اگرچه کشورهای مختلفی که تاکنون جام جهانی را تصاحب کرده اند از بزرگان فوتبال جهان محسوب می شوند اما در عرصه نظامی این کشورها حرف های زیادی برای گفتن دارند.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق ، این روزها تب فوتبال و جام جهانی 2014 برزیل در همه جای جهان داغ است و مردم سراسر دنیا به دنبال اخبار و وقایع این رویداد ورزشی هستند. در این مطلب قصد داریم تا شما را با تعدادی از معروفترین دستاوردهای دفاعی کشورهایی که تا کنون قهرمان جام جهانی شده اند آشنا کنیم.

Beretta 92 از ایتالیا

کشور ایتالیا به عنوان یکی از دارندگان عنوان قهرمانی جام جهانی فوتبال از صنایع پیشرفته نظامی خصوصا در بخش تسلیحات سبک برخوردار است. اما بدون هیچ شک و شبه ای می توان اسلحه کمری مدل Beretta 92 ساخت شرکت برتا ایتالیا را به و نوعی موفقترین سلاح ایتالیایی در بازار به شمار آورد.

سلاح های معروف ساخت قهرمانان جام جهانی+عکس

این سلاح کمری از سال 1975 میلادی به این سو در خدمت بوده و در حال حاضر در بیش از 40 کشور جهان در نیروهای نظامی و اعمال قانون به کار می رود. این سلاح کمری در دهه 1980 میلادی به عنوان اسلحه کمری سازمانی نیروهای مسلح آمریکا نیز انتخاب شد. تا به امروز ده ها مدل از این سلاح ساخته شده است که بر اساس نیازهای مشتریان تغییراتی در آنها اعمال شده است.

این سلاح از گلوله های کالیبر 9 میلی متر بهره برده و خشاب های آن در نمونه های گوناگون از 10 تا 30 گلوله ظرفیت دارند. برد موثر این سلاح نیز در حدود 50 متر است.

میراژ 3 فرانسه

جنگنده بمب افکن میراژ 3 را می توان یکی از موفقترین طرح های جهان هوانوردی به حساب آورد که توانست در دوره خود سود سرشاری را نصیب کشور فرانسه کرده و نام میراژ را به عنوان یک جنگنده موفق در جهان به ثبت برساند. دولت فرانسه پس از پایان جنگ دوم جهانی یک سیاست مستقل دفاعی مبنی بر تکیه بر توان بومی برای تولید جنگ افزار را پی گرفت و بر اساس آن به دنبال ساخت انواع سلاح رفت.

طرح میراژ 3 در دهه 1950 میلادی مطرح شده و اولین پرواز این جنگنده در سال 1956 انجام شده و از سال 1961 وارد خدمت شد. نزدیک به 1422 فروند از این هواپیما ساخته شده و در نزدیک به 40 گونه مختلف که با توجه به نیاز مشتری ها تغییراتی در آن داده شده است به آنان تحویل داده شده است. امروزه تنها کاربر این هواپیما کشور پاکستان است که 75 فروند میراژ 3 در اختیار داشته و آنها را تحت برنامه ای به عنوان "ROSE" ارتقاء داده است.

سلاح های معروف ساخت قهرمانان جام جهانی+عکس

این برنامه که در سه مرحله انجام شده است به میراژهای پاکستانی قابلیت حمل موشک های هوا به هوای هدایت راداری را داده و بر روی آنها سامانه گیرنده هشدار راداری ، سامانه مکان یاب جی پی اس ، و همچنین صفحه نمایشگر اطلاعات در کابین خلبان نیز نصب شده است.

این هواپیما به کشورهایی همچون مصر ، اسپانیا ، بلژیک ، برزیل ، امارات متحده عربی ، آفریقای جنوبی ، لیبی ، لبنان و آرژانتین صادر شده است. این هواپیما اولین جنگنده ساخت اروپا بود که توانست به سرعت 2 ماخ برسد. میراژ 3 از یک دستگاه موتور SNECMA ATAR مدل 09C بهره می برد و توان حمل 4 تن محموله را دارد. برد این هواپیما 1200 و ارتفاع پروازی آن 17 کیلومتر است.

این جنگنده در به دو قبضه توپ 30 میلی متری و دو موشک هوا به هوای گرمایی نیز در مدل پایه برای رزم هوایی مجهز بوده است.

IA 58 از آرژانتین

هواپیمای پشتیبانی نزدیک و ضد شورش IA 58 ملقب به قلعه ساخت شرکت آرژانتینی FMA ساخته شده است. این هواپیما از دو موتور ملخی نیرو گرفته و ماموریت آن مبارزه با نیروهای شورشی ، قاچاقچیان مواد مخدر و همچنین پشتیبانی نزدیک از نیروی های زمینی در زمان جنگ است.

در دهه 1960 میلادی نیروی هوایی آرژانتین درخواستی برای یک هواپیمای ضد شورش با قابلیت پشتیبانی نزدیک هوایی را ارائه کرد که IA 58 نتیجه آن بود. این هواپیما با ملخی هر کدام با نیروی 978 اسب بخار مجهز شده و می تواند با سرعتی در حدود 430 کیلومتر در ساعت و در ارتفاع 1800 متری از سطح زمین پرواز کند. برد رزمی این هواپیما 350 کیلومتر است.

سلاح های معروف ساخت قهرمانان جام جهانی+عکس

این هواپیما با 2 قبضه توپ 20 میلی متری و 4 قبضه مسلسل 7.62 میلی متری مسلح شده و توان حمل نزدیک به 1600 کیلو بمب را نیز دارد.

این هواپیما به غیر از نیروی هوایی آرژانتین در کلمبیا، سریلانکا و اروگوئه نیز خدمت کرده است. این پرنده آرژانتینی در جریان جنگ فالکند در سال 1982 با انگلستان وارد عمل شده و موفق شد یک بالگرد انگلیسی را نیز ساقط کند و در چندین مورد نیز حملات موفقی را بر علیه انگلیسی ها به اجرا گذاشت. البته چندین فروند از این هواپیما نیز توسط هواپیماهای هریر و موشکهای استینگر ساقط شدند.

MP5 از آلمان غربی

بدون هیچ شکی می توان لقب مشهورترین مسلسل سبک جهان را به این شاهکار آلمانی از کمپانی هکلر و کخ آلمان غربی داد. شاید گفتن این نکته که این سلاح در بیش از 80 کشور جهان ، حتی روسیه و چین نیز استفاده می شود خود گویای کارایی و کیفیت بالای آن باشد. در ایران نیز شبیه به این سلاح با نام "تندر" تولید می شود.

سلاح های معروف ساخت قهرمانان جام جهانی+عکس

این مسلسل سبک در اواسط دهه 1960 میلادی با کپی برداری از مکانیزم سلاح هجومی ژ-3 و با استفاده از کالیبر 9 میلی متر برای نبردهای فاصله نزدیک طراحی و ساخته شد. استفاده از مکانیزم گلنگدن بسته در این سلاح دقت فوق العاده ای را به ام پی 5 حتی در حالت شلیک رگبار می دهد.

این دقت بالا خصوصا برای نیروهای پلیس و رهایی گروگان که در بسیاری از اوقات در شرایطی که افراد بی گناه نیز در صحنه درگیری حضور دارند بسیار مهم می نماید. این سلاح توان شلیک با نواخت تیر 800 گلوله در دقیقه را داشته و وزن آن در حدود 2.5 تا 3 کیلوگرم است. این سلاح در مدلهای بسیار گوناگونی ارائه شده و که در آنها از قنداق های تاشو ، انواع صداخفه کن ، دستگیره زیر لوله و صدا خفه کن سرخود به بازار ارائه شده است. این سلاح در اکثر مدلها با کالیبر 9 میلی متر عرضه شده و در برخی از مدلها با کالیبر 10 میلی متر و 40 اسمیت و وسون عرضه شده است.

برد مفید این سلاح بین 100 تا 200 متر است و به صورت استاندارد با سامانه هدف گیر چشمی مجهز شده است. نیروی ویژه ارتش انگلستان "SAS" ، نیروی های ویژه ارتش آلمان ، یگان رهایی گروگان پلیس ایران ، یگان رهایی گروگان پلیس FBI و نیروهای ویژه ارتش فرانسه از جمله کاربران MP5 هستند.

ASTROS از برزیل

راکت انداز ASTROS از برزیل یک سامانه پرتاب گر راکت ساخت شرکت Avibras است که به وسیله طراحی پیشرفته خود توانایی پرتاب انواع راکت از کالیبر 122 تا 300 میلی متر را دارد. این سامانه به غیر از ارتش برزیل در ارتشهای عراق، آنگولا، بحرین، عربستان سعودی، قطر، مالزی و اندونزی نیز مشغول خدمت است.

سلاح های معروف ساخت قهرمانان جام جهانی+عکس

شاسی حامل این راکت ها یک دستگاه خودروی ساخت شرکت مرسدس بنز آلمان است که از موتوری با قدرت 280 اسب بخار نیروی می گیرد. این کشنده می تواند با سرعت 96 کیلومتر بر ساعت حرکت کرده و مسافتی نزدیک به 480 کیلومتر را بپیماید.
 
در گونه های مختلف، برد این راکت انداز بین 60 تا 90 کیلومتر می باشد. در حاضر برزیل در حال کار بروی گونه ای از این سامانه با قابلیت پرتاب موشک کروز با برد 300 کیلومتر می باشد. بر روی این خودرو زره سبک وزن کامپوزیت نصب شده و یک قبضه تیربار 12.7 میلی متر نیز برای دفاع نزدیک در آن به کار رفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • امیر شیری ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    0 0
    باحال بود
  • علیا ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    0 0
    پس انگلیس اسپانیا اروگوئه چی شدند؟
  • سلمان ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    0 0
    انگلیس هواپیمای تورنادو ، اسپانیا بیشتر تولید مشترک با سایر کشورهای اروپایی ولی اروگوئه رو نمی دونم
  • گمنام ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    0 0
    قشنگ یود
  • ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    0 0
    اروگوئه برنجش معروفه
  • ریاستی ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    0 0
    سوسیس نیز از مسلسلهای فوق مدرن با نواخت تیر بسیار زیاد تولید میکند که برای دفاع در مقابل موشکهای ضد شناور از ان استفاد ه میشود
  • ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    0 0
    بی ربط
  • ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    0 0
    اسمش چيه؟
  • شکارچی ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    این هوا پیما ارژانتینیه با توپ20 میلی متری وبمب افرادی که شورش کردنو میزنه؟؟؟؟؟؟
  • علی ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    0 0
    از آلمان تانکش رو می نوشتید بهتر نبود؟ چی بود اسمش؟ لئوپارد؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس