کد خبر 320340
تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۹

وزیر آموزش و پرورش گفت: اردوهای تابستانی زمینه جامعه‌پذیری دانش آموزان را فراهم می‌کند.

 به گزارش گروه اجتماعی مشرق، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، شامگاه روز گذشته (31 خرداد)، در مراسم افتتاح سی و دومین دوره ارودوهای فرهنگی، تفریحی دانش‌آموزان تحت پوشش کمیته امداد کشور که در اردوگاه امام علی( ع) کرج برگزار شد، اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش امسال طرح‌های ویژه‌ای برای کیفی سازی فضای آموزشی در دست اجرا دارد که عملیاتی کردن آنها تأثیر مطلوبی بر کارآیی دانش آموزان و معلمان خواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر شش هزار فضای آموزشی نیمه کاره در کشور وجود دارد که بدون شک تکمیل آنها در شرایط فعلی از عهده دولت برنمی‌آید و خیرین می‌بایست در این حوزه وارد عمل شوند.

فانی افزود: با توجه به افزایش جمعیت دانش آموزان کشور برنامه‌های اساسی برای افزایش کلاس‌های درس و کاهش تعداد مدارس دوشیفته طرح‌ریزی شده است.

وی ادامه داد: تا اوایل مهر ماه بیش از 15 هزار کلاس درس در کشور آماده و به بهره برداری می‌رسد و دانش آموزان می‌توانند سال تحصیلی جدید خود را با حضور در این کلاس‌ها آغاز کنند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: با توجه به شرایط اقتصادی فعلی با توافقاتی که با نمایندگان مجلس صورت گرفته بنا شده طرح‌های آموزشی که 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند در اولویت تکمیل قرار بگیرند و با تخصیص اعتبار و امکانات به بهره برداری برسند.

این مسئول در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تغییر رویکرد آموزش و پرورش از 150 سال پیش تا کنون، افزود: حدود 150 سال پیش اهداف آموزش و پرورش برمبنای «آموختن برای دانستن» گذاشته شده بود به این معنا که دانش‌آموزان با ورود به مدرسه مطالب و اطلاعاتی دریافت می‌کردند و این اطلاعات صرفا‌ً با هدف دانستن و افزایش آگاهی به آنها منتقل می‌شد.

فانی ابراز کرد: با گذشت زمان این روند تغییر کرد و این هدف جای خود را به دانستن برای به کاربردن داد به این معنی که معلمان دانش و مطالبی را به دانش آموزان آموزش می‌دادند که در زندگی آنها کاربرد داشته و به کار گرفته می‌شد.

وی تصریح کرد: امروز آموزش و پرورش در برنامه‌های آموزشی خود علاوه برتوجه به اهداف مذکور تلاش دارد که زمینه جامعه‌پذیری و هم زیستی درست با دیگران را در دانش آموزان ایجاد کند.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: شرکت دانش آموزان در اردوها باعث می‌شود آنان در فضای آموزش و زندگی گروهی قرار بگیرند و بتوانند توانایی خود را برای برقراری تعامل درست با دیگران، تحمل نظرات مخالف، گفتن نه و... افزایش دهند.

این مسئول تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات جوامع صنعتی خودبیگانگی است به طوریکه افراد در این کشورها آنگونه درگیر مسائل خود شده‌اند که جامعه پذیری و برقراری ارتباط سالم با دیگران را فراموش کرده‌اند.

وی تأکید کرد: تفکر یک فرد در ارتباط با دیگران و در تعامل با آنها شکل می‌گیرد بنابراین افراد جامعه نقش به سزایی درشکل گیری و تکمیل شخصیت فرد دارند.

وی با اشاره به اهداف برگزاری اردوهای دانش‌آموزی گفت: هدف از برگزاری این اردوها صرفاً ایجاد فضای تفریحی برای دانش آموزان نیست بلکه حضور در این اردوها زمینه تربیت اجتماعی دانش آموزان را فراهم می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: متأسفانه امروز شاهد وجود برخی مشکلات رفتاری و تربیتی در دانش آموزان هستیم که بدون شک حضور آنها در این اردوها می‌تواند زمینه کاهش این رفتارهای منفی را فراهم کند.

فانی کسب مهارت‌های استقلال و اتکا به خود، ایجاد روحیه تعامل و همکاری در دانش‌آموزان، تلاش برای حل گروهی مشکلات را از نتایج شرکت در اردوهای دانش آموزی دانست.

وی در پایان گفت: در طول ایام تابستان 20 هزارپایگاه تابستانی به مدت 42 روز اوقات فراغت دانش آموزان را غنا می‌بخشند.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس