کد خبر 325049
تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۴

معاون فنی درآمد سازمان تامین اجتماعی از اجرای طرح شعبه ملی برای تمدید و تعویض دفترچه های بیمه در سراسر کشوردر آینده نزدیک خبر داد و گفت: اجرای طرح حرفه آموزی رایگان دانش آموزان در ایام تابستان در کارگاهها و پرداخت بیمه بیکاری به افرادی که جویای کار هستند در صورت تصویب مجلس را از جمله اقدامات سازمان تامین اجتماعی دانست.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، محمدحسین زدا معاون فنی درآمد سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه طرح شعبه ملی بزودی در سراسر کشور اجرایی می شود، گفت: در گذشته برای تمدید و تعویض دفترچه های بیمه، بیمه شدگان باید فقط به شعبی که دفترچه برای آنها صادر می شده مراجعه می کردند اما با اجرای طرح شعبه ملی در تمامی شعب امکان تعویض و تمدید وجود خواهد داشت.

امکان تمدید دفترچه های بیمه در هر نقطه از کشور فراهم شد

وی تاکید کرد: نرم افزار لازم برای این کار تهیه شده و در حال حاضر نیز در بیمارستان میلاد این طرح به صورت آزمایشی اجرا می شود به طوری که بیمه شدگان از سراسر کشور در صورت پایان مهلت اعتبار دفترچه های بیمه شان می توانند در همان بیمارستان نسبت به رفع این مشکل اقدام کنند.

معاون فنی درآمد سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه اجرای این طرح نیاز به سخت افزارهای ویژه ای دارد گفت: به تمامی شعب اعلام کرده ایم که نسبت به تهیه سخت افزار مورد نیاز اقدام کنند و سپس در سراسر کشور این طرح اجرایی خواهد شد.

زدا در مورد طرحی که برای اشتغال دانش آموزان در ایام تابستان تدوین شده است نیز اظهار داشت: دانش آموزانی که در تابستان بیکار هستند و قصد حرفه آموزی دارند امسال می توانند با مراجعه به کارگاهها، شرکتها و... شغل  مورد نظر خود را آموزش ببینند.

عدم دریافت حق بیمه دانش آموزان از کارفرمایان

به گفته وی، بدین منظور بخشنامه لازم را صادر و به واحدها ابلاغ کرده ایم که دانش آموزان می توانند بدون هیچ مشکلی از لحاظ بیمه ای و پرداخت هزینه شغل دلخواه خود را در کارگاههایی که انتخاب می کنند آموزش ببیند و همچنین کارفرمایان نیز نگران نباشند چون به تمام بازرسین سازمان تامین اجتماعی دستور داده شده که با ارائه مدارک دانش آموزی از سوی کارفرمایان حق بیمه ای از آنها دریافت نکنند و مطمئن باشند  تامین اجتماعی هر گونه همکاری لازم را با آنها انجام خواهد داد.

وی تاکید کرد: دانش آموزانی که قصد برخورداری از شغلی را دارند می توانند از فرصت ایجاد شده استفاده کرده و به صورت رایگان آموزش ببینند.

معاون فنی درآمد سازمان تامین اجتماعی در خصوص بیمه بیکاری نیز گفت: در حال حاضر صندوق بیکاری ما حدود 200 هزار نفر را تحت پوشش دارد و در ماه به این افراد مقرری بیکاری پرداخت می کند.

پرداخت بیمه بیکاری به 200 هزار نفر

وی به طرحی که در مجلس در دست بررسی است اشاره کرد و گفت: طرحی در مجلس مطرح است و قرار است که پس از تصویب به افرادی که حتی شغلی نیز ندارند بیمه بیکاری پرداخت کنند که البته باید منتظر تصویب این طرح باشند.

زدا با اشاره به اینکه طرح بیمه بیکاری مجلس حداقل 4 بار تاکنون از سوی شورای نگهبان برگشت خورد و یکبار نیز به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته و دوباره بازگشته است گفت: مراحل قانون گذاری لازم برای این طرح طی شود و با در نظر گرفتن اعتبارات لازم بیمه بیکاری برای اولین بار در کشور پرداخت می شود.

وی گفت: صندوق بیکاری فعلی ملاکش برای پرداخت بیمه بیکاری داشتن شغل و از دست دادن آن است اما صندوقی که قرار است ایجاد شود ملاک آن داشتن شغل نیست بلکه هر فردی که درسش تمام شده و آماده کار باشد و همچنین در صورت ثبت نام در واحدهای کاریابی مدامی که کار برای او پیدا نشود می تواند از مقرری که برایش در نظر می گیرند به عنوان بیمه بیکاری بهره مند شود.

مبلغ بیمه بیکاری حداکثر 80 درصد حقوق سه ماه آخر بیمه شده

به گفته وی، این طرح تحولی است که در حوزه بیمه بیکاری برای اولین بار در کشور انجام خواهد شد و برای اجرای آن منتظر تصویب قانون مجلس هستیم و چون هنوز به صورت قطعی به نتیجه نرسیده و ممکن است مواردی از آن حذف یا اضافه شود نمی توان اظهار نظر قطعی در مورد آن انجام داد.

معاون فنی درآمد سازمان تامین اجتماعی با تاکید بر اینکه بیمه بیکاری  بر اساس 55درصد حقوق زمان اشتغال فرد پرداخت می شود گفت: که البته علاوه بر این به ازای 4نفر تحت تکفل نیز 10درصد به این حقوق اضافه می شود اما در مجموع نباید بیشتر از 80 درصد حقوق باشد.

زدا اضافه کرد: این 80 درصد آخرین حقوقی است که فرد دریافت می کند که میانگین سه ماه آخر حداقل و حداکثر حقوقی  است که لیست آن به سازمان تامین اجتماعی ارائه می شود.

وی اظهار داشت: بیمه بیکاری جز سابقه فرد محسوب می شود و البته در دورانی که بیمه شده مستمری بیکاری دریافت می کند باید برای حرفه آموزی و ارتقا شغل و مهارت به واحدهای فنی و حرفه ای مراجعه کند و همچنین چنانچه سواد ندارد نیز به واحدهای نهضت سواد آموزی معرفی خواهد شد و در نهایت استفاده بهینه از این دوران به عمل می آید.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس