کد خبر 32719
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۷

رئيس سازمان دارالقرآن با اشاره به نقش و تأثير نهاد خانواده به عنوان مهمترين نهاد در تربيت ديني کودکان و اهميت القاي باورهاي ديني حتي در دوره جنيني گفت: غفلت از سهم نهاد خانواده و بيرون خانواده موجب ناکارآمدي تربيت اسلامي مي‌شود.

به گزارش مشرق، مهدي قره شيخلو رئيس سازمان دارالقرآن کريم وابسته به سازمان تبليغات اسلامي در گفتگو با مهر درباره تربيت اسلامي اظهار داشت: تربيت امري نيست که در يک سني تمام مي شود و از آن بي نياز شويم.

وي افزود: در رابطه با تربيت ديني بايد فرهنگ سازيهاي بسياري در مقاطع سني مختلف صورت گيرد. روايتهاي بسياري در مورد تربيت وجود دارد که والدين خطاب مستقيم قرار گرفته اند و از آن با عنوان مسئوليت قرآن آموزي پدرومادر به کودک و آشنايي کودک با احکام و مباحث ديني ياد شده است .

 

خانواده رکن اصلي تربيت

قره شيخلو گفت: والدين علاوه بر اينکه پرورش نيازهاي مادي کودکان را برعهده دارند، بايد به نيازهاي معنوي کودک خود نيز توجه کنند. خانواده يکي از رکنهاي اساسي در تربيت اسلامي است اما متأسفانه خانواده ها به اين بخش کمتر توجه مي کنند و بيشتر به برطرف کردن نيازهاي غير معنوي کودکان و فراهم کردن سرمايه هاي مادي مي پردازند درحالي که در اين ميان نيازهايي چون آموزش دين، قرآن و احکام مورد غفلت قرار مي گيرد.

 

مسئوليت آموزش و پرورش

رئيس سازمان دارالقرآن کريم با تأکيد بر نقش نهاده بيرون خانواده گفت: نهادهاي بيرون خانواده به اندازه خود در تربيت اسلامي کودک سهيم هستند. يکي از اين نهادها که به اندازه خود سهم زيادي دارد آموزش و پرورش است که نزديک به يک سوم از وقت کودکان در اين نهاد سپري مي شود و با برنامه ريزي درست مي تواند فضا و سمت و سوي آشنايي با تربيت اسلامي را به خوبي فراهم کند.

وي با اشاره به اينکه کودکاني که در اين دوره به يک سمت و جهت کشيده مي شوند پس از اتمام دوره تحصيلي نيز همان سمت و سو را ادامه مي دهند، گفت: براي مثال اگر کودکان در مقطع راهنمايي به قرآن آموزي و فراگيري قرآن جذب شوند تا پايان دوران تحصيل خود و حتي پس از آن از اين راه جدا نخواهند شد.

قره شيخلو همچنين در رابطه با نهادهاي تأثيرگذار در تربيت ديني و اسلامي کودکان، مساجد و کانونهاي فرهنگي را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت که اين نهادها در کنار خانواده مي توانند 50 درصد در تربيت کودکان نقش داشته باشند. حتي مهد کودکها نيز براي قبل از ورود کودک به مدرسه نيز از اثرگذاري خاص خود برخوردار است.

وي اصلي ترين نقطه ضعف در باورهاي اعتقادي و ديني در سنين کودکي را عدم توجه به دو گروه يعني نهادهاي خانواده و بيرون خانواده دانست و اظهار داشت: هر دو گروه بايد در کنار يکديگر به تقويت باورهاي ديني بپردازند و براي هر سن و مطقعي روش خاصي در نظر بگيرند.

رئيس سازمان دارالقرآن کريم با اشاره به اينکه براي تربيت نمي توان سن تعيين کرد گفت: در بسياري از روايتها خواندن سوره هاي قرآن به مادران باردار توصيه شده است، اين امر نشان مي دهد حتي القاي مفاهيم و باورهاي ديني به جنين نيز ممکن است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس