کد خبر 320409
تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۱

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: اگر دولت از حساب ذخیره ارزی استفاده غیراصولی نمی‌کرد، الان ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد دلار موجودی داشتیم و تحریم‌ها هیچ اثری بر ما نداشت. از طرف دیگر ۲۰ میلیارد دلار صرف مداخله در بازار ارز در دولت قبل شده است.

 به گزارش مشرق، اسحاق جهانگیری ظهر امروز در همایش ملی روز اصناف در مورد مسائل اصلی اقتصاد ایران سخن گفت و تصریح کرد: اتکاء اقتصاد به درآمد‌های نفتی و نقش پر رنگ دولت در اقتصاد دو چالش جدی پیش روی ماست.

وی به وضعیت حساب ذخیره ارزی اشاره کرد و گفت: در دولت گذشته از حساب ذخیره ارزی استفاده غیراصولی شده و اگر استفاده نمی‌شد الان بالغ بر 300 تا 400 میلیارد دلار در این صندوق موجودی داشتیم و تحریم‌ها هیچ اثری بر ما نداشت اما متاسفانه نحوه بی‌رویه استفاده از منابع ارزی کشور در سال‌های اخیر آسیب جدی زده است.

معاون اول رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: درآمد ارزی ما در سال 90، 80 تا 90 میلیارد دلار بوده که آن موقع دولتمردان کشور را با این رقم اداره می‌کردند اما در سال 93 درآمد ارزی به نصف کاهش پیدا کرده که بخشی به دلیل کاهش قیمت نفت و بخشی حدود 29 درصد هم طبق قانون به صندوق توسعه ملی می‌رود و می‌توان گفت این رقم اکنون به 37 میلیارد دلار رسیده است.

معاون اول رئیس‌جمهور یکی از پیامد‌های اقتصادی دولت را ایجاد رانت در اقتصاد دانست و گفت: ابزار رانت الان در اقتصاد ما خیلی زیاد است و هر مصوبه‌ای که ایجاد می‌شود، پشت آن رانت جدیدی به وجود می‌آید.

جهانگیری در مورد وضعیت اقتصادی ارز مرجع 1226 و پیامدهای آن نیز گفت: خیلی کالاها با این ارز وارد کشور شد اما آن را با قیمت ارز آزاد فروختند که رانت به وجود آورد اما نباید فراموش کرد که رانت اطلاعاتی از رانت اقتصادی بدتر است و یک مقام می‌تواند از اطلاعاتی استفاده کند که شاید میلیارد‌ها دلار بیارزد.

وی به وجود رانت‌های سیاسی نیز به عنوان بخشی از رانت‌ها اشاره کرد و گفت: بسیاری از مدیریت‌ها در دولت قبل به دلیل ارتباط و رقابت سالم به وجود نیامد بلکه بیشتر بحث رابطه بوده است که شفاف‌سازی و تدوین سیاست‌های پایدار راهکار برطرف کردن این مشکلات است.

معاون اول رئیس‌جمهور اذعان داشت: در طول یک سال و نیم در سال‌های 89 تا 90 بیش از 20 میلیارد دلار پول کشور به عنوان مداخله در بازار ارز داده شده است و الان سوال این است که چه گروه‌هایی با چه میزان ارز مرجع گرفته‌اند و مابا‌تفاوت آن را اجرایی نکرده‌اند.

وی به این نکته اشاره کرد که سیاست دولت خروج از رکود تورمی و کنترل آن است گفت: وقتی ما آمدیم تورم بالای 40 درصد بود و رشد اقتصادی منفی 6 تا منفی 7درصد شده بود که برای مردم بسیار دردآور بوده است که با سیاست‌های 8 ماهه اخیر در زمینه کنترل رشد تورم موفق بوده‌ایم. از اواخر سال گذشته نیز دولت یک موضوع ضربتی به نام خروج غیرتورمی از رکود را در پیش گرفته است.

جهانگیری در مورد تدابیر دولت برای عرضه کالا در آستانه ماه مبارک رمضان گفت: در زمینه تامین کالا هیچ دغدغه‌ای نباید باشد. کالا تامین شده و در اختیار شبکه توزیع قرار گرفته است، چرا که ثبات و آرامش مهمترین دستاورد دولت است.

وی در پایان تصریح کرد: نظام توزیع باید ساماندهی شود و هزینه‌های مبادله از مبداء تا مصرف کاهش یابد. انتظار داریم، صنوف از وضعیت سنتی به سمت مدرن حرکت کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس