کد خبر 321018
تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۹

رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: درباره شهامت و شجاعت امام حسن مجتبی(ع) کمتر سخن به میان آمده، این در صورتی است که ایشان به همراه امام حسین(ع) در فتح شمال آفریقا با ۱۰ هزار نفر شرکت کردند.

گروه فرهنگی مشرق - اختتامیه کنگره بین‌المللی سبط النبی الاکبر، امام حسن مجتبی(ع) عصر روز گذشته دوشنبه (دوم تیرماه) با حضور آیات‌ احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، محمدعلی تسخیری مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام، روح‌الله قرهی مدیر حوزه علمیه امام مهدی(عج)، محسن شبستری رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) و حجت‌الاسلام اختری و میهمانانی از سایر کشورها در سالن اجلاس سران برگزار شد.
 
*درباره شهامت و شجاعت امام حسن مجتبی(ع) کمتر سخن به میان آمده است
 
آیت‌الله شبستری با اشاره به اینکه کنگره سبط‌ النبی (ع) منشاء آثار و برکاتی است، گفت: امام مجتبی (ع) نه تنها در بین علمای شیعه بلکه در میان مورخین و دانشمندان اهل سنت از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و درباره فضائل و مناقب ایشان کتاب‌های بسیاری نوشته شده و شاعران شیعه و سنی اشعاری را نیز سروده‌اند.
 
وی اظهار داشت: به نظر می‌رسد درباره شهامت و شجاعت امام حسن مجتبی (ع) کمتر سخن به میان آمده و حتی برای برخی کوته‌فکران، شبهه‌ای به وجود آمده که مثلاً شجاعت امام حسن (ع) کمتر از دیگر ائمه اطهار بوده است لذا برای اینکه نادرستی این پندار مشخص شود باید گفت از صفات بارز همه ائمه، اولیا‌ءالله و حتی متقین (ع) شجاعت بود که قدرت‌های پوشالی بشری در نظر آنها بسیار ناچیز بوده است.
 
رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت (ع) به بیان تعدادی از ادله روایی و تاریخی از منابع شیعه و سنی در رد این شبهه پرداخت و عنوان کرد: در جلد دوم تاریخ یعقوبی و همچنین ابن شهرآشوب، آورده‌اند که امام مجتبی (ع) در جنگ جمل در رکاب پدر خویش امیرالمومنین (ع) در خط مقدم جبهه می‌جنگید و از یاران دلاور حضرت علی (ع) سبقت گرفته و حملات سختی را به سپاه دشمن وارد می‌ساخت.
 
وی ابراز داشت: ابن اثیر در کتاب «کامل التاریخ» می‌نویسند: او وقتی وارد کوفه شد هنوز ابو موسی اشعری روی کار بود و امام حسن مجتبی متجاوز از 9 هزار نفر به شهر کوفه گسیل داشت. بنابراین آن حضرت در بسیج عمومی نیروها در جنگ صفین، مردم کوفه را به جهاد در رکاب علی (ع) و سرکوبی خائنان دعوت کرد.
 
آیت‌الله مجتهد شبستری تصریح کرد: هاشم معروف‌الحسینی می‌نویسد امام حسن (ع) به همراه برادرش امام حسین (ع) در فتح شمال آفریقا با 10 هزار نفر شرکت کردند. اثر ارزشمند مقام معظم رهبری درباره امام حسن مجتبی (ع) کامل‌ترین اثری است که می‌توان به آن مراجعه کرد و واقعا جای بسی تأسف است که پیشوایان دینی ما در عصر خویش کم‌فروغ شدند اما جای شکر‌گزاری است که در عصر ما از محبوبیت مردمی و نفوذ کلمه برخوردار شدند.
 
وی با اشاره به حملات تروریستی گروه داعش به عراق گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند: خود ملت عراق با رهبری مرجعیت شیعه در عراق با داعش مواجهه می‌کند و نیازی به دخالت سایر افراد نیست و در حال حاضر بیش از 2 میلیون نفر از شیعیان و اهل تسنن برای مبارزه با آشوبگران ثبت‌نام کرده‌اند لذا امیدواریم کشور عراق به گورستان فرقه خونخوار داعش تبدیل شده و ریشه آنها را بخشکاند.
 
*کنگره بین‌المللی سبط النبی (ع) گامی مؤثر و والا در معرفی شخصیت و عظمت امام مجتبی (ع) است
 
آیت‌الله صالحی از کشور افغانستان مدعو دیگری بود که سخنانی در اختتامیه کنگره بین‌المللی سبط النبی (ع) گفت.
 
وی اظهار داشت: شاید این مجلس کم‌نظیر باشد برای اینکه امام مجتبی (ع) در فضایل، عظمت، علم، زهد، سخاوت و در همه فضایل اخلاقی پشت پرده ابهام قرار داشت و مورد اتهام‌هایی از سوی دشمنان بود لذا کنگره بین‌المللی سبط النبی (ع) گامی مؤثر و والا در معرفی شخصیت و عظمت امام مجتبی (ع) است.
 
*نقش امام حسن مجتبی (ع) در خاموش‌کردن فتنه‌ها بر کسی پوشیده نیست
 
در بخش دیگری از اختتامیه این همایش لاله افتخاری رئیس کمیسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی گفت: سخن گفتن از شخصیت امام حسن(ع) بسیار دشوار است و هر چه بگوییم کم است، اما به اندازه توان و بیانات قرآن کریم و روایات از اهل بیت (ع) می‌توان در چند جمله‌ای سیره و شخصیت ایشان را تبیین کرد. تاریخ متأسفانه در مورد ایشان اظهار نظر نامناسب داشته، که این اظهار نظر از برگ‌های سیاه تاریخ است.
 
وی عنوان کرد: حضرت مجتبی (ع) از منظر قرآن کریم مصداق «ابناء» هستند چرا که همراه برادر بزرگوارشان در آیه مباهله به عنوان الگویی برای تمام فرزندان ملت ما به شمار می‌روند. همچنین این امام همام یکی از بزرگوارانی است که آیه تطهیر، بنا بر نقل کتب فریقین در شأن خانواده ایشان نازل شده است.
 
رئیس کمیسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امام مجتبی (ع) علاوه بر اینکه خودشان شهید شدند فرزند پدر و مادری بود که هر دو به شهادت رسیدند، پدر شهیدی همچون قاسم‌ بن الحسن، برادر شهید نیز همچون امام حسین (ع) از این رو چگونه می‌توان پذیرفت که ایشان از جنگ بگریزد به طوری که برخی از افراد ایشان را «یا مذل‌ المؤمنین» خطاب می‌کردند و این نشان از مظلومیت امام مجتبی(ع) دارد.
 
وی خاطرنشان کرد: با توجه به سخنان حضرت امیر (ع) در نهج‌البلاغه امام مجتبی (ع) زمانی که 20 ساله بود کسی بود که علیه باطل لشکر‌کشی کرد و زمانی که یارانشان از 3 جنگ زمان علی (ع) خسته شدند حتی فرش را از زیر پای ایشان کشیدند.
 
این نماینده مجلس گفت: نقش امام حسن مجتبی (ع) در خاموش کردن فتنه‌ها بر کسی پوشیده نیست و ایشان هنگام آتش‌سوزی خانه خلیفه سوم آبرسانی کرد و نگذاشت آتش فتنه برافروخته شود.
 
وی ادامه داد: امروز گروه‌هایی به نام داعش، تبشیری و ... آمده‌اند تا وحدت مسلمانان و پیروان ادیان الهی را بر هم زنند بنابراین باید توجه داشته باشیم تا با بصیرت و از طریق فهم صحیح معارف اهل بیت (ع) دشمن را بشناسیم و باید بانوانی تربیت کنیم علاوه بر اینکه بصیرت داشته باشند بتوانند بصیرت‌بخشی کرده و دامان بصیرت افزا نیز داشته باشند.
 
* امام حسن (ع) پایه‌گذار حرکت مقابله با طاغوت زمان بود
 
حجت‌الاسلام اختری در بخش دیگری از اختتامیه کنگره بین‌المللی سبط النبی (ع) گفت: امام حسن مجتبی (ع) مسئله تحریف و انحرافی که سالها قبل از معاویه آغاز شده بود و معاویه آن را گسترش داد در برابر آنها ایستادگی کرد و یکی از جریاناتی که ایشان در تعلیمات‌شان بارها به آن اشاره داشتند مبارزه با جریان «منع تبیین حدیث» بود.
 
وی اظهار داشت: جریان «منع تبیین حدیث» بعد از رحلت حضرت رسول آغاز شد و امام مجتبی (ع) مسئله تبیین حدیث را پایه‌گذاری کردند. جریان دیگری که امام حسن مجتبی (ع) به مقابله با آن برخاست مسئله تحریف قرآن و وقایع تاریخی بود؛ آنجا که معاویه دستور داد که بگویند آیه «وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَادِ» در وصف ابن ملجم در شهادت علی (ع) نازل شده است که امام مجتبی(ع) با این حرکت مقابله کرد.
 
رئیس مجمع جهانی اهل بیت(ع) تصریح کرد: از دیگر اقدامات امام حسن (ع) زمینه‌سازی برای حرکت‌های آزاد‌سازی در مقابله با حکومت بنی‌امیه بود؛ فرزندان امام مجتبی پرچمداران مبارزه علیه دودمان معاویه و حکومت‌های طاغوت زمان خویش بودند به ویژه بعد از قیام امام حسین (ع).
 
وی گفت: امام حسن (ع) پایه‌گذار حرکت مقابله با طاغوت زمان بود که با همین برنامه صلح، زمینه جریان‌های آزاد‌سازی و دفاع از حق علی (ع) و اولاد علی را بنیانگذاری کرد. بنابراین امام همواره تاکید کرد که مردم باید تحریف را شناخته و نسبت به آن آگاهی داشته باشد و بدانند که چگونه در مسائل اسلام، تحریف صورت می‌گیرد و یا چگونه دشمنان دست به تحریف قرآن کریم می‌زنند و امیدواریم تعمیق بیشتری از حقایق زندگی امام مجتبی (ع) را کشف کرده و ارائه دهیم.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
    0 0
    یا امام حسن...
  • ۰۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
    0 0
    امام نماینده و جانشین خدا بر روی زمینه. اطاعت از امام مثل نماز و روزه واجبه و کسی که امر امام را اطاعت نکند دشمن خدا و پیغمبر است
  • ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    0 0
    جانم فدای غربت امام حسن (ع)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس