کد خبر 32890
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۷

با نزديک شدن به نوروز چه خوب است که سعي کنيم به يکديگر کتاب هديه بدهيم، کتاب‌هايي که تعطيلات نوروزي بهترين فرصت براي مطالعه‌ آنهاست.

به گزارش مشرق، مهر نوشت: با نزديک شدن به نوروز گرچه رسم عيدي دادن از روزهاي دور در کشور ما اينگونه بوده است که بزرگترها به کوچکترها عيدي مي‌دهند که غالبا هم اسکناس‌هاي نو است. با اين حال هستند کساني که به دنبال هديه‌هاي متفاوتي براي نوروز هستند ولي چه تعداد از اين افراد به دنبال اين هستند که از کتاب به عنوان هديه نوروزي استفاده کنند؟

شايد اهداي کتاب به عنوان کادوي تولد امري باشد که کم کم در بين قشر جوان و نوجوان جا افتاده ولي اين سنت حسنه هنوز درباره ديگر مراسم‌ از جمله عيد نوروز رواج نيافته است در حاليکه تعطيلات نوروزي يکي از بهترين فرصت‌ها براي مطالعه است و چه خوب است که براي اين روزها کتاب‌هاي خوبي براي خواندن داشته باشيم.

به نظر مي‌رسد براي اينکه بتوان مردم را براي خريد کتاب در آستانه نوروز تشويق کرد کتابفروش‌ها هم مي‌توانند با در نظر گرفتن تخفيف‌هاي ويژه و يا ارائه کتاب‌هاي ويژه با طراحي و بسته‌بندي خاص مردم را به خريد کتاب به عنوان هديه نوروزي تشويق کنند.

فروشندگان کتاب که لازم است خود کارشناسان فرهنگي و آشنا به مساله کتاب و کتابخواني باشند نقش سازنده‌اي در اين زمينه دارند. بسياري از افراد دست‌کم براي خريد تقويم سال جديد به کتابفروشي‌ها به ويژه شهر کتاب‌ها مراجعه مي‌کنند که متصديان امر کتاب مي‌توانند در قالب پيشنهاد خريد از آنها بخواهند که براي هديه نوروزي اطرافيانشان کتاب تهيه کنند. همچنين مشتريان را متوجه اين امر کنند که اوقات فراغت نوروزي يکي از بهترين زمان‌ها براي خواندن کتاب است.

از سوي ديگر همانطور که در آستانه نوروز تبليغات انواع کالاها و نمايشگاه‌ها در رسانه ملي بيشتر و بيشتر مي‌شود همواره جاي کتاب خالي بوده است و نه از برنامه‌هايي ويژه فرهنگسازي براي مطالعه خبري هست و نه هرگز از تبليغات محصولات فرهنگي به ويژه کتاب. همچنين هر چه به نوروز نزديک‌تر مي‌شويم انبوهي از پيامک‌هاي تبليغاتي درباره محصولات مختلف دريافت مي کنيم که جاي تبليغ محصولات فرهنگي همواره در ميان آنها خالي است.

اين روزها گرچه قشر فرهنگي و افرادي که به نوعي با حوزه کتاب ارتباط دارند به خريد کتاب و هديه دادن آن به عنوان يک رويه در زندگيشان نگاه مي‌کنند ولي لازم است اين شيوه در بين همه اقشار رواج يابد و به ويژه خانواده‌ها براي فرزندانشان کتاب هديه بخرند و بچه‌ها را متوجه اين امر کنند که کتاب هديه‌اي ارزشمندتر از اسکناس يا هر کالاي ديگر است.

آنهايي که کتاب را هديه‌اي کم ارزش مي‌دانند چراکه قيمت آن پايين است هنوز به ارزش معنوي اين کالا پي نبرده‌اند و نمي دانند وقتي کسي کتاب هديه مي‌گيرد شخص هديه دهنده او را صاحب انديشه دانسته است و تنها به خريد يک کالاي مصرفي براي او اکتفا نکرده است هرچند هزينه کمتري براي خريد کتاب صرف کرده باشد.

آنچه مسلم است امور فرهنگي نيازمند فرهنگسازي بلندمدت است و با يکبار گفتن و نوشتن راه به جايي نمي‌برد بلکه لازم است دسات‌اندرکاران امور فرهنگي، رسانه و اهالي فرهنگ دست به دست هم داده و به مرور جامعه را نسبت به اين مسائل حساس کنند.

اميدواريم سال نو سالي باشد کتاب عيدي بگيريم و عيدي بدهيم. بايد از خودمان شروع کنيم و اميد داشته باشيم که به مرور رفتارهاي فرهنگي به شيوه‌هاي زندگي‌مان تبديل شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس