مقامات آمریکایی بارها اعلام کرده‌اند که شناورهای سری "LCS" در شرایط جنگی دوام نخواهند آورده و غرق خواهند شد زيرا در برابر اکثر تهدیدات، نیاز به حضور ناوشکن‌ها یا رزمناوهايی برای پشتیبانی از خود دارند که در جریان یک درگیری بزرگ، شناورهایی با این امکانات به‌سرعت هدف قرار گرفته و غرق می‌شوند.

گروه دفاع و امنیت مشرق - نبرد در آب‌های کم عمق یکی از نکاتی است که توجه نیروهای دریایی را در سرتاسر دنیا در قرن بیست و یکم به خود جلب کرده است. مقابله با تروریسم ، قاچاق و بحث نبرد با دشمن در آبهای کم عمق از جمله مسائلی است که به طراحی و ساخت نسل جدید شناورهای نظامی منجر شده است.

نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا که به صورت سنتی به عنوان یک نیروی عمل کننده در آبهای آزاد شناخته می شود و سالهاست با اشغال کشورها و مناطق مختلف، درصدد گسترش استعمار مادی و معنوی خود است، از گذشته به دنبال این بوده که برای حفاظت از آبهای ساحلی خود و همچنین عملیات جاسوسی و سلطه در مناطقی مثل خلیج فارس یا تنگه تایوان به شناوری جدید مجهز شود.

کشتی های جنگی سری "LCS" که مخخف عبارت "  littoral combat ship " است شامل دو کلاس از کشتی های جنگی یعنی کلاسهای " Freedom " و " Independent " است که قرار است در آینده نقش های جنگ ضد زیردریایی ، مین روبی و مقابله با تهدید قایق های تندرو را در آب های کم عمق به عهده بگیرند.

کلاس Freedom توسط شرکت لاکهید مارتین و کلاس Independent توسط شرکت جنرال دینامیکز طراحی و ساخته شده اند و هم اکنون 2 فروند از هر کدام از این کشتی ها در خدمت نیروی دریایی آمریکا قرار دارد. اما مشکلات عجیبی در مورد این شناورهای آمریکایی وجود دارد که از همین ابتدا سوالات بزرگی را درباره چرایی این چنین طراحی و ساخت این شناورها مطرح می کند. در این مطلب بیشتر با مشکلات این کشتی ها آشنا می شویم.

{$sepehr_album_15546}
دو شناور آمریکایی کلاس LCS

همان گونه که در ابتدا گفته شد این دو کشتی به منظور مقابله با تهدیدات در آب های کم عمق طراحی و ساخته شده اند. نوع طراحی آنها به صورت ماژول بوده و بسته به نوع ماموریت می توان تجهیزات مختلفی را بر روی این شناورها نصب کرد. این شناورها همچنین از خواص طراحی پنهان کار بهره برد و با داشتن سرعتی نزدیک به 87 کیلومتر بر ساعت سریعترین شناورها در ناوگان دریایی آمریکا به حساب می آیند.

اولین مشکل در بحث طراحی ماژول و چند کار این شناور وجود دارد. بر اساس نتایج گزارش رزمایشی که توسط نیروی دریایی آمریکا در سال 2012 انجام شده است تغییر از یک وضعیت به وضعیت دیگر در این شناورها می تواند هفته ها به طول بیانجامد که در شرایط جنگی خود بسیار مشکل ساز است.
 
مسئله بعدی در کشتی های سری LCS عدم وجود بدنه مقاوم در این کشتی ها می باشد. این شناورها در حدود 3 هزار تن وزن داشته و طولی در حدود 120 متر دارند. شناورهای فعلی آمریکایی مثل ناوشکن ها و رزم ناوهای این کشور دارای زره کولار در بدنه خود هستند اما شناور مورد نظر فاقد هر گونه زرهی در بدنه خود بوده و نسبت به هر گونه آسیب ناشی از برخورد گلوله و یا موشک می تواند نتایج فاجعه باری برای این کشتی فراهم کند. فراموش نکنیم که ماموریت این کشتی عملیات در آبهای کم عمق و عمدتا نزدیک به مناطق ساحلی بوده و آن در معرض تهدید انواع سلاح های ضد کشتی قرار می دهد.

اما نگاهی به تسلیحات این شناورها ماجرا را بسیار جالب تر خواهد کرد. برای مقابله با تهدیدات سطحی قایق های تندرو قرار بود این کشتی ها با موشک های سری "NLOS" که طرحی مربوط به نیروی زمینی ارتش آمریکا بود مجهز شوند. برد این موشک ها در حدود 40 کیلومتر بوده و می توانست بر علیه اهداف هم بر روی سطح آب و هم روی خشکی وارد عمل شود. این پروژه کنسل شد.

در نهایت و پس از آزمایش چند موشک دیگر نهایتا قرار شده است تا مدل L از خانواده موشکهای هلفایر با هدایت موجی میلیمتری  برای این کشتی ها طراحی و ساخته شده و در پرتاب گر های عمودی بر روی آنها نصب شود. اما نکته اینجاست که موشک هلفایر بردی موثری در حدود 8 کیلومتر داشته و در نهایت برد آن به 11 کیلومتر می رسد. اما این سلاح قرار است بر علیه قایق های تندرو به کار برود. شاید آمریکایی ها نخواهند به شکل مستقیم به این مسئله اشاره کنند اما مشخص است منظور آنها از قایق ها و شناورهای تندرو آن هم در آبهای کن عمق شناورهای نیروی دریایی سپاه پاسداران در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز است.

شناورهای
تصویر گرافیکی از پرتاب موشک هلفایر از ناو کلاس LCS

امروزه جدیدترین موشک کوتاه برد شناورهای نیروی دریایی سپاه موشک نصر 1 است که بردی نزدیک به 35 کیلومتر داشته و سرجنگی 150 کیلوگرمی آن به راحتی توانایی غرق کردن یک شناور 3 هزار تنی را دارا می باشد. این بدین معناست که اصابت یک فروند موشک نصر 1 به این شناورهای آمریکایی با توجه نبود زره در آن می تواند غرق فوری آن را در پی داشته باشد.

شناورهای
شلیک موشک نصر-1 از شناور نیروی دریایی سپاه

سوالی که در اینجا ممکن است برای عده ای پیش بیاید این است که در مرحله اول چگونه این شناور آمریکایی با توجه به خواص پنهان کاری آن مورد شناسایی قرار خواهد گرفت.

جواب این سوال را باید در آسمان منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز جستجو کرد ، جایی که پرنده های بدون سرنشین سپاه به صورت 24 ساعته تمامی حرکات ناوهای فرامنطقه ای را زیر نظر داشته و بارها و بارها توانستند به حریم ناوهای هواپیمابر ، ناوشکن ها و رزم ناوهای آمریکایی که از سامانه های بسیار پیشرفته تر دفاع هوایی را دارند نفوذ کنند . قاعدتا شناسایی و رهگیری شناورهای "LCS" کار بسیار راحتی برای پهپادهای سپاه خواهد بود.

در تنگه تایوان نیز البته دشمن بسیار توانا و آماده ای انتظار شناورهای آمریکایی را می کشد و آن هم شناورهای تندرو و پنهان کار تایپ 022  نیروی دریایی ارتش چین هستند که به 8 فروند موشک C-803 با برد نزدیک به 250 کیلومتر مجهز هستند. سرعت بیش از 60 کیلومتر بر ساعت ، برد و قدرت تخریب بالای موشکها به همراه وجود سامانه های تدافعی از این شناورها یک رقیب واقعی برای LCS آمریکایی می سازد که البته در بسیاری از موارد نمونه چینی بر گونه آمریکایی برتری دارد.

شناورهای
شناور تایپ 022 ساخت چین

البته ضعف تسلیحاتی این شناور آمریکایی به بحث توان تهاجمی ختم نمی شود و در بحث تسلیحات دفاعی نیز تقریبا اوضاع به همین منوال است.  بر روی کشتی USS Freedom یک قبضه توپ 57 میلی متری در جلو ، 4 قبضه تیربار کالیبر 12.7 میلی متری و همچنین 2 قبضه توپ 30 میلی متری تک لول و همچنین 21 فروند موشک RIM-116 که موشکی سطح به هوا و کوتاه برد است قرار دارد. همان گونه که مشاهده می شود خبری از سامانه فالانکس یا موشکهای استاندارد نیست و همچنین در بخش راداری نیز سامانه شبیه به ایجیس وجود ندارد. این یعنی این شناورها خود به تنهایی در برابر حمله موشک های ضد کشتی بالستیک مثل DF-21 چینی و یا خلیج فارس ایرانی کاملا بی دفاع هستند.

شناورهای
موشک DF-21

شناورهای
موشک خلیج فارس
 
البته در جریان چندین تمرینی که این کشتی ها تا به امروز داشته اند مشکلات زیادی در مورد توپهای 30 میلی متری و همچنین سیستم های پیشرانه این ناوها بروز پیدا کرده است. بر روی شناور USS Independent نیز اوضاع تقریبا به همین شکل بوده و باید گفت که بر روی آن کشتی خبری از توپهای 30 میلی متری هم نیست.

همین مسئله باعث شد که در چند سال اخیر مقامات آمریکایی چندین مرتبه و به صورت علنی اعمال کرده اند که شناورهای سری "LCS" در شرایط جنگی و در صورت درگیر شدن با دشمن دوام نخواهد آورده و غرق خواهند شد. این شناورها اصولا در برابر اکثر تهدیدات نیاز به حضور ناوشکن ها و یا رزم ناوها برای پشتیبانی از خود دارند و مشخص است که در جریان یک درگیری بزرگ شناورهایی با این امکانات به سرعت مورد اصابت قرار گرفته و غرق می شوند.

در بخش ضد زیردریایی هم داستان تقریبا به همین منوال است. این دو شناور به سامانه های سونار مدل 2087 ساخت شرکت تالاس مجهز هستند که به وسیله یک کابل در زیر آب کشیده شده و به دنبال شناور حرکت می کند. نکته جالب اینجاست که در صورت کشف هر گونه تهدید زیر سطحی این شناورها خود فاقد هرگونه سلاح ضد زیردریایی هستند و بایستی از بالگردهای سی هاوک مجهز به اژدر که بر روی این ناوها حضور دارند استفاده کنند. جالب است که شناوری که یکی از ماموریت های اصلی آن جنگ ضد زیردریایی است خود توان شلیک اژدر ندارد.

در بحث مبارزه با مین نیز این شناورها به سیستم های هواپایه کشف و نابودی مین های دریایی که درون بالگرد سی هاوک نصب خواهد شد و همچنین سیستم های سونار و روبات های زیر آبی کنترل از راه دور متکی خواهد بود. این امر همان گونه که اشاره شد نیاز به حضور در مناطقی مثل تنگه هرمز و یا تنگه تایوان داشته و شناور مورد نظر را در خطر جدی قرار خواهد داد.

اما مشکلات به همین جا ختم نمی شود. در ابتدا بنا بود تا هر فروند از این کشتی های جنگی قیمتی در حدود 220 میلیون دلار داشته باشند و حالا در سال 2014 میلادی بهای هر کدام از این کشتی ها به نزدیک 500 میلیون دلار رسیده است. نیروی دریایی آمریکا قرار بود تا در ابتدا 51 فروند از این ناوها را در اختیار بگیرد که با بحث کاهش بودجه دفاعی آمریکا این رقم به 32 فروند رسید.

اما یکی از منتقدان سرسخت این کشتی ها در کنگره آمریکا یکی از سناتورهای معروف حزب جمهوری خواه ، جان مک کین است. وی در آوریل سال جاری میلادی و در صحن سنای آمریکا در مورد شناورهای "LCS" می گوید:

برنامه ناوهای سری "LCS" نیروی دریایی خجالت آور بوده و به شکل خطرناکی پول های مالیات دهندگان را هدر داده است. وی در ادامه می گوید: اشتباهات نیروی دریایی در برنامه ریزی باعث شده است که پس از طی 13 سال از برنامه ساخت این ناوها در نهایت شناورهایی ساخته شود که بیشتر از حد انتظار گران قیمت بوده ، نمی توانند در نبرد باقی بمانند و توانایی های آن کمتر از شناورهای موجود می باشد.

وی در ادامه درخواست می کنم که تعداد این شناورها به 24 فروند کاهش پیدا کند. اما سوالی که پیش میاید این است که چگونه همچنان برخی از مقامات و نظامیان آمریکایی بر روی این برنامه پافشاری می کنند. همانگونه که قبلا توسط مشرق به برنامه جنگنده پنهان کار اف 35 پرداخته شده در اینجا نیز داستانی به همان شکل در حال رخ دادن است.

 این شرکت لاکهید است که از این تاخیرها و گرفتن بودجه برای برنامه های ارتقاء سود می برد. جالب اینجاست که در مورد این کشتی ها نیز شرکت لاکهید در طی پیشنهاد اعلام آمادگی کرده است تا در صورت موافقت سامانه های پیشرفته تر راداری و موشکی را بر روی این شناور نصب کند. بحثی که مسلما دوباره میلیاردها دلار به جیب این شرکت اسلحه سازی سرازیر خواهد کرد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 63
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 23
  • بیژن ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    5 0
    خداکنه پاش بیفته یک یواس اسی بسازیم اون سرش ناپیدا
  • وحید ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    3 0
    سلام یکی از ضعف های رو فراموش مشرق توکل به خداوند صاحب عالم غیب
  • محمد ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    1 2
    مشرق مقالت مزخرفه به جای اینکه سعی کنی ایراد بگیری از شناورای نسل جدید امریکا یه گزارش تهیه کن ببینیم ناوشکن سهند و زیردریایی فاتح در چه مرحله ایه کی عملیاتی میشن؟!!
  • ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    2 3
    مشرق جان چرا فکر میکنی یه مشت احمق سلاح های آمریکایی رو میسازن؟ دفعه قبل هم اف 35 رو کلا گفتی بی خاصیته. ینی اگه کارشناسای سپاه و ارتش هم اینجوری فکر میکردن الان باید با تفنگ بادی با اینا مبارزه می کردیم
  • دکتر ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 2
    این هزینه اسراییلی ها در تانک بی خودی نبود! متاسفانه این سامانه ترورفی جدید تانک های اسراییل در این جنگ اخیر واقعا خوب عمل کرده در این جنگ آمار انهدام تانکهای اسراییلی از 150 فروند در جنگ 2006 به حدود 15 فروند رسیده که البته اسراییلی ها طبق معمول به دروغ می گن اونها سیستم تروفی نداشتن مثل قضیه ناوچه ساحر 2006 ولی باید قبول کرد تقریبا اکثر ضد زرهی های روسیه چین ایران و حتی غربی و امریکایی حماس ناموفق بودن جالبه اسراییل سیستم مشابهی رو روی بالگرده و حتی جنگنده های خودش داره طراحی می کنه که اگر موفقیت آمیز باشه عملا دیگر شلیک موشک سالم و زمین به هوا به این جنگنده ها حتی در صورت قفل راداری هم پایان قضیه نیست و خود موشک احتمالا ممکنه منهدم بشه! دیگه دورانی که تسلیحات پدافندی و حجومی از هم جدا بودن گذشته امروز یک جنگنده هم موشک شلیک می کنه هم موشکی که به سمتش شلیک شده رو منهدم می کنه!...همینطور تانک هم شلیک می کنه هم موشک یا راکتی که به سمتش میاد رو منهدم می کنه!
  • ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 0
    چرا نقاط ضعف دشمنو لو میدی؟
  • ابوذر ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 0
    سلام . به نظرم طراحی ظاهریشون مخصوصا ایندیپندنت میتونه برای بچه نداجا و وزارت دفاع یه جور الگو‌باشه برای استفاده یا اقتباس در ساخت ناو های جدید ببینید چقدر زوایاشون خاصه ...اصلا سطوحشون شکست و تقطیع نداره ....‌هرچند از لحاظ زره و تجهیزات مشکل دارند ولی از لحاظ طراحی پنهانکار قاعدتا واردند این آمریکاییها ....
  • مجید ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 1
    با قاطعیت میگم جماران 1 و 2 بدون داشتن پدافند شبیه گاتلینگ و پدافند دفاع موشکی هدف تمرینی برای همینا که خواب انهدامشون میبینیم تبدیل میشن
  • مهدی ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    1 0
    باسلاک تشکر از این مقالات اگر می شود در مورد این مقالات فیلم هم بگذارید
  • صدرا ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    1 1
    در اینکه نیرو های مسلح ما قدرتمندند که شکی نیست ولی مشرق جان فکر نکردی این مقاله رو که منتشر کردی آمریکایی ها به نقطه ضعفشون آگاه شدن ؟!!!!!!!!
  • محمد علی ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    2 0
    با سلام خدمت نویسنده عزیز لطفا جایی را حذف نکنید با توجه به سطح اطلاعات جناب عالی و مقاله خوبتان فقط چند مشکل اساسی دارد که با اجازه مطرح میکنم اول مشکل ماژول بودن را 100 درصد بی مورد میدانم چون اصولا در شرایط نبرد تهاجمی این مورد کاملا به نفع ناو بوده و مانور های سریع باعث برتری بی چون و چرا در میدان نبرد می باشد و در حالت دفاعی هم که friendship ها وارد گود میشوند و دلیل ساخت گشتی هم نیز همین بوده است دوم این مقاله در سایت rt هم نوشته شده بود و در انجا فقط ناو فریدوم را گفته بود نه ابر ناو uss independent زیرا این ناو نسخه کاملlcs می باشد تمام تسلیحات نامبرده کاملا اشتباه می باشد و این ناو هم اکنون توان نابودی 30 قایق تند رو را با هم دارا میباشد (فیلم ان در شبکه های اشتراک ویدیو موجود است) زیرا از سلاح بهبود یافته فلینکس استفاده کرده و از رادار کاملا جیدید ارایه فازی rsf 3010 استفاده میکند و هیچ موشکی حتی باسرعت 10 ماخ توان نزیدک شدن تا برد 80 کیلومتر را هرگز (مگر با شرایط خاص!!!!!) ندارد زیرا جدید ترین سلاح دنیا یعنی توپ لیزری نا مشخصی ولی با توان 300 کیلو وات بر رو ی این ناو نصب شده اما در پایان بعنوان یک دانشجوی صنایع دفاعی خواستم بگم درسته با امریکا مخالفیم اما اینها برای قدرت ظاهری خودشان زیاد تلاش میکنند و ما بجای دادن اطلاعات کاملا اشتباه باید درس بگیریم و مانند اینها جهت حفظ عقیده پاک و مقدسمان تلاش کنیم و بیهوده دشمن را کوچک فرض نکنیم زیرا امریکا فقط برای حفظ اهداف کثیفش اینگونه دست به ساخت سلاح میزند و حاضر است تا پای نا بودی شرافتش از اسراعیل حمایت کند پس ما بهتر است دشمن را بهتر بشناسیم با عرض پوزش تلقی من از این مقاله یک اقدام کاملا احساسی است و جنبه ی حقیقی ندارد اما در پایان به مردم عزیز ایران بگویم که امثال ما با تحقیقات فراوان به جاهای مهمی رسیدیم که دشمنان خوب میدانند باید بگم ( در شرایط خاص !!!!!!!) اگر خدایی نکرده لازم شد امثال این تجیزات را چه در هوا چه دریا و چه زمین با پایگاهشان به درک خواهیم فرستاد ((((((((نیست قدرت توانی بالاتر از قدرت خداوند باری تعالا)))))))))) می باشد
  • افشین تهران ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    2 0
    هر کاری که بکنید در مقابل قایقهای تندرو سپاه فلج هستید چرا که انها با نیروی ایمان به شما یورش خواهند برد که خدارا شکر که این ایمان امروز با دانش جوانان ایران زمین امیخته شده و شما را زبون تر از گذشته خواهد کرد.مرگ بر امریکا و اسراییل.
  • محمد ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    2 0
    زنده باد ایران
  • ابوالفضل ورامین ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 1
    همانطور که میدانید فرق یک کشتی چند هزار تنی با قایق های سبک در شرایط سخت آب و هوایی مشخص میشود . عقب نینی قایق های تند رو در شرایط سخت آبو هوایی در عملیاتی که آنهامیخواستند بعد از کشتار حاجیان در مکه انجام دهند که احتمالا یادتان هست .ضمنا این ناوها تنها ناوهای بیگانه در سطح خیلیج فارس هم نیستند ما در پشتیبانی هوایی از قایقهایمان در دریا ضعف مشهودی داریم میشود دست برتر ما را در خلیج فارس تشریح کنید با تشکر
  • بنده خدا ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    1 1
    خوشم مياد از اعتماد به نفستون... كلا از نظر شما ارتش آمريكا يه ارتش بي‌خاصيت و ضعيفه و ما قويترين نيروي نظامي و بهترين امكانات دنيا رو داريم... باباجان كمي واقع‌بين باشيد... خوبه كه توان نظامي كشورمون بالا بره، باعث افتخار ما هم هست... ولي قبول كنيد كه آمريكا از نظر تسليحاتي قويترين كشور دنياست... با حرف كه چيزي درست نمي‌شه. شما حالا هي بگو اينا زپرتي هستن، ما قوي هستيم... خداوكيلي ديگه از بس اين مطالب رو گفتيد خسته نشديد؟؟؟؟؟
  • ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    1 1
    یکی یه کاسه ماست برد ریخت تو دریا گفت اگه دوغ درست بشه چه سودی بکنم.
  • مجید ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 1
    شما که دانشجوی رشته خاص مربوطه هستید بعید
  • یک عجم ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    1 0
    سلام. همان وجودش در آب (حداقل یک عامل)را هدف قرار دهیم مانند هر ناوی و زیردریایی کاملاً نابود خواهد شد. التماس دعا یاعلی ع
  • ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    2 1
    آقا شما درست می گید، همه ضعیفن فقط ایران قویه. هیچ کس پیشرفت نمی کنه فقط ایران پیشرفت می کنه. آمریکا از 40 سال پیش تا الان هیچ پیشرفتی نکرده، هیچ سلاح درست و حسابی نساخته. 2 میلیون کارمند وزارت دفاع آمریکا همه یه مشت اشکول هستن و بودجه سالانه 700 میلیارد دلاری رو هدر میدن و ... . کی بشه چنین تفکراتی کار دستمون بده خدا میدونه.
  • بهرنگ ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    2 1
    خیلی آدم بایدساده لوح باشه که بپذیره ایران درنبردباآمریکاحرفی برای گفتن داره
  • ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    1 1
    اگه تحلیل گران دستگاههای نظامی مملکت با همین ساده لوحی که کارشناس مشرق نوشته بخواهند وضعیت دشمن رو رصد کنن واقعا باید فاتحه اون تحلیل رو خوند
  • سما ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 0
    سلام. چگونه و تا چه حدی می توان به مشخصاتی که اعلام می کنند، مطمئن بود!؟
  • ناشناس ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    1 0
    قدرت برتر در خلیج فارس ودریای عمان باید ما باشیم.با استفاده از موشک های ساحل به دریا وشناورهای تندرو میتونیم برترین قدرت خلیج فارس باشیم دردود بر سپاه پاسداران
  • ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 1
    مشرق جان اگر این سلاح ها بی کیفیت بود حتی از نظر خودشان هیچ وقت 31 فروند سفارش نمی دادند
  • ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    1 0
    دوست عزیز اگه اسمان نبرد رو نداشته باشی روی زمین هم جایی برای شلیک موشک نداری.
  • ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    1 0
    درسته که این شناورها طبیعتا در کنار ضعفشون مزایایی هم دارند که نیاید کم باشه، ولی دقت کنید ناوهای سری جماران قرار نیست با اینها درگیر بشه. یادمون باشه استراتژی ما دفاعه و نه حمله لذا تو مقاله هم اشاره شده که اگه چنین شناورهایی بخوان کارآیی مورد انتظار رو داشته باشن باید بیان نزدیک ساحل و اونوقت قوانین ما حکومت میکنه و نه اونها. حریف اونها جماران نیست بلکه موشکهای ساحلی و قایقهای تندرو هست. فراموش نشه که ما جنگ نامتقارنی خواهیم داشت و لذا معلومه که سطح فناوری اونها بالاتره ولی در جنگ مهم رسین به هدفه و نه نابودی ابزار.
  • ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 0
    تو حزب الله رو با حماس مقایسه می کنی؟
  • ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 0
    عقل سلیم می گوید هرگز دشمن را دست کم نگیریم
  • مرتضی ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    1 1
    مشرق من زمان با وزارت دفاع تو بحث کنترل موشک همکاری داشتم واقعا ایران تو این بحث قویه اما اون موشکی که گفتی سپاه داره اولا که قفل راداری داره یعنی هنگامی که شلیک میکنه باید رادار قفل باشه رو هدف پس از اونجایی که این کشتی ها رادارگریزند عملا کارایی ندارن پس باید برن سراغ هدایت تلویزیونی این موشک هنگامی که شلیک میکنن باید امواجی را با مرکز کنترل تبادل داشته باشه و اگر از فاصله 35 کیلومتر پرتاب بشه زمان زیادی تا رسیدن به هدف داره پس میشه در این زمان با جمینگ ارتباطشو قطع کرد یا کنترلشو به دست آورد پس بهترین فاصله برای پرتاب کمتر از 5 کیلومتره چون هم قدرت راداری ما باتره هم قدرت رادارگریزی ناو پایینتر حالا میدونم بازم چندتا از پروفسورهای این سایت به بنده فحش میدن میگن دروغگو. یاعلی
  • امید ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 1
    آقا در مورد ضعف اف 22 هم بگین و با هواپیماهای مدرن خودمون مقایسش کنید. ضعف نیروی دریایی آمریکا رو اون موقع که یک ساعته فاو رو پس گرفت دیدیم. آره داداش!
  • ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 0
    بله آقا مرتضی درسته حرف ایشون باش شلیک موشک کروز در فاصله 5 کیلومتری حدود 35 ثانیه طول میکشه اما در فاصله 35 کیلومتری 5 دقیقه
  • از راه دور ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 1
    ما عادت داریم خیلی حرف بزنیم باید به جای حرافی سراغ عمل برویم
  • ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 0
    من دنبال نصب سيستم سوپر كروز روي موشك ميثاق هستم سرعتش هنگام رسيدن به هدف به 25000 كيلومتر بر ساعت برسه
  • مسعود ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    1 0
    دوست عزيز سيستم تروفي اسراييل در جنگ 22 روزه و 33 روزه هم استفاده شده بود و تنها بر روي نسل هاي سوم و چهارم تانك مركاوا قابليت نصب دارد نكته مهم اين هست كه سيستم تروفي يا سيستم هايي از اين قبيل مانند سيستم مشت اهنين كه با استفاده از رادار و انفجار پرتابه هايي با تركش يا بدون تركش گلوله هاي شليك شده را مهار مي كنند در برابر پرتابه هاي با انرژي جنبشي داراي ميله ي نفوذ گر به ميزان زيادي ناتوان هستند و حتي مي توان به خاطر ضعيف بودن رادار هاي همراه سامانه تروفي با ايجاد سيستم هاي اخلال گر و جنگ الكترونيك در محيط رزم يا بر روي موشك ،سيستم رادار انرا از كار انداخت دستيابي ايران به فناوري ساخت گلوله هايي ان هم با ميله نفوذ گر دو مرحله جمع شوند و سرعت بالا مانند توفان 5 و در صورتي كه به صورت چند تايي به يك هدف شليك شود مي توانند مانند جنگ 33 روزه به راحتي اهداف خود را منهدم كنند ياعلي
  • ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    1 1
    اين مقالات بيشتر به جنگ رواني ميخوره تا واقعيت داشتن
  • ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 1
    فکر می کنی نمی تووند ارتقا بدهند؟ این ضعف ها را شما از کجا پیدا کردی ؟ مسلمه که از منابع خودشون همه تسلیحات بروز می شوند و نقص هاشون برطرف می شه می ترسم با این خبرهای دفاعی تون ذوق مرگ شید
  • ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    1 1
    آره میگم مشرق جوووون این همه جنگنده تو نیروی دریایی و هوایی و زمینی آمریکا ایستادند تا قایق ها تندرو کشتی هاشون بزنند شما یه نگاه بالا هم بکن
  • اسلامی ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 0
    به نام خدا - از دلاوران سپاه خواهش می کنیم با توجه به ناجوانمردی آمریکا و انگلیس خبیث و اسرائیل که زمان حمله ناوگان شان را در دوردست ها نگاه میدارند و با تاماو هاگ هزاران کیلومتر برد هدایت ماهواره ای و از فواصل بسیار دور از ما ( خیلی بیش از 300 کیلومتر برد موشک خلیج فارس ) حمله می کنند ! لذا حتماً تلاش کنید موشک دی - اف 21 ( 21-DF ) را به هر طریق تهیه نمایید ! یا مثل ( 21-DF ) را داخل ایران بسازید ! در ضمن این ضد ناو خلیج فارس جون می دهد برای غرق کردن ناوهای اسرائیلی و رفع حصر دریایی غزه و لبنان ! انشاءالله پس در نخستین فرصت 200 فروند موشک خلیج فارس در اختیار حزب الله و جهاد اسلامی غزه قرار دهیم تا خودشان بدون نیاز به مذاکره !!! محاصره دریایی را عملاً لغو نمایند !!!!!!!!!!!!!!!انشاءالله تعالی .
  • بنده خدا ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 0
    فناوری پنهانکاری هنوز در مراحل ابتدایی خود هست و تعجب آور نیست که ادوات تجهیز شده با این فناوری هنوز مشکلات بسیار زیادی بخصوص در بحث هزینه ها دارند.
  • ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    1 0
    ما هم باید پیشرفت کنیم
  • ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    1 0
    بله .. ما هم باید پیشرفت کنیم ..
  • پُخرنگ ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    1 1
    پُخرنگ
  • ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 1
    پُخرنگ
  • ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    1 0
    حرف بدی نیست که منفی دادی! باید هرروز بهتر از دیروز بشیم ...
  • ديويد ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
    0 1
    مشرق ؛ ماهيت قياس اشتباه است أين مدل كشتي جنگي را مي بايست با مدل هاي مشابه ساخت ژاپن ، سوئد و حتي هند مقايسه كنيد. سنجيدين ضعف احتمالي آن با توان دفاعي- تهاجمي قايقهاي تندرو منطقي نيست. در ضمن هيچ اشاره اي به توانايي فوق العاده موشكهاي ليزري lcm47 أين شناورها نكرديد
  • علی ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
    1 1
    یه جوری نوشته ای یه لحظه رفتم در رویا و فکر کردم الان این کشتی های جنگی ایرانه در اقصی نقاط جهان و بخصوص در 12 مایلی سواحل امریکا که جولان می دهن چقدر رو دارین بخدا البته این رو در امور نظامی خلاصه نمیشه در فوتبال وقتی ایران در بین چهار تیم با یک امتیاز در بین چهار تیم چهارم میشه و در ایران میگن که دنیا مبهوت فوتبال ایران شده ای خدااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
  • ایران دوست ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
    1 0
    صدها فروند موشک خلیج فارس را بدهییم حزب الله و جهاد اسلامی ! بهترین ایزار برای رفع محاصره دریایی سواحل لبنان و فلسطین از دست ناوهای توپدار اسرائیلی !! خودمان باید علیه آمریکا دی اف - 21 بسازیم !
  • س.الف ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
    0 1
    آقای مهندس لطف معنی سطراول روتوضیح بده ببینیم چی میگی؟؟؟با این سوادمیخواهیم پیشرفت کنیم؟؟؟بعیده........
  • ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
    1 1
    آقاي محمد ٠٢ /٠٤ من سينه چاك مشرق نيستم ، اما اين تعبير غير مؤدبانت در خصوص اين مقاله كه انرا مزخرف توصيف كردي كه. چرا راجع به نقاط ضعف ناو هاي امريكايي نوشته از سهند وفاتح چيزي ننوشته ؟! گل پسر ! شنيدي هرسخن جايي وهر نكته مقامي دارد ! يا اون باباي ديگه گفته چرا از ضعف هاي إف ٣٥ نوشته ! واقعيت اينه كه هردو مقاله مطالبش به جا وصحيحه وهم تمامي ايراد هاي گرفته شده نسبت به اين ناو صحيحه وقابل محاسبه و اثبات ميباشد إف ٣٥ هم كه مايهء رو سياهي تكنولوژي فوق پيشرفتهء نظام امريكا شده ودر ساير مجلات نظامي و تخصصي غربي ! بر ان تصريح شده ! مشرق اگه گاهي خطّي وجناحي نشه از بهترين سايتهاي خبري ايرانه !!!
  • ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
    0 1
    همه این حرفا فرضا درست! خودت می گی 2 فروند ازین ناوها در ارتش آمریکا هست! میشه راجب مقابله با بقیه جنگ افزارها و ناوهای آمریکائی توضیح بدین؟!؟
  • شاه امیری ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
    0 1
    خدا به تو عقل میده ناراحت نباش
  • سامان ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
    0 0
    در مرحله بعدیه آره
  • ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
    0 1
    من با تفنگ آب پاش بهتر می تونم بکشم
  • ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۸
    0 0
    به نام خدا - از دلاوران سپاه خواهش می کنیم با توجه به ناجوانمردی آمریکا و انگلیس خبیث و اسرائیل که زمان حمله ناوگان شان را در دوردست ها نگاه میدارند و با موشک های کروزهای تاماو هاگ هزاران کیلومتر برد هدایت ماهواره ای و از فواصل بسیار دور از ما ( خیلی بیش از 300 کیلومتر برد موشک خلیج فارس ) حمله می کنند !لذا حتماً تلاش کنید موشک دی - اف 21 ( 21-DF ) را به هر طریق تهیه نمایید ! یا مثل ( 21-DF ) را داخل ایران بسازید ! در ضمن این ضد ناو خلیج فارس جون می دهد برای غرق کردن ناوهای اسرائیلی و رفع حصر دریایی غزه و لبنان ! انشاءالله پس در نخستین فرصت 200 فروند موشک خلیج فارس در اختیار حزب الله و جهاد اسلامی غزه قرار دهیم تا خودشان بدون نیاز به مذاکره !!! محاصره دریایی را عملاً لغو نمایند !!!!!!!!!!!!!!!انشاءالله تعالی .
  • حقشناس ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۸
    0 0
    ما در دوران دفاع مقدس از لحاظ تسلیحاتی در مقابل صدام و حامیانش بسیار ضعیف بودیم. اما نیروی با ایمان ما بودند که نقاط ضعف ما می پوشاندند. در مقابل هر تهاجم خارجی جوانان ایرانی برای حفظ شرف خود مانند دفاع مقدس نقاط ضعف را جبران خواهند کرد ولی دانشمندان جوان ما باید با شناخت دشمن از نقاط ضعف انها کمال استفاده را ببرند.
  • 123 ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۸
    1 1
    مشرق نوشتی که این شناورها در حدود 3 هزار تن وزن داشته و طولی در حدود 120 متر دارند و بسیار آسیب پذیرند!!!!!! یکم واقع بین باشیم . پس اگه اینجوریه ناوجه ی جماران با 96 متر طول و 1400 تن وزن!! خیلی از اینها آسیب پذیر تره
  • ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۸
    1 1
    تروفی سال 2012 تازه وارد خدمت شد. و فقط سه بار درگیر شده که هر سه بار موفقیت آمیز بوده. تو حنگ لبنان (33 روزه) اصلا نبود و طرحش از همون موقع ریخته شد.
  • مجتبی ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    1 0
    دست برتر ما آبهای کم عمق و توان رزم در نزدیکی ساحل است که به هیچ وجه دست کم نگیریدش...
  • ناشناس ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    1 0
    لاکهید مارتین! یهودیا خوب به صورت علنی دارن بودجه آمریکا رو میمکن خوده این مسئله بیانگر یه چیزاییه
  • ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    1 1
    کارتون به جایی رسیده که از ارتش آمریکا ایراد می گیرید؟؟؟؟؟؟ حرفاتون خیلی ضایع است!
  • حسن ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۸
    1 0
    توی اینکه تسلیحاتشون جدیدا با مشکل روبرو شده خبر دارم. نمونش اف 35 هستش که طرح اف 16 در موردش گفته مثل بوقلمون می مونه. چاق و بی خاصیت. می تونید برید تو اینترنت چک کنین.
  • حسن ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۸
    0 1
    برو بابا
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
    0 1
    نظرات از خود مقاله خنده‌دار تره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس