کد خبر 321057
تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۱

قائم مقام حزب اعتماد ملی با اشاره به اختلافات کروبی با مجمع روحانیون مبارز و تشکیل حزب اعتماد ملی، گفت: حزب چند نوبت شورای مرکزی تشکیل داد و ان‌شاء‌الله در آینده نه‌چندان دور زمینه فعالیت گسترده این حزب را فراهم می‌کنیم.

به گزارش مشرق، رسول منجب‌نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی در گفت‌و‌گویی به بررسی شکل‌گیری حزب اعتماد ملی، اختلافات با مجمع روحانیون مبارز و تلاش برای فعال کردن حزب اعتماد ملی پرداخته است.

در بخشی از این گفت‌و‌گو با روزنامه اعتماد منتجب‌نیا با اشاره به شکل‌گیری حزب اعتماد ملی اظهار داشت: تاریخچه تشکیل حزب اعتماد ملی به دوران اصلاحات بازمی‌گردد، یعنی دوران ریاست‌جمهوری آقای خاتمی که فضا برای تشکیل احزاب تا حد زیادی مناسب بود و دولت از آنها حمایت می‌کرد. در آن زمان آقای کروبی دبیرکل مجمع روحانیون مبارز بود، من هم علاوه بر عضویت در شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز، مسوولیت اجرایی نیز در این مجمع بر عهده داشتم.

قائم مقام حزب اعتماد ملی  ادامه داد: زمانی که استقبال جامعه از اندیشه‌ها و برنامه‌های مجمع روحانیون مبارز و همچنین فضای مناسب را دیدیم به فکر افتادیم که مجمع را توسعه دهیم. قبلا مجمع«مجمع روحانیون مبارز تهران» بود که ما گفتیم «تهران» را حذف و مجمع را سراسری کنیم که این کار انجام و تبدیل به «مجمع روحانیون مبارز سراسر کشور» شد.

وی افزود: بعد به فکر افتادیم که هواداران خودمان در قشرهای مختلف یعنی، دانشجویان، کارمندان و کارگران را در قالب اصناف و شاخه‌های مجمع روحانیون مبارز ساماندهی کنیم. از آنجا که ما فعالیت‌مان را قدم به قدم با قانون هماهنگ می‌کردیم بازهم به فکر قانونی کردن این کار افتادیم. از همان ابتدا که مجمع تشکیل شد یعنی در زمان حضرت امام ما اقدام به اخذ پروانه فعالیت مجمع از وزارت کشور کرده بودیم برای آن هم که شاخه‌ها و اصناف مجمع روحانیون مبارز را توسعه دهیم از کمیسیون ماده 10 احزاب استعلام کردیم.

منتجب‌نیا با بیان اینکه این موضوع در زمان وزارت کشور آقای موسوی لاری بود، تصریح کرد: ما نامه نوشتیم که می‌خواهیم چنین کاری را انجام بدهیم که وزارت کشور در پاسخ نامه نوشت که چون مجمع روحانیون مبارز یک تشکیلات صنفی است نمی‌تواند دارای اصناف باشد و مجمع تنها می‌تواند روحانیون و طلاب را زیر پوشش قرار دهد نه اصناف دیگر مگر آنکه مجمع روحانیون مبارز از حالت صنفی خارج و تبدیل به یک حزب شود. اگر حالت حزب را داشته باشد، می‌تواند چنین توسعه‌یی داشته باشد.

قائم مقام حزب اعتماد ملی تاکید کرد: ما موافق تبدیل مجمع روحانیون مبارز به حزب فراگیر نبودیم آنچه نیت موسسان مجمع روحانیون مبارز بوده است و آنچه حضرت امام تایید فرموده بودند همین «مجمع روحانیون مبارز» بود نه یک حزب. لذا ما منصرف شدیم و این کار را نکردیم اما همیشه این نگرانی را داشتیم که هواداران، دوستان و طرفداران در قشرهای مختلف علاقه‌مند هستند که در مجمع روحانیون مبارز که یک تشکیلات سیاسی، انقلابی و مورد تایید نظام و حضرت امام است، فعالیت داشته باشند اما دست ما در این مورد کاملا بسته بود. تا زمانی که در سال 84 آقای کروبی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری شدند اما رای نیاوردند.

*رنجش کروبی از مجمع روحانیون باعث استعفا و تشکیل اعتماد ملی شد

وی خاطرنشان کرد:  آقای کروبی نوعی رنجش‌خاطر از برخی اعضای مجمع روحانیون مبارز پیدا کردند. در نتیجه استعفا داده و از دبیرکلی و عضویت مجمع روحانیون مبارز خارج شدند. در همان ایام طی یک جلسه‌ای با چند تن از دوستان مساله تشکیل حزب مطرح شد. به دلیل اینکه شایبه خاصی به وجود نیاید من و دو نفر دیگر از اعضای مجمع استعفا دادیم. ما جمعی از روحانیون به اضافه افراد دیگر غیر روحانی هیات موسس «حزب اعتماد ملی» را تشکیل دادیم.

منتجب‌نیا اظهار داشت: ما در احزاب یک اساسنامه و یک مرامنامه داریم. اساسنامه چارچوب فعالیت احزاب را مشخص می‌کند. هیات موسس، شورای مرکزی، کنگره، دبیرکل، دفاتر استانی، شعبه‌های شهرستان و... را مشخص می‌کند. مرامنامه اما جدای از اساسنامه است. آن اهداف کلی و آرمان‌هایی که حزب برای تحقق آن آرمان‌ها ایجاد شده را مطرح می‌کند.

قائم مقام حزب اعتماد ملی با اشاره به رشد قابل ملاحظه‌ اعتماد ملی تا انتخابات سال 88 گفت: البته مقداری کم‌لطفی از سوی برخی دوستان اصلاح‌طلب چه افراد و چه احزاب مشاهده می‌شد ولی ما تلاش داشتیم که مساله را با اغماض پیش ببریم تا به کشمکش نرسیم. توصیه ما این بود که اگر کم‌لطفی یا اشتباهی از سوی دوستان دیده می‌شد با تدبیر حرکت کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که برخلاف سایر احزاب اصلاح‌طلب که با حکم دادگاه منحل شده بودند ظاهرا برای حزب اعتماد ملی هیچ حکمی صادر نشده بود، گفت: تا این لحظه نه حکمی داده شده است و نه مشخص است که این ماموران از کجا مجوز نداشتند.

منتجب‌نیا در خصوص ساختمان دفتر مرکزی حزب و پلمب بودن آن نیز گفت: صاحب این ساختمان هر ماهه می‌آمد و درخواست اجاره می‌کرد. چند ماه مبلغی به او دادیم اما بعد اعلام کردیم ما که از این ساختمان استفاده نمی‌کنیم پس بروید پیگیر فک پلمب باشید. خود ایشان بعد از چند ماه تلاش و دوندگی در دستگاه‌های امنیتی و قضایی توانست از طریق دادستانی مجوز بگیرد و با حضور نماینده دادستان پلمب را شکستند و میز و صندلی‌های حزب را به ما دادند و ساختمان را تحویل صاحب آن ساختمان دادیم.

قائم مقام حزب اعتماد ملی  ادامه داد: پس از آن همچنان حزب در حال نیمه تعطیلی بود. رفت و آمدها هم دوستانه بود. اعضای حزب همدیگر را می‌دیدند و دید و بازدید وجود داشت اما به دلیل فضایی که به وجود آورده بودند و ممنوعیت‌های ایجاد شده امکان فعالیت حزبی تا انتخابات دوره یازدهم ریاست‌جمهوری نداشتیم. پس از انتخابات که فضا تا حدی بازتر شد مقداری فعالیت را بیشتر کردیم آن هم نه به صورت تابلو‌دار و دفاتر رسمی. تنها چند نوبت شورای مرکزی تشکیل دادیم. برخی از دفاتر و کمیته‌ها باز شدند. در برخی از شهرها مثل تهران با برگزاری برخی جلسات در نظر دارند که ان‌شاء‌الله در آینده نه‌چندان دور زمینه فعالیت گسترده این حزب را فراهم کنیم.

وی تصریح کرد: عاملی که موجب شده است که ما علاقه‌مند به فعال کردن حزب باشیم؛ شرایط سیاسی کشور است. آن انسداد سیاسی، تفکر حزب‌گریزی و حزب‌ستیزی که در دولت گذشته بود، برطرف شده است و جایش را به تفکر قانونمداری در دولت فعلی داده است.

منتجب‌نیا با بیان اینکه ما در حال فکر کردن روی این قضیه هستیم که چگونه فعالیت را آغاز کنیم،‌ افزود: ما جمعیت قابل توجهی به نام شورای مرکزی داشتیم. 63 نفر اعضای علی‌البدل و ناظرین شورای مرکزی ما بوده است که این حجم افراد شورای مرکزی بسیار منحصر به فرد است. ممکن است برخی از اعضا در شورای مرکزی یا سایر ارکان مشکلی برایشان به وجود آمده باشد یا آنکه مسوولیتی گرفته باشند که دیگر تمایل نداشته باشند که در حزب اعتماد ملی حضور داشته باشند و عده‌یی هم علاقه‌مند باشند که جایگزین شوند. ما باید در مورد این موضوعات به جمع‌بندی برسیم و بعد فعالیت‌مان را آغاز کنیم.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
    0 0
    خداییش اصلامشخص شدکه علت رنجش کروبی چی بوده که نوشتی ماجرای اختلاف کروبی ازمجمع روحانیون مبارز؟!؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس