"نورمن فینکلشتاین" استاد دانشگاه آمریکا و از منتقدین شناخته‌شده صهیونیسم، در سخنرانی خود با هجمه دانشجویان صهیونیست مواجه می‌شود که پاسخ وی به این اعتراض بسیار دیدنی است.

گروه بین‌الملل مشرق- "نورمن فینکلشتاین" استاد علوم سیاسی، فعال و نویسنده آمریکایی است که در زمینه‌های مناقشه اسرائیل و فلسطین و سیاست‌‌های مربوط به هولوکاست پژوهش می‌کند. وی عضو دانشگاه‌های نیویورک، بروکلین، "راتگرز"، و "هانتر" بوده است.

دختر یهودی

فینکلشتاین درباره تجارب پدر و مادر یهودی خود در طول جنگ جهانی دوم بسیار نوشته شده است. "ماریلا هوسیت" مادر او در ورشوی لهستان بزرگ شد، از گتوی ورشو، اردوگاه کار اجباری "مایدانک"، و دو اردوگاه برده‌داری جان سالم به در برد. "زکریا فینکلشتاین"، پدر نورمن نیز یکی از بازماندگان گتوی ورشو و اردوگاه کار اجباری "آشویتس" بود.

فینکلشتاین علی‌رغم تجربیات پدر و مادرش، از منتقدین برجسته و تند و تیز بهره‌برداری از موضوع هولوکاست است و در کتاب "صنعت هولوکاست: تأملاتی درباره بهره‌برداری از رنج یهودیان" که در سال 2000 منتشر شد، استدلال می‌کند که بسیاری افراد از موضوع هولوکاست به عنوان "سلاح ایدئولوژیک" استفاده می‌کنند تا اسرائیل، "یکی از وحشتناک‌ترین قدرت‌های نظامی در جهان، با سابقه هولناک حقوق بشری، بتواند خود را به عنوان یک کشور قربانی جا بزند" و به این ترتیب "مصونیت از انتقاد" پیدا کند.

دختر یهودی

یکی از مواردی که نشان می‌دهد فینکلشتاین تا چه اندازه در موضع ضدصهیونیستی خود محکم است، فیلمی است که از یکی از سخنرانی‌های وی در دانشگاه "واترلو" کانادا منتشر شده است. در این فیلم، فینکلشتاین در پاسخ به انتقاد یکی از دانشجویان صهیونیستی، پاسخی دندان‌شکن به او می‌دهد.

این فیلم و ترجمه صحبت‌های فینکلشتاین در ادامه آمده است.

نورمن فینکلشتاین: بفرمایید.

دختر یهودی: شما در طول سخنرانی خود، بارها یهودیان و همچنین افراد خاصی در جمعیت را مورد خطاب قرار دادید، البته نه یهودیان به طور کلی، بلکه افراد خاصی، به ویژه در جمعیت، و آن‌ها را "نازی‌ها" خطاب کردید. این کارتان بسیار توهین‌آمیز است نسبت به افرادی که آلمانی هستند، و همچنین آن‌هایی که واقعاً تحت حکومت نازی‌ها رنج برده‌اند.

فینکلشتاین: من دیگر به این چیزها احترام نمی‌گذارم. واقعاً احترامی برایشان قائل نیستم. من نه دوست دارم و نه احترامی قائلم برای اشک‌های تمساحی... اشک‌های تمساحی... اجازه بدهید من صحبت کنم... اجازه بدهید صحبتم تمام شود. آقا... اجازه بدهید صحبتم تمام شود! من دوست ندارم جلوی مخاطبین ورق هولوکاست را بازی کنم. اما حالا که مجبورم: پدر من در اردوگاه آشویتس بود... مادر من... لطفاً دهانتان را ببندید!...

پدر من در اردوگاه آشویتس بود... مادر من در اردوگاه کار اجباری مایدانک بود. تک‌تک اعضای خانواده پدری من...

مرد حاضر در جمعیت: یهودیان نمی‌توانستند مقابل آلمان‌ها سلاح به دست بگیرند.

فینکلشتاین: پدر من در اردوگاه کار اجباری آشویتس بود... مادر من در اردوگاه کار اجباری مایدانک بود. تک‌تک اعضای خانواده پدری و مادری من از بین رفتند. هر دوی والدین من در شورش گتوی ورشو حضور داشتند. دقیقاً و دقیقاً به خاطر درس‌هایی که من و دو خواهر و برادرم از پدر و مادرمان  آموخته‌ایم، حاضر نخواهم شد تا سکوت کنم، در حالی که اسرائیل جنایات خود علیه فلسطینی‌ها را مرتکب می‌شود. و به نظر من هیچ چیز نفرت‌آورتر از این نیست که از درد و رنج آن‌ها و شهادت آن‌ها برای توجیه شکنجه و وحشی‌گری، و هر روز تخریب خانه‌های فلسطینیان به دست اسرائیل استفاده کنم. بنابراین من بیش از این نمی‌پذیرم که مرعوب و مقهور این اشک‌ها بشوم. اگر شما هم درون خود قلبی داشته باشید، برای فلسطینی‌ها گریه می‌کنید.

تا به حال مقابل چنین جمعیتی نبوده‌ام. خیلی دوست‌داشتنی هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سید ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    1 0
    واقعا بدسلیقه ای مشرق،خب چرا کلیپ رو زیرنویس نکردی؟!!!!
  • عامی ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    0 1
    عشق داشته باشی می فهمی این چیزا زیرنویس نمی خواد
  • ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    0 0
    دشمن ترین مردم نسبت به اهل ایمان (مسلمانان) یهود است! این جمله از کیه؟
  • ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    0 0
    این جمله از شخصی به نام خداوند حکیم است که البته تاکنون کمتر شناخته شده است.!!
  • احسان ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    0 0
    پرو فسور یهودی ! شما مصداق این آیه از قرآن هستید: وَالَّذینَ امَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فِی سَبِیلِ اللهِ بِاَمْوالِهِمْ وَ اَنْفُسِهِمْ اَعْظَمُ دَرَجَةً عِنْدَاللهِ وَ اُلئِکَ هُمُ الْفائِزون..
  • بهنام ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    0 0
    با سلام به شما دوست عزیز سوره مائده آیه 82 لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِّلَّذِینَ آمَنُواْ الْیَهُودَ وَالَّذِینَ أَشْرَکُواْ وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَّوَدَّةً لِّلَّذِینَ آمَنُواْ الَّذِینَ قَالُوَاْ إِنَّا نَصَارَی ذَلِکَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّیسِینَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لاَ یَسْتَکْبِرُونَ بی تردید یهودیان و مشرکان را دشمن ترین مردم نسبت به مؤمنان خواهی یافت، و قطعاً کسانی را که می گویند: ما نصرانی هستیم، نزدیک ترین مردم در دوستی نسبت به مؤمنان خواهی یافت. این بدان سبب است که میان آنان کشیشان و راهبانی هستند، و بدان سبب است که آنان تکبّر نمیورزند. یا علی (ع)
  • ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    0 0
    آقای عامی حرف چرت زدی همه که کانون زبان نرفتن مسخرگی هم حدی داره زیرنویس این فیلم چند دیقه ای برای مشرق اب خوردن هستش
  • ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    0 0
    جالب
  • ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    0 0
    لعنت موسی و هارون و داود و سلیمان و یوسف صلوات الله علیهم بر قوم کافر صهیونیسم
  • مثبت 14 ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    0 0
    عزیز من ایشون که توهین کردند گفتند زیر نویس کنید در حالی که در متن پست اومده زیر نویس شده است اما خبری از ان نیست
  • ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    0 0
    یکم زیانتو تقویت کن!!!
  • رضا ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    0 0
    واقعا خسته نباشید! نمی تونستید همین متن گفت و گو شون رو توی زیرنویس فیلم هم بزارید؟ فیلم رو براچی باید دانلود کنم بدون زیرنویس؟ نه به اینکه بعضی فیلم ها رو هنوز تازه وارد فضای ایمنترنت نشده، کمتر از 24 ساعت زیرنویس فارسیش آماده برای دانلوده نه به شما!
  • ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    0 0
    ترجمه کردن براتون در متن خبر
  • ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    0 0
    پس هولوکاست به قول اون دوستمون افسانه نبوده
  • معلم ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    0 0
    گوشه ای از تلمود را بخوانید تا ببینید که اینه نه تنها با مومنین بلکه با نوع بشر خصومت و دشمنی دارند دشمن نوع بشر ؟؟؟
  • معلم ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    0 0
    امیدوارم این پیغام به ایشان برسد.
  • ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    0 0
    دمش گرم
  • لبخند ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    0 0
    سلام يه كم به نظرات بقيه احترام بزاريم بد نيست درك كامل متن گفتگو با عشق قابل فهم نيست به زبر نويس احتياج داره مگه آهنگ با عشق حسش كني؟! بايد كلماتش كامل بفهمي
  • ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    0 0
    مطلبت قدیمی بود ولی ارزش یاد اوری رو داشت
  • ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    0 0
    میدونی معنی هولوکاست چیه؟ میتونی فرق بذاری بین اردوگاه کار اجباری و هولوکاست؟ اینقدر سوادت یاری میکنه؟
  • مریم سراوانی ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    0 0
    واقعا امریکان تا نابود نشه اینجور استادان را پرورش میده که از اسراییل و صهیونیست حمایت کنند
  • الف ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    0 0
    خواهشا مطلبو بخون بعد نظر بذار
  • ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    0 0
    خانم سراوانی حتی به خودت زحمت خوندن متن رو هم انگار ندادی اول متن رو درست بخونید لطفا بعد بیاید نظر بدین که نظرتون بی ربط نباشه!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس