مذاکرات وین 6 سخت ترین، فنی ترین و پیچیده ترین مرحله گفت و گو ها میان ایران و1+5 و در عین حال طولانی ترین دوره مذاکراتی خواهد بود که طرفین مصمم هستند تا در این مرحله، مذاکرات هسته ای را به نتیجه برسانند.

پایان دیدار دو جانبه ظریف و اشتون/ آغاز نشست ظریف، برنز و اشتون
به گزارش مشرق، نشست افتتاحیه رسمی مذاکرات وین ٦ صبح فردا (پنج شنبه) با حضور هیات های مذاکره کننده ایران و 1+5 در مقر سازمان ملل متحد برگزار خواهد شد.

وزیر امور خارجه کشورمان امروز در بدو ورود به وین گفت: این دور از مذاکرات، آخرین مرحله تا 20 جولای (29 تیر) خواهد بود و تلاش می کنیم در این مرحله به توافق دست یابیم.

در پنجمین دور از مذاکرات ایران و گروه 1+5 که از 26 تا 30 خرداد ماه در وین برگزار شد، دو طرف وارد نگارش متن توافق نهایی شدند که نام آن را «برنامه اقدام مشترک جامع» گذاشته اند.

به گزارش ایرنا، مذاکرات وین 6 سخت ترین، فنی ترین و پیچیده ترین مرحله گفت و گو ها میان ایران و1+5 و در عین حال طولانی ترین دوره مذاکراتی خواهد بود که طرفین مصمم هستند تا در این مرحله، مذاکرات هسته ای را به نتیجه برسانند.

براساس توافق موقت ژنو، ایران و گروه 1+5 تا 20 جولای (29 تیرماه) برای دستیابی به توافق نهایی فرصت دارند و چنانچه در فرصت باقی مانده این اتفاق رخ ندهد، احتمال تمدید توافق ژنو به مدت شش ماه دیگر وجود دارد.

وزیر امور خارجه ایران و معاونش در روزهای گذشته تاکید کرده اند که زیاده خواهی طرف مقابل مانع از رسیدن به توافق در مذاکرات هسته ای خواهد شد.

به گفته معاونان وزیر امور خارجه ایران، میزان،سطح و اندازه غنی سازی، جدول زمان بندی لغو تحریم ها و طول مدت زمان توافق از موارد اختلافی است که در مذاکرات وین 6 باید درمورد آنها گفت و گو شود.


** عدم برگزاری ناهار کاری با اشتون

به دلیل ایام مبارک ماه رمضان وزیرامورخارجه کشورمان در این دوره از مذاکرات ناهار کاری مشترک با مسئول سیاست خارجی اروپا برگزار نکرد. (مهر)


** "برنز" دیپلمات شماره دو آمریکا در گفتگوهای هسته‌ای ایران حضور خواهد داشت

پایان دیدار دو جانبه ظریف و اشتون/ آغاز نشست ظریف، برنز و اشتونخبرگزاری رویترز گزارش داد: "بیل برنز" پیشتر هدایت مذاکرات میان ایران و آمریکا را که به امضای موافقتنامه موقت ماه نوامبر منتهی شد به عهده داشت؛ حضور برنز در این مذاکرات، احتمال انجام گفتگوهای دوجانبه میان ایران و آمریکا را افزایش خواهد داد.

برنز طی ماه گذشته دو بار با مقامات ایران دیدار کرد. نخستین دیدار مربوط به گفتگوهای دوجانبه ای است که در ژنو برگزار شد و هدف از بین بردن بن بست هسته ای میان تهران و کشورهای قدرتمند را پیگیری می کرد. دیدار دوم مربوط به وین می شود که گفتگوهای هسته ای جامع تر در آنجا برگزار می شود. (باشگاه خبرنگاران)

** اسامی نمایندگان آمریکا در این دور از مذاکرات
روز گذشته دفتر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اسامی هیات پانزده نفره حاضر در مذاکرات 5+1 را با ایران اعلام کرد.  ویلیام جی. برنز، 
وندی شرمن، جیکوب جی سالیوان، بروک اندرسن، جیمز تیمبی، رابرت ملی، پل اروین، آدام زوبین،‌ ریچارد نفیو، کوین ویل، ماری هارف، آلن ایر، وای. دیو تیانتاواچ،  مصطفی پوپال  و کارلوس دخوانا.
(باشگاه خبرنگاران)


**دیدار ظریف و اشتون در وین آغاز شد (18:21)

ظریف و اشتون در این ملاقات دستور کار مذاکرات وین 6 را تعیین خواهند کرد و با تصمیماتی که در نشست دوجانبه ظریف و اشتون گرفته می شود، هیات های مذاکره کننده گفت و گوهای دوجانبه و پس از آن مذاکرات رسمی را آغاز خواهند کرد.

آخرین دور مذاکرات هسته ای قبل از پایان مهلت توافق موقت ژنو(20 جولای) در حالی امروز با دیدار ظریف و اشتون آغاز شد که بر اساس اعلام وزارت امور خارجه آمریکا، «ویلیام جوزف برنز» قائم مقام و معاون ارشد وزیر امور خارجه این کشور نیز تیم مذاکره کننده آمریکایی را در این مرحله از مذاکرات همراهی می کند. (ایرنا)


** پایان دیدار دو جانبه ظریف و اشتون/ آغاز نشست ظریف ، برنز و اشتون (19:59)

دیدار دو جانبه محمد جواد ظریف و کاترین اشتون در هتل کوبورگ لحظاتی قبل پایان یافت و بلافاصله دیدار سه جانبه ای با حضور ظریف ،اشتون و ویلیام برنز معاون وزیر امو خارجه آمریکا در هتل کوبورگ اغاز شد. (ایرنا)


 ** پایان نشست سه جانبه ظریف، برنز و اشتون (21:55)

نشست سه جانبه محمدجواد ظریف، ویلیام برنز و کاترین اشتون که از ساعت ١٨ امروز (چهارشنبه) به وقت محلی در هتل کوبورگ وین آغاز شده بود بعد از حدود یک ساعت تبادل نظر درمورد موضوعات مطرح در مذاکرات هسته ی پایان یافت. (ایرنا)


**دیدار روسای هیات های روسیه و چین با ظریف در وین

در این دیدارها که در هتل کوبورگ محل اقامت هیات های مذاکره کننده هسته ای در وین پایتخت اتریش برگزار شدند، طرفین درخصوص محور مذاکرات این مرحله و موضوعات قابل بحث، گفتگو کردند.

از سوی دیگر یک دیپلمات نزدیک به هیات مذاکره کننده غربی از احتمال دیدار روز چهارشنبه «سید عباس عراقچی» معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه و «هلگا اشمید» معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خبر داده است.

پیش بینی می شود هیات های مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران و کشورهای گروه 1+5 فردا (پنجشنبه) مذاکرات عمومی خود را در مقر سازمان ملل متحد در وین برگزار کنند و بدنبال آن، مذاکرات رسمی هیات ها نیز آغاز شود. (ایرنا)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس