کد خبر 320841
تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۷

در خصوص بازگشایی سفارت انگلیس باید توجه داشت که چه ضمانتی از انگلیس گرفته شده است که دیگر رفتارهای سابق خود در مداخله در امور داخلی ایران را تکرار نکنند یا اینکه مجددا به محض ناآرام شدن محیط داخلی ایران باید شاهد آن باشیم که سفارت انگلیس به پناهگاه اراذل و مرکز جاسوسی علیه ملت ایران بدل شود؟

 به گزارش مشرق، چندی است که در دولت یازدهم در پی گسترش روابط دیپلماتیک خود با کشور های غربی، بحث باز گشایی سفارت انگلیس مطرح شده است.

ویلیام هیگ وزیر خارجه بریتانیا در سخنانی در مجلس عوام این کشور گفت در گفتگوی تلفنی با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، پیشرفت در بهبود روابط دو کشور و "علاقه مشترک به ادامه حرکت به سوی برقراری روابط دوجانبه" را بررسی کرده است.

وی تصمیم خود به بازگشایی سفارت این کشور در تهران را اعلام داشت اما گفت که سفارتخانه در ابتدا تنها قادر است خدمات محدودی را ارائه دهد.

با توجه به سکوت مسئولین کشور در این خصوص به نظر می رسد برنامه های بازگشایی سفارت انگلیس در ایران از مدت ها قبل مشخص بوده و این اظهارات هیگ صحیح است.

در سال ۸۸ مردم ایران بـه خاطر موضع‌گیری‌های ناحق و مداخله‌جویانه دولت انگلیس و شعله ور کردن آتش فتنه در کشور و پذیرایی این سفارت از جاسوسان به محاصره این سفارت به داخل این سفرات رفتند و پس از قرائت یک زیارت عاشورا از این سفارت بیرون آمدند.

پس از این مسئله دویچه وله به نقل از روزنامه «تلگراف» نوشت: تابلوهای نقاشی ، ‎فرش، مبلمان، جواهرات، اشیای قیمتی، دستگاه‌های الکترونیک و چند خودروی اداری از جمله اموالی هستند که تخریب شدند.

دویچه وله همچنین در گزارش خود با اشاره به خسارت به سفارت انگلیس، مدعی شده است:«خسارت‌های وارده نه تنها ساختمان سفارت بریتانیا و محل سکونت دیپلمات‌ها در مجتمع قلهک را در برمی گیرد، بلکه شامل آسیب به مدارس بین المللی واقع در مجتمع قلهک نیز می‌شود.»

دولت انگلیس به دنبال این قضیه، انگلیس تحریم‌های خود علیه ایران را افزایش داد و در پی آن انگلیس از دیپلماتهای ایرانی خواست تا ظرف ۴۸ ساعت خاک این کشور را ترک کند.

البته انگلیس در آن زمان تنها شرط بازگشایی سفارت خود را در ایران پرداخت غرامت و عذر خواهی ایران از انگلیس دانست.

با توجه به موارد ذکر شده می توان به این نتیجه رسید که قطعاً انگلیس بدون دریافت غرامت فعالیت دوباره خود در تهران را آغاز نکرده است.

ویلیام هیگ در گزارش اخیر خود به مجلس عوام گفت که "دو موضوع مهم در بررسی بازگشایی سفارتخانه بریتانیا در تهران وجود داشته است. اول کسب اطمینان در مورد امنیت کارمندان سفارت و دوم، برخورداری آنان از شرایط مناسب برای فعالیت عادی بدون مواجهه با موانع و مشکلات."
وی افزود که در هر حال، "هرگز تردیدی در این مورد وجود نداشته است که در صورت تحقق شرایط لازم، باید در تهران سفارتخانه داشته باشیم."

انگلیس شرایطی را برای بازگشایی سفارت خود در تهران اعلام کرده که از جمله شامل پرداخت غرامت برای خسارات‌های وارده به ساختمان‌ها و اموال سفارت و عذرخواهی جمهوری اسلامی از تعدی به حریم دیپلماتیک این کشور در تهران بوده است؛ اما مشخص نیست که آیا این موضوع در مذاکرات وزیران خارجه دو کشور حل و فصل شده و آیا ایران غرامت انگلیس را پرداخت کرده است که انگلیس به دنبال بازگشایی سفارت خود در ایران است؟

چندی پیش روزنامه «گاردین» به نقل از مجید تخت روانچی، معاون وزارت خارجه ایران نوشت که تهران گزینه جبران خسارات وارده به ساختمان سفارت انگلیس را بررسی می‌کند، اما بابت آن حادثه عذرخواهی نمی‌کند.

قطعاً مسئولین دستگاه دیپلماسی کشور باید برای مردم این موضوع را مشخص کنند که آیا غرامتی از سوی ایران داده شده است؟

اگر غرامتی پرداخت شده میزان این غرامت چقدر بوده و اگر هم خیر، چه ضمانت هایی به انگلیس داده شده است که در قبال آن سفارت این کشور در ایران باز شود؟

در خصوص بازگشایی سفارت انگلیس در ایران باید به نکات دیگری نیز توجه کرد که یکی از مهم ترین این مسائل این است که چه ضمانتی از انگلیس گرفته شده است که دیگر رفتارهای سابق خود در مداخله در امور داخلی ایران را تکرار نکنند یا اینکه مجددا به محض ناآرام شدن محیط داخلی ایران باید شاهد آن باشیم که سفارت انگلیس به پناهگاه تروریست ها و مرکز جاسوسی علیه ملت ایران بدل شود؟
منبع: دانا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • محمدی ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
    0 0
    این کار یکی از اشتباهات بزرگ این دولته که بدون ضمانت محکم و وثیقه اجازه حضور دوباره به انگلیس خبیث در کشور ما میده. مرگ بر انگلیس و آمریکا و اسرائیل

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس