"انیس نقاش" تصریح کرد که شرط مقابله با تروریسم از سوی آمریکا به صورت علنی و از سوی عربستان به صورت مخفی این است که نتایج انتخابات پارلمانی در عراق حذف شود تا این کشورها با حذف داعش موافقت کنند.

شرط آمریکا برای مقابله با داعش چیست؟/درحال ویرایش
‌گروه بین‌الملل مشرق - "انیس نقاش" تحلیلگر مسایل راهبردی منطقه در مصاحبه ای با پایگاه خبری تحلیلی الثبات تاکید کرد که توطئه ها علیه مشرق زمین پی در پی دنبال می‌شود، برخی از ما متاسفانه علیه یکدیگر توطئه می کنیم و منطقه را با دستان خود برای پذیرش این توطئه‌ها آماده می‌کنیم.

وی با تمسخر بضاعت عقلی اندک داعش تصریح کرد که این گروه یک سازمان اطلاعاتی و جاسوسی است که برای به زانو در آوردن منطقه تلاش می‌کند. اما برخی سعی دارند نام مشروعیت مردمی را برای آن انتخاب کنند.

وی تصریح کرد که دولت داعش چارچوبی برای اجرا و تحمیل سیاست‌های آمریکا بر منطقه است، بویژه اینکه توطئه‌های غربی در سوریه و عراق اندکی با تزلزل همراه بوده است.

نقاش ادامه داد: داعش رژیمی است که نمی‌تواند در مدت طولانی به حیات خود ادامه دهد، کشورهای همسایه نیز تنها در چارچوب محدود می توانند با آن همکاری کنند و البته به نظر می‌رسد که برخی از دولت‌های منطقه ای می‌خواهند از تحرکات خشونت‌آمیز این جریان برای تغییر معادله‌های خود در عراق و تحقق دستاوردهای سیاسی استفاده کنند، در غیر این صورت چطور ممکن است اقدامات تروریستی داعش در عراق و پیش از آن در سوریه که به این صورت آشکار دنبال می شود، را نادیده  گرفت.

این تحلیلگر مسایل راهبردی تصریح کرد که شرط مقابله با  تروریسم از سوی آمریکا به صورت علنی و از سوی عربستان به صورت مخفی این است که نتایج انتخابات پارلمانی در عراق حذف شود تا این کشورها با حذف داعش موافقت کنند. اما توطئه‌های آمریکا همیشه بر اساس برنامه‌ریزی های آنها پیش نمی‌رود و بسیاری از موارد در دنیا وجود داشته که از دست آنها در می رود. نمونه های آن را می توان در افغانستان یا عراق یا آمریکای لاتین دید. این در حالی است که تروریسم بسترهای اجتماعی و پس زمینه‌های تاریخی دارد و هواداران آن به دنبال خشن و قوی نشان دادن خود هستند. در نتیجه خاموش کردن دامنه های تروریستی در صورت ادامه اقدامات داعش در منطقه و جهان کار ساده ای نیست.

شرط آمریکا برای مقابله با داعش چیست؟/درحال ویرایش

انیس نقاش خاطرنشان کرد که هر سناریوی علنی به صورت موازی با یک سناریوی مخفی دنبال می‌شود. ایجاد ویروس داعش در منطقه، آمریکا را از مداخله نظامی مستقیم آسوده می‌کند، اما پای دولت‌های منطقه ای را به درگیریهایی می کشاند که نتایج خوبی ندارد. ایران حتی اگر به صورت مستقیم دخالت نکند، در قبال اتفاقاتی که در اطراف آن به وقوع می پیوندد ساکت نخواهد ماند. اردن و دولت های خلیج فارس مجبور هستند با این پرونده با احتیاط برخورد کنند. در نتیجه روند اتفاقات به سمت جنگ‌های طولانی مدت پیش می رود.  این طرح برای کل منطقه و ملت‌های آن بد است، چرا که  آنها را در جنگ‌های بی‌فایده و هرج و مرج فراگیر وارد می کند. اینها سناریوهایی فریبکارانه و دوگانه است که یکی از حلقه‌های مخفی آن تحرک داعش در عراق است.

 
تاکتیک مقابله

از دیدگاه نقاش دولت ایران راهبرد خود را بر اساس از بین بردن فتنه های داخلی بین ملت‌ها و کشورهای عربی تعریف کرده است، ایرانی‌ها می خواهند منطقه‌ای را ایجاد کنند که اسلام غنی و متنوع در آن روی کار باشد. منطقه ای که همه قومیت ها و ادیان با برادری با هم زندگی کنند. این برخلاف رویکردهای تخریبی اسرائیل و آمریکاست.

نقاش گفت: من اعتقاد دارم که ایران به صورت مستقیم وارد میدان نخواهد شد، اما واکنش سرنوشت‌ساز و سریعی را از طریق حمایت از نیروهای مردمی نشان خواهد داد، نیروهایی که قادر به ادامه مبارزه در میدان هستند و می توانند از تاکتیک های دفاع و حمله برای ضربه زدن به داعش استفاده کنند.  در این صورت دیگر نیازی به مداخله مستقیم ایران نخواهد بود.

نقاش در این گفتگو تاکید کرد: هر جنبش دشمنی بیش از یک رویکرد برای خود دارد و پیگیری سیاست های آمریکا در جهان به ما یاد داده که این کشور همواره فریبکاری سیاسی را در دستور کار خود قرار داده است، این فریبکاری تنها در گفتمان دیپلماتیک نیست، بلکه با اقدامات مخفی و زشتی است که این کشور دارد، به همین علت است که ما می توانیم بگوییم که همانطور که حزب الله لبنان و ارتش سوریه در مقابله با جبهه النصره و هم پیمانان آن در منطقه قلمون موفق شدند، ارتش عراق و سوریه می توانند با  همکاری عشایر و دو ملت برادر ریشه داعش را نابود کنند و توطئه هایی که از صد سال پیش برای ایجاد جنگ بین شیعه و سنی برای منطقه طراحی شده را از بین ببرند.

بنا بر اعلام این تحلیلگر مسایل راهبردی با وجود اینکه منطقه تحت تسلط داعش در عراق بزرگتر از قلمون است، اما هماهنگی های امنیتی و اطلاعاتی بین ایران و عراق و سوریه اهمیت خاصی در این مبارزه دارد. همین هماهنگی است که باعث خواهد شد خطر داعش به فرصتی برای همگرایی بیشتر بین کشورها تبدیل شود.
به همین علت بود که حسن روحانی رئیس جمهور ایران گفت که حوادث عراق به عقب باز خواهد گشت و داعش در مهد خود ضربه خواهد خورد.

شرط آمریکا برای مقابله با داعش چیست؟/درحال ویرایش

وی در مورد پیامدهای فروکش کردن آتش داعش در عراق گفت: شاید یکی از اثرات ضربه خوردن داعش در عراق این باشد که عناصر شکست خورده، رژیم های عربی منطقه خلیج فارس را به آتش بکشند. به این معنی بازوهای سیاسی و نظامی داعش دامن تامین کنندگان مالی و حامیان اصلی خودشان را خواهد گرفت و باعث خواهد شد تا  رژیم‌های خلیجی و  غربی از سمی که  خود آن را تهیه کرده‌اند، بچشند.

به اعتقاد نقاش پیروزی سیاسی و امنیتی محور مقاومت در سوریه در انتخاب مجدد بشار اسد به عنوان رئیس جمهور سوریه به مرحله براندازی دولت سوریه پایان داد و این مرحله دیگر تکرار نخواهد شد. وی به اظهارات اخیر باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا اشاره کرده و گفت که مخالفان سیاسی سوریه و عناصر معتدل قادر به براندازی دولت بشار اسد نیستند، این در حالی است که جریان‌های افراط گرا نیز نمی توانند این کار را انجام دهند.

براندازی که بنا بر دیدگاه غرب می توانست فضای منطقه‌ای و بین المللی را برای اجرای سازش های مد نظر غرب در پشت پرده سیاسی آماده کند. اما آنچه در عراق روی می‌دهد، واکنشی نسبت به پیروزی میدانی و سیاسی سوریه در منطقه است تا شاید بار دیگر این دولت ها بتوانند سم داعش را در منطقه پراکنده کنند.


تجزیه منطقه

انیس نقاش با تاکید بر ضرورت همگرایی‌های منطقه‌ای به صورت مثبت تاکید کرد که منافع ملی در رژیم‌هایی که برخاسته از توافقنامه سایکس پیکو است، می طلبد که همکاری جدی را برای مقابله با این خطر واقعی در دستور کار قرار دهند، خطری که هر کدام از این دولت ها را تهدید می کند و سعی دارد منطقه را به صورت تصادفی و بی‌هدف به بخش‌های مختلف تجزیه کرده و مناسبات بین ملت ها و عشایر را از بین ببرد. این هجمه می‌طلبد که هر انسان عاقلی از میان سیاستمداران اوضاع سخت کنونی را درک کند و بداند که با غیر از گزینه وحدت نمی‌توان با این اوضاع مقابله کرد.

در نتیجه باید ملت های منطقه و سران کشورها به دنبال مستحکم سازی شبکه های امنیتی و  اقتصادی و راهبردی در منطقه باشند تا در وهله اول با مشکلات امنیتی و بعد از آن با مشکلات اقتصادی مقابله کنند. این اتحاد و شبکه مستحکم حتی اگر قبل از این انجام می شد، ما دچار این مشکلات و فتنه‌ها نمی‌شدیم، چرا که تنها یک کشور مشخص نمی‌تواند با اختاپوس تروریسم در منطقه مقابله کند.

نقاش می افزاید: به اعتقاد من این [وحدت] راهی است که ما مجبور به پیمودن آن در شرایط و مصیبت های کنونی منطقه هستیم. البته این بدان معنا نیست که مرزهای متعارف بین کشورها نادیده گرفته شود، بلکه این مرزها باید به جای مرزهای تقابلی، به مرزهای تفاهمی تبدیل شود.


شرط آمریکا برای مقابله با داعش چیست؟/درحال ویرایش

نقاش به موضوع بازگشت انفجارهای تروریستی به لبنان در سایه تحولات منطقه نیز اشاره کرده و گفت که تحرک گروه‌های تروریستی خفته در لبنان قطعا با اتفاقات عراق ارتباط دارد. این پروژه‌ای است که می‌خواهد از لبنان نیز عبور کند، این می‌طلبد که لبنانی ها با حکمت و آرامش در گفتمان سیاسی شرکت کنند. ما به هماهنگی بین موسسات امنیتی برای از بین بردن این گروهک‌ها با دیده اعجاب نگاه می کنیم، چرا که لبنان به علت تنوع محیطی که دارد، نمی‌تواند با این نمونه‌های  تکفیری تعامل کند. به همین علت است که گفتمان آرامش بخش برخی مسئولان گرچه دیر هنگام است، اما خوب است، چرا که می تواند باعث حکمت و حسن تدبیر تمام ساختارهای جامعه لبنان شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • عبداله ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    0 0
    آمریکا آمریکا مرگ به نیرنگ تو ....
  • محمد ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    0 0
    یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اذْکُرُواْ نِعْمَتَ اللّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ هَمَّ قَوْمٌ أَن یَبْسُطُواْ إِلَیْکُمْ أَیْدِیَهُمْ فَکَفَّ أَیْدِیَهُمْ عَنکُمْ وَاتَّقُواْ اللّهَ وَعَلَی اللّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ ای کسانی که ایمان آورده اید! نعمت خدا را بر خودتان به یاد آورید آن گاه که قومی خواستند دست [تجاوز] به سوی شما دراز کنند ولی [خدا] دستشان را از شما باز داشت; و از خدا پروا کنید; و مؤمنان باید فقط بر خدا توکّل کنند.
  • رحمن ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    0 0
    آقای نقاش نگفتند که پارلمان عراق چرا باید تغیر کند خیلی ساده است اینها می خواهند پارلمان و شیعه را تضعیف کنند تا همین داعشی ها که نه از بین بروند بلکه بشکل سیاسی وارد پارلمان و سیاست مسقل عراق شوند تا اصل فروختن عراق را در کانون های سیاسی عراق ادامه دهند.آمریکا انگلیس مرگ به نیرنگ تو .......می چکد خون جوانان ما از چنگ تو ....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس