در دولت‌هایی که نفت دارند و از درآمدهای سرشار نفتی ارتزاق می‌کنند، شفافیت اقتصادی نیز وجود ندارد و همین عامل یعنی نداشتن شفافیت اقتصادی در هر جامعه باعث گسترش فساد در اقتصاد می‌شود.

گروه اقتصادی مشرق -عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا (س) با بیان اینکه مهم ترین عامل گسترش فساد اقتصادی، نفت و منابع نفتی  است، گفت: متاسفانه باید اذعان کرد در دولت‌های رانتی – نفتی مسولیت پذیری روند بسیار کاهشی دارد و دولت ها پاسخگو نیستند، بنابراین فساد های اقتصادی و اداری نیز روند افزایشی به خود می‌گیرد.

دکتر حسین راغفر در گفتگو با خبرنگار اقتصادی مشرق با بیان اینکه شفافیت اقتصادی یکی از اجزا مهم هر اقتصادی محسوب می‌شود گفت: لذا در دولت‌هایی که نفت دارند و از درآمدهای سرشار نفتی ارتزاق می‌کنند، شفافیت اقتصادی نیز وجود ندارد و همین عامل یعنی نداشتن شفافیت اقتصادی در هر جامعه باعث گسترش فساد در اقتصاد می‌شود.

متاسفانه کشورهای نفتی به دلیل وجود نفت و به واسطه آن، دارای درآمدهای زیادی می‌شوند، تحلیلشان این است نباید پاسخگو باشند؛ به نظر من اگر روزگاری کشورهای نفتی ، نفتشان تمام شود پاسخگو تر خواهند شد.

وی در ادامه مهم ترین مشکل و ایراد دولت‌های نفتی را پاسخگو نبودن دانست و گفت: پاسخ گو بودن دولت‌ها آنها را از فساد دور می‌کند.

علت فساد اقتصادی در کشورهای نفتی چیست؟/راهکارهای کاهش فساد در کشورهایی که از نفت ارتزاق می کنند/

وی در ادامه با بیان اینکه در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری درباره فساد تاکید گسترده ای از سوی ایشان شده است، گفت: محورهایی مانند، شفاف‌سازي اقتصاد و سالم‌سازي آن و جلوگيري از اقدامات، فعاليت‌ها و زمينه‌هاي فسادزا در حوزه‌هاي پولي، تجاري، ارزي در ابلاغیه مقام معظم رهبری نمونه ای از این شواهد است.

وی در ادامه با انتقاد از سیستم‌های نظارتی در کشور نیز گفت: باید اذعان کنم سیستم‌های نظارتی در ایران نظارت کافی ندارند و همین مسئله باعث می‌شود مفسد نیز خیالش از این بابت مطمئن باشد که در صورت تخلف کسی به دنبال او نخواهد آمد که باید برای این خلاء چاره اندیشی شود.

راغفر در ادامه درباره معوقات بانکی و فسادهای بزرگی که در حوزه نظام بانکی رخ می‌دهد نیز توضیح داد: قرار بود اسامی بدهکاران بزرگ بانکی منتشر شود اما نمیدانم چرا چنین اتفاقی نیفتاد و بدون شک در صورت داشتن قوه قضائیه کارا و منسجم می‌توانیم به کاهش فساد در کشور امیدوار باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
    0 0
    آقای راغفر در مورد شفافیت کاملا درست می گویید. اما یادتان باشد در کشور ما یکی از بزرگترین عوامل عدم شفافیت تصمیم گیریها وجود جعبه سیاهی به نام سازمان برنامه و بودجه بود. حالا ما آن دفاع های شدید شما را از این سازمان باور کنیم یا سخنان الانتان در مورد شفافیت را؟
  • ۰۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
    0 0
    آقای راغفر در مورد شفافیت کاملا درست می گویید. اما یادتان باشد در کشور ما یکی از بزرگترین عوامل عدم شفافیت تصمیم گیریها وجود جعبه سیاهی به نام سازمان برنامه و بودجه بود. حالا ما آن دفاع های شدید شما را از این سازمان باور کنیم یا سخنان الانتان در مورد شفافیت را؟
  • ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
    0 0
    بنظر من باید قانونی تصویب شود که تزریق درآمدهای نفتی به بودجه کشور ممنوع ودرصندوق ذخیره ارزی قرار بگیرد وبودجه سایر بخشها از طریق عملکرد وبهره وری آن واحدها تعیین شود.اینجوری نه دولت مجبوراست بودجه نفتی را جه تجبران ناکارایی بخشهای اقتصادی به آن بخشها تزریق کند ونه آن واحدها با عادت کردن به حمایت نفتی دولت تنبل و راکد میمانند.
  • ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
    0 0
    اقای راغفر متاسفانه اب در هاون میکوبین استاد در ایران همانهایی که از فساد مالی اعم از وامها یا درامدهای نفتی به اشکال گوناگون رانتی بهره مند میشوند، همانها هم قدرت را در دست میگیرند این واقعیت بر کسی پوشیده نیست اما ناراحت کننده ان است که هر جناحی میخواد از ما مردم پیاده نظام منافع شخصی بسازه عده ای هم میشوند بعضی ها هم این کامنت رو ممکنه بخونن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس