به گزارش مشرق، مراسم روز شانزدهم ماه مبارک رمضان در مسجد حضرت امیر (ع) با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی و حجت الاسلام والمسلمین انصاریان برگزارشد.
این مراسم در ایام ماه مبارک هر روز از نماز ظهر و عصر در این مسجد برگزار می شود.
نکاتی از سخنان حجت الاسلام انصاریان؛
_ مؤمن وقتی مبتلا می شود خداوند متعال به عوض این ابتلا آمرزش گناه دارد. البته این یک سود مشکلات و سختی ها و رنج ها می باشد. یکی از کاربردهای نهج البلاغه که گوشه ای از دریای بی نهایت امیرالمؤمنین است، اندیشه انسان را نسبت به جریانات اگر انحرافی داشته باشد معالجه می کند. نهج البلاغه نسخه ای است که بعد از خدا و پیامبر بهترین طبیب دلسوز برای جامعه انسانی می باشد. در رابطه با بلاها و مسائل و مشکلات و سختی ها امام نگاه های بسیار عمیقی دارد و برای انسان دچار مشکلات آرامش بخش است.
_ امیرالمؤمنین در بخش حکمت ها در باب بیماری فرمودند که بیماری از پرونده گناهان را می برد. مانند درختی که در پاییز برگهایش می ریزد. با معرفت به این گونه اشارات و لطائف و حقایق زبان گله انسان و حال نارضایتی از بین می رود. چون می بیند که پروردگار عالم چنین معامله ای با او انجام می دهد. معامله محب با محبوب و عاشق با معشوق می باشد.
_ گاهی بلاها و سختی ها مقام انسان را در نزد پروردگار بالا می برد و درجات را بیشتر می کند. یک سود بلا و سختی که در قرآن چند بار ذکر شده این است که با پیش آمدن سختی ها و رنج ها انسان از خواب بیدار می شود و یاد خدا و مرگ و قیامت می افتد.مؤمنی که نور ایمان ولو کم در قلبش روشن است وقتی مبتلا می شود و به بلا دچار می شود، متضرع می شود. یعنی بلا و رنج او را به دایره توبه و انابه و بازگشت به پروردگار می رساند و می تواند تلنگر بیداری باشد.
_ نماز و روزه ای که عشق به امیرالمؤمنین روغنش باشد از بین نمی رود. وقتی انسان از قرآن و روایات می فهمد که بلاها و رنج ها و سختی ها و مشکلات یا فروریزنده گناهان از پرونده یا بالا رفتن درجات است یا رسیدن به مقام خاص است یا زنگ بیدار باش است، شیرین آدم بلاها و رنج ها را قبول می کند.
_ بعضی از رنج ها و بلاها زمان کوتاهی دارد و در همین دنیا تمام می شود و بعدش آسایش و راحتی شروع می شود ولی بعضی از رنج ها و بلاها وصل به از دنیا رفتن انسان می شود مانند حادثه کربلا که زمان معین ندارد. این عسر هست با انسان و به عالم بالا انتقال پیدا می کند.
_در روایاتی اثرات بلا و سختی بیان شده که اولین روایت این است که پیامبر اکرم می فرماید که صف مقدمی که بلاها به طرف آنها جاری می شود، صفی است که بهترین و عاقل ترین و عزیزترین و باکرامت ترین و باارزش ترین -عباد پروردگار است که آنها انبیاء الهی و عباد طاهرین هستند. در روایت دیگری می فرمایند که هر کسی ایمانش سست تر و ضعیف تر و کمتر باشد رویکرد بلا به او کمتر است.
نکاتی از سخنان حجت الاسلام علوی تهرانی؛
_ شیطان گفته که چند کار است که اگر می خواهی انجام دهی پس تمام تلاشت را بکن که این کار را انجام دهی ، چون من خودم مانع می شوم و نه اصحابم. یکی از آن کارها صدقه دادن است.طبق روایتی از امام باقر(ع) دستی که به جیب می رود برای بیرون آوردن صدقه هفتاد نفر از یاوران ابلیس بعد از شیطان دست طرف را می گیرند تا دست بیرون نیاید.
_ انبیاء قصد می کنند که دین پیشرفت کند. اما شیطان در کارهایشان اخلال می کنند. شیطان یا قلدرها را علیه انبیاء تحریک می کنند یا در اذهان متدینین شبهه ایجاد میکند. پیامبری که حج را آورده است قصدش کمال انسان است. اما شیطان با شبهات در آرزوی پیامبر اخلال ایجاد می کند. شیطان تحریک کننده است.
_ قرآن شیطان را به عنوان موجودی پلید معرفی می کند. در آیه 11 سوره مبارکه انفال می فرماید که پلیدی شیطان را از شما برطرف کرد.
_ قرآن شیطان را موجودی خناس و بسیار پنهان کار معرفی می کند. وسوسه کار اصلی شیطان است. وسوسه القائات پنهانی است که در سوره مبارکه ناس این تعبیر آمده است. شیطان بازدارنده است. در سوره مبارکه عنکبوت آیه 38 می فرماید که شیطان اعمالشان را زینت می دهد و آنها را از راه خدا باز می دارد.
_ گاهی از وسوسه شیطان تعبیر به نذر می کنند. وسوسه ای را نذر می گویند که تو کاری را انجام می دهی و حرکت می کنی. در سوره مبارکه اعراف آیه 200 می فرماید که ای انسان اگر از سوی شیطان وسوسه ای آمد که باعث حرکت تو شد به خدا پناه ببر. این وسوسه تمام می شود. در سوره مبارکه اعراف آیه 201 می فرماید که زنانی که وسوسه چسبنده شیطان به سراغشان می آید با یاد خدا بینا می شوند.
_ خصوصیت بعدی که قرآن برای شیطان بیان می کند این است که شیطان موجودی فتنه گر است. در سوره مبارکه اسراء آیه 52 می فرماید که بگو به بندگان که درست حرف بزنید و نیش دار و دو پهلو حرف نزنید که شیطان فتنه ایجاد می کند.
منبع: عقیق
این مراسم در ایام ماه مبارک هر روز از نماز ظهر و عصر در این مسجد برگزار می شود.
نکاتی از سخنان حجت الاسلام انصاریان؛
_ مؤمن وقتی مبتلا می شود خداوند متعال به عوض این ابتلا آمرزش گناه دارد. البته این یک سود مشکلات و سختی ها و رنج ها می باشد. یکی از کاربردهای نهج البلاغه که گوشه ای از دریای بی نهایت امیرالمؤمنین است، اندیشه انسان را نسبت به جریانات اگر انحرافی داشته باشد معالجه می کند. نهج البلاغه نسخه ای است که بعد از خدا و پیامبر بهترین طبیب دلسوز برای جامعه انسانی می باشد. در رابطه با بلاها و مسائل و مشکلات و سختی ها امام نگاه های بسیار عمیقی دارد و برای انسان دچار مشکلات آرامش بخش است.
_ امیرالمؤمنین در بخش حکمت ها در باب بیماری فرمودند که بیماری از پرونده گناهان را می برد. مانند درختی که در پاییز برگهایش می ریزد. با معرفت به این گونه اشارات و لطائف و حقایق زبان گله انسان و حال نارضایتی از بین می رود. چون می بیند که پروردگار عالم چنین معامله ای با او انجام می دهد. معامله محب با محبوب و عاشق با معشوق می باشد.
_ گاهی بلاها و سختی ها مقام انسان را در نزد پروردگار بالا می برد و درجات را بیشتر می کند. یک سود بلا و سختی که در قرآن چند بار ذکر شده این است که با پیش آمدن سختی ها و رنج ها انسان از خواب بیدار می شود و یاد خدا و مرگ و قیامت می افتد.مؤمنی که نور ایمان ولو کم در قلبش روشن است وقتی مبتلا می شود و به بلا دچار می شود، متضرع می شود. یعنی بلا و رنج او را به دایره توبه و انابه و بازگشت به پروردگار می رساند و می تواند تلنگر بیداری باشد.
_ نماز و روزه ای که عشق به امیرالمؤمنین روغنش باشد از بین نمی رود. وقتی انسان از قرآن و روایات می فهمد که بلاها و رنج ها و سختی ها و مشکلات یا فروریزنده گناهان از پرونده یا بالا رفتن درجات است یا رسیدن به مقام خاص است یا زنگ بیدار باش است، شیرین آدم بلاها و رنج ها را قبول می کند.
_ بعضی از رنج ها و بلاها زمان کوتاهی دارد و در همین دنیا تمام می شود و بعدش آسایش و راحتی شروع می شود ولی بعضی از رنج ها و بلاها وصل به از دنیا رفتن انسان می شود مانند حادثه کربلا که زمان معین ندارد. این عسر هست با انسان و به عالم بالا انتقال پیدا می کند.
_در روایاتی اثرات بلا و سختی بیان شده که اولین روایت این است که پیامبر اکرم می فرماید که صف مقدمی که بلاها به طرف آنها جاری می شود، صفی است که بهترین و عاقل ترین و عزیزترین و باکرامت ترین و باارزش ترین -عباد پروردگار است که آنها انبیاء الهی و عباد طاهرین هستند. در روایت دیگری می فرمایند که هر کسی ایمانش سست تر و ضعیف تر و کمتر باشد رویکرد بلا به او کمتر است.
نکاتی از سخنان حجت الاسلام علوی تهرانی؛
_ شیطان گفته که چند کار است که اگر می خواهی انجام دهی پس تمام تلاشت را بکن که این کار را انجام دهی ، چون من خودم مانع می شوم و نه اصحابم. یکی از آن کارها صدقه دادن است.طبق روایتی از امام باقر(ع) دستی که به جیب می رود برای بیرون آوردن صدقه هفتاد نفر از یاوران ابلیس بعد از شیطان دست طرف را می گیرند تا دست بیرون نیاید.
_ انبیاء قصد می کنند که دین پیشرفت کند. اما شیطان در کارهایشان اخلال می کنند. شیطان یا قلدرها را علیه انبیاء تحریک می کنند یا در اذهان متدینین شبهه ایجاد میکند. پیامبری که حج را آورده است قصدش کمال انسان است. اما شیطان با شبهات در آرزوی پیامبر اخلال ایجاد می کند. شیطان تحریک کننده است.
_ قرآن شیطان را به عنوان موجودی پلید معرفی می کند. در آیه 11 سوره مبارکه انفال می فرماید که پلیدی شیطان را از شما برطرف کرد.
_ قرآن شیطان را موجودی خناس و بسیار پنهان کار معرفی می کند. وسوسه کار اصلی شیطان است. وسوسه القائات پنهانی است که در سوره مبارکه ناس این تعبیر آمده است. شیطان بازدارنده است. در سوره مبارکه عنکبوت آیه 38 می فرماید که شیطان اعمالشان را زینت می دهد و آنها را از راه خدا باز می دارد.
_ گاهی از وسوسه شیطان تعبیر به نذر می کنند. وسوسه ای را نذر می گویند که تو کاری را انجام می دهی و حرکت می کنی. در سوره مبارکه اعراف آیه 200 می فرماید که ای انسان اگر از سوی شیطان وسوسه ای آمد که باعث حرکت تو شد به خدا پناه ببر. این وسوسه تمام می شود. در سوره مبارکه اعراف آیه 201 می فرماید که زنانی که وسوسه چسبنده شیطان به سراغشان می آید با یاد خدا بینا می شوند.
_ خصوصیت بعدی که قرآن برای شیطان بیان می کند این است که شیطان موجودی فتنه گر است. در سوره مبارکه اسراء آیه 52 می فرماید که بگو به بندگان که درست حرف بزنید و نیش دار و دو پهلو حرف نزنید که شیطان فتنه ایجاد می کند.
منبع: عقیق