کد خبر 323823
تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۴

نشریه نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت که سربرآوردن داعش و مشی خونریزانه و خشن آن نه‌تنها برای غرب تهدید به حساب می‌آید بلکه با جلب و جذب نسل جدید تکفیری‌ها به یک رقیب و خطر فزاینده برای سازمان القاعده تبدیل شده است.

به گزارش مشرق، روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت همچنان که جنگ در سوریه تشدید می‌شود. یک وهابی کویتی به نام "غنیم المطیری،" پول‌های نقدی را که از کمک‌کنندگان ثروتمند خلیج فارس جمع‌آوری کرده است را برای شاخه القاعده در سوریه ارسال می‌کند با این امید که این گروه بتواند با سرنگونی دولت سوریه بنیان یک دولت اسلامی را پی‌ریزی کند.

اما المطیری با ناامیدی شاهد یک سازمان "جهادی" (تکفیری) خشن‌تر به نام دولت اسلامی عراق و شام است که که بخشی از سوریه را تصرف کرده و هم‌اکنون به عراق حمله‌ور شده است، آن هم در حالی که نه تنها خود را یک دولت اسلامی نامیده است بلکه از تمام مسلمانان خواسته‌ است تا با ابوبکر البغدادی رهبر آن بیعت کنند.

سازمان القاعده در شرایط کنونی، برای اولین بار طی دو دهه گذشته خود را در مواجه با یک سازمان جهادی رقیب می‌بیند که دارای منابع و نفوذی است که می‌تواند به شکلی افراطی‌تر و خشن‌تر، جایگاه القاعده را به عنوان پرچمدار این گونه حرکات تهدید کند. برای یک دوران، القاعده عرصه نبرد را از دست داد اما سؤال همچنان باقی است:‌ آیا این گروه جدید، که خود را "دولت اسلامی" می‌نامد، دوام خواهد آورد؟

آن‌هایی که همچنان متحد و وابسته به القاعده هستند فکر می‌کنند که این گروه قربانی تاکتیک‌های خواهد شد که این گروه را همزمان به دشمن غرب و ایمن الظواهری رهبر القاعده تبدیل کرد.

المطیری به خبرنگار نیویورک‌تایمز گفت: "ما همگی در آرزوی یک دولت اسلامی هستیم، اما ما خواهان یک اسلام سیاسی هستیم که بتواند بر روی پای خود بایستد و از نقشه پاک نشود. قدرت‌های بزرگ هرگز چنین چیزی را نمی‌پذیرند و آن‌ها از داعش بزرگتر و قوی‌تر هستند."

هرچند بسیاری از افراد تبلیغات روز یکشنبه گذشته داعش مبنی بر تأسیس خلافت - یا دولت جهانی اسلام - را رد می‌کنند، اما این رشد و برآمدن این گروه طی تنها یک سال به یک درگیری ایدوئولژیک و تاکتیکی بین حامیان و این دو سازمان پیشرو جهادی (تکفیری) منجر شده است. این امر همچنین به یک جدایی نسلی منجر شده است، آن جا که داعش توانسته است یک گروه از تکفیری‌های رادیکال را با تأکید بر جنگ فرقه‌ای و تشکیل یک دولت اسلامی به پا خیزاند.

روز دوشنبه گذشته، اعضای داعش در شهر رقه در سوریه رژه برگزار کردند که نشان دهنده نوعی از موفقیتی است که برای آن طرفداران زیاد و شهرت به ارمغان آورده است: داعش در این رژه یک موشک اسکاد و سلاح‌های سنگینی را به نمایش گذاشت که به طور آشکاری از پایگاه‌های ارتش عراق به دست آورده است.

در همین زمینه "حسن ابوهنیه" کارشناس اردنی جنبش‌های اسلامی و تکفیری گفت: "آشکار است که نسل اول و دومی که القاعده را ایجاد کردند،‌ بیشترشان از الظواهری حمایت می‌کنند، اما نسل جدید رادیکال‌تر و نزدیک‌تر به داعش است."

در حالی که داعش به استفاده از تاکتیک‌های تروریستی علیه غرب و دولت‌های عرب متعهد است، داعش را به خاطر قتل شهروندان غیرنظامی و راه انداختن جنگ علیه دیگر مسلمانان سرزنش می‌کند. این رقابت عرصه حرکات تکفیری را در سرتاسر خاورمیانه به هم ریخته است و بحث‌های زیادی را به راه انداخته است مبنی بر اینکه چگونه باید با "جهاد" و به طور دقیق‌تر دولت اسلامی مبارزه کرد.

"شادی حمید" پژوهشگر مؤسسه بروکینگز نیز در این زمینه اظهار داشت که نسبت به اعلامیه ایجاد دولت اسلامی، "مردم نباید آن را دوست داشته باشند و باید به آن پاسخ (واکنش) نشان دهند. در حال حاضر یک خلافت وافعی با یک خلیفه وجود دارد، بسیاری از مسلمانان در آینده مجبور خواهند شد که درباره معنای آن صحبت کنند و درآینده شاهد همدردی برخی‌ها با آن خواهیم بود."

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۳
    0 0
    القاعده، وهابیون، داعش، النصره و ... همه یک مبنای فکری دارند و فقط در تاکتیک ها و نقشه هایشان متفاوت عمل می کنند و در این مسیر به علت رقابت با یکدیگر ممکن است رو در روی هم قرار گیرند و بجنگند و یکدیگر را بکشند. آن هم در نهایت به نفع آمریکا و اسراییل سنگ مفت گنجشک مفت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس