کد خبر 322280
تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۲

سریال «نمک خاک» تولید «مرکز بین‌المللی تولید هنری و توزیع بیروت» است که قرار است از شبکه المنار پخش شود و چهره دیگری از مقاومت لبنان را به جهانیان عرضه کند.

گروه فرهنگی مشرق - در حالی که در جهان عرب سریال‌هایی درباره جریان مقاومت کاهش یافته و برخی شبکه‌ها به پخش تکراری سریال‌های چند سال پیش افتخار می‌کنند تنها در سال جاری دو سریال در این باره تولید شده است.

نخستین سریال، سریال «روح» است که توسط شبکه الاقصی ساخته شده و سریال دیگر «نمک خاک» است که قرار است با آغاز ماه رمضان از شبکه المنار پخش شود.

* چهره‌ای دیگر از مقاومت در سریال «نمک خاک»

این سریال تلویزیونی که علاوه بر المنار از شبکه‌های دیگر ماهواره‌ای در جهان عرب پخش خواهد شد توسط «مرکز بین‌المللی تولید بیروت» ساخته شده و در آن چهره‌ای دیگر از مقاومت در لبنان به تصویر کشیده شده است.

این سریال که توسط «جبران ضاهر» نوشته شده دارای داستانی متفاوت از درون جامعه جنوبی است که برادرانی را روایت می‌کند که حسد آنها را به حاشیه می‌راند.

سریال «نمک خاک» را «ایاد نحاس» سوری در 30 قسمت کارگردانی کرده و بازیگرانی لبنانی و سوری از جمله مهدی فخرالدین و عمار شلق در آن بازی می‌کنند.

بلال زعرور مدیر مرکز تولید هنری و توزیع بیروت می‌گوید: «نمک خاک» حتما از آثار دیگری که پیشتر توسط این شرکت ساخته شده متفاوت است و سناریوی آن جسورانه، واقعی، صریح و شفاف درباره جامعه جنوب لبنان است و رنگین‌کمانی از محیط زیستی مقاومت را با تمام مکوناتش به تصویر کشیده است.

مدیر مرکز تولید بیروت: در «نمک خاک» نشان دادیم که مقاومت نه از فقر که از یک فرهنگ برخاسته است

وی می‌افزاید: این سریال توانسته است داخل خانه مردم جنوب لبنان برود و از آنچه در خانه 4 همسایه رخ می‌دهد سخن بگوید و خانواده‌های همراه با روش مقاومت و خانواده‌های مخالف مقاومت را به تصویر بکشد.

زعرور با بیان اینکه ساخت این سریال یک میلیون دلار هزینه برداشته است، تاکید می‌کند: در سناریوی «جبران ضاهر» تلاش شده مقاومت از ظاهری که برای آن تصویر می‌شود که مقاومت برخاسته از فقر یا سادگی است دور شود و نشان داده شود که مقاومت امری فرهنگی است و او در این کار بر مادری تمرکز کرده است که پایه‌های مقاومت بر آنهاست.

البته این سریال از صحنه‌های جنگ و درگیری مقاومت لبنان با اشغالگران صهیونیست به دور نیست و با توجه به گذشتن داستان این سریال در دهه 90 قرن گذشته میلادی و در آستانه آزادسازی جنوب لبنان است این صحنه‌ها که بیشتر به صحنه‌های درگیری با ارتش آنتوان لحد است در سریال دیده می‌شود.

عمار شلق که در این سریال نقش یک ثروتمند حامی مقاومت را بازی می‌کند می‌گوید: زمانی مقاومت ادامه می‌یابد که این تجربه بی‌نظیر منتقل شود و مفاهیم حق و انقلاب و حیات و کرامت به تصویر کشیده شود.

ایاد نحاس کارگردان این سریال نیز که پیش از این سریال‌های سوری از مقاومت مردم سوریه علیه استعمارگران فرانسه را کارگردانی کرده، می‌گوید: فرق مقاومت لبنان و مقاومت مردم سوریه در برابر استعمار فرانسه این است که مقاومت لبنان مقاومتی معاصر ماست و ما امروز با کل اعضا و جوارح‌مان با آن زندگی کرده‌این و آرزوهای‌مان با هر مجاهدی بوده است که عملیاتی را به صورت زنده انجام داده است و برای همین است که این سریال با سریالی که از درون تاریخ برخاسته فرق دارد.

* خط سریال‌سازی مقاومت و چالش‌های موفقیت آن در جهان عرببنابر این گزارش این سریال پس از سریال‌های الغالبون یک و دو و سریال «قیامت اسلحه» خطی از سریال‌سازی مقاومت را نشان می‌دهد چه آنکه عمار شلق بازیگر لبنانی می‌گوید: این یک خط سریال‌سازی است که بدون جعل و دروغ از حقیقت سخن می‌گوید و از مقاومت حمایت می‌کند.

اما این جریان سریال‌سازی اگرچه در سال‌های گذشته موفق پا به میدان گذاشته است اما در جریان کلان سریال‌سازی در جهان عرب با مشکلاتی در رقابت مواجه است چه اینکه نحاس می‌گوید: اکثر شبکه‌های تولیدکننده آثار هنری عرصه تجاری‌سازی را دنبال می‌کنند تا اندیشه متعهد و پیام‌رسانی هدفمند را و در صنعت سریال‌سازی در جهان عرب ورود به دین و سیاست ممنوع است و بیشتر شاهد سخن گفتن از فساد اخلاقی و جنسی به شیوه روزنامه‌های زرد هستیم.

وی می‌افزاید: برای پیروزی در این رقابت باید جایگاه هنری کار خود را بالا ببریم و آن را عامه‌پسند کنیم ورسالت ارزشمند خود را که با قدرت از آثار تجاری و سرگرم‌کننده متمیز است به مردم نشان دهیم.



منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حامد رنجبر ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    2 0
    خدا قوت
  • طوسی زاده IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
    2 0
    عالی بود و خدا قوت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس