رئیس سازمان زندان‌ها در مدت ۲۱۰ دقیقه از بخش‌های مختلف زندان اوین بازدید کرد و پای درددل مددجویان نشست و برای حل مشکلات آنها با قضات ناظر زندان به گفت‌وگو پرداخت تا مشکلات آنها را حل کرده و به کمکشان بیاید.

از گلایه زندانیان به قرارهای صادره و دستورات فوری رئیس سازمان زندان‌ها تا قرنطینه زندانیان در بدو ورود
به گزارش گروه اجتماعی مشرق، یکی از وظایف دستگاه قضایی کشور ستاندن داد مظلوم و مقابله با جرائم و در مرحله نهایی تأدیب و مجازات مجرمان آن هم به وسیله حبس و زندانی کردن آنها است.

از این رو در قوه قضاییه سازمانی بنا نهاده شد با عنوان سازمان زندان‌ها، اقدامات تأمینی و تربیتی که مسئولیت زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها در سراسر کشور را به عهده دارد.

در روز 3 اردیبهشت امسال رئیس قوه قضاییه کشورمان در حکمی اصغر جهانگیر را که پیش از این بازرس ویژه رئیس قوه قضاییه بود را به عنوان رئیس جدید سازمان زندان‌ها برگزید.

جهانگیر با شروع فعالیت خود بازدید‌ها نوبه‌ای را از زندان‌ها و استانهای مختلف کشور آغاز کرد تا اینکه در آخرین بازدید خود به بازداشتگاه اوین و استان تهران رفت.

از گلایه زندانیان به قرارهای صادره و دستورات فوری رئیس سازمان زندان‌ها تا قرنطینه زندانیان در بدو ورود

بازداشتگاه اوین یکی از زندان‌های قدیمی تهران است که ساخت این زندان در زمینی به مساحت 43 هکتار از دهه 40 آغاز شد و در سال 1350 افتتاح شد.

این بازداشتگاه بخش‌ها و بندهای مختلفی دارد که اصغر جهانگیر در مدت 3 ساعت 30 دقیقه بازدید خود از بخش‌هایی از آن بازدید کرده و با زندانیان به گفت‌وگو و صحبت پرداخت.

ساعت 10:15 ورود جهانگیر به اوین

اصغر جهانگیر در ساعت 10:15 دقیقه همراه با ضیائی فر مدیر کل روابط عمومی سازمان زندان‌ها وارد زندان اوین شد و مورد استقبال سلیمانی مدیر کل سازمان زندانهای استان تهران و علی اشرف رشیدی رئیس زندان اوین قرار گرفت.

وی پس از خوش و بش با مسئولان و مدیران حاضر در زندان اوین با پیشنهاد سلیمانی به بخش قرنطینه زندان اوین رفت.

قرنطینه زندانیان در بدو ورود به بازداشتگاه

بخش قرنطینه ابتدایی ترین جایی است که زندانیان و متهمان در بدو ورود به زندان باید به ان مراجعه کنند و مدتی را در ان بمانند تا کارهای بهداشتی و درمانی انها در این بخش انجام شود.

به گفته سلیمانی مدیر کل زندانهای استان تهران در این بخش متهمان و محکومان به محض ورود پرونده قضایی‌شان در سیستم ثبت می‌شود و سپس براساس جای خالی در اطاق‌ها ساماندهی می‌شوند.

سلیمانی گفت: در حال حاضر قرنطینه زندان اوین فقط مخصوص متهمان و محکومان جرائم مالی است در حالی که در سالهای قبل این بخش قرنطینه کل متهمان و محکومان زندانهای استان تهران بوده است.

وی افزود: در حال حاضر متهمان جرائم خشن مانند قتل به زندان رجایی می‌روند، و بخش دیگری از متهمان به زندان‌های دیگر استان و صرفا در زندان اوین محکومان و متهمان مالی ساکن می‌شوند.

از گلایه زندانیان به قرارهای صادره و دستورات فوری رئیس سازمان زندان‌ها تا قرنطینه زندانیان در بدو ورود

از قرارهای صادره نامناسب تا گلایه زندانیان از طولانی شدن رسیدگی به پرونده‌ها

اصغر جهانگیر با رویی گشاد و خندان با حضور در هر یکی از اطاقهای بخش قرنطینه به سراغ متهمان و محکومان رفته و از انها درباره وضعیت نگه‌داری و همچنین مشکلات آنها پرسید.

در یکی از اولین اطاق‌ها مرد جوانی به جهانگیر مراجعه کرد و مدعی شد کل بدهی وی 2.5 میلیون تومان بوده است اما قاضی پرونده برای وی قراری چند ده میلیونی صادر کرده است.

جهانگیر به محض اطلاع از این موضوع دستور داد تا پرینت قضایی پرونده متهم را گرفته و بیاورند.

وی خطاب به سرپرست قضات ناظر زندان حاضر در بازداشتگاه اوین گفت: به سرعت پیگیری کنید تا صحت این ادعا مشخص شود تا در صورت امکان با قاضی پرونده صحبت کرده و مشکل را بر طرف کرد.

گلایه از قطع بودن سیستم استعلامات سازمان ثبت اسناد

در بخشی از بازدید یکی از زندانیان خطاب به جهانگیر گفت: هفت روز قبل به دلیل یک قرار 100 میلیون تومانی که در ازای بدهی 10 میلیون تومانی صادر شده بود به اوین آماده‌ام.

این متهم اضافه کرد: از هفت روز گذشته تا کنون به دلیل قطع بودن سیستم استعلام سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هنوز نتوانسته‌اند ملکی که قرار بود به عنوان وثیقه قرار دهم را بررسی و مورد استعلام قرار دهند.

رئیس سازمان زندانها از این اتفاق ناخوشنود شده و خطاب به قاضی ناظر زندان و سلیمانی مدیر کل زندانهای استان تهران خواست هرچه سریعتر با سازمان ثبت و دفترخانه ها تماس گرفته و موضوع را بررسی کنند.

متهمان مالی جنایت کار نیستند اما برخی از قضات همه را به یک شکل می‌بینند

یکی از زندانیان در مواجهه با جهانگیر خطاب به وی گفت: ما از دستگاه قضایی و برخی از قضات به خاطر عملکرد و نوع نگاهشان گلایه مند هستیم.

این فرد گفت: برای مثال در میان متهمان و زندانیان هستند کسانی که به خاطر 15 میلیون تومان پول و بدهکاری به زندان افتاده‌اند و  امروز گرفتار زندان شده‌اند.

وی افزود: این زندانیان جانی و قاتل و سارق مسلح نیستند بلکه به دلیل پاره‌ای از مشکلات با یک بدهی میلیونی مواجهه شده‌اند حال آنکه عده معدودی از قضات متاسفانه ما را هم به چشم همان سارقان مسلح و قاتلان می‌بینند.

رئیس کارخانه‌ای که به خاک سیاه نشسته است

جهانگیر در بخش بعدی بازدید خود به اندرزگاه چهار مراجعه کرد و در بدو ورود به کتابخانه این اندرزگاه رفت.

سلیمانی برای جهانگیر توضیح داد که سعی شده است در این کتابخانه تعداد کتابهای خوبی جمع آوری شده و نگهداری شود تا زندانیان استفاده کنند.

وی افزود: همچنین در هر بند و اندرزگاه سعی شده تا روزنامه های روز آورده شده تا زندانیان در کنار مطالعه از اخبار روز هم با خبر باشند.

در میان زندانیان پیرمردی شیک پوش وجود داشت که ظاهرش با سایر زندانیان اندکی متفاوت بود و در حال مطالعه روزنامه‌های موجود در بخش کتابخانه بود.

جهانگیر با روی خندان به سراغ این فرد رفته و پس از حال و احوال و خوش و بش از وی درباره علت حضورش پرسید.

این فرد مدعی شد رئیس یک کارخانه بزرگ قطعه سازی خودرو است که حتی به شرکت اصلی ان شرکت خودروساز هم قطعه صادر می‌کرده است اما امروز....

وی گفت: چندی قبل با یک زن جوان آشنا شده و با وی ازدواج موقت کردم و در این بین یک وجه چک به ارزش 100 میلیون تومان به وی دادم اما زن جوان چک را به اجرا گذاشت و مرا به زندان انداخت.

این کارخانه دار ورشکسته گفت: پس از افتادن به زندان کارخانه از روال کاری خود خارج شد و همین امر باعث شد تا تعدادی از چک‌های من که در دست افراد داشتم نیز برگشت بخورد و مدت زندانی من بیشتر شود.

از گلایه زندانیان به قرارهای صادره و دستورات فوری رئیس سازمان زندان‌ها تا قرنطینه زندانیان در بدو ورود

از گلایه زندانیان به قرارهای صادره و دستورات فوری رئیس سازمان زندان‌ها تا قرنطینه زندانیان در بدو ورود

آرایشگاه و سالن ورزش مقصد بعدی جهانگیر

رئیس سازمان زندانها در ادامه بازدید خود به آرایشگاه و سالن ورزشی اندرزگاه 4 رفت.

سلیمانی گفت: در این بخش مددجویان زندانی در ساعتی مشخص و به طور منظم از امکانات ورزشی بدنسازی داخل سالن استفاده می‌کنند.

مدیر کل سازمان زندان‌ها همچنین گفت: زندانیان می‌توانند با مراجعه به آرایشگاه سر و صورت خود را به شکل دلخواه اصلاح کنند.

*نکته جالب توجه این بود که در دیوار آرایشگاه چندین برگه کاغذ چسبیده شده بود که بر روی آن به صورت سیاه و سفید اما چاپی مدل‌های مختلف اصلاح سر و صورت به تصویر کشیده شده بود.

در این دو بخش نیز زندانیان و مددجویان هر کدام با مراجعه به جهانگیر مشکلات و مسائل خود را با این مقام عالی دستگاه قضایی کشور در میان گذاشتند.

از گلایه زندانیان به قرارهای صادره و دستورات فوری رئیس سازمان زندان‌ها تا قرنطینه زندانیان در بدو ورود

کارگاه معرق، منبت و خراطی میزبان جهانگیر

جهانگیر در ادامه حرکت در راهرویی بلند و طولانی به کارگاه معرق و خراطی اندرزگاه 4 رسید.

مسئول آموزش کارگاه ها در توضیحاتی به جهانگیر گفت: ما با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای اقدام به ارائه اموزش‌های لازم به زندانیان ان هم براساس علاقه‌شان می‌کنیم.

وی افزود: این اموزش‌ها به زندانیان در مدتی مشخص ارائه می‌شود و سپس در صورت کسب نمره قبولی از سوی مددجویان به انها گواهی کسب مهارت داده می‌شود.

یکی از نکات مثبت این گواهی‌ها عدم درج محل کسب مهارت بود.

به گفته سلیمانی این موضوع باعث می‌شود تا مددجو بعد از خروج از زندان بتواند بدون انگ‌چسبانی به سراغ کسب و کار برود و کسی متوجه حضور وی در زندان نمی‌شود.

ارائه 73 رشته شغلی و اشتغال 450 نفر در اوین

جهانگیر در حین بازدید به اطاق آموزش رایانه رفته و در صحبت با مسئول این بخش از روند فعالیت‌های این مجموعه کسب اطلاع کرد.

سلیمانی با ارائه توضیحاتی به رئیس سازمان زندانها گفت: ما در استان تهران 73 رشته شغلی را آموزش می‌دهیم که ماحصل ان فعالیت 450 نفر در زندان اوین در حرفه‌های مختلف است.

وی تصریح کرد: در کل استان تهران بیش از 16 هزار نفر امروز مشغول کار و اشتغال بعد از حرفه آموزی هستند.

از گلایه زندانیان به قرارهای صادره و دستورات فوری رئیس سازمان زندان‌ها تا قرنطینه زندانیان در بدو ورود

مرکز حرفه آموزی و اشتغال (خیاطی)

جهانگیر در ادامه بازدید به کارگاه خیاطی داخل زندان اوین مراجعه کرد جایی که به همت بنیاد تعاون سازمان زندان‌ها ساماندهی شده و زندانیان در آن مشغول به کار شده‌اند.

جهانگیر با سعه صدر و وقت مکفی با تک تک مددجویان به صحبت پرداخت و در این رهگذر مشکلات هر کدامشان را از زبان خودشان شنید.

اما نکته‌ای که قابل تأمل و فکر بود واکنش سریع جهانگیر به سخنان مددجویان بود با این توصیف که جهانگیر به محض آنکه هر مددجو اظهار نظری درباره پرونده‌اش می‌کرد قاضی ناظر زندان را ملزم می‌کرد تا اسم فرد را نوشته و پرینت قضایی وی را بیاورد تا همان جا بررسی اولیه صورت گیرد.

اعسار از پرداخت جزای نقدی دلیل ماندن طولانی زندانیان در بازداشتگاه

یکی از زندانیان که مرد میانسالی بود در مواجهه با جهانگیر خطاب به وی گفت: ما در اینجا زندانیانی داریم که مدتهاست زندانی‌شان به پایان رسیده است اما به دلیل اعسار از پرداخت جزای نقدی همچنان در زندان مانده‌اند.

این فرد گفت: ما کسی را داریم که به خاطر 100 میلیون تومان جزای نقدی 6 سال است در زندان مانده‌است!!!

جهانگیر از قاضی ناظر زندان خواست سریعا پرینت قضایی این فرد را بیاورند اما با بررسی مشخص شد این ادعا کذب بوده و فرد مورد ادعا براساس حکم قضایی 5.5 سال حبس داشته و تنها 6 ماه است که به خاطر جزای نقدی در زندان است.

نکته قابل توجه این است که براساس قانون مجازات اسلامی در صورتی که فردی از پرداخت جزای نقدی اعسار داشته باشد باید 3 سال حبس بدل از جزای نقدی را تحمل کنند.

یک مرد جوان دیگر مدعی شد حبس وی به پایان رسیده است و به خاطر اعسار از پرداخت 2 میلیون 170 هزار تومان در زندان مانده است.

رشیدی خطاب به جهانگیر گفت: این موضوع صحت ندارد زیرا ما تلاش کرده‌ایم معصرین از پرداخت جزای نقدی زیر 10 میلیون تومان معاف شوند و امکان ندارد این فرد به خاطر 2 میلیون 170 هزار تومان در زندان باشد.

جهانگیر از رشیدی خواست تا پرینت قضایی این فرد را بیاورند تا در همان جا موضوع رسیدگی شود و در رسیدگی مشخص شد هنوز 6 ماه از حبس این فرد باقی مانده است.

اندرزگاه هفت مقصد بعدی رئیس سازمان زندان‌ها

پس از کارگاه خیاطی جهانگیر به اندرزگاه هفت رفت جایی که محکومان مالی اعم از دیه و نفقه و مهریه در ان حضور داشتند.

ظاهر آراسته و تمیز این اندرزگاه بسیار قابل توجه بوده و تصور ما را از حضور در زندان و سلول را بر هم زد.

در این بند و اندرزگاه هر کدام از اطاقها مجهز به کولر و دو دستگاه یخچال و یک تلویزیون ال سی دی بود و در هر اطاق 15 نفر در 5 تخت 3 طبقه اقامت داشتند.

جهانگیر در این بند هم همچون سایر بخش‌هایی که تا ان لحظه بازدید کرده بود صحبت‌های تک تک زندانیان را شنید و حتی به قاضی ناظر زندان درباره آنها تذکراتی هم داد.

رئیس سازمان زندانها در هنگام صحبت با برخی از زندانیان از انها می‌پرسید آیا بیرون از زندان می‌توانی برای حل شدن پرونده‌ات کاری انجام دهی؟

و در صورت پاسخ مثبت مددجویان از قاضی ناظر زندان می‌خواست تا شرایط ارائه مرخصی و استفاده از ان را در خصوص مددجوی مورد نظر بررسی کنند.

از گلایه زندانیان به قرارهای صادره و دستورات فوری رئیس سازمان زندان‌ها تا قرنطینه زندانیان در بدو ورود

زورخانه قاسم بن الحسن محل تمرین کسب مرام پهلوانی و نزدیک شدن به خداوند متعال

جهانگیر بعد از بازدید از اندرزگاه هفت و در بخش آخر بازدید خود به زورخانه قاسم بن الحسن رفت جایی که چند سالی است به همت رشیدی رئیس زندان اوین ساخته و اماده شده است.

مرشد زورخانه که خود از مددجویان زندان اوین است با ورود جهانگیر چندین بار به رسم پهلوانی و خوش امد گویی و استقبال زنگ زورخانه را به صدا درآورد.

بعد از نشست جهانگیر و مهمانان بر سکوهای زورخانه مرشد با کسب اجازه و گفتن واژه رخصت اقدام به اجرای برنامه پهلوانی کردند و اصطلاحا میل گرفتند.

اقامه نماز جماعت ظهر و عصر پایان بخش بازدید سه و نیم ساعته

بعد از اجرای برنامه زورخانه‌ای توسط مددجویان زندان اوین توسط یکی از ورزشکاران نوای اذان ظهر سر داده شد.

مهمانان پس از وضو در کنار گود زورخانه اقدام به اقامه نماز جماعت کردند و به این ترتیب بازدید علی اصغر جهانگیر به پایان رسید.

تلاش برای اعطای مرخصی ویژه رمضان به زندانی

اصغر جهانگیر در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره اعطای مرخصی ویژه ماه رمضان گفت: از چندی قبل مکاتبات خود را با مسئولان عالی دستگاه قضایی آغاز کردیم.

وی افزود: در تلاش هستیم تا همچون سال‌های گذشته زندانیان بتوانند از دو مرخصی مربوط به ایام لیالی قدر و ایام عید فطر استفاده کنند.

جهانگیر تصریح کرد: به محض موافقت مسئولان عالی دستگاه قضایی با این موضوع دستورالعمل اجرایی آن ابلاغ خواهد شد تا زندانیان واجد شرایط از آن بهره‌مند شوند.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس