معلوم نیست اساسا در این ماجرا کدام طرف ایستاده است.

هشدار فیس‌بوکی بابک زنجانی

شرق: گرداننده صفحه فیس‌بوک منتسب به بابک زنجانی، با انتشار مطلبی به رسانه‌ها و اشخاصی که به قول او اقدام به انتشار اخبار کذب در مورد زنجانی می‌کنند، هشدار داد. در این نوشته آمده است: در طول چند ماه گذشته اشخاص یا رسانه‌های مختلفی اعم از رسمی و غیررسمی اقدام به انتشار اخبار کذب یا اطلاعات بی‌اساس یا سعی در تحریف، شایعه‌پراکنی و افترا در مورد پرونده بابک زنجانی کرده‌اند... لازم به یادآوری است که شرکت هلدینگ سورینت و شرکت‌های تابعه و همچنین شخص بابک زنجانی حق پیگرد قانونی را برای خود محفوظ می‌دارند و با متخلفین طبق قانون مجازات اسلامی یا قانون مطبوعات برخورد خواهد شد.

 آغاز دور جدید دعوت از ایرانیان خارج از کشور

خراسان نوشت: بر اساس بررسی های کارشناسان یک نهاد نظارتی، طبق نامه هایی که اخیرا از سوی برخی مسئولان استانداری های مناطق مختلف کشور خطاب به مدیران اجرایی و فعالان اقتصادی این استان ها ارسال شده، خبر از آغاز دور جدید جذب ایرانیان مقیم خارج از کشور داده و خواسته شده است در صورتی که افرادی را در زمینه های سرمایه گذاری و تخصص در حوزه های علمی می شناسند، معرفی کنند که با توجه به برخی تبعات خاصی که این اقدام در سال های گذشته به همراه داشته است، چنین رفتارهایی باید با تامل و هماهنگی های بیشتر با نهادهای ذی ربط انجام شود.

انتقاد حداد عادل از ماله‌کشان «نه غزه، نه لبنان»

وطن امروز نوشت: غلامعلی حدادعادل، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با حضور در جمع راهپیمایان روز جهانی قدس در میدان فلسطین تهران با اشاره به افرادی که در سال 88 شعار «نه غزه، نه لبنان جانم فدای ایران» سر می‌دادند، اظهار داشت: دیگر شرمساری و ننگ از این بالاتر نیست. در واقع آنها آن روز اعلام کردند ما انسان نیستیم. وی ادامه داد: کسانی که در میدان هفت‌تیر تابلوی نه غزه، لبنان در دست گرفتند نه‌تنها دوری‌شان از  مسلمانی را نشان دادند بلکه دور بودن خود از انسانیت را نیز اعلام کردند. حدادعادل با بیان اینکه فجایعی در غزه رخ می‌دهد که دل هر انسانی را به درد می‌آورد، خاطرنشان کرد: آقایان آن روز این شعار را دادند و امروز که اوضاع غزه را دیدند دنبال ماله‌کشی هستند ولی اگر به فکر هستند باید فردای همان روز اعلام موضع می‌کردند نه حالا!

حدادعادل تاکید کرد: غربی‌ها دنبال منافع خودشان هستند و اگر پشتیبانی از رژیم صهیونیستی به ضررشان باشد خاموش می‌شوند. این امواج انسانی که در دنیا برپا می‌شود یک تهدید جهانی برای منافع غرب محسوب شده و موثر است. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه همه چیز حکایت از نوعی بیداری می‌کند، گفت: روزی جوانان فلسطینی دنبال سنگ بودند اما امروز با راکت‌های خود فرودگاه بن گوریون را تعطیل می‌کنند و این نشانه بیداری است.

كمك‌هاي ايران، در انتظار بازگشايي مرزهاي غزه

اعتماد نوشت: كمك به غزه در دستور كار مقامات كشورمان است؛ كمكي كه البته قسمت زيادي از آن به دليل كارشكني مقامات دولتي مصر بلاتكليف مانده است. بعد از آنكه در جريان اجلاس تزوييكاي اتحاديه مجالس كشورهاي عضو سازمان همكاري اسلامي مقامات ايراني اعلام كردند كه حتي حاضرند پذيراي مجروحان فلسطيني در كشور باشند، قرار شد ايران كمك‌هاي پزشكي فوري را روانه نوار غزه كند. كمك‌هايي كه اكنون به گفته سخنگوي وزارت امور خارجه در ارسال آنها تاخير ايجاد شده است.

 مرضيه افخم در توضيح تكميلي در خصوص ارسال محموله كمك‌هاي غذايي و دارويي هلال احمر جمهوري اسلامي ايران براي مردم در محاصره غزه گفت: ارسال اين كمك‌ها بنا به دلايل فني و اداري كمي به تاخير افتاده و تماس‌ها با مسوولان ذي‌ربط مصري براي نهايي شدن امور و ارسال اين كمك‌ها ادامه دارد و آخرين هماهنگي‌ها در حال انجام است. وي افزود: اميدواريم با مساعدت و همكاري دولت مصر در اولين زمان كمك‌هاي انسان‌دوستانه هلال احمر كشورمان بتواند در اختيار مردم غزه قرار گيرد.

در اين شرايط وزير امور خارجه كشورمان كه در راهپيمايي روز جهاني قدس حضور داشت درباره ارسال اين كمك‌ها توضيح داد كه «هواپيماي كمك‌هاي انسان‌دوستانه جمهوري اسلامي به غزه آماده ارسال است و اميدواريم مصر هرچه زودتر مجوز هواپيما را صادر كند.» او گفت كه در صورت ارسال اين كمك‌ها، هواپيماي جمهوري اسلامي آمادگي اين را دارد كه بيماران و مجروحان فلسطيني را با خود به ايران برگرداند. وزير امور خارجه كشورمان درباره حضور نمايندگان در اين هواپيما و ورود به غزه خاطرنشان كرد: فعلا فقط كمك‌ها ارسال مي‌شود. يك روز پيش از برگزاري مراسم روز جهاني قدس علي لاريجاني در گفت‌وگويي با شبكه العالم از انتقال فناوري توليد سلاح از سوي ايران براي مقاومت سخن گفت و افزود: ما در اينكه بايد به مردم غزه همه گونه كمك كنيم ترديدي نداريم الان مبارزان غزه از توانمندي خوبي برخوردارند و سلاح موردنياز خود را تامين مي‌كنند. البته آنها زماني نيازمند تكنولوژي توليد سلاح بودند كه ما اين تكنولوژي را به آنها داديم.

اين سخنان در شرايطي عنوان شده است كه مقام معظم رهبري از لزوم مسلح شدن كرانه باختري رود اردن براي مقاومت در برابر اسراييل سخن به ميان آورده‌اند. سخني كه ديروز مورد تاكيد بسياري از مقامات و شخصيت‌هاي شركت‌كننده در راهپيمايي روز قدس قرار گرفت. از جمله محمدرضا باهنر گفت كه بايد مسلح كردن كرانه باختري از سوي نهادهاي اجرايي كشور پيگيري شود. اين موضوع در راهپيمايي روز قدس مورد تاكيد عده‌يي از ديگر نمايندگان مجلس و همين‌طور سردار رادان نيز قرار گرفت. رييس‌جمهوري كشورمان هفته گذشته و در ديدار با جمعي از ورزشكاران گفته بود كه ما مي‌خواهيم براي غزه كمك بفرستيم اما متاسفانه نمي‌گذارند اين اتفاق بيفتد. در جريان نشست تروييكاي اتحاديه مجالس كشورهاي عضو سازمان همكاري اسلامي كشورمان پيشنهادي هفت‌گانه را براي كمك به مردم غزه ارائه كرده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    0 0
    این اعتماده غیر قابل اعتماد چه چیزها مینویسه آدم تعجب میکنه ازش !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس