وزیر خارجه آمریکا بامداد شنبه پس از اعلام رسمی تمدید مهلت مذاکرات هسته‌ای، با صدور بیانیه‌ای جزئیات توافق صورت‌ گرفته را تشریح کرد.

به گزارش مشرق، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا بامداد شنبه پس از اعلام رسمی تمدید مهلت مذاکرات هسته‌ای، طی بیانیه‌ای بار دیگر گفت طرفین در مذاکرات پیشرفت‌های ملموسی صورت گرفته، اما هنوز فاصله‌های واقعی‌ای نیز بین طرفین وجود دارد.

وی با بیان اینکه تهران از زمان اجرای توافق موقت ژنو به تعهدات خود پایبند بوده، در مورد روند پیشرفت مذاکرات هسته‌ای، گفت: «روشن است که ما پیشرفت ملموسی در مذاکرات جامع خود داشته‌ایم، اما هنوز در برخی موارد فواصل واقعی وجود دارد. اکنون ما یک متن پیش‌نویس داریم که موضوعات اصلی را پوشش می‌دهد، اما هنوز تعدادی پرانتز و جای خالی در این متن وجود دارد.»

وزیر خارجه آمریکا که خود نیز هفته گذشته برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای به وین سفر کرده بود، یکی از موارد اصلی اختلاف را بحث میزان غنی‌سازی ایران اعلام کرده و گفت: «هنوز فاصله‌های بسیار واقعی در موضوعاتی نظیر ظرفیت غنی‌سازی در تأسیسات غنی‌سازی نطنز وجود دارد. این مسئله یکی از بخش‌های بسیار مهم در هر توافق جامع بالقوه‌ای است. روی این بحث و همچنین موارد دیگر، هنوز باید کار بسیار بیشتری انجام دهیم.»

کری همچنین با بیان اینکه «دیپلماسی زمان می‌برد»، گفت: برای آنکه مشخص شود که می‌توان به توافق رسید یا نه، نیاز به پافشاری و مداومت وجود دارد.

وی در مورد تعهدات طرفین برای 4 ماه آینده منتهی به سوم آذر نیز نوشته است: «همه طرف‌ها متعهد شدند که در این تمدید کوتاه‌مدت به تعهدات خود بر اساس برنامه اقدام مشترک پایبند باشند. برای چهار ماه آینده، ما به توقف پیشرفت بخش‌های کلیدی برنامه هسته‌ای ایران ادامه می‌دهیم. علاوه بر این، ایران متعهد شد که گام‌های مرتبط با هسته‌ای بیشتری را از جنس همان گام‌هایی که در برنامه مشترک اقدام بدان متعهد شده است، بردارد. این شامل ادامه سقف 5درصدی غنی‌سازی هگزافلوراید اورانیوم و تعهد به تبدیل هرگونه مواد فراتر از این، به اکسید است.»

بیانیه کری می‌افزاید: «در برنامه اقدام مشترک ، ایران نیمی از ذخایر هگزافلوراید اورانیوم با غنای 20درصد خود را رقیق کرده و باقی آن را به اکسید تبدیل کرد. در این تمدید هم ایران متعهد شد که یک گام جلوتر رفته و تمامی ذخایر 20درصد خود را به سوخت برای رآکتور تحقیقاتی تهران تبدیل کند. 25 کیلوگرم از این مواد تا پایان دوره تمدیدی، تبدیل خواهد شد. اورانیوم 20درصد زمانی که در قالب سوخت باشد، استفاده آن از سوی ایران به عنوان ماده ساخت بمب در سناریوی گریز، بسیار دشوار است. چنین تلاشی از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شناسایی شده و نشانه‌ای مسلم از اهداف تسلیحاتی خواهد بود.»

وی در مورد تعهدات 1+5 نیز نوشته است: «در مقابل، ما به تعلیق تحریم‌هایی که تحت برنامه مشترک اقدام توافق کردیم، ادامه داده و به ایران اجازه دسترسی به 2.8 میلیارد دلار از دارایی‌های محدودشده‌اش را می‌دهیم که این مبلغ بر اساس نسبت‌گیری از تعهدات اولیه برنامه مشترک اقدام (4.2 در 6 ماه)، محاسبه شده است. بگذارید در این مورد صریح باشم: ایران در طول این چهار ماه، مبلغی بیش از آنچه که در دوره 6 ماهه دریافت کرد، دریافت نخواهد کرد و بخش اعظم درآمدهای نفتی بلوکه شده‌اند نیز همچنان خارج از دسترس باقی خواهد ماند. همچنین مانند 6 ماه گذشته، ما به اجرای قدرتمند تحریم‌های کنونی، ادامه خواهیم داد.»

وزیر خارجه آمریکا در پایان هدف از تمدید مذاکرات را بهره‌گیری از پیشرفت‌های به دست آمده در مذاکرات اعلام کرده و نوشته است که در این مدت برنامه هسته‌ای ایران معلق می‌ماند که این به نفع آمریکا و متحدانش است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    0 0
    خراب کردن یک شبه است اما درست کردن ماه ها و سال ها وقت و زحمت می برد
  • دل واپس ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    0 0
    مبارک است انشاالله آقایان دل آرام
  • پایین شهری ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    0 0
    به آمریکا اعتماد نکنید همه چیز درست میشه. مذاکره کنید اما اعتماد نکنید. والسلام
  • محمد ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    0 0
    بابا بزنید زیر همه چیز و دست از مذاکره بکشید. تحقیر بیش از این؟
  • ریاستی ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    0 0
    هورا
  • کاکتوس ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    0 0
    خبر فوری راهنمائی و رانندگی در اطلاعیه ای اعلام کرد جهت اعتماد سازی , رانندگان سواری های شخصی بایستی خودروهای خود را اکسید (ببخشید اوراق) و منبعد از الاغ جهت تردد استفاده کنند.
  • ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    0 0
    آنقدر تحریم ها را ثابت نگه می دارندتا 20 سال طول بکشد
  • ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    0 0
    آب نبات دادن دست آقایان... فقط حدوده ... : 3000.000.000$ روم نمیشه بگم 2.800.000.000$
  • احمد ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    0 0
    شما مثل اینکه تو باغ نیستی ما چیزیو خراب نکردیم البته اگه شما منظورتون از خراب کردن مقاومت در برابر حق و حقوق قانونیه آره ما خراب کردیم الآنم باید خراب کنیم یه نگاهی به غزّه بندازی میفهمی چرا باید مقاومت کرد پدران همینایی که الان دارن کشته میشن خواستن خراب نکنن مقاومت نکردن حتی اسلحه اجدادشون رو هم تحویل مقامات بین المللی دادن امام به درستی فرمود: آمریکا شیطان بزرگ است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس