همزمان با روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، تصاویر منتشرنشده از مرحوم «مهدی آذر یزدی»، بنیان‌گذار و پدر ادبیات کودک و نوجوان منتشر می‌شود.

ویژه نامه ضیافت مشرق - «مهدی آذر‌یزدی» بنیان‌گذار و پدر ادبیات کودک و نوجوان، فرزند «علی اکبر رشید خرمشاهی» در «خرمشاه» یزد به دنیا آمد که این خبرگزاری به مناسب روز ملی ادبیات کودک و نوجوان به انتشار شرح اجمالی زندگینامه این نویسنده به همراه عکس‌هایی که تاکنون از وی منتشر نشده است، پرداخته که در ذیل متن و عکس مورد نظر را مشاهده می‌‌کنید:

«مهدی آذریزدی»، تحصیلات مقدماتی فارسی، قرآن و عربی را نزد پدر، مادربزرگ و در «مدرسه خان» آموخت و همزمان با تحصیل، به زراعت و بنایی پرداخت، سپس در کارگاه جوراب بافی مشغول به کار شد. آن گاه در «کتابفروشی یزد» و «گل‌بهار» اشتغال یافت. سال‌ها ممارست آذریزدی با کتاب که بدان بسیار عشق می‌ورزید از او فردی کتاب‌شناس و صاحب سبک و اندیشه ساخته بود.

اسدالله شکرانه رئیس «دبیرخانه دائمی بنیاد آذریزدی» به همراه مرحوم مهدی آذریزدی در کانون پرورشی استان یزد

* شکل‌گیری تفکر احیای متون ادب فارسی برای کودکان به شیوه روایت‌گونه در 35 سالگی

سپس مهدی آذر‌یزدی به «تهران» مهاجرت کرد و در «چاپخانه علمی» مشغول به کار شد. او سال‌ها به غلط‌گیری و تصحیح نمونه‌های چاپی اشتغال داشت. بسیاری از انتشاراتی‌ها و کتابفروشی‌های مهم تهران چون «ابن سینا»، «امیر کبیر»، «خاور»، «بنگاه ترجمه و نشر کتاب» شاهد زحمات توان‌فرسای او بوده‌اند.

وی همواره با خواندن و آموختن به عطش سیری ناپذیر درونی خود پاسخ می‌گفت. او در سن 35 سالگی به فکر احیای متون ادب فارسی برای کودکان به شیوه روایت‌گونه با نثری ساده و روان افتاد.

آذریزدی با نوشتن مجموعه داستان «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب»، پای به عرصه بازنویسی قصه‌های کهن برای کودکان گذاشت و بدین وسیله چهره‌ای آشنا برای چندین نسل شد و تا آنجا پیش رفت که به وی لقب پدر، پایه‌گذار و پیشکسوت ادبیات کودکان ایران را دادند.

* انتشار بیش از 30 عنوان کتاب ازمرحوم آذریزدی به نظم و نثر

شمار آثار استاد مهدی آذریزدی به نظم و نثر به بیش از 30 اثر می‌رسد که از جمله آنها می‌توان به دوره هشت جلدی «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» شامل دفتر‌های «قصه‌های کلیله و دمنه»، «قصه‌های مرزبان‌نامه»، «قصه‌های سندباد نامه و قابوس‌نامه»، «قصه‌های مثنوی مولوی»، «قصه‌های قرآن»، «قصه‌های شیخ عطار»، «قصه‌های گلستان و ملستان» و «قصه‌های چهارده معصوم» اشاره کرد.

دوره ده جلدی «قصه‌های تازه از کتاب‌های کهن» شامل دفترهای «خیر و شر»، «حق و ناحق»، «ده حکایت»، «بچه آدم»، «پنج افسانه»، «مرد و نامرد»، «قصه‌ها و مثل‌ها»، «هشت بهشت»، «بافنده داننده» و «اصل موضوع»، «گربه ناقلا»، «شعر قند و عسل»، «مثنوی بچه خوب» و «قصه‌های ساده برای نوآموزان» از دیگر آثار مرحوم آذریزدی برای مخاطبان کودک و نوجوان به شمار می‌روند.

از دیگر آثار این نویسنده پیشکسوت ادبیات کودک و نوجوان می‌توان به «تصحیح مثنوی مولوی»، «گربه تنبل»، «خودآموز مقدماتی شطرنج»، «خودآموز عکاسی برای همه»، «قصه‌های پیامبران»، «یاد عاشورا»، «تذکره شعرای معاصر ایران»، «لبخند»، «چهل کلمه قصار حضرت امیر(ع)»، «دستور طباخی و تدبیر منزل» و «خاله گوهر» اشاره کرد.

مرحوم مهدی آذریزدی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد

* شناخته شدن «مهدی آذریزدی» در میانمخاطبان به عنوان «خادم قرآن»

مهدی آذریزدی در سال 1343 به دلیل نگارش کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» از سوی «سازمان جهانی یونسکو» به دریافت جایزه نایل آمد، همچنین وی در سال 1345 برای نگارش کتاب‌های «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» و «قصه‌های تازه از کتاب‌های کهن» از سوی «بنیاد پهلوی»، جایزه کتاب سال را به خود اختصاص داد.

مرحوم آذریزدی در سال 1379 به دلیل نگاشتن داستان‌های قرآنی و دینی «خادم قرآن» شناخته شد به همین منظور چندین بار از سوی «انجمن آثار و مفاخر فرهنگی»، «بنیاد ریحانه الرسول (س)» و برخی از نهادها و سازمان‌ها برای وی مراسم بزرگداشت برگزار شد.

بر اساس این گزارش، مهدی آذریزدی نویسنده مجموعه کتاب‌های «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» 18 تیر سال 1388 درگذشت.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس