کد خبر 327774
تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۱

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت: با این که قرار بود دو هزار و 400 میلیارد تومان اعتبار به 47 طرح ذکر مصوب شورای عالی عتف تخصیص یابد اما تاکنون بین 70 تا 80 میلیارد تومان از اعتبار طرح‌های کلان پرداخت شده است.

 به گزارش مشرق، دکتر وحید احمدی که از مهرماه پارسال عهده دار معاونت پژوهشی وزیر علوم است بعد از ظهر سه شنبه در نشستی با خبرنگاران ضمن تشریح عملکرد معاونت پژوهشی وزارت علوم از ارزیابی آخرین وضعیت 47 طرح کلان ملی مصوب دولت قبل خبر داد و گفت: در حوزه قوانین و مقررات با وجود داشتن قوانین مناسب در حوزه اسناد بالادستی، برخی از آنها همچون قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان عملیاتی نشده بود که اولین حرکت ما تعامل دستگاه‌ها جهت استفاده از ظرفیت آنها و ایجاد کارگروهی میان وزارت علوم و معاونت علمی جهت همگرایی و انسجام در فعالیت‌ها و توانمندی‌های این دو دستگاه و پرهیز از موازی‌ کاری بود که طی آن کارگروه صدور مجوز برای شرکتهای دانش بنیان فعالیت خود را آغاز کرد.
 
وی همچنین به مشکلات صندوق‌های پژوهش و فناوری اشاره کرد و گفت: این صندوق‌ها چندان فعال نبودند که با بررسی مشکلات این صندوق‌ها درصدد هستیم که این صندوق‌ها را با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی فعال‌تر کرده و حوزه فعالیت صندوق‌هایی را که ظرفیت بالاتری دارند گسترش دهیم.
 
احمدی یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته طی این مدت را ابلاغ آیین‌نامه معافیت مالیاتی شرکتهای دانش بنیان عنوان کرد.
 
معاون پژوهشی وزیر علوم بررسی کیفیت و نظارت بر پارک‌ها و مراکز رشد را از دیگر اقدامات صورت گرفته عنوان کرد و گفت:‌ تیم‌های اجرایی و نظارتی به پارک‌ها اعزام شدند و همچنین در جهت حمایت از آنها سال گذشته 15 میلیارد تومان بر اساس استانداردها و شاخص‌های موجود میان پارک‌ها تقسیم شد.
 
احمدی از دیگر حمایتهای صورت گرفته از پارک‌ها را مربوط به تشویق در جهت صادرات کالاهای آنها عنوان کرد و گفت:‌ در این راستا تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد و مبلغی در این خصوص در نظر گرفته شد.
 
معاون پژوهشی وزیر علوم در ادامه از راه‌اندازی دفاتر انتقال فناوری به صورت پایلوت در دانشگاه صنعتی شریف، علم و صنعت و صنعتی اصفهان خبر داد و گفت: با وجود آن که اساتید و دانشگاهیان تحقیقات فراوانی انجام می‌دهند اما تجربه تجاری‌سازی ندارند که در این راستا دفاتر انتقال فناوری در جهت حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سوم (کارآفرین) شکل می‌گیرد.
 
وی از دیگر اقدامات صورت گرفته طی این مدت را ارتباط با صنعت و انعقاد قراردادهایی با دستگاه‌های اجرایی چون وزارت دفاع، سپاه، وزارت نفت و وزارت بهداشت عنوان کرد و گفت: قراردادهای موجود از اواخر سال گذشته تا ابتدای سال جاری منعقد شده است و در نظر است قراردادی نیز با وزارت صنعت و معدن و تجارت به زودی منعقد گردد.
 
احمدی افزود: از جمله مفاد تفاهم نامه‌های ذکر شده شامل ایجاد پروژه‌های مشترک بین دانشگاه و صنعت، ایجاد فرصت مطالعاتی برای اساتید و دانشجویان دکتری در صنعت و حمایت از پایان‌نامه‌های مرتبط با صنعت است.
 
معاون پژوهشی وزیر علوم از برنامه توسعه کریدورها و مناطق ویژه علم و فناوری خبر داد و گفت: در این راستا یکی از برنامه‌های اساسی ما راه‌اندازی کریدورهای علم و فناوری به خصوص در شهر تهران است که امیدواریم در آینده نزدیک عملیاتی شود.
 
وی همچنین از برنامه افزایش سهم اعتبارات پژوهشی در دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: تاکنون اعتبارات پژوهشی دانشگاه‌ها بین سه تا هشت درصد بودجه دانشگاه بوده است که در نظر است این ردیف در سال جاری به 15 درصد ارتقاء یابد.
 
معاون پژوهشی وزیر علوم در ادامه سخنانش از لحاظ اعتبار 40 میلیارد تومانی به صورت تسهیلات وام جهت حمایت از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان دکتری خبر داد و گفت: بر این اساس افرادی که پایان‌نامه‌ها و رساله‌هایشان جزو اولویت‌های پژوهشی وزارت علوم، نقشه جامع علمی کشور و برنامه پنج ساله دانشگاه باشد از تسهیلات بیشتری برخوردار خواهد شد.
 
وی افزود: این وام که به صورت ماهانه و یا هر دو ماه یکبار پس از تصویب پروپوزال دانشجویان دکتری در اختیارشان قرار می‌گیرد از ابتدای مهر ماه سال جاری توسط صندوق رفاه دانشجویان توزیع می‌شود.
 
احمدی همچنین از افزایش فرصت مطالعاتی خارج از کشور برای دانشجویان دکتری در سال جاری خبر داد و گفت: در سال گذشته این فرصت به کمتر از 100 نفر از دانشجویان تعلق می‌گرفت که زمان آن نیز بین سه تا شش ماه بود اما در حال حاضر این فرصت مطالعاتی در اختیار 800 نفر از دانشجویان و در فاصله زمانی 6 تا 9 ماه تعلق می‌گیرد.
 
وی همچنین از ارزیابی آخرین وضعیت 47 طرح کلان ملی که در گذشته مورد تصویب قرار گرفته است خبر داد و گفت: نتایج ارزیابی‌های صورت گرفته در اولین جلسه شورای عتف مورد بررسی قرار می‌گیرد.
 
وی افزود: با این که قرار بود دو هزار و 400 میلیارد تومان برای 47 طرح ذکر شده اعتبار تخصیص یابد اما تا کنون بین 70 تا 80 میلیارد تومان از اعتبار طرح‌های کلان پرداخت شده است.
 
به گفته احمدی تا کنون چند دستگاه اجرایی جهت حمایت از طرح‌ها اعلام آمادگی کرده اند که در حال حاضر 13 طرح قرار است توسط دستگاه‌های متقاضی مورد حمایت قرار گیرد.
 
وی در خصوص تسهیلات صورت گرفته در بحث تجهیزات آزمایشگاهی اشاره کرد و گفت: در این راستا در سال گذشته کالاهایی که از محل اعتبار ارزی خریداری شده اما در گمرک باقیمانده بودند ترخیص شدند و در اختیار دانشگاه‌ها قرار گرفتند.
 
احمدی همچنین با بیان این که در سال 92 با قطع بیش از 70 درصد پایگاه‌های اطلاعاتی به دلیل تحریم‌ها و مشکلات مالی مواجه بودیم، تصریح کرد: در این زمینه با اقدامات صورت گرفته توانستیم برخی از بدهی‌ها را پرداخت کنیم که در حال حاضر تعدادی از پایگاه‌ها وصل شده‌اند و برخی دیگر در دست فعال شدن هستند.
 
معاون پژوهشی وزیر علوم به تحصیل 44 درصد دانشگاهیان کشور در حوزه علوم انسانی اشاره کرد و گفت:‌ در این راستا جهت حمایت از حوزه پژوهشی علوم انسانی جلسات متعددی برگزار و چالش‌های موجود در حوزه فناوری این حوزه مورد بررسی قرار گرفت تا در آینده بتوانیم یک ارتباط نسبی بین مجموعه‌های متقاضی و جامعه علمی حوزه علوم انسانی برقرار کنیم.
 
احمدی از بازنگری حوزه پژوهشی آیین‌نامه ارتقاء خبر داد و گفت: به حوزه پژوهش آیین‌نامه ارتقاء توجه لازم نشده بود بر این اساس نظرات لازم دریافت شده و به زودی جمع‌بندی در این زمینه صورت خواهد گرفت و اصلاحات لازم پس از تایید در آیین‌نامه ارتقاء لحاظ خواهد شد.
 
 معاون پژوهشی وزیر علوم در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت تولید علم (بر اساس تولید مقالات) اشاره کرد و گفت:‌ بر این اساس سهم ایران از تولید علم دنبا در سال‌های 2000 تا 2014 به ترتیب 13 صدم، 16 صدم، 21 صدم، 28 صدم، 34 صدم، 43 صدم، 54 صدم، 73 صدم، 90 صدم، 1.01 درصد ، 1.12 درصد، 1.38 درصد، 1.39 درصد و 1.62 درصد بوده است.
 
البته سال 2014 تا این مقطع زمانی عدد ذکر شده می‌باشد.
 
وی خاطرنشان کرد: همچنین تعداد ارجاع به مقاله نیز از سال 2000 تا سال 2013 به ترتیب 1.65 درصد، 2.09 درصد، 2.09 درصد، 2.31 درصد، 2.44 درصد، 2.61 درصد، 3.04 درصد، 3.11 درصد، 3.48 درصد، 3.99 درصد، 3.39 درصد، 4.69 درصد، 5.97 درصد و 7.93 است که خوشبختانه رشد خوبی را در ارجاع به مقالات شاهد هستیم.
 
احمدی رتبه علمی ایران در سه سال متوالی از 2010 تا 2012 در پایگاه استنادی ISI را 20 و در پایگاه استنادی اسکوپوس را 17 عنوان کرد.
 
وی ادامه داد: همچنین از میان دانشمندانی که سالانه توسط ISI معرفی می‌شوند ده نفر از آنها ایرانی هستند که حدود چهار نفر از ایرانیان مربوط به دانشگاه‌های شهرستان‌های کشور ما می‌باشد.
 
معاون پژوهشی وزیر علوم در خاتمه از برنامه‌های اصلی وزارت علوم و حوزه پژوهش را ارتقاء کیفیت دانست و گفت: در حال حاضر میانگین ارجاع به مقالات بر اساس استانداردهای بین‌المللی 14 است که ما با این رتبه فاصله داریم و با وجود آن که رشد مقالات ما قابل توجه است اما باید در زمینه ارجاعات نیز در جهت نزدیک شدن به استانداردهای بین‌المللی حرکت کنیم.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس