کد خبر 320771
تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۰

رییس سازمان سینمایی گفت: از ادبیاتی که هم اکنون در سینمای ایران رایج است ناخشنودم ، از رسانه ها می خواهم که به کمک های دولتی رانت خواری و اسامی از این دست ندهند.

به گزارش مشرق، نشست خبری حجت الله ایوبی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز دوشنبه در تالار وحدت برگزار شد.

ایوبی در این نشست با اشاره به پیروزی جوانان ایران در عرصه های ورزشی گفت: این پیروزی ها غرورآفرین و فرخنده است که امیدواریم تداوم داشته باشد و نشاط عمومی را در جامعه به وجود آورد.

وی افزود: اما در مدیریت فرهنگی کشور در دولت تدبیر و امید در هفت، در هشت ماه گذشته کارهای پرامیدی در این عرصه انجام دادیم که مهمترین آن ایجاد همدلی میان اهالی سینما است.

رییس سازمان سینمایی ادامه داد: در این مدت نه چندان دراز یکی از اصول و بناهای ما این بود که برخی از نگرانی هایی که جامعه سینما نسبت به آن حساس بودند را برطرف کنیم که مهمترین آن عدم شفاف سازی بود.

ایوبی توضیح داد: در راستای این شفاف سازی برای اولین بار اعضای شورای پروانه ساخت و نمایش را اعلام کردیم و نتیجه جلسات را بدون درنگ اعلام می کنیم.

وی در ادامه به بحث حمایت های دولت از سینما اشاره کرد و گفت: بدون شک همه شما اهالی رسانه نیز به حمایت های دولت از سینما موافق هستید و این اتفاق نه در ایران بلکه در تمام کشورهای صاحب سینمای دنیا نیز می افتد.

رییس سازمان سینمایی تاکید کرد: متاسفانه گاهی اوقات حمایت های دولتی در رسانه ها با الفاظی مانند رانت خواری همراه می شود که من از این ادبیات کاملا ناخشنودم.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: ما شفاف سازی در حوزه سینما را آغاز کرده ایم و هر قدر جلوتر برویم این شفاف سازی ها بیشتر خواهد شد.



** حمایت سازمان سینمایی از تولید

وی در ادامه به حمایت سازمان سینمایی از تولید اشاره کرد و گفت: حمایت از ساخت فیلم را به صورت عادلانه میان فیلم ها تقسیم خواهیم کرد اما برخی فیلم های هنری واقعا نیاز به حمایت بیشتری دارند چرا که این فیلم ها در گیشه نمی توانند با فیلم های تجاری رقابت کنند.

ایوبی ادامه داد: بنابراین از آنجا که ساخت فیلم های هنری نیاز سینمای کشور است و از طرفی هم این فیلم ها در گیشه نمی توانند موفق باشند بنابراین حمایت ویژه ای از آنها خواهیم داشت.



** به پایان رسیدن پروژه دیجیتالی شدن سینما

دیجیتالی کردن سینماهای کشور از دیگر موضوعاتی بود که ایوبی به آن اشاره کرد و گفت: ما در سال گذشته 234 سینمای کشور را دیجیتالی کردیم و سینماهایی که باقی مانده بیشتر مشکل مدیریتی داشتند اما اعلام می کنیم که این آمادگی را داریم تا پایان عید فطر پروژه دیجیتالی کردن سینماها را به پایان برسانیم.

وی دستاورد دیجیتالی کردن سینما را بسیار ارزشمند دانست و گفت: سال گذشته با این اقدام تقریبا دو میلیون دلار صرفه جویی برای خرید نگاتیو در سینما داشته ایم و از طرفی به رونق اکران نیز کمک کرده ایم.



** تجربه سینما کارت

ایوبی افزود: سینما کارت نیز از دیگر اقدامات سازمان سینمایی است که با همکاری یکی از بانک های کشور تلاش کرده ایم تا علاقمندان به سینما با خرید این کارت ها و شارژ آن بتوانند حضور در سینماها را نیز آسان تر تجربه کنند.

رییس سازمان سینمایی با بیان اینکه یکی از کارهایی که قولش را داده بودیم کاهش تصدی گری در امور صنفی سینما است، گفت: بعد از بازگشایی خانه سینما 31 انتخابات در حوزه سینما برگزار کرده ایم.



** مدرسه عالی سینما و افزایش سطح علمی سینما گران

تاسیس مدرسه عالی سینما از دیگر محورهای صحبت های ایوبی بود که به آن اشاره کرد و گفت: ارتقای سطح دانش و سینمایی در معاونت آموزشی و پژوهش سامان سینمایی از دغدغه های من بوده است بنابراین قصد داریم با تاسیس مدرسه عالی سینما سطح علمی سینماگران مان را افزایش دهیم.

وی افزود: این مدرسه به علت تجهیزات فراوانی که نیاز دارد و همچنین به صورت مداوم باید تجهیز شود نیازمند کمک های دولتی است ، بنابراین با کمک دولت بخش کارگاهی مدرسه عالی سینما را تا پایان امسال آغاز خواهیم کرد و در سال آینده به صورت کامل از این مرکز برای ارتقای سطح کیفیت سینما استفاده خواهیم کرد.

ایوبی همچنین در مورد فیلم های «عصبانی نیستم» و «خانه پدری» که توقیف هستند توضیح داد: فیلم «عصبانی نیستم» که از یک فیلم سیاسی به اجتماعی تبدیل شده و در زمان خود اکران خواهد شد.

وی ادامه داد : برای فیلم «خانه پدری» آقای کیانوش عیاری نیز صحبت هایی با ایشان داشتم تا فیلم را با چند روانشناس و جامعه شناس بازبینی کنیم بعد از اظهار نظر این دوستان تصمیم نهایی را در مورد اکران فیلم خواهیم گرفت.



** مجوز اکران رستاخیز

ایوبی در ادامه به حساسیت هایی که در مورد فیلم فیلم رستاخیز به وجود آمده بود، اشاره کرد و گفت: حساسیت ها در دیداری که با مراجع داشتم برطرف شد و این فیلم امروز مجوز نمایش گرفت.

فیلم رستاخیز اثری از محمدرضا درویش است که قیام عاشورا را به تصویر کشیده ، نمایش چهره حضرت ابوالفضل عباس در این اثر واکنش های را به همراه داشت که ازاکران آن جلوگیری شد.



** اخبار دروغ برخی رسانه ها

ایوبی در ادامه این نشیت خبری گفت: برخی رسانه ها اخباری به دروغ منعکس می کنند که مدت ها وقت و انرژی ما را برای تکذیب آن می گیرد، به عنوان مثال بحثی که درباره کمک 100 میلیونی سازمان سینمایی برای دفن دو جوان ایرانی در گروه سگ های زرد بود که ما زمان بسیاری برای تکذیب این خبر گذاشتیم و بعد از بررسی ها که مشخص شد سازمان سینمایی کمکی انجام نداده ، همه چیز به دست فراموشی سپرده شد.

ایوبی تاکید کرد: اما ما از این به پس هر دروغی که از طرف رسانه ها عنوان شود، شکایت خواهیم کرد.



** بازبینی فیلم های توقیفی

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که متاسفانه فیلم هایی داریم که توقیف هستند اما هیچ دلیلی برای توقیف بودن ندارند را بازبینی کرده ایم، گفت: به این فیلمسازان عرض می کنم که سازمان سینمایی در حال مرور این فیلم هاست و بنابراین آثاری که دغدغه های نظام را درک کرده باشند دلیلی برای توقیفشان نیست و مجوز خواهیم داد.



** جلسه امروز شورای صنفی در باره اکران ماه رمضان

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار درخصوص وضعیت اکران ماه مبارک رمضان توضیح داد: شورای صنفی نمایش امروز جلسه ای را برگزار خواهد کرد که به همین موضوع می پردازد. ما معتقدیم باید برای خالی نبودن سینماها در ایام ماه مبارک رمضان فکری اساسی کرد.



** حمایت از 10 فیلم اولی

ایوبی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره حمایت از کارگردانان فیلم اولی توضیح داد: ما هم

نگران این هستیم که کارگردانان فیلم اولی مان اثر اولش تبدیل به آخر شود بنابراین امسال از 10 فیلم اولی حمایت خواهیم کرد و قرار است این کارگردان ها زیر نظر یک کارگردان مطرح فیلم اول خود را بسازند.



** شناسایی یک هزار جلد کتاب در حوزه سینما

بخش نشر انتشارات و نشر سینمایی از دیگر موضوعاتی بود که توسط یکی از خبرنگاران مطرح شد و ایوبی در پاسخ به آن گفت: حدود هزار جلد از آخرین کتاب هایی که در حوزه سینماست شناسایی شده است .

وی با بیان اینکه بزودی در سازمان سینمایی کتابخانه ای را راه اندازی خواهیم کرد ، گفت : این کتاب ها در دسترس سینماگران قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: همچنین حدود 16 عنوان کتاب مناسب دیگر در حوزه سینما شناسایی شده که در دست ترجمه است، بنابراین از جهت بروز بودن نیز ما در این کتابخانه موفق هستیم.



**حرکت به سمت اقتباس

ایوبی در پاسخ به سوال دیگری در مورد توجه و حمایت از فیلم های اقتباسی اظهار داشت: معتقدم سینما باید به سمت اقتباس برود اگر در خیلی از کشورهای صاحب سینما کتابی مانند شاهنامه وجود داشت تا به حال فیلم های بسیاری از آن استخراج شده بود. امیدوارم از این ذخیره که در بخش فرهنگ و هنر وجود دارد در حوزه سینما بیشتر استفاده شود.



**100 شهر بدون سینما

ایوبی در توضیح سوال خبرنگاری دیگر درباره شهرهای بدون سینما گفت: ما در بیش از 100 شهر که برخی از آنها بعضا شهرهای ثروتمندی هم هستند اصلا سینما نداریم که این واقعا یک فاجعه است بنابراین تلاش می کنیم تا با حمایت از سالن های موجود در این شهرها بتوانیم اکران فیلم داشته باشیم.

وی از آمادگی سازمان سینمایی برای مشارکت با استان های علاقه مند به ایجاد سینما خبرداد و گفت : حاضریم این کار را با مشارکتی 50 درصدی انجام دهیم .



** اساسنامه خانه سینما

رئیس سازمان سینمایی درخصوص مشکلات اساسنامه خانه سینما نیز گفت: متاسفانه در یک مقطعی اعلام شده بود که 31 صنف خانه سینما از وزارت ارشاد به عنوان موسسه فرهنگی و هنری مجوز بگیرد که مشکلاتی را در پی داشت.

وی افزود: تلاش کردیم این نگاه را تغییر دهیم و با کمک هیات مدیره خانه سینما خوشبختانه توانستیم انتخابات اصناف را به خوبی برگزار کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
    0 0
    سوال: جز انتقاد از دولت هیچ دلیل دیگری هم برای توقیف فیلمها وجود داره؟! نگرانی اهالی سینما غیر از یک روسری و حریم زن و مرد که اونم امسال ول شد چیز دیگه ای هم هست؟
  • ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
    0 0
    خوشم میاد که مراجع و دیگران چیزهایی گفتند درمورد این فیلم اما نمیدونم چطوری مجوز گرفته ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس