کد خبر 320396
تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۵

مدیر گروه زنان و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران از افزایش 30 درصدی آمار زایمان طبیعی بعد از اجرای بسته طرح تحول نظام سلامت در کشور خبر داد.

 به گزارش گروه اجتماعی مشرق، دکتر اشرف آل یاسین در نشست خبری چهاردهمین کنگره بین المللی زنان و مامایی که قرار است از 22 تا 25 مهر ماه 93 در مرکز همایشهای رازی برگزار شود، اظهارداشت: آنچه مشخص است، با اجرای برنامه طرح تحول نظام سلامت در بیمارستانهای دولتی و دانشگاهی کشور، موارد زایمان رایگان طبیعی افزایش یافته و این مسئله می تواند از عوارض ناخواسته سزارین نیز بکاهد.

رئیس کنگره بین المللی زنان و مامایی با اشاره به نشست های متعددی که با وزیر و معاون درمان وزارت بهداشت در ارتباط با وضعیت زایمان برگزار شده است، افزود: جلسات متعددی در موضوع سزارین داشته ایم و تلاش کرده ایم به نوعی آمار سزارین اول را کم کنیم چون در مورد سزارین های تکراری، خیلی نمی توان کاری کرد.

آل یاسین با اعلام اینکه تا پایان امسال می بایست 10 درصد از آمار سزارین در کشور کاسته شود، گفت: آمار سزارین در دنیا 30 درصد از موارد زایمان است که این آمار در کشور ما متفاوت است.

وی ادامه داد: آمار سزارین در بیمارستانهای دولتی بین 45 تا 50 درصد اعلام شده اما این آمار در بخش خصوصی 60 تا 70 درصد است.

مدیر گروه زنان و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اعلام اینکه بیمارستانهای خصوصی هم برای کاهش آمار سزارین می بایست مشارکت داشته باشند، افزود: بر اساس برنامه اعتبار بخشی که در بیمارستانهای خصوصی اجرا می شود، موضوع سزارین نیز در این برنامه گنجانده شده و می بایست آمار بخش خصوصی نیز کاهش یابد.

وی در ادامه به وضعیت سلامت مادران باردار اشاره کرد و گفت: آمار مرگ و میر مادران از 35 نفر در هر 100 هزار نفر به 22 نفر در 100 هزار کاهش یافته است که طبق برخی آمارها نرخ مرگ و میر مادران در حال حاضر به 20 نفر در 100 هزار نفر می‌رسد.

آل‌یاسین با اشاره به اینکه براساس تعهداتی که به سازمان جهانی بهداشت داریم، باید تا پایان سال 2015 آمار مرگ و میر را به زیر 20 درصد از 100 هزار برسانیم، گفت: تلاش می‌کنیم در در دو سه سال آینده سه تا چهار درصد از این آمار کاهش یابد.

وی افزود: اکنون ترکیه توانسته است آمار مرگ و میر مادران را به 16 نفر از 100 هزار نفر برساند و آمار جهانی بین 10 تا 12 از هر 100 هزار مادر است.

رئیس بخش زایمان زنان و زایمان بیمارستان شریعتی با بیان اینکه کاهش در نقاط انتهایی کاهش آمار مرگ و میر سخت‌تر می‌شود، تصریح کرد: بسیاری از مادرها به دلایل فرهنگی به خاطر عدم آگاهی از بیماری‌هایشان باردار می‌شوند که این باعث می‌شود بیماری‌ها تشدید شود.

آل‌یاسین در پاسخ به سوال ایسنا درباره جلوگیری از ارائه وسایل پیشگیری از بارداری در خانه‌های بهداشت گفت: سیاست کلی جامعه این است که مانع از رشد منفی جمعیت شویم. عدم ارائه وسایل پیشگیری از بارداری هم مزایا و هم معایبی دارد و معایب آن این است که افرادی که نباید باردار بشوند، ممکن است با اجرای این طرح باردار شده و متحمل عوارض آن شوند.

وی همچنین با اشاره به بالا رفتن سن بارداری گفت: دلیل افزایش سن بارداری در کشور این است که خانمهایی که دیر ازدواج می‌کنند می‌توانند با کمک روشهای جدید باردار شوند اما باید دانست شانس بچه مبتلا به سندرم داون با افزایش سن مادر بالا می‌رود و حاملگی‌های سن‌های بالای 40 سال، حاملگی‌های پرخطر محسوب می‌شود.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس